Citat:
Ursprungligen postat av
gloriouslife
I utredningen av Gyllensvinet så byttes det åklagare
flera gånger och det gjordes omtag i utredningen.
Och de lyckades till sist hitta honom och få honom fälld.
Varför hör vi inget om omtag i utredningen av LWs mördare?
Varför byts inte ÅK ut?
Varför ber de inte om experthjälp?
Vill de inte att det ska bli offentligt känt
vad som hände?
Är det någon som skyddas av polisen i Örebro?
Ligger det något i Tjackarens teori?
Har mordet något med UWs jobb att göra
som måste hållas hemligt "för rikets säkerhet"?
För varje dag som går och detta förblir olöst
så blir det bara mer och mer obegripligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
VigosRos
Nu ska vi inte tappa sugen! Det vore inte fel att åtminstone få veta hur långt fram utredningen befinner sig just nu. Ska det vara så omöjligt? Någon måste ju ha info om det ungefärliga läget: Osamaj? MV? KSP?
Skulle inte utredningen vinna på att precisera vilken pusselbit man saknar så att folk tänker till (om det går för sekretessen förstås)?
Uppskattar ditt tankearbete, notknapparen!
Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Nu skall vi inte tappa några sugar snarast utrusta oss med tålamod och tillförsikt att tiden arbetar för rättvisan. ÅH har något riktigt bitande men saknar ngt som hon inte vill avslöja överhuvudtaget. Jag betraktar det som sker, utan att vi förnimmer det, som en tyst kamp.
Tiden är ett verksamt vapen på sikt. Nu när förra ledningen missade de mest effektfulla närstriderna.
Jag är väl utrustad med norrländskt tålamod. En liten brasa kan glöda envist länge .... och vara minst lika effektfull som en stor.
Glad påsk!

Tack Viggosros och Remark för uppmuntrande ord!
Jag plockade just upp några tappade sugar och fick lite kraft igen.
Jag tänker att det är just när det går så här segt, att inget släpps ut som man kan få en massa teorier om varför inget händer.
Då blir det lätt spekulationer som t ex att gm har förstört bevis genom syror, att flera är involverade och har städat upp på brottsplatsen och konspirationsteorier kan dyka upp. Allt för att få en förklaring på varför mordet inte lösts.
Jag tror att det är så enkelt att det helt inte finns bindande bevis (tänk på det brutala mordet på Tova, där det inte fanns ett enda spår).
Här gäller det att få till en indiciekedja, vilket kan försvåras av att mordet skett i ett tättbebyggt område och kanske mastuppkopplingar mm inte ger det fullständiga svaret var och vem som befann sig på platsen.
Det är helt enkelt svårt att bevisa att det är mgm och ingen annan, även om det är osannolikt. Det räcker inte med att det är osannolikt. Det måste vara omöjligt.
Är det så att det byttes ÅK flera gånger under utredningen av dubbelmordet i Mantorp?
Jag följde inte det fallet mer än på slutet, men jag minns enbart ÅK Helene Gestrin (så heter hon väl?).
Vet du varför det byttes ÅK?
En utredning sköts ju av många personer, även om ÅK är förundersökningsledare. Spaningsledaren arbetar genom sin kompetens och med sina utredare efter de direktiv de får, men tar säkert mycket eget ansvar för hur de arbetar.
Allteftersom utredningen fortskrider diskuterar man säkert gemensamt och allt hänger inte enbart på en enda person i varje moment och varje liten detalj.
Självklart har ÅK yrkeserfarenhet och skicklighet en betydelse, men det har ju även de andra medarbetarnas dito.