2019-04-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Fruktansvärt tragiskt..Familjen äger bla Vero Moda, Vila, Jack&Jones klädmärken i Sverige. Frågan är kommer de att visa nån slags sorg manifestation i butikerna. Borde göra det..
Antar att det var på hotellen de dog..

Om dådets plan är motsättning muslimer- kristna i Sri Lanka o den delen av världen gäller det att hålla huvudet kallt, för det kan vara syftet..Inte dras med i det.

Ska vi gräva ner huvudet i sanden som vanligt med andra ord?
Citera
2019-04-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
[/b]

Ska vi gräva ner huvudet i sanden som vanligt med andra ord?

Vad tycker du man ska göra då?

Jag avvaktar vad som kommer fram. Men ett krig är precis vad vissa krafter vill ha. Det tänker iaf jag inte ställa upp på..
Senast redigerad av popll 2019-04-22 kl. 11:21.
Citera
2019-04-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Så det här var troligtvist inget religiöst utan galningar som ville ha bort turister från sitt älskade land?

Händer ju dagligen världen över att muslimer dödar kristna, framförallt i Afrika och Mellanöstern.
Citera
2019-04-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av socialfallet
svenska UD kom med reserekommendationer att man kan åka dit för att de är inte ute efter svenskar, det är bara det att om man spränger kyrkor och hotell betyder det att man vill som muslim åt vita, inte var man kommer ifrån. Danskarna gick ut med och sa att man inte ska åka til skitstället sri lanka och där det kryllar av svartingar och smutslimer.
Alltså, vad är det som är så svårt med att länka till källor? Utöver det faktum att det du skriver inte stämmer?

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/sri-lanka/
Citera
2019-04-22, 11:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Fruktansvärt tragiskt..Familjen äger bla Vero Moda, Vila, Jack&Jones klädmärken i Sverige. Frågan är kommer de att visa nån slags sorg manifestation i butikerna. Borde göra det..

Jag skulle inte tro det. I och med att det var muslimer som var förövarna, och i huvudsak kristna som är offren, så skulle en sådan manifestation kunna uppfattas som problematisk, som "högerextrem" och man riskerar att stöta sig med muslimerna. Man skulle även kunna få etablissemanget emot sig och kanske uppmaningar att bojkotta butikerna i media.

Så jag tror man avstår från detta.
Citera
2019-04-22, 11:20
Medlem
Citat:

Om dådets plan är motsättning muslimer- kristna i Sri Lanka o den delen av världen gäller det att hålla huvudet kallt, för det kan vara syftet..Inte dras med i det.

Hur länge ska vi "hålla våra huven kalla"?
Ser du nån övre gräns i kristna/icke muslimska dödsoffer totalt eller per år?
1000? 10 000?

Nej tack. Det är mer än tillräckligt nu. Världens ickemuslimska ledare måste gå till FRONTALATTACK mot, inte enskilda muslimer, men mot Islam.
Islam måste klassa om från en ("fredlig") religion till en vålds och terrorideologi och FÖRBJUDAS i alla västländer. Varenda moske ska jämnas med marken på samma sätt man gjorde med nazismens byggnader efter kriget. Att verka som Imam ska straffas med fängelse i flera år.

Muslimer ska erbjudas "avprogrammering" på samma sätt som med tidigare sektmedlemmar.

Det räcker nu.
Citera
2019-04-22, 11:21
Medlem
Citat:
Vad tycker du man ska göra..

Visa en betydligt starkare hållning mot religiösa dåd, borde vara övertydligt vid det här laget hur religion skapar radikalisering.
Citera
2019-04-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kan vara frilansande ISIS-fans. Jag tror att ISIS vill få stöd i Syrien för att attackera Al Assad och de vill inte bli kända för massmord på Sri Lanka just nu. Dålig timing även om de annars gärna skulle ta åt sig äran.
Jag tror faktiskt att du har rätt. IS har bytt taktik. De har insett att brutala terrordåd inte gagnar deras syften. I alla fall inte i nuläget. Jag kan dock tänka mig att de fortfarande stödjer exempelvis kyrkbränder utan att ta på sig skulden.
Citera
2019-04-22, 11:22
Medlem
Citat:

Undrar om du resonerade samma vid Christchurch, att man bara skulle stoppa huvudet i sanden? Är ju en daglig företeelse världen över att kristna blir dödade av olika militanta islamister.
Citera
2019-04-22, 11:23
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Jaså? Länk till officiell källa på att det pakistanier som ligger bakom? Gärna då en länk där man kan läsa både utredning och officiell brottsrubricering/dom?

Vänner vid polisen i Colombo. Vill du ha officiella källor så blir det svårare eftersom det tystas ner för att inte vreden övergår i hämndaktioner mot det muslimska folket på ön. Glöm inte att SL har inbördeskriget i färskt minne och absolut ingen vill ha tillbaks rädslan alla kände då.
Citera
2019-04-22, 11:23
Medlem
"Sri Lanka pekar ut den lokala islamistiska extremistgruppen National Towheed Jamath som ansvarig för söndagens terrorattack, skriver Bloomberg."

https://omni.se/sri-lanka-pekar-ut-lokal-islamistgrupp-for-daden-foljer-internationellt-spar/a/8mGRrd
Citera
2019-04-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Undrar om du resonerade samma vid Christchurch, att man bara skulle stoppa huvudet i sanden? Är ju en daglig företeelse världen över att kristna blir dödade av olika militanta islamister.

Jag vill inte stoppa huvudet i sanden..tvärtom. Men man ska alltid analysera syfte, vem som tjänar på ett dåd mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in