2019-04-19, 11:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Bjurfors och Hemnet. Letsdoit har en planskiss. Develi minns säkert inte bara den öppna planlösningen. Såg du inte själv när huset var ute till försäljning?

Du har konstaterat att Scheeles uppgift om ”nedbäddade” avser bara barnen och att poliserna i Polistidningen ser rakt på Hannas ansikte som är vänt mot dörren. Nä, fotänden av sängen var inte vänd mot dörren.
Varför mal du om S när den första källan skriver om att det är tre som beskrevs nerbäddade?
Det är väl i stort sett samma uppgifter oavsett.
Här har du en till.

Gixanlixan 18 jan:
Citat:
"Har blivit godkänd att göra inlägg nu, och vill därför dela med mig från säker källa som befann sig på platsen:
Barnen och mamman låg nerbäddade i sina respektive sängar, och pappan var hängd."
Citat:
Citat:
Vet du om det fanns video eller avskedsbrev?
"Det ska finnas någon slags förklaring om vad som inträffat/ eller varför. Svar ja."
19 jan:
Citat:
"Min källa är inte desinformerad. Min källa har sett kropparna så som dom blev funna med egna ögon men vill dock inte dela med sig mer om hur kropparna ser ut, däremot har källan bekräftat att det inte varit stökigt.
2. Hur menar du att jah svävar på målet?

"Jag bekräftar i mina inlägg igår att mannen hittats hängd och att barnen och mamman hittats i sina sängar. Jag bekräftar även att man har efterlämnat ett slags avsked med förklaring om vad som skett. Sedan om det är en video eller ett brev har jag inte bekräftat men det har polisen själv bekräftat idag.
Då det inte finns så många som befann sig i huset med samma info som min källa, så finns det mycket stor risk att jag röjer denna och gör jag det riskerar källan att förlora sitt jobb då det är enkelt att spåra fram vem det är som har läckt."
Citera
2019-04-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför mal du om S när den första källan skriver om att det är tre som beskrevs nerbäddade?
Det är väl i stort sett samma uppgifter oavsett.
Här har du en till.

Gixanlixan 18 jan:

19 jan:

Intressant!!

Gixanlixan skrev 18 januari att avskedsbrevet var undersökt och klart redan. Dvs att NFC inte varit inkopplade. Fast avskedsbrev och avskedsbrev? Det är generellt och högtravande riktat så flera utomstående borde ha fått det. Troligtvis alla berörda som kan påverka hemundervisningen fått det.
Citera
2019-04-19, 11:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns ingen tråden som misskrediterar människor med depression. Ha det i åtanke när du fortsätter ösa ur dig påståenden.
Jag skrev snarare om den okunskap som finns kring depression - varav du är en som uppenbart inte har koll iom det du skrev.
Citat:
Deprimerade utför i allra värsta fall familicide. Inträffar då och då även i Sverige. MEN, det är alltid bara EN förälder som dödar sina barn. Ibland tar självmord. Ibland dödar sin partner.
Om det är en eller tillsammans vet du ingenting om. För övrigt spelar det ingen roll eftersom det är ett gemensamt beslut såsom i Bjärred när det kommer till skuldfrågan.
Fortsättningsvis finns det fler fall internationellt så nåt världsunikt som Glittret mal om är en lögn.
Citat:
Nu råkar set vara så att mer än 95% av familicider utförs av medelålders män. I Bjärred så hittas även mamman mördad. En typiskt familicide suicide.
Ja, övervägande familicide är att män agerar ut. Men övervägande har då ett annat motiv än det som framkommer kring Bjärred - det rör sig om sjuka barn.
Däremot är det en gemensam nämnare att det nästintill alltid finns en kris som förelöper.
Sen när det kommer till att föräldrar mördar barn är det dock jämt skägg.

Så kan man dra en slutsats rakt av om Oskars skuld via statistiken? Nej. För att dessa män agerar mer ofta utifrån annat motiv såsom svartsjuka, skilsmässor, ekonomiska bekymmer, våld inom familjen eller med missbruksproblematik.

Då får man titta även på filicide. Där ses däremot övervägande perverterad altruism via mödrar.
Hanna är med på det hela - det framgår via att hon både vill dö och döda barn. Hon är med andra ord suicidal och med all tydlighet är det tecken på depression via den mening som återges:
Att livet saknar mening. Att de inte ser nån framtid värd att leva varken för egen del eller barnen.
Fortsättningsvis framgår via förhör - förutom deras egna förklaringar - att de i flera år har varit hårt ansatta/djup kris just pga av barnens sjukdomssituation.
Det framkommer att de varit engagerade i deras hälsobild - att de bryr sig.
Att bry sig är grunden för altruism som dock blir förvrängd - vilket var vad jag nyss citerade från expertis. Att den blir förvrängd beror dels på psykisk ohälsa och andra faktorer såsom personlighetstyp vilket inkluderar sårbarhet; hur man hanterar livskriser. Hur man ser på tillvaron osv.

Att det sen rör sig om nåt i föräldrarnas interaktion likaväl kan man ana via att de allierar sig kring ett fatalt beslut.
För övrigt finns inte sedvanliga riskfaktorer.

Citat:
Även en av döttrarna är strypt vilket ytterligare stödjer hypotesen att det är en enda gärningsman och eftersom Oskar har strypt sin fru så ligger det nära till hands att det är han som har strypt dottern också. En vanlig familicide. Ett frö som vuxit under minst ett år i Oskars hjärna, kanskemhan fick tankarna den 9 januari året innan när en hel familj hittades död i Danmark.
... och den andra dottern är kvävd vilket är en mer vanligt förekommande metod för mödrar.

Vem som mördat vem vet vi inte - för att detta är sekretessbelagd enligt FuL. Man går inte in på gärningsförlopp av hänsyn till efterlevande och barnen givetvis.
Citat:
När det kommer till ”sjuk-i-huvudet” så är man det om man beklagar sig för kollegorna om sin hemsituation och sedan skriver brev till kollegorna att läsa efter familjens död. Riktigt personlighetsstörd skulle jag kalla Oskar.
Att en person visar sig bekymrad/att det är jobbigt (beskrivet via kollegor och chef) kallar du för att beklaga sig.
Ett klockrent exempel på att segla snett i diskussionen om det så gäller kriser eller depression - eftersom det är ett problem att de upprätthåller fasader.
Hanna var nog mer besvärlig att nå, hon pratar inte ens om de sjuka barnen.

För övrigt borde han ha beklagat sig mer. Han borde ha haft en megafon och skrikit rätt ut hur det egentligen var ställt.

Då hade kanske barnen levt idag för att de hade fått hjälp istället för att sitta och rodda själva.
Senast redigerad av develi 2019-04-19 kl. 12:03.
Citera
2019-04-19, 11:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Intressant!!

Gixanlixan skrev 18 januari att avskedsbrevet var undersökt och klart redan. Dvs att NFC inte varit inkopplade. Fast avskedsbrev och avskedsbrev? Det är generellt och högtravande riktat så flera utomstående borde ha fått det. Troligtvis alla berörda som kan påverka hemundervisningen fått det.
Det står följande den 18:e:
"Det ska finnas någon slags förklaring om vad som inträffat/ eller varför. Svar ja."

Det står inte VAD det rör sig om men krim.tekniker et al lär ha sett det som låg framlagt på bordet.
Via PT beskrivs tre dokument. Det är maskat så om det finns annat vet vi inte.
Via artikeln beskrivs sen ett USB:
Citat:
Händelsen blev en riksnyhet som skakade Sverige, eftersom det visade sig att föräldrarna i samförstånd hade planerat och tagit livet av sina barn och sedan sig själva. När poliser från grova brott i Lund kom till villan, hittade de bland annat ett testamente, ett usb-minne och sammantaget tydde fynden på att allt var planerat sedan en lång tid tillbaka.
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
Varför svamlar du om NFC i ett så tidig skede?
Anledningen att sända bevisning på analys är givetvis för att granska dess autencitet ihop med annan teknisk bevisning.
Senast redigerad av develi 2019-04-19 kl. 11:52.
Citera
2019-04-19, 11:50
Medlem
Citat:
Det finns ingen tråden som misskrediterar människor med depression. Ha det i åtanke när du fortsätter ösa ur dig påståenden.

Deprimerade utför i allra värsta fall familicide. Inträffar då och då även i Sverige. MEN, det är alltid bara EN förälder som dödar sina barn. Ibland tar självmord. Ibland dödar sin partner. Nu råkar set vara så att mer än 95% av familicider utförs av medelålders män. I Bjärred så hittas även mamman mördad. En typiskt familicide suicide. Även en av döttrarna är strypt vilket ytterligare stödjer hypotesen att det är en enda gärningsman och eftersom Oskar har strypt sin fru så ligger det nära till hands att det är han som har strypt dottern också. En vanlig familicide. Ett frö som vuxit under minst ett år i Oskars hjärna, kanskemhan fick tankarna den 9 januari året innan när en hel familj hittades död i Danmark.

När det kommer till ”sjuk-i-huvudet” så är man det om man beklagar sig för kollegorna om sin hemsituation och sedan skriver brev till kollegorna att läsa efter familjens död. Riktigt personlighetsstörd skulle jag kalla Oskar.

Jag tycker du ska läsa på lite vad som gäller för personlighetsstörning/-syndrom, här lite att börja med:

Generella diagnoskriterier enligt DSM-5 (de generella kriterierna är snarlika i de båda systemen):

Ett varaktigt mönster av upplevelser och beteenden som påtagligt avviker från vad som allmänt sett förväntas i personens sociokulturella miljö. Mönstret kommer till uttryck inom minst två av följande områden:

- Kognitioner (d v s sättet att uppfatta och tolka sig själv, andra personer och inträffade händelser)
- Affektivitet (d v s komplexiteten, intensiteten, labiliteten och rimligheten i det känslomässiga gensvaret)
- Mellanmänsklig funktionsförmåga
- Impulskontroll

Det varaktiga mönstret är oflexibelt och framträdande i många olika situationer och sammanhang.

Det varaktiga mönstret orsakar kliniskt signifikant lidande eller försämrad funktion socialt, i arbete eller inom andra viktiga funktionsområden.

Mönstret är stabilt och långvarigt och kan spåras tillbaka åtminstone till adolescensen eller tidig vuxenålder.

Det varaktiga mönstret förklaras inte bättre som ett uttryck för eller en följd av någon annan form av psykisk ohälsa.

Det varaktiga mönstret kan inte tillskrivas fysiologiska effekter av någon substans (t ex drog, läkemedel) eller något annat medicinskt (t ex skalltrauma).
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=7336

Begreppet personlighetspatologi eller mer specifikt personlighetssyndrom används då detta mönster är så pass dysfunktionellt och maladaptivt att det medför ett »kliniskt signifikant lidande eller försämrad funktion i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden«https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/personlighetsstorningar-hos-vuxna/

Med personlighetssyndrom menas att en person har så avvikande och oflexibla personlighetsdrag att det leder till påtagligt lidande för personen själv och/eller till nedsatt förmåga att hantera relationer, både socialt och i yrkeslivet.http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Psykiska-funktionsnedsattningar1/Vad-ar-en-personlighetsstorning-och-vad-kan-man-gora/

Hur tycker du detta stämmer in på O?
Citera
2019-04-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag diskuterade faktumet att testamentet formulering resulterar i att bådas föräldrar och svägerska respektive svåger görs helt arvslösa. Varför eller hurvida det är ”ondsinta” handlingar har jag ingen aning om, har aldrig uttryckt någon uppfattning att detta skulle vara en ”ond” handling.
Det var Flashigs tolkning av att jag nämnde hur testamentet såg ut.

Att testamentet ser ut så är dock ett faktum.
I backspegeln av vad som hänt är detta nog så intressant att fundera över.

Det är idag normalt att den man testamenterar till får det som enskild egendom. Det är sedan denne som fritt förfogar över arvet. Vill denne inkludera sin äkta part är det dennes egna beslut.
Citera
2019-04-19, 12:02
Medlem
Citat:
Bjurfors och Hemnet. Letsdoit har en planskiss. Develi minns säkert inte bara den öppna planlösningen. Såg du inte själv när huset var ute till försäljning?

Du har konstaterat att Scheeles uppgift om ”nedbäddade” avser bara barnen och att poliserna i Polistidningen ser rakt på Hannas ansikte som är vänt mot dörren. Nä, fotänden av sängen var inte vänd mot dörren.
Ahaa! Du tror att dom hade möblerar exakt som mäklaren! Det finns väl inget som stödjer det? Då var det en gissning som vanligt för att försöka ”bevisa” något.
Citera
2019-04-19, 12:04
Medlem
Citat:
Patetisk slutsats men jag förväntar mig inte mer från ditt håll. Du är så låg.

Jag kan redan via bloggen ana hur undermålig journalistik det rör sig om - så nej jag är knappast oroad.
Det är som upplagt för en anmälan om förtal om det är samma fantasier som presenterats i tråden. Hoppas dom anhöriga ser till att lögnerna inte får stå oemotsagda.
Citera
2019-04-19, 12:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Deprimerade utför i allra värsta fall familicide. Inträffar då och då även i Sverige. MEN, det är alltid bara EN förälder som dödar sina barn. Ibland tar självmord. Ibland dödar sin partner. Nu råkar set vara så att mer än 95% av familicider utförs av medelålders män. I Bjärred så hittas även mamman mördad. En typiskt familicide suicide. Även en av döttrarna är strypt vilket ytterligare stödjer hypotesen att det är en enda gärningsman och eftersom Oskar har strypt sin fru så ligger det nära till hands att det är han som har strypt dottern också. En vanlig familicide. Ett frö som vuxit under minst ett år i Oskars hjärna, kanskemhan fick tankarna den 9 januari året innan när en hel familj hittades död i Danmark.

Tack för raka rediga ord!

Det är precis så här det brukar se ut när barn och hustru i en familj hittas mördade och fadern därefter tagit sitt liv. Så här ser familcid ut.

När vittnesmål om att fadern gått ner sig, haft sorg i blicken och magrat, missat deklarera, rensat på nätet, velat minska sin arbetstid, ställt in arangemang och dessutom beklagat sig på jobbet över hemsituationen blir förloppet än mer tydligt.

Fadern mådde under längre tid före morden sannolikt riktigt dåligt. Hur hans stackars familj mådde under samma tid har inte framgått - men alla tre blev till slut strypta och kvävda till döds innan han hängde sig.

Därför måste det helt enkelt till i helsike tunga bevis för att man ska kunna misstänka att det finns någon annan gärningsperson, medgärningsman eller ensam gärningsman.
Några mail, ett diffust testamente och ett genommaskat avskedsbrev är inget som sannolikt skulle hållit om detta gått till rättegång.

Skånepolisen har enligt utredare i andra polisdistrikt både extrem tung arbetsbelastning och kanske därför en historik av att välja ”lätta vägar” för uppklarningsprocenten. Elakt förtal eller inte, men att poliser med ett snett leende uppger att ”det var region Syd igen” när något fall som gått fel diskuteras är faktum. Tre mordoffer och ett utdelat genommaskat FUP som slutar på under 400 sidor imponerar inte riktigt.

Med tanke på hur Bjärredsfallet de fakto ser ut med tre mordoffer var och en dödade av en ensam gärningsman borde mer tydliggörande lämnas ut. Nu när polisens slutsats strider mot all kriminologisk erfarenhet och mot hela bilden med en man som mått mycket dåligt innan han i affekt brutalt mördade hela sin familj.

Annars kommer de flesta normalt tänkande individer liksom alla som är kunniga inom kriminalstatistik helt enkelt inte acceptera polisens uttalade slutsats om ett av de ytterst få fall i Sverige där tre mördade personer hittats samtididigt. Bara detta faktum är stort nog för ett allmänintresse.
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-19 kl. 12:11.
Citera
2019-04-19, 12:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag diskuterade faktumet att testamentet formulering resulterar i att bådas föräldrar och svägerska respektive svåger görs helt arvslösa. Varför eller hurvida det är ”ondsinta” handlingar har jag ingen aning om, har aldrig uttryckt någon uppfattning att detta skulle vara en ”ond” handling.
Det var Flashigs tolkning av att jag nämnde hur testamentet såg ut.

Att testamentet ser ut så är dock ett faktum.
I backspegeln av vad som hänt är detta nog så intressant att fundera över.

De är så dumt att använda ordet arvslösa när det gäller föräldrarna, de har helt klart gått vi förbi dom och testamenterat till sina syskon, helt normat med tanke på i vilken ålder samtliga är i.

Ditt gnäll om att svägerska resp svåger görs arvslösa varför gnäller du om det?

Att skriva att en egendom skall vara enskild egendom är ett skydd för den rättmätiga arvstagaren. Den ingifta parten har inget med den att göra, vilket är fullständigt normalt och friskt.
Citera
2019-04-19, 12:12
Medlem
develis avatar
Citat:

Vad har öppen planlösning med en sängs placering att göra?

Nej, det är inte via polistidningen:
"De båda poliserna tittade in i ett sovrum där en avliden kvinna låg nerbäddad i en säng."

Det är via intervjun i veckans brott.
"Jag puttade upp dörren med hjälp av ficklampan och det första som jag ser är att det ju ligger en kvinna i sängen nedbäddad med ansiktet mot mig, också avliden, och då vet jag att jag säger direkt till Fredrik:
Shit, va' fan är det här?"

Du rör ju runt med uppgifter hela tiden.
Citera
2019-04-19, 12:28
Medlem
Citat:
Jag skrev snarare om den okunskap som finns kring depression - varav du är en som uppenbart inte har koll iom det du skrev.

Om det är en eller tillsammans vet du ingenting om. För övrigt spelar det ingen roll eftersom det är ett gemensamt beslut såsom i Bjärred när det kommer till skuldfrågan.
Fortsättningsvis finns det fler fall internationellt så nåt världsunikt som Glittret mal om är en lögn.

Ja, övervägande familicide är att män agerar ut. Men övervägande har då ett annat motiv än det som framkommer kring Bjärred - det rör sig om sjuka barn.
Däremot är det en gemensam nämnare att det nästintill alltid finns en kris som förelöper.
Sen när det kommer till att föräldrar mördar barn är det dock jämt skägg.

Så kan man dra en slutsats rakt av om Oskars skuld via statistiken? Nej. För att dessa män agerar mer ofta utifrån annat motiv såsom svartsjuka, skilsmässor, ekonomiska bekymmer, våld inom familjen eller med missbruksproblematik.

Då får man titta även på filicide. Där ses däremot övervägande perverterad altruism via mödrar.
Hanna är med på det hela - det framgår via att hon både vill dö och döda barn. Hon är med andra ord suicidal och med all tydlighet är det tecken på depression via den mening som återges:
Att livet saknar mening. Att de inte ser nån framtid värd att leva varken för egen del eller barnen.
Fortsättningsvis framgår via förhör - förutom deras egna förklaringar - att de i flera år har varit hårt ansatta/djup kris just pga av barnens sjukdomssituation.
Det framkommer att de varit engagerade i deras hälsobild - att de bryr sig.
Att bry sig är grunden för altruism som dock blir förvrängd - vilket var vad jag nyss citerade från expertis. Att den blir förvrängd beror dels på psykisk ohälsa och andra faktorer såsom personlighetstyp vilket inkluderar sårbarhet; hur man hanterar livskriser. Hur man ser på tillvaron osv.

Att det sen rör sig om nåt i föräldrarnas interaktion likaväl kan man ana via att de allierar sig kring ett fatalt beslut.
För övrigt finns inte sedvanliga riskfaktorer.

... och den andra dottern är kvävd vilket är en mer vanligt förekommande metod för mödrar.

Vem som mördat vem vet vi inte - för att detta är sekretessbelagd enligt FuL. Man går inte in på gärningsförlopp av hänsyn till efterlevande och barnen givetvis.

Att en person visar sig bekymrad/att det är jobbigt (beskrivet via kollegor och chef) kallar du för att beklaga sig.
Ett klockrent exempel på att segla snett i diskussionen om det så gäller kriser eller depression - eftersom det är ett problem att de upprätthåller fasader.
Hanna var nog mer besvärlig att nå, hon pratar inte ens om de sjuka barnen.

För övrigt borde han ha beklagat sig mer. Han borde ha haft en megafon och skrikit rätt ut hur det egentligen var ställt.

Då hade kanske barnen levt idag för att de hade fått hjälp istället för att sitta och rodda själva.

Gixanlixan besvarade den 18:januari frågan om polisen väntade på NFC:

Avskedsbrevet är redan genomgånget och det står klart att det är båda föräldrar som undertecknat detta, svar Ja.

Oskar hade curlat och klarat det mesta verkade det som. Dessutom handlett doktorander. Klart han skulle handlett sin fru också om hon verkligen mått dåligt. Han använde en megafon på jobbet men skulle bara behövt viska i någons öra. Han kunde faktiskt bara sms:at eller mailat för det verkar han ha gjort med de viktigaste ärendena.

Oskar drog inte ned sin arbetstid pga sina sjuka barn. Stöp sin fru. Skrev brev till kollegorna. Sket i att självdeklarera redan ett halvår innan. Oskar skulle sökt hjälp för sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in