2019-04-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Första träffen jag fick på en sökning på google var:

”Region Skånes årsredovisning för 2018. Resultatet blev ett underskott på 90 miljoner kronor. Budgeterat resultat var 395 miljoner kronor och det innebär i sin tur ett budgetunderskott på 485 miljoner kronor, samt att de finansiella målen inte uppnåtts. Det är en försämring med 328 miljoner kronor”.

https://24malmo.se/underskott-pa-90-miljoner-for-regionen_5f47e3f5

Gammalt: Malmö är den kommun som får i särklass mest i det kommunala utjämningssystemet – cirka 4,4 miljarder 2015, där omkring 25 procent av kommunens samlade intäkter utgörs av kommunala utjämningsbidrag.

DI skriver: Staden "ett svart hål" för bidragspengar
Malmö får in nästan 4,9 miljarder kronor medan miljarder flödar ut från Stockholmskommuner på grund av det kommunala utjämningssystemet. Fullständigt orimligt, säger Leif Gripestam (M), kommunstyrelsens ordförande i Täby, som kallar Malmö för ett ”svart hål”.

Leif Gripestam vill betala mindre och Malmö vill ha mer. Diskussionen är i full gång. Vem hade trott något annat ? Hur detta skall se ut vet inte jag. Jag vet bara att din trådstart var helt missvisande. Kanske hade du en illa dold agenda, vad vet jag.
Citera
2019-04-18, 21:17
Medlem
Vilken jävla soppa dessa människor har satt sig i. Erkänner de problemen så slaktas de av PK-folkets bödlar och mörkar de problemen så konkar kommunerna likt dessa. I båda fallen så blir de till sist utan deras välbetalda myglarjobb som håller igång avbetalningarna på deras jättevilla och tre Luxus.
Citera
2019-04-18, 21:22
Medlem
Overminds avatar
Framtiden ser riktigt mörk ut. Lägg därtill en låg konjunktur, huslånen, bostadsbubblan och våra privata skulder och sen nästa finanskris...

Vi kommer få uppleva en sak som kommer stå i historieböckerna! Lite häftigt iallafall...
Citera
2019-04-18, 21:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botteupp
Börja med S styrda kommuner när det gäller underskott. De "rika" som inte har dessa problem betalar enorma summor till Malmö etc. Sen har de väldigt få raketforskninsinstitut i diverse bostadsområde heller. Sen betalar vad jag vet miljonärer ett maxbelopp på kommunalskatten eller har jagfel? Det är väldigt sällan som intäkterna slår fel, däremot utgifterna och påfallande ofta i S styrda kommuner.

Enligt DI
Det kommunala utjämningssystemet ska säkerställa att alla kommuner och landsting har likvärdiga ekonomiska förutsättningar, det vill säga att rika kommuner ska hjälpa fattiga kommuner.

Tio i top på tärande
Malmö: 4 870 532 633 Skr
Göteborg: 2 441 539 190.
Norrköping: 1 470 850 793.
Eskilstuna: 1 464 430 974.
Södertälje: 1 367 616 057.
Botkyrka: 1 276 640 725.
Helsingborg: 1 249 999 315.
Örebro: 1 159 697 072.
Borås: 969 871 500.
Kristianstad: 923 320 002.
--------------------------------
Dessa kommuner tar 17 190 000 000 Kronor från andra kommuner.

Tio i top på närande

Stockholm -3 675 829 298
Solna -620 295 838
Danderyd -495 800 552
Täby -401 315 013
Lidingö -339 996 840
Nacka -183 577 621
Sollentuna -71 066 527
Vellinge -53 165 659
Ekerö -49 860 182
---------------------------------
Dessa ger ca: 5 891 000 000

Länk: https://www.di.se/nyheter/staden-ett-svart-hal-for-bidragspengar/

Av detta kan man dra en slutsats om man besökt ett antal av orterna.
Välutbildad medelklass betalar för lågutbildade invandrare i getto områden.

Notera också att de tio som ger mest bara täcker upp 30% av behovet hos de tio mest behövande.

Nu blir det spännande och se hur utvecklingen blir nu när migrationsverket drar åt penga kranen.
Rapporten från Filipsstad och även Vilhemina tyder på att genomströmningen från de små utplaceringsorterna till storstädernas problemförorter avstannat. De bidragskrävande grupperna tycks dessutom nu stanna kvar i glesbyggdens småkommuner o belasta dessa ekonomiskt.

Det är när de välbalanserade kommunernas små överskott hamnar på noll eller minus som det kommer att smälla ordentligt. Och det är det som jag gissar sker nu.

Var det inte i Örebro det ska byggas en stor idrottsanläggning eller har den redan byggts? Örebro ligger på 8e plats från bottennotering av 290 kommuner i Sverige. Mycket av dessa vidlyftiga projekt lånas det tydligen till i tider av minusränta. Det är också en sak att bygga och en annan sak att driva o underhålla anläggningar.

Samtidigt så har det hissats varningsflaggor för ekonomiska åtaganden som pansioner och borgen för olika lån. Kommuninvest är en av de stora långivarna där låntagarna går i borgen för de andra låntagande kommunerna. Se listan här: https://kommuninvest.se/om-oss/medlemmar/
Av den långa listan av låntagare så är det bara Solna o Sollentuna som varit i behov av att ta lån där.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2019-04-18 kl. 21:34.
Citera
2019-04-18, 21:27
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Framtiden ser riktigt mörk ut. Lägg därtill en låg konjunktur, huslånen, bostadsbubblan och våra privata skulder och sen nästa finanskris...

Vi kommer få uppleva en sak som kommer stå i historieböckerna! Lite häftigt iallafall...
Ja 20 talet go home här kommer dubbelnollorna.
Citera
2019-04-18, 21:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja då var din trådstart helt missvisande. Resultatet räknas naturligtvis efter kommunalmskatteutjämning. Ett antal hyfsat välmående kommuner betalar detta. De ligger huvudsakligen kring Stockholm. Tror också att staten sprutar in lite pengar i systemen men är osäker på det.Pengar kommer då exvis från Täby. Trots att Täby petar in pengar i systemet så gick verksamheten med vinst 2017.Om jag fattade det rätt 140 miljoner dvs 1750 kr/ inv.Min snabbgoogling kan vara lite fel men belyser att en del ” rika” kommuner skjuter till pengar till ” fattiga” men att de ändå kan få ett positivt resultat. Rika kommuner har också möjligheter att höja skatten då de ofta ligger ” lågt” i nuläget. Tror att en utredning hur systemet skall utvecklas är igång.

Se min post på de tio givande och de tio tärande.
Täby kan inte lösa kommunproblemet i Sverige, och varför ska de göra det?
Citera
2019-04-18, 21:40
Medlem
Staten måste snart börja låna pengar, statsskulden är nästan för låg, sedan ut med miljarderna till kommunerna och passa på höja lite skatter samtidigt också samt inför några nya.
Citera
2019-04-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Se min post på de tio givande och de tio tärande.
Täby kan inte lösa kommunproblemet i Sverige, och varför ska de göra det?

Återigen, jag säger inte att Täby skall lösa problemet. Jag säger bara att uppngiften att Malmö har underskott på 30% av budgeten var fel.
Ingen hade lånat ut pengar till Malmö på de premisserna. Så något var fel. Alla borde inse det.
Om vi har en kommunkris som sprider sig är tveksamt. Vi vet inte vad som kommer i nästa statsbudget.Fortsätter högkonjunkturen så löser det sig nog. Får vi en lågkonjunktur blirbdet värre.Kollar man börsen verkar många tro på fortsatt goda tider. Svag valuta har för och nackdelar.
Citera
2019-04-18, 21:43
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Är det inte sossarna som slagit sig på bröstet och sagt att Sverige aldrig haft det så bra som nu och de har även poängterat att invandringen kommer ge extra mycket cash på banken. Det var iofs förra året och nu deklarerar de att de ska dra in pengar på alla områden som redan krisar. Känns lite som att de kanske missbedömt något... nu tror jag iofs inte att sossar, vänster och mp gjort det med vilja men det säger ändå något om hur dumma och godtrogna de är!
Citera
2019-04-18, 21:47
Medlem
Halmstads socialkontor skulle tidigare spara 60 mille pga invandring. Nu ska de sluta klippa buskar, gräset och sköta lekplatser, för att spara 10 mille till.

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/tio-miljoner-saknas-till-skötsel-av-park-och-lek-1.14609595

Men kommunen klarar nog sig några år till pga storlek och många företag.
Citera
2019-04-18, 21:54
Medlem
sanchoos avatar
Borde inte Filipstad vara en tillväxtkommun? De har ju massvis med invandring. De säger att invandring är en lyckoaffär
Citera
2019-04-18, 22:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Halmstads socialkontor skulle tidigare spara 60 mille pga invandring. Nu ska de sluta klippa buskar, gräset och sköta lekplatser, för att spara 10 mille till.

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/tio-miljoner-saknas-till-skötsel-av-park-och-lek-1.14609595

Men kommunen klarar nog sig några år till pga storlek och många företag.
Verkligen win-win, det här med att locka hit folk som inte kan betala för sig. Vem behöver egentligen skötsel av utomhusmiljön? Halmstad ser säkert fortfarande bättre ut än centrala Mogadishu. Inte för att den som flyttar hit från tredje världen bryr sig om sådant som förekomsten av välskötta lekplatser, men svensken måste lära sig att sänka sina krav. Tänk på hur det ser ut i Afrika. Det är dit vi ska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in