2019-04-21, 12:01
Medlem
Turist i tidens avatar
Flygkris i norr – tappar tiotusentals passagerare
Flyget i norr minskar drastiskt. Miljömedvetna människor som tror att dom kan påverka jordens klimat tar tåget i stället för flyget. Eller så stannar dom hemma.
Rimligtvis kommer det förr eller senare att leda till stängda flygplatser. Redan innan nedgången gick dom med förlust. Transportstyrelsen lär inte vara villiga att gå in med mer pengar och kommunerna har inte råd att betala förlusterna.
Så när börjar flygplatsnedläggningarna?
Är ett minskat flygande enbart av godo?
Citera
2019-04-21, 13:18
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Trodde din tråd skulle handla om en ev samhällskollaps, men du syftar på en flygplats i norr som ingen använder alltså?

Är ju bra att åka tåg istället för flyg. Visst tar ju flera ggr längre tid, men varje tillfälle att inte stressa eller ha bråttom tror jag är av godo i dessa stressiga tider vi lever.
Citera
2019-04-21, 13:28
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Trodde din tråd skulle handla om en ev samhällskollaps, men du syftar på en flygplats i norr som ingen använder alltså?

Är ju bra att åka tåg istället för flyg. Visst tar ju flera ggr längre tid, men varje tillfälle att inte stressa eller ha bråttom tror jag är av godo i dessa stressiga tider vi lever.
Det handlar inte om en flygplats, det handlar om många flygplatser.
Och, om han har gott om tid att spendera på tåg och om tågförseningar inte påverkar det man ska göra då kan man ta tåget.
Men det är inte så för alla norrlänningar.
Citera
2019-04-21, 13:39
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Min enkla hypotes är att dessa län har bland de fattigaste innvånarna i landet och den rödgröna flygskatten slår hårdare mot denna del av landet.

Det är bara min hypotes, jag tror det är bekvämt att skylla på miljömedvetenhet istället för politiska konsekvenser.
Citera
2019-04-21, 13:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Det kommer drabba kommunerna i norr eftersom det kommer göra det svårare för företagande. Företag kommer bli utkonkurrerade, flytta söderut eller dra ner. Inte allt och alla, men det kommer påverka.
Citera
2019-04-21, 14:08
Medlem
Någon totalkollaps syns inte på horizonten.
Men Sverige kommer att tvingas in i ett systembyte och man får se över landets prioriteringar.
Folket har ätit sig feta och lider av paltkoma. Nu kommer notan och ingen vill dra fram plånboken.

There is no such thing as free pitepalt.
Citera
2019-04-21, 15:38
Medlem
Tropicalss avatar
Med tanke på att det kostar lika mycket att flyga till norrland som till USA så är det bara skönt att skiten försvinner. Värdelösa och dyra system kan gott dö.
Citera
2019-04-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Min enkla hypotes är att dessa län har bland de fattigaste innvånarna i landet och den rödgröna flygskatten slår hårdare mot denna del av landet.

Det är bara min hypotes, jag tror det är bekvämt att skylla på miljömedvetenhet istället för politiska konsekvenser.
Mja, kollar man medel- och medianinkomst så är det hyfsat jämnt över hela landet, inget som direkt märker ut sig. Förutom Stockholm då, såklart.

Förvisso blir ju biljetterna dyrare iom längre flygsträckor, men så stora skillnader blir det inte så att jag tror att det har med det att göra.
Citera
2019-04-21, 15:54
Bannlyst
Stänger man av TVn och Radion och ställer i flygplanen innan avgång se ser man fullsatt föyg efter flyg. Fattar inte lättpåverkad man kan vara som på allvar tror att föygplatser ska läggas ner. De läggs ner i händelse av en rejäl finanskris men miljötramset har ingen betydelse.
Citera
2019-04-21, 18:39
Medlem
Nej, det är de olönsamma flygplatserna som skall behållas, de andra skall läggas ner (för miljöns skull).
Och det är DU som skall betala.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/04/kompensation-till-icke-statliga-flygplatser-i-norrland/
Citera
2019-04-21, 21:11
Medlem
Som vanligt ser miljöstollarna bara det de vill se, dvs flyget och bilismen ska bekämpas med alla medel.

Verkligheten är ju något helt annat, t ex kasserad mat ligger på tredje plats efter USA och Kina när det gäller att orsaka utsläpp. Några tiotal containterfartyg släpper ut lika mycket som hela världens bilar, snöskotrar släpper ut mer än inrikesflyget i norr osv
Citera
2019-04-22, 00:42
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Kollaps... Tror de flesta kommer klara sig utmärkt utan dessa flygplatser. Senast jag kollade var norrlänningar de som brydde sig minst om klimatet, har detta ändrats? I sådana fall är de hycklare med tanke på hur mycket de åker runt med bil och snöskoter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in