2019-04-21, 22:29
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Det är riktigt , vad jag ville peka på är att om turistnäringen skulle vara målet , skulle nog inte kyrkor (fler än en) vara måltavlor för sprängdåd på den heligaste dagen för kristna på hela året.

Går hand i hand. Detta är (nog) ett attentat mot västvärlden, där både kristendomen och femstjärniga hotell anses representera vår imperialism.

Att slå till mot turistnäringen har även fler fördelar. Sri Lanka kan gå back kraftigt, folk blir förbannade, letar scapegoats (islam är i förarsätet atm) och polariseringen är ett faktum. Det är lätt att värva nytt folk i en sådan situation. Islamisternas största fiende är väl andra muslimer, folket är helt enkelt inte samlade. Detta är ett alternativ att "låta oss" valla in dem alla i en och samma hage.
Senast redigerad av Seemve 2019-04-21 kl. 22:32.
Citera
2019-04-21, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
Tråkigt att folk anklagar muslimer. Det var några t e r r o r I s t e r som bombade. Blanda inte in religioner, då blir det bara motsättningar och vi å dom.

Eftersom att terroristerna begår dessa handlingar i Islams namn, inspireras av Imamer i moskeer och vars ultimata mål är att instifta islamiskt styre blir det intellektuellt ohederligt att diskutera detta och aktivt undvika ordet muslim eller islam.

Sen säger jag inte att Islam i sin helhet fungerar som Wahabi klanerna gör. Men det är en del av myntet.
Citera
2019-04-21, 22:37
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Tråkigt att folk anklagar muslimer. Det var några t e r r o r I s t e r som bombade. Blanda inte in religioner, då blir det bara motsättningar och vi å dom.

Jo men allt mynnar ut i ondskans religion som står upp för kvinnoförtryck, pedofili och barnäktenskap. Varför ska vi stå upp för sånt?

Jihadister mest troligt med tanke på hur välorganiserat attackerna varit. Bara att tacka fredens religion återigen. Tänk vad mycket fred och kärlek denna religion gett oss. Religion iöht.
Citera
Medlem
Eastmancolors avatar
Enl en artikel i The Washington Post (av Joanna Slater och Amantha Perrera) har en antiterrorgrupp "The SITE Intelligens Group" - som kartlägger IS-anhängare på nätet - funnit att dagens dåd av dessa anhängare uppfattats och framställts som hämnd för attacker mot muslimer och moskéer.
Citera
Bannlyst
Citat:
Nej jag tror det var muslimer
Citera
2019-04-21, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Fast det är ju så ofta fel?
nej det rätt väldigt ofta
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion

Själv är jag denna gången 99.9% säker på att terroristerna var följare av profeten.
Citera
Medlem
Fruktansvärt. Hoppas Sri Lanka river alla moskéer och låter avrätta de imamer som uppmuntrat till detta massmord.

För det är i moskén dessa fega terrorbrott får sin grund. Det är där hatet och hjärntvätten mot icke-muslimer har sitt ursprung. Slå mot terrorns kärna.
Citera
2019-04-21, 22:39
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:

Det är det redan och den dagen då islamistiska terrorister upphör med sina fega attentat slutar man prata om dem.
Citera
2019-04-21, 22:41
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Men om det ÄR en religion som är drivkraften i terrorismen, då?
Citera
2019-04-21, 22:48
Medlem
https://samnytt.se/cnn-islamister-utforde-massmorden-pa-sri-lanka/ skriver islamister...

Det är ju inga singaleser tror jag inte med denna kapacitet. Måste vara några extremister som bott på Sri Lanka ett tag och kunnat planera länge då det varit lugnt i landet.

Tror inte Sri Lanka direkt kan motverka och upptäcka så mycket som andra länder kanske innan det sker något brott
Citera
2019-04-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det är det redan och den dagen då islamistiska terrorister upphör med sina fega attentat slutar man prata om dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men om det ÄR en religion som är drivkraften i terrorismen, då?

Ni vet mycket väl vilka skribenter som slänger ur sig IQ-befriade oneliners konstant. De lever på att bli citerade.

Nonchalera dem !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in