Citat:
Ursprungligen postat av
pederN
Var inte det AQ som låg bakom?
För mig AQ inte tog på sig attentat förrän en dag senare?
Kan minnas fel men är det islamistiskt satsar jag på AQ och inte IS .
Men vi får se.
Blir samtidigt förvånad om så är fallet för jag trodde AQ var borta.
Ayman Al Zawahiri är i liv och ingen tycks veta var han befinner sig, troligtvis Waziristan eller någon annanstans i Pakistan. En av Osamas söner har tydligen steppat upp som en ledarfigur även om Zawahiri fortfarande är officiell emir.
Zawahiri var en av "original gardet" i Al Qaida och stod enligt vissa delad etta med Bin laden. Han var högst delaktig i planeringen av 11 September och har kunskap när det gäller logistik och planering. Samtidigt har Al Qaeda fått lite andrum när världen jagat ISIS efter deras diverse folkmord, framsteg och tillhörande videoklipp blivit känt för världen.
Visst Al Qaeda i sin helhet tog en del stryk när man förlorade sitt territorium i Afghanistan samt tillfångatagandet av toppfigurer som Khalid Sheijkh Muhammed och Abu Zubaidah. Men en liten intakt organisation med förmåga att planera väl kan fortfarande bränna till ordentligt. Man har dessutom till stor del behållt territorium i Yemen och haft en närvaro i Pakistan.
Är mest nyfiken på hur man kommunicerat med så många involverade och lyckats iscensätta detta utan att i förtid bli upptäckt i en "post 9/11 world". Att man fått tag i sådana kvantiteter sprängämnen utan att bli upptäckt är också en bra fråga.