2019-04-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Var hittar du den informationen? En jihad terror pakistanier?
Finns länkat flera gånger i tråden, bland annat från mig. Dels indisk media. Dels en kille som tweetat från denna indiska media.

En pakistanier som jobbade i SL åt ett kinesiskt företag i deras "leasade" hamn nere i Hambantota.

OM informationen om honom är korrekt, förstås.
Citera
2019-04-22, 15:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så vad är deras motiv då? Bara döda kristna för att det är kul?

Vad tror du är islamisternas motiv när de mördar folk i Sverige? Eller i Danmark? Nederländerna? Tyskland? Frankrike? England? Finland?

De tycker iofs säkert att det är jättekul att mörda barn, men det börjar kanske bli dags att inse att radikala salafister utgör ett hot mot alla. Främst såklart kristna och judar som är huvudfienden.

De begår dåden där de finns. Om det finns salafister i Sverige så begår de dåd här. Finns de på Sri Lanka så begår de dåd där. Svårare än så är det inte.
Citera
2019-04-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Nytt sprängattentat vid kyrka under dagen, om iag fattat saken rätt.
En "kvarglömd" bomb i en skåpbil vid en av kyrkorna från igår. Skulle förmodligen explodera i kaoset utanför kyrkan efter den första bomben men blev en blindgångare. Den exploderade när polisen/militären försökte desarmera den.

Så har jag fattat det.

Edit: det var en medveten detonation av polisen. Efter att ha sett videon vet jag inte om ordet "kontrollerad" är befogat.
Senast redigerad av byggare bob 2019-04-22 kl. 15:33.
Citera
2019-04-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Vad snackar du om? Bhuddister slog till mot kristna! Det är bhuddister som styr landet. Kristna och muslimer förföljs, läs på!!

Det var du som skrev att de log bakom attacken.. Inte fan vet jag vad du menar.

Jag har läst på.. Jag vet att både kristna och muslimer haft det lite jobbigt där. Dock var det islam denna gång. Du får gärna lägga fram de bevis du har som säger annat - de är nog många som vill ta del av det i så fall.

Eller är dina bevis "jag VILL inte 😭 så det MÅSTE vara på annat vis uhääää! 😭"?
Citera
2019-04-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Vad snackar du om? Bhuddister slog till mot kristna! Det är bhuddister som styr landet. Kristna och muslimer förföljs, läs på!!

Det finns många saker i detta fall som talar helt emot buddhister. För det första så är buddhistiska attacker mot kristna mycket ovanliga. Buddhistisk terror öht är ovanligt, till skillnad från muslimsk.

Sedan är det ju så att man redan har gått ut med namn på terrorgruppen och imamen som skall ha varit ledare för gruppen.

Det väldigt svårt att se varför regeringen skulle vilja utföra ett terrordåd mot den egna befolkningen. Vill man få bort kristna så finns det andra saker man kan göra om man har makten i landet. Terrorattacker skapar instabilitet och skrämmer bort turister och investeringar. Det ligger definitivt inte i regeringens intresse.
Citera
2019-04-22, 15:31
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Varför slå till i Sri Lanka då?
I så fall borde man väl slå till i länder med enbart kristna.
Visst , kanske slår till mot länder med dålig säkerhet. Men då visar man sig ju sårbara om man inte klarar av slå till emot länder med bra säkerhet.
Nu verkar det ju va en lokal terrorgrupp också , svårt tro dom satsar på ta över världen.
IS och AQ gör nog det däremot.

De slår till där de finns. Det är därför risken för terrorattacker ökar i Sverige ju fler muslimer som bor här. Sverige har ju faktiskt snart en lika stor muslimsk minoritet som Sri Lanka.
Citera
2019-04-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Läste dock att dom hade fått en varning från USA en vecka innan ( underrättelser) men nonchalerat det.
Så myndigheterna får en släng a sleven nu.
Den indiska säkerhetstjänsten varnade SL för en möjlig attack.
Citera
2019-04-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
En "kvarglömd" bomb i en skåpbil vid en av kyrkorna från igår. Skulle förmodligen explodera i kaoset utanför kyrkan efter den första bomben men blev en blindgångare. Den exploderade när polisen/militären försökte desarmera den.

Så har jag fattat det.

Tydligen tre bomber i bilen. De har, enligt Reuters, hittat 87 sprängkaplsar på en av Colombos viktigaste busstationer.
Citera
2019-04-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Tydligen tre bomber i bilen. De har, enligt Reuters, hittat 87 sprängkaplsar på en av Colombos viktigaste busstationer.
Jo, det gjorde de redan i morse, men där spekuleras det i att det är material som är dumpat under flykten.

Sprängkapslarna i sig är ju inte mycket till bomb.

Edit: Busstationen ligger alltså ungefär mitt emellan de tre hotellen och den bostad där det senare blev skottlossning(?), en självmordsbomb sprängdes, två-tre poliser miste livet och tre personer greps.

Det är tänkbart att det är material som de män som sågs bete sig mystiskt i en bil utanför Shangri La strax innan smällen tappat/dumpat på vägen till gömstället. Kan ha varit tråkigt att bli stoppad i bilen med en påse tändhattar.
Senast redigerad av byggare bob 2019-04-22 kl. 15:40.
Citera
2019-04-22, 15:39
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bra analys, och som du skriver så är detta 90 st i kategorin män som har möjlighet att åka ner och strida, dvs 18-35 år ungefär. Jag tror inte att den gruppen är mer än ca 20% av alla muslimer (kvinnor och män tillsammans).

Då skulle det innebära att 90 av 15000 väljer denna allra mest extrema form, dvs att åka och strida aktivt för det muslimska terror-kalifatet. Det är så mycket som 0.6% av alla muslimer som alltså är beredda till denna aktiva handling som är att likställa med att begå ett terrorbrott.

Det är en helt oerhörd siffra.

Sant.
0.6 eller vad man nu får fram kan för någon vid en snabb tanke verka som ingenting. Men det är så pass mycket att det är riktigt bekymmersamt i en stor population. Skulle man jämföra med folkgrupper i vårt samhälle så skulle exempelvis ett derby på Friends arena besökas av lite mer än 250 supportrar som på riktigt tycker, tänker och planerar mord på de på andra sidan läktaren bara för att de hejjar på ”fel” lag.

D.v.s det bevisar två teser samtidigt:
1.De flesta muslimer är inte farliga och vill oss inte illa.
2. Islam som religion skapar tyvärr en problematik som är allt för stor för att inte behöva hanteras.

Vi kan dock hantera det på civilicerade eller ocivilicerade sätt.
Citera
2019-04-22, 15:41
Medlem
Till skillnad från andra länder, kommer än så länge inget stöd eller hjälp från svenska myndigheter:

Citat:
Benjamin Hendler
@benjaminhendler

Hej @SwedishPM! Jag och min flickvän är flera av många svenskar som hamnat mitt i attentatet i Sri Lanka. Få eller inga ord har vi hört från regeringen, UD eller andra myndigheter. Samtidigt kan vi läsa om hur våra grannländer agerar. Vi känner oss ensamma och besvikna. #svpol
https://twitter.com/benjaminhendler/status/1120279486661054465
Citera
2019-04-22, 15:46
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vet ej om liknande inlägg. Men det kan inte påpekas ofta nog. Jag undrar varför man inte berör ämnet med islamistisk terror, när det drabbar oss så hårt. Är politikerna rädda för att dessa islamister ska bli kränkta?
Det har snarare att göra med kulturmarxism och globalism. Nationers identitet ska med alla medel destabiliseras och förgöras. Jag tror inte våra politiker förstår varför. De är helt marinerade i "alla människors lika värde" och postmodernism (rätt är fel och fel är rätt).
Människor överlag är mycket lätta att manipulera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in