2019-04-19, 08:43
Medlem
pinger99s avatar
Flytta till en annan kommun då, kan man säga till folk som är missnöjda med servicen och skattenivån.

Jag flög över Sverige nyligen och tittade ut genom fönstret.
Det finns hur mycket plats som helst.

Det är sorligt att se att Sverige som för 20 år sedan sprudlade av framtidstro, sakta håller på att förvandlas till ett "shithole country".
Citera
2019-04-19, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ah, det gamla ”om det inte passar här så kanske du skall flytta”

Jag jobbar på det, dock inte inom EU.

Jag är redan aktiv inom en annan bransch, men intressant tanke.
Du menar alltså att om jag etablerar ett äldreboende, så får jag ta del av skattemedel för att finansiera detta?
Är det vad du menar?

Eller skall jag konkurrera mot skattefinansierade vårdhem?

Du är alltså inte emot vinster i vården?

Du får ta del av skattemedel om du etablerar ett äldreboende.Jag är för konkurrens i vården.Jag är för drivkrafter. Jag är också för att hjälpa de utsatta i detta fallet personer i livets slutskede.Jag är mot personer som gnäller i största allmänhet och som dessutom inte vet vad de pratar om.Om man hävdar att vi helt skall slopa det kommunala skatteutjämningssystemet utan att ha ett förslag på någon slags ersättare är man en sådan person. Hur tror du det kommer att gå för Eda kommun som erhåller 20 000kr/invånare från systemet ?
Citera
2019-04-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Men har vi verkligen gått så långt att vi numera måste jämföra oss med uländer i afrika, sydamerika och mellanöstern?
Svetige var, innan 2000talet, ett land som andra såg upp till, ett land med världens bästa sjukvård och äldreomsorg. Om vi numera måste jämföra oss med regelråtta u länder för att hålla fasaden uppe, så är det egentligen bara en konfirmation på att hela landet är kört i botten.

Vet inte om det är EU eller Vilhelmina som du menar ligger i Mellanöstern. I vilket fall som helst så stämmer det inte.
Citera
2019-04-19, 08:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Och jag frågar om hur det funkade i världen (och specifikt Sveriges kommuner) tidigare. Vad är skillnaden nu jämfört med 30 år sedan? Vad är skillnaden? Kan det ge oss en ledtråd till vad som måste göras så att försämringen kan reverseras?

Frågorna kan betraktas som ledande men måste ändå besvaras.

Vid en jämförelse så får exempelvis kommunala verksamheterna idag lika mycket pengar som för 15 år sedan. Trots att löner, hyror, utrustning etc kostar mer får man inte mer resurser. Resultatet ger sig självt. Inom äldreomsorgen har man dessutom mindre pengar än för 15 år sedan. Svårt sjuka äldre dör i regel inte längre på vårdhem utan hemma. Samma sak för landstingen, numer regionerna. Personaltätheten är mycket lägre idag trots fler patienter, brukare, klinter, elever med mera.
Citera
2019-04-19, 08:52
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är naturligtvis något fel när en plats på ett äldreboende kostar närmare 800k/år , precis som en fängelseplats kostar +5k/dygnet.

Det finns inga äldreboenden i Sverige längre. Det som kallas så är i princip långvårdsavdelningar för människor med svår demens eller svåra kroppsliga sjukdomar. Självklart kostar platserna där mycket pengar.

Själv hoppas jag att mina anhöriga ser till att man inte håller liv i mig i åratal med en massa mediciner och matning när min själ redan lämnat kroppen sedan länge.
Citera
2019-04-19, 08:55
Medlem
Citat:
Och jag frågar om hur det funkade i världen (och specifikt Sveriges kommuner) tidigare. Vad är skillnaden nu jämfört med 30 år sedan? Vad är skillnaden? Kan det ge oss en ledtråd till vad som måste göras så att försämringen kan reverseras?

Frågorna kan betraktas som ledande men måste ändå besvaras.

Även för 30 år sedan var det gnäll på skatteutjämningssystemet. Gnället har förstärkts av utarmningen av landsbygden eller om man så vill inflyttning till städer. Vissa kommuner måste bygga nya dagis och skolor. Vissa kommuner får bara de gamla kvar.Dyrt med service för dessa.Dessutom svårt med bemanning.Du vill ju precis som så många andra ha svaret invandring. Detta är säkert delvis sant. Dock bemannas massor av äldreboenden och hemtjänst av invandrare. De som kostar är gruppen som inte kommer i arbete.
Citera
2019-04-19, 09:05
Avstängd
Onan-erarens avatar
De som kom hit var ju antingen raketforskare eller barn. Barn måste ju försörjas, barnarbete är förbjudet i detta land. Varför jobbar inte raketforskarna? ja frågorna är många.
Citera
2019-04-19, 09:09
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkHonkler
Jag tycker det är svårt att få ett grepp om hur dåligt/bra det är i kommunderna och landet som helhet. Hur länge man kan skjuta problemen framför sig?

Bara pensionsåtagandena är väl lika stora som halva de årliga invandringskostnaderna.
Kommunernas pensionsskulder kan leda till skattehöjningar. Den samlade svenska pensionsskulden uppgår till 232 miljarder kronor

Den framtida välfärden står på spel, säger Greger Gustafson, affärsansvarig offentlig affär på Skandia.
https://www.skandia.se/om-oss/nyheter/nyhetsarkiv/2018/sa-stor-ar-pensionsskulden-i-din-kommun/

Detta måste fram oftare.

Kommunerna har varit största arbetsgivare länge i många kommuner. Att planera för deras pensioner klarar ju inte sosseriet.

Snart kommer även denna chock...
Citera
2019-04-19, 09:12
Medlem
Citat:
Alla kommuner går nog jävligt dåligt nu, såvida man inte äger något kommunalt bolag som värper guldägg (typ energibolag e dyl). Och detta i slutfasen av en glödande högkonjunktur med den högsta sysselsättning som vi lär få se på mången god dag.

Precis. Dessutom en felaktig tanke, eftersom de välbeställda har möjlighet till rejäla avdrag i form av jobbskatteavdrag, boränteavdrag och ROT- och RUT-avdrag på sina bostäder. Man kan också lyfta ersättning via aktieutdelning i sina företag vilket ger en lägre skattesats än inkomst av tjänst.

Därtill är kommunalskatten "platt" och inte progressiv.

Man kan gå in på SKL för att ta del av hur landets kommuner går sammantaget. SKL resultaträkning. Man kan också se framtidsprognoser. Resultaten är positiva men i en fallande trend. För några år sedan berättade en kommuns chefsekonom att pensionsskulden var det stora hotet. Så slopa pensionerna så löser sig det mesta.
Citera
2019-04-19, 09:15
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Även för 30 år sedan var det gnäll på skatteutjämningssystemet. Gnället har förstärkts av utarmningen av landsbygden eller om man så vill inflyttning till städer. Vissa kommuner måste bygga nya dagis och skolor. Vissa kommuner får bara de gamla kvar.Dyrt med service för dessa.Dessutom svårt med bemanning.Du vill ju precis som så många andra ha svaret invandring. Detta är säkert delvis sant. Dock bemannas massor av äldreboenden och hemtjänst av invandrare. De som kostar är gruppen som inte kommer i arbete.
Du förorenar tråden med dina okoncisa inlägg där du pådyvlar andra skribenter argument som de aldrig har skrivit. Det går knappast att ta dig på allvar.

Jag skrev inget om skatteutjämningssystemet och du vill ändå ta upp det i ditt citat. Ger det svar på mina frågor? Har verkligen Malmös befolkning i arbetsför ålder minskat?

Varför skriver du att jag vill "ha svaret invandring"? Det är oförskämt mot mig och de invandrare som jobbar på de ställen du anger. Du vet mycket väl att svaret på mina ledande frågor är att kommunerna idag - jämfört med tidigare - har ett betydligt större antal innevånare som inte är ekonomiskt nettopositiva, och att politikerna inte kan eller vill ta tag i det problemet. Det har inget med ålder eller etnicitet att göra, åtminstone inte direkt. Det kan ha att göra med kulturell bakgrund, människor som kommit hit och trott att man inte behöver försörja sig, samt politiker som inte finner det bekvämt att erkänna inför sina väljare att de faktiskt måste betala för den första gruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Man kan gå in på SKL för att ta del av hur landets kommuner går sammantaget. SKL resultaträkning. Man kan också se framtidsprognoser. Resultaten är positiva men i en fallande trend. För några år sedan berättade en kommuns chefsekonom att pensionsskulden var det stora hotet. Så slopa pensionerna så löser sig det mesta.
Är du full eller galen?
Citera
2019-04-19, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Att störta nationen var väl antagligen målet från början också.

Det är riktigt - det handlar om att avskaffa nationalstaten - enligt klassiska kulturmarxistiska koncept anno 1920.

Som enda land i EU har Sverige avskaffat - "Kyrkan" inom kyrka och stat - Sverige är ett tydligt kommunistiskt land. Värre än tex DDR. Och definitivt förbi "1984" av Orwell
Citera
2019-04-19, 09:33
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vid en jämförelse så får exempelvis kommunala verksamheterna idag lika mycket pengar som för 15 år sedan. Trots att löner, hyror, utrustning etc kostar mer får man inte mer resurser. Resultatet ger sig självt. Inom äldreomsorgen har man dessutom mindre pengar än för 15 år sedan. Svårt sjuka äldre dör i regel inte längre på vårdhem utan hemma. Samma sak för landstingen, numer regionerna. Personaltätheten är mycket lägre idag trots fler patienter, brukare, klinter, elever med mera.
Det skulle onekligen vara intressant att göra en utredning där kommunernas ekonomi och service analyseras historiskt, givet demografisk utveckling och produktivitetsutveckling.

För mig som lekman och användande av sunt förnuft så bör det ändå handla om ekonomisk nettopositivitet. Hur stor del av befolkningen försörjer sig själv och till vilken grad? Om man kan ta fram faktorer till ev sjunkande nettopositivitet så kan man också börja nysta i problemen.

Givetvis måste man också titta på kohorter, även om det kommer att ge antydningar om rasism, fingerpekande och "sätta grupp mot grupp". Men sanningar måste fram, man kan inte bara sopa det under mattan.

Här i tråden har vi ju en som vill skylla allt på ökad andel åldringar. Men gör då en analys där man t ex jämför nettokostnaden för svenskar i ålder 65-67 (där vi nu förväntas jobba längre), med somalier i ålder 35-37. Vilka kostar mest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in