Citat:
Ursprungligen postat av
adeadeade
Risk för Off-topic, men hur kan den genomsnittlige svensken idag påverka klimatutsläppen till det positiva? Är dåligt insatt i vad som är den värsta klimatboven, men hur mycket skillnad gör det att man avstår från att köra bil, skippar flyg, källsorterar, handlar eko blabla?
Har haft svårt att hitta relevant statistik på värsta klimatbovarna, men av de listor jag tagit del av så är ju Kina, USA, Kanada och Gulfstaterna högst upp och då undrar jag varför våra politiker inte riktar fokus och sätter press på de länder som är värst? Såklart har Sverige inte mycket att säga till om internationellt, och då en stor del av dessa länder är betydande för svensk export så fattar man ju direkt att politiker och företagsledare inte vill vara "jobbiga". Men om det vi gör endast bidrar marginellt till en förbättrad miljö, så har jag svårt att acceptera att medelsvensken knappt kan lägga av en brakskit utan att det talas om negativ miljöpåverkan, medan större företag/organisationer, och i synnerhet länderna som jag nämnde ovan, med sin sinnessjuka kärlek till kapital får fortsätta nedmonteringen av moder jord i lugn och ro, utan att någon gång ställas till svars?
Varför åker inte Politiker, Greta och resten av MSM ner till de saudiska prinsarna och ifrågasätter oljeutvinning- och produktion? Eller tar sig till valfritt höghus i Peking, Shanghai, Bangkok och diskuterar med politiker huruvida det är rimligt att man pga av alla avgaser inte ser ner till gatan från 10e våningen?
Givetvis har vi ett ansvar, där jag som privatperson kan tycka att man kan fundera över onödiga konsumtionsvanor, onödiga bil- och flygresor mm, men där ett MYCKET större fokus bör riktas mot de som är värst i sammanhanget, eller är jag snett på det?
Risk för Off-topic, men hur kan den genomsnittlige svensken idag påverka antalet mord i Sverige till färre? Är dåligt insatt i vilka länder som har högst fall av dödligt våld per 100 000 invånare, men hur mycket skillnad gör det att vi avstår från att döda ett par hundra personer per år blabla?
Har haft lätt att hitta relevant statistik på värsta fallen av dödligt våld, men av de listor jag tagit del av så är ju Brasilien, Indien, Mexiko, Sydafrika, USA, Venezuela och Ryssland högst upp och då undrar jag varför våra politiker inte riktar fokus och sätter press på de länder som är värst? Varför inte bara avskaffa den svenska polisen och hela rättsväsendet och på så sätt spara 50 miljarder per år?