2019-04-18, 20:10
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kalix ansluter sig nu till gruppen kris kommuner med 34 miljoner minus i budgeten. Vädjar om hjälp från staten och tar till höjda avgifter för parkering och hemsjukvård.

De senaste veckorna har Filpstad kommit ut med ett minus på 50 miljoner pga bidragsberoendet har hos vissa grupper fastnat på mycket hög nivå och blivit kroniskt. Sedan kom det ett nödrop från Vilhelmina med 39 miljoner back. Och nu Kalix med 34 miljoner.

Hur är läget i landets övriga 287 kommuner? Vilka kommuner kommer vi få läsa om här näst?

Vi vet att Malmö är en kamin som bränner pengar med ett underskott på 30% (rätta mig om jag har fel). Även ett stort antal andra kommuner går stadigt back. Vilka o hur många?

Kommer besparingar på service och skattehöjningar få konsekvenser?

Man skall ha i åtanke att dessa kommuner får en massa pengar i kommunalt utjämningsstöd så en balanserad budget är fortfarande beroende av en massa bidrag; de går alltid back. Det underskott de har nu är TROTS alla bidrag de får.
Citera
2019-04-18, 20:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Sverige är fantastiskt.

Men viss förståelse har man ju för avfolkningsbygder som vill öka sin befolkning. Tyvärr räckte inte högkonjunkturen för att skrapa ihop jobb i dessa delar av landet.

Någonstans behövs ekonomiska motorer i form av värdebyggande verksamhet.

Jag vet jakt o fiske intresserade programmerare som flyttat till Jämtland. Men knappast har de nytta av ikke utbildade långtidsarbetslösa grannar. När de tröttnar så kommer väl de att flytta någon annanstans.

Sedan får man fråga sig varför det är viktigt att fylla på i landsbyggden? Folk bosatte sig där för att där låg ett bruk, en gruva, sågverk etc. När den tiden är över så får man räkna med att folk flyttar och hittar ny inkomst.

Utan den okontrollerade massinvandringen skull befolkningsunderlaget tyna bort och mycket försvinna. Och sommarstugor, rekreationsområden för jakt, fiske och fridluftsliv ta vid. Medelklassen betalar för underhåll av fastigheter, fordon och tillgänglighet av de fortfarande bofasta. Ur miljösynpunkt en jackpot.
Citera
2019-04-18, 20:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det blir som en spiral. Folk som är utbildade och enkelt kan få jobb kommer flytta från dessa kommuner när all service blir sämre och avgifter höjs = ännu mindre skattekronor till kommunen ifråga. De bostäder dessa ofta svenskar lämnar efter sig kommer snart fyllas på av ytterligare en somalisk familj som inte får bostad i någon storstad och som direkt kommer gå på bidrag = ännu mer minus för kommunen.

Men dessa kommuner ofta sossestyrda sedan länge har skapat sin egen bädd.
Och vad händer sedan, när den sista produktiva medborgaren lämnat dessa kommuner och bara somalier och svenska socialfall bor kvar? När dessa kommuner är hundra eller fler till antalet? Hur påverkar detta statsfinanserna? Pengarna kommer ju ta slut på nolltid om staten måste gå in och tvångsförvalta än här, än där. Då kommer man ställas inför den delikata situation som uppstår när man måste välja vem man kan hjälpa, vilket gissningsvis är den som är minst hopplös. De konkursmässiga kommunerna kan självfallet glömma allt vad extra resurser heter när sötebrödsdagarna är över.

Nu börjar det hända grejer. Det må jag säga.
Citera
2019-04-18, 20:25
Medlem
Citat:
Kalix ansluter sig nu till gruppen kris kommuner med 34 miljoner minus i budgeten. Vädjar om hjälp från staten och tar till höjda avgifter för parkering och hemsjukvård.

De senaste veckorna har Filpstad kommit ut med ett minus på 50 miljoner pga bidragsberoendet har hos vissa grupper fastnat på mycket hög nivå och blivit kroniskt. Sedan kom det ett nödrop från Vilhelmina med 39 miljoner back. Och nu Kalix med 34 miljoner.

Hur är läget i landets övriga 287 kommuner? Vilka kommuner kommer vi få läsa om här näst?

Vi vet att Malmö är en kamin som bränner pengar med ett underskott på 30% (rätta mig om jag har fel). Även ett stort antal andra kommuner går stadigt back. Vilka o hur många?

Kommer besparingar på service och skattehöjningar få konsekvenser?

Man kan googla på årsredovisning för vilken kommun som helst. SKL har en del att säga. Att kommuner har problem har jag hört i hela mitt vuxna liv. Att Malmö bränner pengar med ett underskott på 30% låter helt otroligt. Vilka lånar då ut pengar till löner och drift ? Du menar nog innan kommunal skatteutjämning. Men jag vill veta varifrån du fått uppgiften. Du kan inte gärna ha tagit den ur luften.
Citera
2019-04-18, 20:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Man skall ha i åtanke att dessa kommuner får en massa pengar i kommunalt utjämningsstöd så en balanserad budget är fortfarande beroende av en massa bidrag; de går alltid back. Det underskott de har nu är TROTS alla bidrag de får.

Malmö låter 30% av sina kostnader betalas av andra. De är en stadsekonomi som borde vara med o generera överskottet.

Det som sker nu är att allt fler mindre landsbyggs kommuner missar sina mål ordentligt. De klarar inte att hålla budget, utan missar rejält.

Men även Nyköping uppvisar som synes tidigare i tråden oroväckande problem.

Frågan är hur många kommuner som solidariskt ska ”hjälpa” de fattiga o vanskötta.

Villka är dessa RIKA KOMMUNER?
Hur många är de o hur bra går de?

De måste kunna fungera som en utmärkt KPI.
Citera
2019-04-18, 20:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Man kan googla på årsredovisning för vilken kommun som helst. SKL har en del att säga. Att kommuner har problem har jag hört i hela mitt vuxna liv. Att Malmö bränner pengar med ett underskott på 30% låter helt otroligt. Vilka lånar då ut pengar till löner och drift ? Du menar nog innan kommunal skatteutjämning. Men jag vill veta varifrån du fått uppgiften. Du kan inte gärna ha tagit den ur luften.

Första träffen jag fick på en sökning på google var:

”Region Skånes årsredovisning för 2018. Resultatet blev ett underskott på 90 miljoner kronor. Budgeterat resultat var 395 miljoner kronor och det innebär i sin tur ett budgetunderskott på 485 miljoner kronor, samt att de finansiella målen inte uppnåtts. Det är en försämring med 328 miljoner kronor”.

https://24malmo.se/underskott-pa-90-miljoner-for-regionen_5f47e3f5

Gammalt: Malmö är den kommun som får i särklass mest i det kommunala utjämningssystemet – cirka 4,4 miljarder 2015, där omkring 25 procent av kommunens samlade intäkter utgörs av kommunala utjämningsbidrag.

DI skriver: Staden "ett svart hål" för bidragspengar
Malmö får in nästan 4,9 miljarder kronor medan miljarder flödar ut från Stockholmskommuner på grund av det kommunala utjämningssystemet. Fullständigt orimligt, säger Leif Gripestam (M), kommunstyrelsens ordförande i Täby, som kallar Malmö för ett ”svart hål”.
Citera
2019-04-18, 20:41
Medlem
Börja med S styrda kommuner när det gäller underskott. De "rika" som inte har dessa problem betalar enorma summor till Malmö etc. Sen har de väldigt få raketforskninsinstitut i diverse bostadsområde heller. Sen betalar vad jag vet miljonärer ett maxbelopp på kommunalskatten eller har jagfel? Det är väldigt sällan som intäkterna slår fel, däremot utgifterna och påfallande ofta i S styrda kommuner.
Citera
2019-04-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Självklart. Det sker ju framför våra ögon för varje dag som går. Varningstecknen är så många och tydliga, men ändå fortsätter landet Sverige att trampa gasen i botten, rakt mot stupkanten. Vi har redan idag stora neddragningar av välfärden inom många sektorer. Överallt ska det sparas pengar och dras in på utgifterna. De stora problemen som finns redan idag kommer endast att förvärras och spridas till allt fler sektorer och kommuner. Sen kan vi stå där om 10 års tid och fråga oss själva "hur kunde det bli så här?"

Och ändå fortsätter det DAGLIGEN att flöda in män "flyktingar" till Sverige som sedan placeras ut till olika kommuner för att få bostäder och vård, bidrag, tandvård, skolgång, ja allt är då gratis för dem och betalar gör vi andra.

Hur ska det gå ihop? Mer pengar behövs dagligen oavsett hur mycket man kan spara och dra in, oavsett, så måste ÄNNU mer pengar dras från någonstans, från himlen eller pojken med guldbyxorna, ja ingen vet men kommunerna måste skaka fram dem till dessa som kommer i en oändlig ström.... hela tiden, det finns inget STOPP. Ingen säger STOP, SKRIKER STOPP.
Citera
2019-04-18, 20:46
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Örebro kommun har stora ekonomiska problem och det är nerdragningar på i princip allt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebro-kommun-maste-spara-drar-ner-pa-348-miljoner-i-investeringar

"Örebro kommun måste spara – drar ner på 348 miljoner i investeringar"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebro-kommun-ska-spara-102-miljoner-pa-skolan

Örebro kommun ska spara 102 miljoner på skolan

"Varför saknas pengar? Har inte skattebetalarna blivit fler när antalet skolbarn ökat?
– Jo, men intäkterna matchar inte ökningen av invånare."

https://www.na.se/logga-in/kommunens-nya-sparbeting-slutar-mata-faglar-en-del-kommer-do-det-ar-sa-det-fungerar

Kommunens nya sparbeting – slutar mata fåglar: ”En del kommer dö, det är så det fungerar”

Det är med fåglarna ändrade kommunen efter massiv kritik, man minskar matningen men man tar inte bort det helt, jag tog med det ändå så att folk förstår hur illa det är.....
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2019-04-18 kl. 20:49.
Citera
2019-04-18, 20:48
Medlem
Citat:
Malmö låter 30% av sina kostnader betalas av andra. De är en stadsekonomi som borde vara med o generera överskottet.

Det som sker nu är att allt fler mindre landsbyggs kommuner missar sina mål ordentligt. De klarar inte att hålla budget, utan missar rejält.

Men även Nyköping uppvisar som synes tidigare i tråden oroväckande problem.

Frågan är hur många kommuner som solidariskt ska ”hjälpa” de fattiga o vanskötta.

Villka är dessa RIKA KOMMUNER?
Hur många är de o hur bra går de?

De måste kunna fungera som en utmärkt KPI.

Ja då var din trådstart helt missvisande. Resultatet räknas naturligtvis efter kommunalmskatteutjämning. Ett antal hyfsat välmående kommuner betalar detta. De ligger huvudsakligen kring Stockholm. Tror också att staten sprutar in lite pengar i systemen men är osäker på det.Pengar kommer då exvis från Täby. Trots att Täby petar in pengar i systemet så gick verksamheten med vinst 2017.Om jag fattade det rätt 140 miljoner dvs 1750 kr/ inv.Min snabbgoogling kan vara lite fel men belyser att en del ” rika” kommuner skjuter till pengar till ” fattiga” men att de ändå kan få ett positivt resultat. Rika kommuner har också möjligheter att höja skatten då de ofta ligger ” lågt” i nuläget. Tror att en utredning hur systemet skall utvecklas är igång.
Citera
2019-04-18, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TerjeWendtCompello
Tycks vara som så att "rasisterna" förutspått vad som komma skall med skrämmande precision.

Kan minnas mig att gång på gång ha läst att runt 2020 kollapsar det totalt. Det ser ut att vara på sitt slut nu, svenska kronan svagare än någonsin, ett flertal kommuner i djup kris. Dessutom skall väl en lågkonjunktur vara på G?

Detta är varför jag gav upp efter att förra valresultatet presenterats. SD behövde sitta i regering nu för att landet skall kunna räddas. En mandatperiod till av SJW politik är precis tillräckligt för att landet skall vara helt bortom återhämtning.

2022 är det försent.
Börsjäveln brassar på som aldeig förr i alöa fall. 20 procent på 3,5 månader. Måste vara nåm form av rekord.
Citera
2019-04-18, 20:52
Medlem
Nej, jag tror det är överdrivet. 40 miljoner är inte mycket, det tar de igen till nästa år när skatteintäkterna ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in