Citat:
Ursprungligen postat av
epiphania
Skulle vilja gå ner lite kilon, samt bli starkare så jag har börjat jogga lite smått. Har dock fått lite problem och skulle behöva lite tips på att lösa dessa!
Lite basinfo ifall det behövs.
- är kvinna, 24 år.
- aldrig sprungit/joggat förut förutom en sommar för något år sedan när jag följde ett intervallprogram men slutade när det blev så otroligt varmt på sommaren (var nog en del lathet också)
- väger 58kg just nu och är 153cm, vill ner på 46kg ungefär till slut, eller i alla fall byta ut fett mot muskler.
Jag ser väl inte direkt Super överviktig ut eftersom allting lägger sig på övre lår/rumpa. Men vill liksom känna mig nöjd med min egen kropp.
Jag har också ett fysiskt krävande jobb som inte är ergonomiskt för fem öre, så behöver träna upp mig, haha.
Jag har köpt nya skor, Nike löparskor som är superbekväma. Följer ett program som ökar intervallerna och minskar promenaderna för varje dag. Är tre dagar i veckan.
De problemen jag har är att jag får extremt ont i högra smalbenet och det håller i sig i någon dag efter löpning, vilket inte är så rockigt.
Försöker underlätta genom att undvika att springa på asfalt, men det har inte hjälpt än. Blir extremt omotiverad när det gör så satans ont. Kan det vara för att just där jag bor så har alla skogsvägar en miljon (överdrift) branta uppförsbackar? Ska jag kanske gå upp för dessa istället? Är det min (brist på) teknik som är problemet?
Fett går inte att bytas ut mot muskler då det är två olika vävnader som har två helt olika funktioner.
Besök en ordentlig butik som kan det där med skor, göra en löpanalys och köp skor som passar just dina fötter.
Börja med att gå ner lite i vikt (t.ex. genom PW) innan löpning, för att minska belastning på leder.
Leta upp en löparbana och spring på den om asfalt och andra underlag är obehagliga.
Stretcha innan och efter passet.