2019-04-21, 10:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
[...] Det är inte främst en pengafråga, utan primärvårdens organistation som är problemet!Även läkarnas arbetsschema, det är läkarbrist o många läkare jobbar inte fulltid..Min kommun har förstått att primärvården är katastrof, så kvällsmottagningar har öppnat o öppna mottagningar på dagtid..
Det märkliga är ju att Sverige ligger mycket bra till när det gäller läkare per capita bland OECD-länderna. Se rapporten ”Health at a Glance 2017” (s. 151): https://www.oecd.org/health/health-at-a-glance-19991312.htm

Sverige ligger relativt högt, med 4,2 läkare per 1000 invånare. Av de nordiska länderna är det endast Norge som har något mer. Snittet för OECD-länderna är 3,4. Även antalet sjuksköterskor per invånare ligger över OECD-snittet (s. 159).

På något sätt lyckas Sverige schabbla bort både läkare och sköterskor ute i landsting, regioner och kommuner. VARFÖR är det så? Vården har potential att fungera mycket bättre. Det är uppenbara ledningsproblem år efter år. Det är fullständigt obegripligt att politikerna inte lyckas lösa dessa problem.
Citera
2019-04-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gör man inget så blir det så, å andra sidan kommer Sverige förvandlas till ett fattigt bakvatten om vi inte reformerar. Storstäderna kommer bli kriminella helvetshål. De är inte byggda för att separera bort mena som vill ta pengar. Det har redan börjat så smått i Sthlms finare kranskommuner.
Så jag tror inte att närhet till stora getton kommer vara särskilt attraktivt på sikt. Alla stora och medelstora städer har numer getton i vardande.

Jag tror inget kommer att vända utvecklingen angående urbaniseringstrenden där människor rör sig mer mot större städer och bildar kluster runt dessa åtminstone inte på medellång sikt.

En del landsortskommuner kommer kunna satsa på rekreation och turism.

Det fetade låter rätt intressant, har du några exempel på detta? Att bosätta sig i dessa områden har ju varit den skydds/flyktmekanism som fungerat i Sthlm.
Citera
2019-04-21, 11:12
Medlem
Citat:
Som sagt, du har din bild..och ingen kan ändra på den. Men det verkar som du vaknat upp nu..många har märkt ex. det här med vårdcentraler sen 15 år tillbaka minst. Antingen ringer man på morgonen o får en akuttid eller som du säger enormt svårt att få tid! Man kan få tag på privatläkare, gå t akuten om det är panik. Det är inte främst en pengafråga, utan primärvårdens organistation som är problemet!Även läkarnas arbetsschema, det är läkarbrist o många läkare jobbar inte fulltid..Min kommun har förstått att primärvården är katastrof, så kvällsmottagningar har öppnat o öppna mottagningar på dagtid..

Ps.Om du/ni behöver vård i Portugal, hur gör ni då? har ni försäkring, eller?

Portugal har en alldeles ypperlig sjukvård, efter som dom är med i EU så kostar det som för en vanlig portugis. Många kompletterar upp med en privat försäkring, vilket jag sannolikt också kommer att göra.
Att vården havererar har ju en del med att göra att vi tagit in en miljon människor under 10 år, många med stora vårdbehov. Och som sagt det krav som C fick igenom att allvarlig sjukdom skall vara ett asylskäl så kan du ju själv räkna ut hur kommunernas ekonomi kommer att påverkas
Citera
2019-04-21, 11:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Portugal har en alldeles ypperlig sjukvård, efter som dom är med i EU så kostar det som för en vanlig portugis. Många kompletterar upp med en privat försäkring, vilket jag sannolikt också kommer att göra.
Att vården havererar har ju en del med att göra att vi tagit in en miljon människor under 10 år, många med stora vårdbehov. Och som sagt det krav som C fick igenom att allvarlig sjukdom skall vara ett asylskäl så kan du ju själv räkna ut hur kommunernas ekonomi kommer att påverkas
Vårdens haveri har pågått länge och har snarare med dålig ledning och New Public Management (NPM) att göra.
Citera
2019-04-21, 11:23
Medlem
Imnshos avatar
Jag har full förståelse för femtaliess och har själv umgåtts med sådana tankar om flytt till Algarve och att maxa tjänstepensionsuttaget. Att fly från Sverige till Portugal är jämförbart med att fly från Filipstad till en större stad, eller att fly från ett "särskilt utsatt område" till ett etniskt svenskt stabilt.

Däremot skulle jag inte betrakta Sveriges tågkrasch med "ett leende på läpparna". Jag är patriotisk svensk och skulle göra allt jag kunde för att stötta bevarandet av vår kultur och ekonomiska framtid, var än jag bodde.

Men till syvende och sist handlar det om att överleva.
Citera
2019-04-21, 11:37
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Nämn gärna något annat problem, utöver avfolkningen. Varför ställa relativa icke-problem mot gigantiska, civilisationsförstörande problem som massinvandringen? Visst, Filipstad och Kalix har också problem med de tre lokala alkisarna som är berusade på torget under dagtid. Det har ingenting att göra med invandringen, men är ett "problem" bland många andra.

Det är många mindre kommuner som går dåligt. Den reella kostnaden för resten av Sverige är dock marginell.

Mer uppseendeväckande är att landets två största kommuner går med minus. De har ju alla förutsättningar att ge vinst. Malmö tar ju emot 3-4 miljarder i bistånd. Där har vi de riktiga problemhärdarna.
Citera
2019-04-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det märkliga är ju att Sverige ligger mycket bra till när det gäller läkare per capita bland OECD-länderna. Se rapporten ”Health at a Glance 2017” (s. 151): https://www.oecd.org/health/health-at-a-glance-19991312.htm

Sverige ligger relativt högt, med 4,2 läkare per 1000 invånare. Av de nordiska länderna är det endast Norge som har något mer. Snittet för OECD-länderna är 3,4. Även antalet sjuksköterskor per invånare ligger över OECD-snittet (s. 159).

På något sätt lyckas Sverige schabbla bort både läkare och sköterskor ute i landsting, regioner och kommuner. VARFÖR är det så? Vården har potential att fungera mycket bättre. Det är uppenbara ledningsproblem år efter år. Det är fullständigt obegripligt att politikerna inte lyckas lösa dessa problem.

Nya karolinska har mer administrativ personal än läkare (mellanchefer, kommunikatöter, oranisationsutvecklare, projektledare, managementfolk osv). Det ska visst vara lika många chefer som det finns vårdplatser där.

Det är nog heltvomöjligt att få något att gjort i praktiken. Byråkratin måste ju motivera sin existens.
Citera
2019-04-21, 11:47
Medlem
Citat:
Vårdens haveri har pågått länge och har snarare med dålig ledning och New Public Management (NPM) att göra.

Ja, NPM är katastrof.
Citera
2019-04-21, 11:52
Medlem
Citat:

Jaha så du tror inte att det faktum att vi fått en miljon nya innevånare påverkar sjukvården?
Citera
2019-04-21, 12:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Som sagt, du har din bild..och ingen kan ändra på den. Men det verkar som du vaknat upp nu..många har märkt ex. det här med vårdcentraler sen 15 år tillbaka minst. Antingen ringer man på morgonen o får en akuttid eller som du säger enormt svårt att få tid! Man kan få tag på privatläkare, gå t akuten om det är panik. Det är inte främst en pengafråga, utan primärvårdens organistation som är problemet!Även läkarnas arbetsschema, det är läkarbrist o många läkare jobbar inte fulltid..Min kommun har förstått att primärvården är katastrof, så kvällsmottagningar har öppnat o öppna mottagningar på dagtid..

Ps.Om du/ni behöver vård i Portugal, hur gör ni då? har ni försäkring, eller?

Ja det är läkarbrist.

1. Läkare undviker övertid och tar ut den i tid då de inte tycker det är försvarbart att få ut den i pengar. (Skattetrycket).

2. Varför slava för ett landsting när du kan fakturera miljoner som staffetläkare?

3. Många utbildade läkare arbetar inom läkemedelsindustrin elker forskar.

4. Läkarnas intresse organisation är rådgivande till hur många som ska utbildas. Vilket har resulterat i en gynnsam brist i årtionden.

5. En del som utbildar sig här (det är billigt och hög kvalite) flyttar utomlands till länder där läkare har bättre betalt o högre status.

När det kommer till vård utomlands så är det inget problem så länge man har försäkringar. Det är så sjukvården fungerar. Skillnaden är att i Sverige så betalas försäkringen av skattebetalarna. Men man behöver inte själv betala in någon premie för att få tillgång till vård.

Dock har det de senaste åren blivit normalt i Sverige att teckna en privat sjukförsäkring. Och på så sätt få vård inom någon timme.

Vilket nu betyder att Sverige har två system. Och allt fler frågar sig vad fan får man för pengarna?

Sverige har nåtts vägs ände när det gäller beskattning. Man kan inte heller dra ned mycket mer på basfunktionerna. Och politiskt är det svårt att spara in på ”bröd o Skådespel” för då blir man inte omvald av pöbeln.
Citera
2019-04-21, 12:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Sverige ligger i den absoluta botten i EU för antal sjukhusplatser (hospital beds) per capita.

PK-folket brukar försöka vifta bort den statistiken med att sjukvården i Sverige är så avancerad, att patienter inte behöver läggas in - operationer kan ske polikliniskt, så att den nyopererade går hem samma dag.

Det ska man inte köpa. Även med avancerad sjukvård, så finns det en undre gräns för hospital beds per capita och Sverige ligger klart under den gränsen. Sjukhusläkare får spendera tid på att ringa runt på sjukhusen och jaga sängplatser, vilket är ett enormt slöseri med läkartid.
Citera
2019-04-21, 12:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jaha så du tror inte att det faktum att vi fått en miljon nya innevånare påverkar sjukvården?
Givetvis påverkar det men grunden för problemen skapas av en dysfunktionell ledning. Det gäller för övrigt hela offentliga sektorn.

Citat:
Algarve är lite för mycket kanarieöarna för min del, dessutom spelar jag inte golf. Ja jag gillar naturligtvis Sverige men kommer att skratta gott åt alla gråsossar, kommunister och miljöpartister som kommer att få sitta med nerskitna blöjor och vänta på att en afrikan kommer och ger dom lite soppa på hemmet
Du har avslöjat en vidrig människosyn i dina inlägg. Hoppas verkligen att du inte har tjänat dina pengar inom den offentliga sektorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in