2019-04-19, 18:50
Medlem
Skulle vilja gå ner lite kilon, samt bli starkare så jag har börjat jogga lite smått. Har dock fått lite problem och skulle behöva lite tips på att lösa dessa!

Lite basinfo ifall det behövs.

- är kvinna, 24 år.
- aldrig sprungit/joggat förut förutom en sommar för något år sedan när jag följde ett intervallprogram men slutade när det blev så otroligt varmt på sommaren (var nog en del lathet också)
- väger 58kg just nu och är 153cm, vill ner på 46kg ungefär till slut, eller i alla fall byta ut fett mot muskler.

Jag ser väl inte direkt Super överviktig ut eftersom allting lägger sig på övre lår/rumpa. Men vill liksom känna mig nöjd med min egen kropp.
Jag har också ett fysiskt krävande jobb som inte är ergonomiskt för fem öre, så behöver träna upp mig, haha.

Jag har köpt nya skor, Nike löparskor som är superbekväma. Följer ett program som ökar intervallerna och minskar promenaderna för varje dag. Är tre dagar i veckan.

De problemen jag har är att jag får extremt ont i högra smalbenet och det håller i sig i någon dag efter löpning, vilket inte är så rockigt.

Försöker underlätta genom att undvika att springa på asfalt, men det har inte hjälpt än. Blir extremt omotiverad när det gör så satans ont. Kan det vara för att just där jag bor så har alla skogsvägar en miljon (överdrift) branta uppförsbackar? Ska jag kanske gå upp för dessa istället? Är det min (brist på) teknik som är problemet?
Citera
2019-04-19, 18:53
Bannlyst
Börja med raska promenader i några veckor.
Citera
2019-04-19, 18:57
Medlem
Att sakta ner som fan, kör det som är skönast
Citera
2019-04-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Skulle vilja gå ner lite kilon, samt bli starkare så jag har börjat jogga lite smått. Har dock fått lite problem och skulle behöva lite tips på att lösa dessa!

Lite basinfo ifall det behövs.

- är kvinna, 24 år.
- aldrig sprungit/joggat förut förutom en sommar för något år sedan när jag följde ett intervallprogram men slutade när det blev så otroligt varmt på sommaren (var nog en del lathet också)
- väger 58kg just nu och är 153cm, vill ner på 46kg ungefär till slut, eller i alla fall byta ut fett mot muskler.

Jag ser väl inte direkt Super överviktig ut eftersom allting lägger sig på övre lår/rumpa. Men vill liksom känna mig nöjd med min egen kropp.
Jag har också ett fysiskt krävande jobb som inte är ergonomiskt för fem öre, så behöver träna upp mig, haha.

Jag har köpt nya skor, Nike löparskor som är superbekväma. Följer ett program som ökar intervallerna och minskar promenaderna för varje dag. Är tre dagar i veckan.

De problemen jag har är att jag får extremt ont i högra smalbenet och det håller i sig i någon dag efter löpning, vilket inte är så rockigt.

Försöker underlätta genom att undvika att springa på asfalt, men det har inte hjälpt än. Blir extremt omotiverad när det gör så satans ont. Kan det vara för att just där jag bor så har alla skogsvägar en miljon (överdrift) branta uppförsbackar? Ska jag kanske gå upp för dessa istället? Är det min (brist på) teknik som är problemet?

Fett går inte att bytas ut mot muskler då det är två olika vävnader som har två helt olika funktioner.

Besök en ordentlig butik som kan det där med skor, göra en löpanalys och köp skor som passar just dina fötter.

Börja med att gå ner lite i vikt (t.ex. genom PW) innan löpning, för att minska belastning på leder.

Leta upp en löparbana och spring på den om asfalt och andra underlag är obehagliga.

Stretcha innan och efter passet.
Citera
2019-04-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Börja med raska promenader i några veckor.

Så det går inte att liksom snabba på processen lite genom att köra korta intervaller? Joggar inte direkt fort så sett, men känns inte som om promenader riktigt bränner lika mycket? Går kanske minst 10000 steg på arbetet inom de första timmarna, runt 20 efter en hel arbetsdag, och inget har hänt efter det.
Citera
2019-04-19, 19:06
Medlem
Ha 0 mm drop i skorna. Eftersträva fotens normala rörelsemönster.

Skaffa en app för att registrera din progress. Det är roligare när man ser förbättring. Runkeeper, strava, Nike - alla gör de samma jobb. Är det kul så rekommenderar jag verkligen att skaffa en pulsklocka senare.

Lägg in 3*8-12 excentriska tåhävningar i slutet på varje runda. Det tar fem minuter och stärker upp vaderna (minskar risken för skador i framtiden).

Ta det lugnt i början! Korta och långsamma rundor, max 2-3 ggr i veckan. Var inte rädd för att gå eller stanna till och pausa, men kom igång så snart du kan igen.

Konditionen kommer snabbt men muskler, ligament och leder tar tid att bygga upp och det är ruskigt tråkigt att vara skadad.
Citera
2019-04-19, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Så det går inte att liksom snabba på processen lite genom att köra korta intervaller? Joggar inte direkt fort så sett, men känns inte som om promenader riktigt bränner lika mycket? Går kanske minst 10000 steg på arbetet inom de första timmarna, runt 20 efter en hel arbetsdag, och inget har hänt efter det.

Jag är ingen expert men det skadar inte att prova, börjar jag kuta omkring som en galning efter en latmansperiod så får jag dödsont i benhinnorna.
Citera
2019-04-19, 19:09
Medlem
Turist i tidens avatar
Det låter som benhinneinflammation. Muskeln har vuxit mer än benhinnan. Så dra ner på träningen är mitt råd. Eller rättare sagt, gör någon annan typ av träning ett par veckor (gå till ett gym, det finns dom som bjuder på en gratisvecks eller två. Simma eller cykla.
Citera
2019-04-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Fett går inte att bytas ut mot muskler då det är två olika vävnader som har två helt olika funktioner.

Besök en ordentlig butik som kan det där med skor, göra en löpanalys och köp skor som passar just dina fötter.

Börja med att gå ner lite i vikt (t.ex. genom PW) innan löpning, för att minska belastning på leder.

Leta upp en löparbana och spring på den om asfalt och andra underlag är obehagliga.

Stretcha innan och efter passet.

Tack för tips!

Har funderat på detta med skor men sådana som de tipsar om lär kosta skjortan och det har jag inte råd med på ett tag 😅 pengar är inget jag har i överflöd så att säga, så jag tog de som var som mest bekväma runt strax under 1000kr... Får spara helt enkelt!

Kanske ska PW ja, bränner det en del? Fast iofs så väljer jag hellre det än trasiga leder så jag ändå inte kan jogga.

Ska se om vi har någon här i närheten... Bor på ett så litet ställe med typ bara skog 😅 blir lite tråkigt att springa runt i cirklar kanske?
Citera
2019-04-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Jag är ingen expert men det skadar inte att prova, börjar jag kuta omkring som en galning efter en latmansperiod så får jag dödsont i benhinnorna.

Har inte tänkt kuta runt som en galning heller. Har joggat i max 3min åt gången, och därefter promenerat i 2min. Kört detta i ungefär 20-25min. Men kanske ska köra på 2min promenad och 1min jogging i taget, och promenad i uppförsbackarna istället för jogging?
Citera
2019-04-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Att sakta ner som fan, kör det som är skönast

Känns som om jag redan gör så lite, promenerar två min och sen joggar 2-3min l h sen kör jag så i 20-25min.
Citera
2019-04-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GobTheIllusionist
Ha 0 mm drop i skorna. Eftersträva fotens normala rörelsemönster.

Skaffa en app för att registrera din progress. Det är roligare när man ser förbättring. Runkeeper, strava, Nike - alla gör de samma jobb. Är det kul så rekommenderar jag verkligen att skaffa en pulsklocka senare.

Lägg in 3*8-12 excentriska tåhävningar i slutet på varje runda. Det tar fem minuter och stärker upp vaderna (minskar risken för skador i framtiden).

Ta det lugnt i början! Korta och långsamma rundor, max 2-3 ggr i veckan. Var inte rädd för att gå eller stanna till och pausa, men kom igång så snart du kan igen.

Konditionen kommer snabbt men muskler, ligament och leder tar tid att bygga upp och det är ruskigt tråkigt att vara skadad.

Tack för tipsen! Ska tänka på detta, och definitivt registrera mig.
Ska inte heller vara rädd för att sakta ner om jag märker att det gör konstigt ont eller känns fel på något sätt. Har väl pushat ändå eftersom jag får typ dåligt samvete, eller vad man ska säga. Då försvinner tankarna på att jag ska ta det försiktigt.

Vad menas med 0mm drop? 😅
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in