2019-04-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Agda 86 vet jag inte men de flesta väljare är inte Agda 86.

Olle 35 ska definitivt se till att kolla vad fan partierna håller på med innan han röstar på dem. Annars kan vi lägga ned detta "demokrati".

Det är många medskyldiga som får gå fria och riskerar fortsätta sin svenska irrationalitet ifall vi gör den här processen till en lynchning av politiker och propagandajournalister. Det viktiga är inte att dessa torteras utan att vanliga människor ändrar sina tankar och värderingar.

Du missförstår medvetet. En stor del av Ollarna är skrämda till tystnad. Det är inte att de inte vet. De prioriterar sin familj först. Givetvis är det en felprioritering men det är förklaringen. Och han har små valmöjligheter. Det har inte massmediafolk eller politiker och tyckare. Det är där man ska lägga kraft. Svansen av Ollar följer i vilket fall.
Citera
2019-04-18, 17:46
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du missförstår medvetet. En stor del av Ollarna är skrämda till tystnad. Det är inte att de inte vet. De prioriterar sin familj först. Givetvis är det en felprioritering men det är förklaringen. Och han har små valmöjligheter. Det har inte massmediafolk eller politiker och tyckare. Det är där man ska lägga kraft. Svansen av Ollar följer i vilket fall.

Nu vet jag inte om du skojar men att vara "skrämd" i ett anonymt valbås är förstås INTE en ursäkt för Olle 35 snäll pappa.
Citera
2019-04-18, 17:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Huvudsaken kristna från krigets Syrien är det dom är flyktingar.
Nu har du ju i mängder av inlägg tydligt visat att du antingen trollar eller är fullständigt okunnig. Problemen ligger givetvis främst i alla ekonomiska flyktingar utan gångbar utbildning och från olika inkompatibla kulturer och religioner. Dessutom är det ett kraftigt överskott av män som ger en helt sned könsfördelning i Sverige.
Citera
2019-04-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu har du ju i mängder av inlägg tydligt visat att du antingen trollar eller är fullständigt okunnig. Problemen ligger givetvis främst i alla ekonomiska flyktingar utan gångbar utbildning och från olika inkompatibla kulturer och religioner. Dessutom är det ett kraftigt överskott av män som ger en helt sned könsfördelning i Sverige.
När jag var i början av tråden var jag helt klar med att vi INTE pratar om ensamkommande barn eftersom jag tycker det är en annan problematik.
Det som skulle diskuteras var flyktingar som söker skydd i Sverige. Det är huvudsakligen familjer från Syrien.
Vad är problem med ett överskott av män.
Citera
2019-04-18, 17:59
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Är det ett påstående eller är det en fråga? I vilket fall blottlägger meningen din ignorans.
Citera
2019-04-18, 18:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
När jag var i början av tråden var jag helt klar med att vi INTE pratar om ensamkommande barn eftersom jag tycker det är en annan problematik.
Det som skulle diskuteras var flyktingar som söker skydd i Sverige. Det är huvudsakligen familjer från Syrien.
Det är män i alla åldrar från dysfunktionella länder och inkompatibla kulturer. Och tråden handlar om problemen i Filipstad, vilka är representativa för många kommuner.

Problemet med ett överskott av män är att kvinnorna inte räcker till, vilket skapar en rad olika problem, se vidare:
https://www.gp.se/debatt/abnorma-antalet-unga-m%C3%A4n-ett-problem-f%C3%B6r-sverige-1.15076
Citera
2019-04-18, 22:05
Medlem
stilichos avatar
För att få lite perspektiv plockade jag ut lite siffror från Kolada kring hur Filipstad presterat ekonomiskt på ett gäng sociala indikatorer för de senaste åren.

Det blir givetvis helt oläsligt i ett Flashback-inlägg, men den som är intresserad kan alltid göra några egna sökningar i databasen. Sammanfattningsvis måste man nog ändå säga att Filipstad verkar ha varit på väg åt helt fel håll även innan flyktingbomben briserade. Det hjälper givetvis inte till att man får ett stort lass odugliga flyktingar att valla också, men i just Filipstads fall verkar det också finnas en underliggande problematik (vilket väl i och för sig är anledningen till att de är de första att trycka på larmknappen).

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Kostnad barn och ungdomsvård, kr/inv Filipstad 1 704 2 069 1 896 2 112 2 729 3 815
Kostnad ekonomiskt bistånd, kr/inv Filipstad 1 611 1 808 2 344 2 720 2 624 2 931
Kostnad flyktingmottagande, kr/inv Filipstad 4 916 5 417 4 949 4 487 7 049 4 289
Kostnad individ- och familjeomsorg, kr/inv Filipstad 4 132 4 699 5 025 6 206 6 921 8 207
Kostnad särskilt riktade insatser, kr/inv Filipstad 5 946 6 355 5 932 5 882 8 812 7 262
Utbetalt ekonomiskt bistånd (enl Sos exkl flyktinghushåll), kr/inv Filipstad 1 145 1 293 1 596 1 809 2 165 2 265
Citera
2019-04-19, 09:11
Medlem
Guldägg till påsk...

Citat:
11 av Värmlands 16 kommuner har introducerat sparkrav, enligt NWT (15/4). Den primära anledningen till de ekonomiska problemen varierar men de två största skälen är flyktingmottagandet och utflyttningen av människor i arbetsför ålder.

Citat:
2 300 av Filipstads 10 800 invånare har utomeuropeisk bakgrund och i denna grupp saknar 80 procent arbete. Statens löfte om ersättning drogs in och att komma i arbete som nyanländ visade sig svårare än vad många drömde om. Nu är kommunen i princip i konkurs.

Citat:
Såväl Arbetsförmedlings generaldirektör som den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt (M) fortsätter att sprida myten om immigrationen som lösningen på Sveriges åldrande befolkning.

https://www.nwt.se/2019/04/18/kommunernas-kris/
Citera
2019-04-19, 09:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Guldägg till påsk...

Väldigt tröttsamt.
"...att komma i arbete som nyanländ visade sig svårare än vad många drömde om."

Vilka är dessa "många" och om dessa många sitter i beslutsfattande ställning betalar vi dem då för att sitta och drömma?

Inga skarpa frågor. Typiskt den svepande okunniga journalistik som varit delskyldig till att situationen uppkommit.
Citera
2019-04-19, 09:43
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Anna Dahlberg på Expressen är en journalist som verkligen kämpar för att peka på och skriva om sanningar.

Annas alster drunknar lätt bland "Let's Dance", Wahlgrens, En säl i Norrköping, Tjänar du mer än din granne?, etc eftersom de ger "mer klick" och därmed Bonnier mer intäkter.

Helt förskräcklig läsning. Om nu Filipstad meddelar nödrop? - vem skall då lyssna på dem om Staten inte gör det?

Skall vi på FB starta insamling åt Filipstads Kommun så att de kan asfaltera gatorna ett par år till samt byta ut trasiga glödlampor eller skall vi lämna Filipstad åt dess öde?

Om nu bostadslösa Afghaner i Stockholms-trakten tipsas om (som ett alternativ till att bo utomhus eller åka buss till 05:30 i 08-område) att flytta till Filipstad så är det illa.

Ni från Filipstad - hur illa är det? Stämmer Annas artikel eller överdriver Anna?

Om den stämmer - vad skall göras för att återupprätta Filipstad, Lesjöfors Bruk, bandybaronen Lars De Geer och alla deras värdefulla värv till svensk ekonomi.

Om inget görs kommer alla yngre s.k. svenska ungdomar lämna Filipstad, kvar blir föräldrarna som kämpar på samtidigt som gymnasielagen gör att Hazariska män från Teheran flyttar dit och direkt går till Filipstads kommun för att få bidrag och bostad.

Jag vill hjälpa Filipstad finansiellt om det nu är så att Staten givit upp men då vill jag samtidigt få rabatt på den skatt jag betalar.

Kanske blev lite rörigt - ni som inte är från Filipstad, lova mig att ni inte kommenterar innan ni löst Annas artikel. Ni från Filipstads kommun kan kommentera direkt.

Ange gärna "från F" eller "ej från F" när ni kommenterar.

Här kommer Annas alster:

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vem-hor-nodropet-fran-filipstad-/

Jag vill Filipstad väl trots att jag aldrig varit där.

Det har varit känt under en lång tid att invandringen skulle sänka Sveriges ekonomi det är bara det att folk ville inte inse detta. Man vill blunda för verkligheten. Det som svenskarna kan göra är att rösta med hjärnan och inte hjärtat vid nästa val. Nu är det inte enbart Filipstad som har problem det gäller även Kalix och Vilhelmina med fler.

http://www.friatider.se/kris-ven-i-kalix-kommun-vi-f-r-v-nda-p-varenda-sten

Staten kommer inte att hjälpa till eftersom efter 2 år är det kommunernas sak att stå för försörjningen.
Det skulle vara högskoleutbildade invandrare som kom hit så var skulle problemet vara? Problemet är att folk tror på sjuklövern som vurmat för detta utan att vara det minsta kritiska till deras påståenden. Vi kommer snart in i den värsta krisen som Sverige någonsin skådat så kom håg vilka det är som skapat den. Staten kommer inte att lyfta ett finger för att rätta till detta.

https://nyheteridag.se/hade-fel-lo-bossen-thorwaldsson-s-om-asylinvandring-kan-ge-sverige-superekonomi/

Jag anser att det är politikerna som först ska stå för kalaset. Dra in deras inkomstgaranti. De får gå till Arbetsförmedlingen som vanliga människor och söka jobb. Blir dom diskare så är det bara att ta det jobbet istället för att vara parasiter på samhället. Det må vara en droppe av alla pengar som behövs för att rädda bland annat Filipstad men någonstans måste man börja. Inför tjänstemannaansvar igen för idag är ingen intresserad av ansvar.

https://www.vk.se/2758705/nu-forsorjs-de-av-riksdagen
Citera
2019-04-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Väldigt tröttsamt.
"...att komma i arbete som nyanländ visade sig svårare än vad många drömde om."

Vilka är dessa "många" och om dessa många sitter i beslutsfattande ställning betalar vi dem då för att sitta och drömma?

Inga skarpa frågor. Typiskt den svepande okunniga journalistik som varit delskyldig till att situationen uppkommit.
Nu är ju den citerade texten en ledarartikel i NWT - en av få läsvärda ledarsidor i Sverige, enligt min uppfattning (jämte SmP och kanske någon till) - och inte en nyhetsartikel eller journalistisk intervju, och till de mångas drömmande kollektiv kan nog inte NWT sällas. Men jag vet inte, jag läser inte tidningen i övrigt, endast ledarsidan, som är en av få vettiga röster i MSM. I ö instämmer jag i din indignation och berättigade fråga varför vi ska betala för drömmare i beslutspositioner.
Citera
2019-04-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Guldägg till påsk...

Det är mycket intressant läsning. Det vi ser med psykopater är att de måste avslöja sig själva. När Reinfeldt vidhåller att utgifter är räddningen för svensk ekonomi är botten nådd inom alla dumheter en politiker kan framföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in