2019-04-18, 08:09
Medlem
Jag och killen har varit tsm i cirka ett år, och de 7-8 månaderna så har han lånat pengar från mig konstant. Varje månad. I början var det större summor såsom 5-7000 kr då jag hade det lite bättre ekonomiskt. Nu handlar det om 1-2000 per månad. Det är jobbigt och stressigt för mig då jag är student utan csn och jobbar extra för att det ska gå runt. Jag tog upp det med honom för några dagar sedan och sade snällt att det börjar bli jobbigt när han vill att jag ska swisha pengar till honom varannan dag, för min budget är väldigt tight, och det stressar mig ekonomiskt att sedan vänta flera veckor på att få tillbaka pengarna och att behöva fråga/tjata om pengarna. Han jobbar ju själv heltid och får ut 3 gånger så mycket som mig per månad.

Han blev rasande när jag tog upp det. Kallade mig äcklig som ens nämner det, att jag borde skämmas och att jag är snål. Att jag isåfall kanske borde vara ekonomisk och inte skulle lunchat med mina arbetskollegor i veckan, eller att jag kanske inte skulle gått ut på ett glas vin med mina vänner i helgen. Men alltså det är ju MINA pengar?! Det är ju inte som att jag tänker sluta leva mitt liv och aldrig unna mig något alls så att jag har en buffert för honom att låna från?

Vad tycker ni? Detta fick mig att bli på sjukt dåligt humör, och han har inte pratat med mig på flera dagar så jag börjar undra om jag verkligen sagt något fel?
Citera
2019-04-18, 08:13
Medlem
Har han ett spelberoende?
Citera
2019-04-18, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ckgu
Han har haft förut. Han säger att han inte spelar längre. Är det ett typiskt beteende för spelberoende eller?
Citera
2019-04-18, 08:16
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiiiie
Jag och killen har varit tsm i cirka ett år, och de 7-8 månaderna så har han lånat pengar från mig konstant. Varje månad. I början var det större summor såsom 5-7000 kr då jag hade det lite bättre ekonomiskt. Nu handlar det om 1-2000 per månad. Det är jobbigt och stressigt för mig då jag är student utan csn och jobbar extra för att det ska gå runt. Jag tog upp det med honom för några dagar sedan och sade snällt att det börjar bli jobbigt när han vill att jag ska swisha pengar till honom varannan dag, för min budget är väldigt tight, och det stressar mig ekonomiskt att sedan vänta flera veckor på att få tillbaka pengarna och att behöva fråga/tjata om pengarna. Han jobbar ju själv heltid och får ut 3 gånger så mycket som mig per månad.

Han blev rasande när jag tog upp det. Kallade mig äcklig som ens nämner det, att jag borde skämmas och att jag är snål. Att jag isåfall kanske borde vara ekonomisk och inte skulle lunchat med mina arbetskollegor i veckan, eller att jag kanske inte skulle gått ut på ett glas vin med mina vänner i helgen. Men alltså det är ju MINA pengar?! Det är ju inte som att jag tänker sluta leva mitt liv och aldrig unna mig något alls så att jag har en buffert för honom att låna från?

Vad tycker ni? Detta fick mig att bli på sjukt dåligt humör, och han har inte pratat med mig på flera dagar så jag börjar undra om jag verkligen sagt något fel?

Citat:
Ursprungligen postat av ckgu

Stor fråga som fick en mycket kort och koncist förslag.

TS, reder han inte ut sin ekonomi så är det dags för dig att djupanalysera alla vinklar och vrår.
Någonting är ju djävligt fel här!
Citera
2019-04-18, 08:18
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Han har haft förut. Han säger att han inte spelar längre. Är det ett typiskt beteende för spelberoende eller?

Och du levererar exakt det svaret också.
Såja, då kan du dumpa idioten och gå vidare i livet.
Du kanske vill stå i Lyxfällan som söt bimbo vid tavlan och se förvånad ut när hundratusentals med kronor är bortspelat?
Är det dina 15 minuter av kändisskap du vill ha?
Citera
2019-04-18, 08:24
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:

Det är väldigt typiskt. Speciellt det där med att han brusar upp och blir arg. Det är exakt så en beroendepersonlighet reagerar när de upplever att någon kommer imellan dem och deras last.
Citera
2019-04-18, 08:26
Medlem
ChampionsLeagues avatar
Din pojkvän är skamlös som så många andra människor i dagens känslovärld där man tror att moral bara handlar om att maximera empatin (men helst den empati som är riktad mot en själv) och aldrig det som avkräver en ansvar och heder.

Dumpa idioten redan igår, skaffa dig självrespekt och dejta någon som också har det.
Citera
2019-04-18, 08:26
Medlem
Nej du har inte sagt något fel (generellt sett, vet inte vad du exakt sade), utan felet ligger hos honom. Om han jobbar heltid och tjänar 3x så mycket som du så borde han kunna klara månaden utan att låna av dig.

Han måste reda ut sin ekonomi och leva efter sin plånbok, en lite fattigare månad och han borde vara tillbaka i balans (om det bara är 1-2000 det gäller). Om han hela tiden lånar så blir det som ett ekorrhjul; han måste låna igen för att täcka upp det han betalade tillbaka till dig tidigare, betalar tillbaka och lånar igen osv osv. Nu lät det inte som ni bor ihop och har gemensamma utgifter, och tur är väl det. Dålig ekonomi är en riktigt relationsdödare, men du kanske kan lära honom hushålla lite och hoppas han får ett bättre ekonomiskt sinne
Citera
2019-04-18, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det är väldigt typiskt. Speciellt det där med att han brusar upp och blir arg. Det är exakt så en beroendepersonlighet reagerar när de upplever att någon kommer imellan dem och deras last.
Okej, ja han blev ju helt sjukt arg och elak. Så pass att jag nu de senaste dagarna börjat tro att jag är självisk och att jag kanske inte ens skulle tagit upp det.
Citera
2019-04-18, 08:31
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:

Jag tror du nästan i princip svarar på din egna fråga här.
Magkänslan säger att killen fortfarande lirar på nätet, ett beteende som detta är galet svårt att bryta ifrån, och genom att du förser honom med pengar så fortsätter bara snöbollen att rulla.
Det är lite som att fortsätta ge en pundare heroin i belöningssyfte.

Ställ honom mot väggen och fråga rätt ut om han lirar.
Känner du att du inte kan lita på honom så gör dig av med killen...snabbt.
I slutändan som är det han som kommer dra ner dig i skiten, och det känns bara som det är ett väldigt destruktivt förhållande du är i.
Citera
2019-04-18, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superisak
Nej du har inte sagt något fel (generellt sett, vet inte vad du exakt sade), utan felet ligger hos honom. Om han jobbar heltid och tjänar 3x så mycket som du så borde han kunna klara månaden utan att låna av dig.

Han måste reda ut sin ekonomi och leva efter sin plånbok, en lite fattigare månad och han borde vara tillbaka i balans (om det bara är 1-2000 det gäller). Om han hela tiden lånar så blir det som ett ekorrhjul; han måste låna igen för att täcka upp det han betalade tillbaka till dig tidigare, betalar tillbaka och lånar igen osv osv. Nu lät det inte som ni bor ihop och har gemensamma utgifter, och tur är väl det. Dålig ekonomi är en riktigt relationsdödare, men du kanske kan lära honom hushålla lite och hoppas han får ett bättre ekonomiskt sinne
Alltså jag tror inte att han har dåligt med pengar. Han är 30+ och har precis flyttat hem till sina föräldrar för att spara pengar på mat + hyra. Så den enda utgiften han har just nu är sin bil i princip. Men han har alltid bortförklaringar, typ att han glömt sitt kort om vi ska ut och äta, eller jag måste betala hans parkering varje dag för hans kort fungerar inte i automaten, eller han hade inga pengar på sitt kort när han var på vårdcentralen så jag var tvungen att swisha honom pengar för kostnaden där. Han kan till och med köra till McDonalds och sedan ringa mig på vägen och be mig swisha pengar till hans mat. Alltså vem kör ens iväg för att handla mat om man inte har pengar på kortet?!
Citera
2019-04-18, 08:37
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Din kille visar på ett tidigt stadium att han inte kan hantera pengar och ekonomi.
En sådan person är omöjlig att leva med i längden.
Ni kommer att bråka i resten av era liv.

Kräv dina pengar tillbaka och sparka därefter ut honom från ditt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in