2019-04-19, 18:02
Medlem
Hej. Jag har lyft ur spishällen och rengjort allt inunder. Den gamla listen var så skadad och sliten att jag slängt den och beställt en ny. Men jag undrar om det går bra att lägga en sträng silikon för att täta mellan bänkskivan och hällen när jag installerat den nya listen för att göra underhållet så mycket enklare i framtiden. Eller får det inte vara lufttätt där med tanke på värmen inunder?
Citera
2019-04-19, 18:18
Medlem
Turist i tidens avatar
Jag antar att det ska vara en spalt. Värmen kommer att komma ut på det ena eller andra sättet. Och det andra sättet kommer att kosta.
Citera
2019-04-19, 18:32
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Jag antar att det ska vara en spalt. Värmen kommer att komma ut på det ena eller andra sättet. Och det andra sättet kommer att kosta.

Nej, det ska vara tätt men absolut inte med silikon. Att få upp en häll som är klistrad fast är omöjligt. Du spräcker glaset! Lite onödigt att behöva köpa en ny häll om man måste göra en mindre reparation.
Citera
2019-04-19, 19:03
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, det ska vara tätt men absolut inte med silikon. Att få upp en häll som är klistrad fast är omöjligt. Du spräcker glaset! Lite onödigt att behöva köpa en ny häll om man måste göra en mindre reparation.
Det ska vara tätt? Men om det är tätt...jag har säkert fel och med detta lämnar jag den här diskussionen.
Citera
2019-04-19, 20:25
Medlem
Visst kan du silikona...men när det är dags för byte kommer problemet..
Man måste spräcka glaset för att få upp den , frågan är bara hur många bitar som lossnar..
Sen måste all gammal silikon bort för att få tätt på den nya hällen.
Nu tänker du att det går silikona även den...
Ja men skulle något fela o du behöver garantin är det inte säkert dom sväljer att du lämnar den i 20 delar ..
Citera
2019-04-20, 14:37
Medlem
Nej, nej. Alltså jag ska inte limma ner hällen. Tanken är bara att foga längs med, med silikon som kan skäras bort om jag behöver få loss den någon gång. Kommer inte riskera att dra sönder den alltså. Den installeras genom att klickas i 4 clips och dessa är relativt enkla att trycka ur och i. Den har en stor metallram och låda runt så det är inte glas direkt mot bänkskivan.

Min fråga gäller bara om jag riskerar att stänga in värmen och skapar stora problem. Brandrisk etc. Alternativt kan jag tänka mig att bara ha en sträng silikon längs en sida som verkar vara mest utsatt.
Senast redigerad av dagsvag 2019-04-20 kl. 14:39.
Citera
2019-04-20, 22:31
Medlem
Värmemässigt ska inte vara ett problem.
Ska vara öppet en bit under typ en blindlåda..
har sett en del som har låda med diverse i precis under o där förkortas livet på hällen.
Om du kollar undersidan sitter troligen en fläkt, den ska transportera bort värmen.
Citera
2019-04-21, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagsvag
Hej. Jag har lyft ur spishällen och rengjort allt inunder. Den gamla listen var så skadad och sliten att jag slängt den och beställt en ny. Men jag undrar om det går bra att lägga en sträng silikon för att täta mellan bänkskivan och hällen när jag installerat den nya listen för att göra underhållet så mycket enklare i framtiden. Eller får det inte vara lufttätt där med tanke på värmen inunder?

Du menar alltså att den gamla tätningslisten som satt där inte tätade utan släppte upp värme.... Har du tänkt till nu...? Varför ha en tätningslist där om det inte är tänkt att den ska hålla tätt...

Lär dig att inte söla runt spisen i onödan, och har du svårt för det så köp lämplig svart vanlig självhäftande tätningslist för fönster och sätt dit som extra skydd. Dessa finns för en billig peng i olika former och tjocklekar på t ex Bauhaus.
Citera
2019-04-21, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12

Om du kollar undersidan sitter troligen en fläkt, den ska transportera bort värmen.
Tack. Ja alltså hällen är ju ganska djup, men någon fläkt sitter det inte undertill, såvida den inte är inuti själva hällen, men nu är jag inte hemma och kan kolla om det finns hål i själva lådan. Borde vara troligt att det är. Däremot en metallplåt som installeras med en luftspalt som förhindrar fingrar från att peta på hällen underifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du menar alltså att den gamla tätningslisten som satt där inte tätade utan släppte upp värme.... Har du tänkt till nu...? Varför ha en tätningslist där om det inte är tänkt att den ska hålla tätt...

Lär dig att inte söla runt spisen i onödan
Tack.
Försökt tänka, men frågar ju här eftersom jag inte vet.
Blotta bilden av den får mig att tro att värme kan släppas igenom den porösa listen och att syftet är att tillåta detta, men kanske inte. 🤔
Det är ju ingen gummilist. Hade varit mycket smidigare med en gummilist för att stoppa vätska, men det är det alltså inte. Ny list har iaf beställts för just hällar.
Jag är duktig på att inte söla, men andra som använder spisen är inte lika kompetenta...
Och jag vill gärna slippa städa och skrubba bort hårt fett i framtiden.

Tack alla för era svar!
Citera
2019-04-21, 00:37
Medlem
Citat:
Tack. Ja alltså hällen är ju ganska djup, men någon fläkt sitter det inte undertill, såvida den inte är inuti själva hällen, men nu är jag inte hemma och kan kolla om det finns hål i själva lådan. Borde vara troligt att det är. Däremot en metallplåt som installeras med en luftspalt som förhindrar fingrar från att peta på hällen underifrån.

Tack.
Försökt tänka, men frågar ju här eftersom jag inte vet.
Blotta bilden av den får mig att tro att värme kan släppas igenom den porösa listen och att syftet är att tillåta detta, men kanske inte. 🤔
Det är ju ingen gummilist. Hade varit mycket smidigare med en gummilist för att stoppa vätska, men det är det alltså inte. Ny list har iaf beställts för just hällar.
Jag är duktig på att inte söla, men andra som använder spisen är inte lika kompetenta...
Och jag vill gärna slippa städa och skrubba bort hårt fett i framtiden.

Tack alla för era svar!

Den porösa listen komprimeras ju av hällens vikt när den är monterad, vilket betyder att det inte finns minsta chans att man avsett att nån ventilering av värme ska ske den vägen.
Citera
2019-04-21, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den porösa listen komprimeras ju av hällens vikt när den är monterad, vilket betyder att det inte finns minsta chans att man avsett att nån ventilering av värme ska ske den vägen.
Ja, du måste ha rätt. Varför man valt det framför "gummipackning" förstår jag inte.
Tack, känns ju som att jag glatt kan spruta silikon nu. 👌
Citera
2019-04-21, 01:18
Medlem
Citat:
Ja, du måste ha rätt. Varför man valt det framför "gummipackning" förstår jag inte.
Tack, känns ju som att jag glatt kan spruta silikon nu. 👌

Nej, gen fan i silikon, låste du inte vad andra skrev, att det limmar fast hällen närmast permanent så den sannolikt blir ett helvete att få loss utan att skada den.

Vill du absolut kladda med nåt tätklet så ta nåt som inte limmar och som uppges vara lätt att demontera. Eller använd en lämplig fönsterlist i lämpligt material och form.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in