2019-04-19, 20:34
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Är väl nästan 150k svenskar där nu. Vänta när vi åttiotalister fått nog med fuckoff kapital, då blir vi miljoner svenskar utmed spanska och portugisiska havsbandet.
Count me in. Jag har nyss tagit beslutet att inte finansiera min kommuns vidare kapsejsande och kommer att utnyttja mitt F U -kapital. Följande klipp älskar jag och har blivit mitt motto.

https://www.youtube.com/watch?v=ky6wBYQl0yc
Citera
2019-04-19, 20:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladjeSpridarn
Arvspengar är bara en "bonus", om du råkar få ärva dina föräldrar så är det ändå inte pengar du gjort dig förtjänt av, att beskatta dessa pengar ser jag inte som något konstigt, du har ändå inte gjort dig förtjänt av dem.
Att folk lämnar landet är en kostnad i sig då vi har så många anställda i det offentliga som baseras på hur många som bor i Sverige. Om då folk lämnar landet så har vi för många anställda sett till antalet invånare, vilket ökar kostnaderna. Att då beskatta folk som lämnar landet vore inte mer än rätt.

Arvsskatten är förödande för medelstora familjeföretag. Det betyder att ägare och bolag måste skydda sig. Det skulle det lätt och snabbt bli utflyttning av både HK och ägarfamiljer. Med det så eroderas banden snabbt med Sverige och bolaget blir något annat.

Men det är en mycket lockande skatt att införa. Då just arv har en förmåga att trigga avundsjuka.
Citera
2019-04-19, 20:40
Medlem
GladjeSpridarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Arvsskatten är förödande för medelstora familjeföretag. Det betyder att ägare och bolag måste skydda sig. Det skulle det lätt och snabbt bli utflyttning av både HK och ägarfamiljer. Med det så eroderas banden snabbt med Sverige och bolaget blir något annat.

Men det är en mycket lockande skatt att införa. Då just arv har en förmåga att trigga avundsjuka.
De flesta tänker inte i dessa banor. Och jag menar inte att någon extrem beskattning skulle ske, snarare kanske 20% av personens nettokapital vid utflyttning och 20% i arvsskatt (av nettokapitalet). Om vi säger att kanske 25 000 svenskar flyttar per år, det blir pengar det, vilket vi behöver för att klara välfärdsutmaningen.

Ingen aning hur många som dör i snitt per år men arvsskatten skulle göra underverk för välfärden.
Senast redigerad av GladjeSpridarn 2019-04-19 kl. 20:44.
Citera
2019-04-19, 20:41
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerjeWendtCompello
Tycks vara som så att "rasisterna" förutspått vad som komma skall med skrämmande precision.

Kan minnas mig att gång på gång ha läst att runt 2020 kollapsar det totalt. Det ser ut att vara på sitt slut nu, svenska kronan svagare än någonsin, ett flertal kommuner i djup kris. Dessutom skall väl en lågkonjunktur vara på G?

Detta är varför jag gav upp efter att förra valresultatet presenterats. SD behövde sitta i regering nu för att landet skall kunna räddas. En mandatperiod till av SJW politik är precis tillräckligt för att landet skall vara helt bortom återhämtning.

2022 är det försent.
Ja dumme svennebanan fortsatte att rösta på landets undergång. SD kommer säkert bli stora 2022 men då är det för sent.
Citera
2019-04-19, 20:44
Medlem
Citat:
De flesta tänker inte i dessa banor, och jag menar inte att någon extrem beskattning skulle ske, snarare kanske 20% av personens nettokapital vid utflyttning. Men om vi säger att kanske 25 000 svenskar flyttar per år, det blir pengar det, vilket vi behöver för att klara välfärdsutmaningen.
Ditt nick ar passande. Bade korkad och dum och omedveten om dina brister ar faktiskt sa komiskt att man ler
Citera
2019-04-19, 20:44
Avstängd
Citat:
De flesta tänker inte i dessa banor. Och jag menar inte att någon extrem beskattning skulle ske, snarare kanske 20% av personens nettokapital vid utflyttning och 20% i arvsskatt (av nettokapitalet). Om vi säger att kanske 25 000 svenskar flyttar per år, det blir pengar det, vilket vi behöver för att klara välfärdsutmaningen.

Inser du hur många miljarder som kommer försvinna utomlands? Mycket farlig väg att gå, det är nog med kommunism nu.
Citera
2019-04-19, 20:47
Medlem
GladjeSpridarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Inser du hur många miljarder som kommer försvinna utomlands? Mycket farlig väg att gå, det är nog med kommunism nu.
Fördelarna kommer överväga nackdelarna.
Citera
2019-04-19, 20:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag tror att det är USA man skall titta på för att se delar av Sveriges framtid. Där finns helt hopplösa områden med mycket låga inkomster och stor social misär. Staten bidrar som bäst med ett lågt minimum. Det är stora skillnader mellan offentlig service i olika områden. De svenska politikerna kommer med tiden att tvingas ge upp sagor som "hela Sverige skall leva" och liknande. En del områden, som kan få betydelse for valutgång och liknande, kan få lite hjälp och stod osv men hela landet kan inte hållas under armarna för att upprätthålla en hög nivå, de pengarna kommer helt enkelt inte att finnas. De mer produktiva kommunerna kommer att kasta de andra till vargarna vad det lider. Just nu lever svenskar fortfarande med en anda av solidaritet med varandra men det kommer att förändras i takt med bristen (när det är tomt i krubban börjar hästarna bita varandra) och att det inte är fråga om att hjälpa andra svenskar eller människor man identifierar sig med.
Jag tror absolut att det ligger mycket i detta, och det är väl det här scenariot som Reinfeldt m.fl. velat se hela tiden.

Du har skrivit ett bra och långt inlägg, så jag kan inte bemöta allt utan att det blir väldigt krystat (utrop i stil med "Javisst!" och "Instämmer!"). Du får se detta svar som ett kvitto på att jag läst rubbet och delar din syn på saken.
Citat:
Socialt tror jag speciellt sydstaterna kan vara något att titta på för en liten föraning om vad som väntar. Minsta småhåla är segregerad och har funnit någon sorts balans där slödder och pack bor för sig och vettigt folk (i den mån de alls finns) för sig. Eftersom nästan alla svenska småkommuner nu har fyllt sina bostadsbolag med människor som kommer att tillbringa de närmaste generationerna med att vidareföra "det sociala arvet" så blir det en liknande situation. I en del av småstan bor vettigt flitigt folk i relativ social välmåga (om än inte materiell alla gånger) samtidigt som slödder och pack skjuter varandra, knullar kusiner och suger opiater bara några kilometer därifrån.

Precis som i USA så kommer de flesta med talang att söka sig till större städer och bättre utsikter. I Sverige finns bara Stockholm, en som bäst halvstor stad med kraftiga framtida sociala problem på ingång. Tror vi kan räkna med massiv brain drain inte bara från landsortskommuner till städer utan ut ur Sverige helt och hållet.

För den som vill se framtiden för Sveriges kommuner vore med andra ord ett par veckors bilsemester i typ South Carolina nog inte helt bortkastat.
Ja, jag vet att jag diskuterat eventuella likheter med USA i någon annan tråd nyligen. Ser inte fram emot ett mer amerikanskt Sverige, om vi säger så.
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
De som bidrar med mest får ta smällen? De som ärvde sin förmögenhet och sina positioner får aldrig ta smällen. De som styr över banker och stora företag får aldrig ta smällen. De kan dabba sig rejält och belöningen blir en fallskärm på miljoner. De flyttar industri och företag till låglöneländer. De placerar sina pengar i skatteparadis och köper sin vård, skola och omsorg privat, samtidigt som de nyttjar den skattefinansierade infrastrukturen.

Dessa närande rika kommuner, vad ska vi göra för att de ska slippa övriga Sverige?. Mitt förslag är att vi tar och isolerar dem från allt tärande. Gated Communities. Men de måste bygga sina egna vägar, avloppssystem, renhållningsverk, sopstationer och sin egen datakommunikation. De får heller inte anställa folk utanför kommunen.
Och Vellinge kan glömma Norrlands tillgångar av malm. De får importera sitt eget stål. Driva sina egna jordbruk. Importera sitt eget virke.

Svea rike kan styckas upp redan nu. i närande och tärande enheter. Låt Stockholm bli sitt eget, utan Skånes jordbruk och Norrlands vattenkraft, virke och malm. För de närande kommunerna och dess närande invånare blev rika helt på egen hand och kommer att förbli välmående även som isolerade öar.

Eller hur?
Nu tror jag att du raljerar, men alla idéer är inte så dumma. På riktigt.

Sedan syftade jag främst på progressiv skatt, förmögenhetsskatt, fastighetsskatt och annat som kan utnyttjas för att mjölka ut resurser som finansierar det mångkulturella samhället. Eller, gjorde jag det? Det är ju du som sätter likhetstecken mellan "bidra mest" och att vara född med silversked i mun. Jag tänkte mig snarast hårt arbetande "vanligt folk" som åker på ännu högre skatter för att alla måste visa solidaritet med det bidragsberoende trasproletariatet. Måste.

Hur man än vrider och vänder på det är det alldeles oavsett en synnerligen korkad idé att maxa gruppen personer i hopplöst utanförskap i stället för att i nödfall hjälpa en liten grupp svenska vrak som verkligen är helt körda. Nu inser jag att detta låter väldigt moderat, och det är inte meningen. Jag försöker bara understryka att det är kvalité det handlar om, och i andra hand samvetslös politik som utnyttjar "körda människor" som brickor i ett spel. Quick fix var det, som sagt.
Citera
Avstängd
Citat:

Det kan bara en kommunist tro. Likaså att invandringen är vinstaffär
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Glöm inte Danderyd, som går 80 miljoner back.

Ja, efter att ha lämnat 500+ i utjämningsbidrag alltså, som ju främst går till Malmö, Göteborg, Södertälje, Norrköping och Botkyrka.

Det visar väldigt tydligt vad riskerna med systemet är. Hur länge kommer höginkomsttagarna i Danderyd acceptera omfattande sparpaket i vad som borde vara Sveriges mest välmående kommun? Många betalar hundratusentals kronor om inte miljoner i skatt och det man får tillbaka är nedskärningar och skit. Tror någon verkligen att det är en hållbar politik?

Som flera har sagt redan är vi med i EU. Det har aldrig varit enklare att flytta och om det kommer fortsätta så här om 5 år, om 10 år, om 15 år att det bara blir sämre och sämre, vad tror ni seriöst att dessa personer kommer att göra? Högutbildade, högpresterande och kapitalstarka individer är den grupp alla länder vill locka till sig och om Sverige behandlar sina som skit så kommer de att tacka för sig. De nya generationerna har ingen lojalitet längre de tänker på sig själva och kommer dra till något av alla länder som redan har högre lön, avsevärt lägre skatt och man dessutom får bättre välfärd eftersom man inte ger bort den till varenda människa på jorden. Då har vi en braindrain vilket man nästan bara ser i U-länder och då är vi på väg mot en väldigt dyster framtid där svensk konkurrenskraft och humankapital urholkas.
Citera
Bannlyst
Citat:

Är ju småpenkisar du svamlar om. Högst nån enstaka miljard per år du pratar om. Samt att t.o.m sosse/MP/c/l Svenssons skulle bli helt vansinniga.

Det är väl vad det kostar att driva runt de somaliska populationerna i Tjärna Ängar och Vivalla på ett halvår.

Nä, du måste hitta på mer radikala grejer för att lösa våra problem, typ annektera villor och BRF:er och slänga ut svennen därifrån.
Senast redigerad av speedskater 2019-04-19 kl. 20:58.
Citera
2019-04-19, 20:57
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Enligt DI
Det kommunala utjämningssystemet ska säkerställa att alla kommuner och landsting har likvärdiga ekonomiska förutsättningar, det vill säga att rika kommuner ska hjälpa fattiga kommuner.

Tio i top på tärande
Malmö: 4 870 532 633 Skr
Göteborg: 2 441 539 190.
Norrköping: 1 470 850 793.
Eskilstuna: 1 464 430 974.
Södertälje: 1 367 616 057.
Botkyrka: 1 276 640 725.
Helsingborg: 1 249 999 315.
Örebro: 1 159 697 072.
Borås: 969 871 500.
Kristianstad: 923 320 002.
--------------------------------
Dessa kommuner tar 17 190 000 000 Kronor från andra kommuner.

Tio i top på närande

Stockholm -3 675 829 298
Solna -620 295 838
Danderyd -495 800 552
Täby -401 315 013
Lidingö -339 996 840
Nacka -183 577 621
Sollentuna -71 066 527
Vellinge -53 165 659
Ekerö -49 860 182
---------------------------------
Dessa ger ca: 5 891 000 000

Länk: https://www.di.se/nyheter/staden-ett-svart-hal-for-bidragspengar/

Av detta kan man dra en slutsats om man besökt ett antal av orterna.
Välutbildad medelklass betalar för lågutbildade invandrare i getto områden.

Notera också att de tio som ger mest bara täcker upp 30% av behovet hos de tio mest behövande.

Nu blir det spännande och se hur utvecklingen blir nu när migrationsverket drar åt penga kranen.
Rapporten från Filipsstad och även Vilhemina tyder på att genomströmningen från de små utplaceringsorterna till storstädernas problemförorter avstannat. De bidragskrävande grupperna tycks dessutom nu stanna kvar i glesbyggdens småkommuner o belasta dessa ekonomiskt.

Det är när de välbalanserade kommunernas små överskott hamnar på noll eller minus som det kommer att smälla ordentligt. Och det är det som jag gissar sker nu.

Var det inte i Örebro det ska byggas en stor idrottsanläggning eller har den redan byggts? Örebro ligger på 8e plats från bottennotering av 290 kommuner i Sverige. Mycket av dessa vidlyftiga projekt lånas det tydligen till i tider av minusränta. Det är också en sak att bygga och en annan sak att driva o underhålla anläggningar.

Samtidigt så har det hissats varningsflaggor för ekonomiska åtaganden som pansioner och borgen för olika lån. Kommuninvest är en av de stora långivarna där låntagarna går i borgen för de andra låntagande kommunerna. Se listan här: https://kommuninvest.se/om-oss/medlemmar/
Av den långa listan av låntagare så är det bara Solna o Sollentuna som varit i behov av att ta lån där.

Jag kommer ihåg en siffra på ca 217 miljoner i stadsbidrag som betalades ut till Norrköpings kommun under 2017-2018.
Helt sjuka belopp, mycket av detta (läs allt) går till att finansiera flyktingar och ensamkommande...
Siffror i länken för er som tvekar om det jag skriver om:

Resebidrag för att få hem anhöriga om du är flykting!

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-stanna/Familjeaterforening/Resebidrag-for-anhoriga.html

Utbetalda ersättningar 2017

https://www.migrationsverket.se/download/18.4a5a58d51602d141cf41c6b/1516865065179/Statlig%20ersättning%202017.xlsx

Utbetalda ersättningar 2018

https://www.migrationsverket.se/download/18.748d859516793fb65f9c45/1548768925853/Utbetalad%20statlig%20ersättning%202018.xlsx

"Norrköping har historiskt tagit emot fler nyanlända än många andra av länets kommuner. Samtidigt som man har berett plats för de nyanlända som staten anvisat till kommunen, har en stor andel så kallade egenbosättare sökt sig till Norrköping.

Egenbosättarna har tackat nej till att bli kommunplacerade av staten. Eftersom de står utanför det statliga mottagningssystemet är Norrköpings kommun inte skyldig att ordna fram bostad åt dem. Men precis som alla andra nyanlända har de rätt att få hjälp med att etablera sig i Sverige."https://norrkopingnews.se/nyheter/fa-flyktingar-till-norrkoping-nasta-ar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in