2019-04-17, 11:17
Medlem
I det mesta väsentliga har Greta Thunberg helt rätt. Klimatfrågan är den viktigaste utmaningen vi har. Och makten i dess olika skepnader agerar inte utifrån vad klimatfrågans aktualitet faktiskt kräver. Och detta påpekar Greta Thunberg tydligt och pedagogiskt. Nu har hon blivit något av en symbol för klimatfrågan och det är väl gott så. Den rollen behövs och den rollen axlar hon imponerande väl.

Det är dock creepy att se hur många människor försöker förminska hennes budskap genom personpåhopp av olika slag. Man retar retar sig på att hon är tjej, att hon är ung, att hon tydligen har något slags diagnos, att hennes mamma är kändis, att hon fått uppmärksamhet, kanske något med hennes utseende. Bla bla bla...

Men allt sådant är stickspår. Vad som spelar någon roll är innehållet i vad hon säger. Fakta är att en ständigt ökande befolkning på jorden, med ständigt mer utvinning av naturresurser, och med ständigt ökande utsläpp av koldioxid i atmosfären, helt enkelt inte håller i längden.

Sedan kan man vara oense om detaljer kring exakt när i tiden, exakt vilka problem kommer dyka upp. Men i det väsentliga är Greta T helt rätt ute.

Go Greta!
2019-04-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Hur kan du ens skriva så? Det är faktiskt helt oacceptabelt!
Lite personligt ansvar har man iallafall vilket avtryck man gör här i världen.
Hat föder hat och till slut så hatar man ju allt och alla och även sig själv.
Men vill du leva så är det din förlust.
Sorgligt är det.

Lugn, jag menade inte allvar.
Dock tål jag inte att se hennes fula uppsyn mer.
2019-04-17, 11:20
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Jag håller med dig. Detta känns obehagligt och osunt. Flickan mår definitivt inte bra och ingen bromsar upp det här skenande ekipaget. Hennes mamma var ju en stor flyktingvurmare innan hon insåg att det gick åt helvete med det och övergick till miljön istället. Det var förmodligen mer lukrativt men att hon sätter sin dotter i den här sitsen är ju skrämmande.
Dottern haussas ju upp till att bli någon slags Jesusliknande individ som skall välsigna världen med sin visdom. Den visdomen är ju bara vad andra skrivit och sagt. Inget som hon kommit på själv.

Hon är ju inte på något sätt nydanande utan bara väldigt ung och med en diagnos som gör att hon ser ut som en 12-åring.
Precis som Happysmurf så tycker jag det är otäckt att flickan är så hysteriskt rädd för att jorden ska rämna under hennes fötter.
Det smäller tydligen högt att kunna fösa fram en uppskrämd flicka som tydligen har/har haft depressioner och mått väldigt dåligt. Haft depressioner? Jag tycker verkligen inte att flickan verkar må bra alls nu heller när hennes rädsla hela tiden blir underblåst.
Varför skyddar inte hennes föräldrar henne?

Ja precis! Hon sa själv i Expressen att dennahysteriska rädsla för jordens undergång började när hon var 8 år. Sedan blev hon deprimerad för hon såg ingen mening med livet om jorden ändå skulle gå under snart. Sedan slutade hon äta och prata. Vart kommer en sådan hysterisk rädsla ifrån hos en 8-åring? Hennes föräldrar har ju onekligen håsat henne till hysteri.

Alltså vilken normal förälder som helst skulle ju försöka intala barnet att jorden inte kommer att gå under, även om den var på väg att gå under, och säga vad som helst för att trygga.

Malala verkade vara en rejäl och stadig tjej (även om jag tycker hon är rätt jobbig att lyssna på) vid 16 års ålder. Greta känns bräcklig och besatt.
Senast redigerad av Happysmurf 2019-04-17 kl. 11:23.
2019-04-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Ja precis! Hon sa själv i Expressen att dennahysteriska rädsla för jordens undergång började när hon var 8 år. Sedan blev hon deprimerad för hon såg ingen mening med livet om jorden ändå skulle gå under snart. Sedan slutade hon äta och prata. Vart kommer en sådan hysterisk rädsla ifrån hos en 8-åring? Hennes föräldrar har ju onekligen håsat henne till hysteri.

Alltså vilken normal förälder som helst skulle ju försöka intala barnet att jorden inte kommer att gå under, även om den var på väg att gå under, och säga vad som helst för att trygga.

Malala verkade vara en rejäl och stadig tjej (även om jag tycker hon är rätt jobbig att lyssna på) vid 16 års ålder. Greta känns bräcklig och besatt.

Jag blir så trött på denna ständiga fixering vid Gretas person. Fokusera på "the message" istället. Det ska väl till en lätt besatthet för att slå igenom med ett viktigt budskap på ett kraftfullt sätt. Är det något vi BORDE bli besatta av så är det väl klimatfrågan. Vad annars liksom?
2019-04-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Lugn, jag menade inte allvar.
Dock tål jag inte att se hennes fula uppsyn mer.

Bra!
Men man skriver inte så.
Mycket bättre om man kan vara en trevlig typ istället!
2019-04-17, 11:34
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Jag blir så trött på denna ständiga fixering vid Gretas person. Fokusera på "the message" istället. Det ska väl till en lätt besatthet för att slå igenom med ett viktigt budskap på ett kraftfullt sätt. Är det något vi BORDE bli besatta av så är det väl klimatfrågan. Vad annars liksom?

Att hon är sjukligt besatt och upphåsat har inget med hennes person att göra utan har med hennes välmående att göra.

Sedan har jag aldrig hört ett ”message” från henne av intresse om konkreta åtgärder utan enbart en tom vädjan till politiker.

Jag har absolut ingenting emot henne som person eller det hon gör. Jag är dock orolig och tycker inte att hon verkar må bra i sin extrema och av föräldrarna upphåsade rädsla.

Hoppas inte hon återgår till självskadebeteende. Det kan sluta illa.
2019-04-17, 12:00
Medlem
Citat:
Att hon är sjukligt besatt och upphåsat har inget med hennes person att göra utan har med hennes välmående att göra.

Sedan har jag aldrig hört ett ”message” från henne av intresse om konkreta åtgärder utan enbart en tom vädjan till politiker.

Jag har absolut ingenting emot henne som person eller det hon gör. Jag är dock orolig och tycker inte att hon verkar må bra i sin extrema och av föräldrarna upphåsade rädsla.

Det finns tydligen i alla fall några som kan lämna vettiga kommentarer om Gretas välfärd,även om man inte får göra det annat än anonymt. Jag håller helt med om oron för hennes välbefinnande. Man låter henne köra samma taktik som inom familjen, i allt snabbare takt. Skrämmande.
2019-04-17, 13:09
Medlem
Citat:

Bra att du inte har något emot vad hon gör. Och att du verkar mån om hennes välbefinnande.

Sedan tror jag tyvärr att givet allvaret i situationen på lite sikt, är hennes rädsla varken extrem eller upphaussad.
2019-04-17, 13:11
Bannlyst
Jag pallar inte gå tillbaka och läsa i tråden men har Greta (med tanke på vem hennes mor är) fördömt invandringen ännu? Den är ofrånkomligen oerhört skadlig för miljön och något som Sverige faktiskt kan göra något åt konkret.
2019-04-17, 13:12
Medlem
ersattningsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Greta är i Rom, hur tog hon sig dit? Gick hon?

tåg dit
flyg hem
2019-04-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
tåg dit
flyg hem

Så vad denna människa åstadkommit för miljön sen hon blev känd är alltså att flyga mer, åka mer bil, åka mer tåg, mer buss och sänka elevers betyg?
2019-04-17, 13:28
Medlem
pausvogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
I det mesta väsentliga har Greta Thunberg helt rätt. Klimatfrågan är den viktigaste utmaningen vi har. Och makten i dess olika skepnader agerar inte utifrån vad klimatfrågans aktualitet faktiskt kräver. Och detta påpekar Greta Thunberg tydligt och pedagogiskt. Nu har hon blivit något av en symbol för klimatfrågan och det är väl gott så. Den rollen behövs och den rollen axlar hon imponerande väl.

Det är dock creepy att se hur många människor försöker förminska hennes budskap genom personpåhopp av olika slag. Man retar retar sig på att hon är tjej, att hon är ung, att hon tydligen har något slags diagnos, att hennes mamma är kändis, att hon fått uppmärksamhet, kanske något med hennes utseende. Bla bla bla...

Men allt sådant är stickspår. Vad som spelar någon roll är innehållet i vad hon säger. Fakta är att en ständigt ökande befolkning på jorden, med ständigt mer utvinning av naturresurser, och med ständigt ökande utsläpp av koldioxid i atmosfären, helt enkelt inte håller i längden.

Sedan kan man vara oense om detaljer kring exakt när i tiden, exakt vilka problem kommer dyka upp. Men i det väsentliga är Greta T helt rätt ute.

Go Greta!

På pricken!

Att den här tråden besudlas av Flashbacks grädda; som gör allt i sin makt för att pissa på GT bevisar bara vad det är för skabb i grenen Sverige har. Tyvärr tror jag inte att det enbart är tonårs troll, utan det är nog ett antal väldigt sorgliga medelålders män och kvinnor också; som försöker lösgöra sin ångest mellan passen på dagcentret och Försäkringskassan.

Alla med lite vett i skallen vet att GT gör ett fantastiskt jobb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in