Citat:
Ursprungligen postat av
Filantrop007
Man kan googla på årsredovisning för vilken kommun som helst. SKL har en del att säga. Att kommuner har problem har jag hört i hela mitt vuxna liv. Att Malmö bränner pengar med ett underskott på 30% låter helt otroligt. Vilka lånar då ut pengar till löner och drift ? Du menar nog innan kommunal skatteutjämning. Men jag vill veta varifrån du fått uppgiften. Du kan inte gärna ha tagit den ur luften.
Första träffen jag fick på en sökning på google var:
”Region Skånes årsredovisning för 2018. Resultatet blev ett underskott på 90 miljoner kronor. Budgeterat resultat var 395 miljoner kronor och det innebär i sin tur ett budgetunderskott på 485 miljoner kronor, samt att de finansiella målen inte uppnåtts. Det är en försämring med 328 miljoner kronor”.
https://24malmo.se/underskott-pa-90-miljoner-for-regionen_5f47e3f5
Gammalt: Malmö är den kommun som får i särklass mest i det kommunala utjämningssystemet – cirka 4,4 miljarder 2015, där omkring 25 procent av kommunens samlade intäkter utgörs av kommunala utjämningsbidrag.
DI skriver: Staden "ett svart hål" för bidragspengar
Malmö får in nästan 4,9 miljarder kronor medan miljarder flödar ut från Stockholmskommuner på grund av det kommunala utjämningssystemet. Fullständigt orimligt, säger Leif Gripestam (M), kommunstyrelsens ordförande i Täby, som kallar Malmö för ett ”svart hål”.