2019-04-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Det görs inte men skall vi ha en levande landsbygd så måste stadsborna börja pumpa in pengar. Ett sätt är att ta in en massa invandrare som staten betalar för då ökar befolkningsunderlaget och vi kan hålla igång skolor / äldrevård osv.

Jag har en bättre ide. Menaiterna flyttar hem. Sen har vi råd att hålla hela Sverige levande.
Citera
2019-04-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Vad är din definition av en levande landsbygd och hur motiverar du att den ska upprätthållas när dess egna livsduglighet saknas?

Kan man inte försörja sig där man är bosatt så är man tvungen att bege sig därifrån. Så har det fungerat i alla tider. Ska man hårdra det så kan man hävda att det är en sofistikerad utvidgning av rent biologiska villkor för liv överhuvudtaget.

Bosättningar i det inre av Norrland har inget egenvärde (och givetvis gäller detsamma för Sundsvall, Varberg, Mörbylånga etc.). Att låtsas upprätthålla "en levande landsbygd" genom att plocka in ett hundratal analfabeter som fördriver dagarna med att röka och spela tv-spel och som kommunen tillskansar sig bidrag för från statligt håll, i syfte att ge en vacklande kommunal verksamhet konstgjord andning i ett eller två är i mina ögon rent vansinne.

Kommunalpolitikerna har antagligen försökt sig på en fuling. Allt går bra i två år. Man vet att allt sedan kommer att gå åt helvete, men det får i vanlig ordning någon annan lösa. Genom att gapa och skrika högt så ska man ändå få pengar, även fast villkoren var givna från början. Men snart kommer en väldigt stor mängd kommuner att gapa och skrika högt.

Idiotin och kortsiktigheten i detta sätt att resonera illustreras bäst i anekdoten som återberättas i inledningen av den franska 90-talsfilmen 'La Haine' ('Medan vi faller', är den svenska titeln). En mycket bra film och det tycks som att hela eller delar av den finns att ful-titta på via youtube. Jag lyckas dock i skrivande stund inte få någon inklippningsbar länk att funka på ett tillfredsställande sätt.
En levande landsbygd är där det bor folk så att skola och äldrevård kan hållas uppe.

Passar bra med invandrare eftersom vi i alla fall betalar för dessa. Då kan landsbygden blomstra istället för att sunka ner gettona i storstäderna.
Citera
2019-04-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Så du menar att de infödda svenska arbetarna i städerna ska betala för att landsbygden ska vara "levande" med utländska migranter som kommer hit för att leva på svenskarnas bidragspengar.

Det verkar lite... alltså, varför ska dom svenska arbetarna ställa upp på ett sånt upplägg?
Därför att det ör dem som vill ha en levande landsbygd, ungefär som ett museum.
Citera
2019-04-17, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ett stort problem med dessa migranter är att de skickar stora delar av sitt bidrag "hem", dessa pengar snurrar ej längre i Sveriges/kommunernas ekonomi o därigenom tar staten ej in någon moms o kommunen intäkter från försäljning i kommunen.

Där är det stora problemet.

Låt säga 1 miljon migranter skickar 5000 i månaden, hur mycket pengar är det på ett år som Sverige förlorar i moms bara.
Det ör en myt! De sätter sprätt på sina surt förvärvade slantar på bilar, saker osv så moms pengarna flyter in till Sverige.
Citera
2019-04-17, 15:35
Medlem
NorthernAngels avatar
rättning

Citat:
Kommunalpolitikerna har antagligen försökt sig på en fuling. Allt går bra i två år. Man vet att allt sedan kommer att gå åt helvete, men det får i vanlig ordning någon annan lösa. Genom att gapa och skrika högt så ska man ändå få pengar, även fast villkoren var givna från början. Men snart kommer en väldigt stor mängd kommuner att gapa och skrika högt.
.

Det fulaste är att de mörkat det tills efter valet och tills efter att S bildat regering. Hela det massiva socialdemokratiska etablissemanget har mörkat och skjutit detta framför sig. S-Kommunerna har hållit tyst och S-regeringen har skjutit till extra pengar till sina S-kommuner. Samtidigt försökte man få migranter till ekonomiskt ansvarstagande kommuner med tvångsfördelningen av migranter, men där försöker man bli av med dem efter de två statsfinansierade första åren genom att inte låta dem stanna i sina bostäder. Det kommer att bli en kamp att bli av med dessa nya asyl-invånare i kommunerna oavsett hur mycket staten lovar i stöd; det är aldrig lönsamt ändå för dessa människor kostar inte bara socialbidrag utan de kostar i alla led, och som nämnts konsumerar de inte ens sina bidrag i kommunen utan skickar hem dem. De allmännyttiga bolagen blir också extremt dyra att driva då underhållet skenar, samt vatten, avlopp etc. för att migranterna bor så långsamt. Så även om asylanten betalar hyra med statsbidrag kostar lägenheten mer för det kommunala bostadsbidraget.

Socialdemokratin har verkligen blivit en stat i staten där staten under S-regering anpassar sin verksamhet för att gynna S-kommuner. Förut säkert även S-landsting men det finns det ju inte så många kvar av.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------

Vet någon om det finns kommuner som inte varit S-styrda som gjort detta mot sina kommuner? (Jag vet att vissa av dem NU har samstyre över blockgränserna men är det några som hade det innan valet?)
Senast redigerad av NorthernAngel 2019-04-17 kl. 15:36. Anledning: rättning, skrev fel
Citera
2019-04-17, 15:39
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:

De vill inte ha ett museum med Afrika och Mellanöstern, de vill ha svensk landsbygdsidyll. Tror du svenskar kommer åka ut på landet och titta på arabiska män som sitter och röker vattenpipa? Stadsborna kommer inte kunna ha sommarstuga längre för de stugorna kommer plundras och vandaliseras av den nya landsortsbefolkningen.
Citera
2019-04-17, 15:52
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Det fulaste är att de mörkat det tills efter valet och tills efter att S bildat regering. Hela det massiva socialdemokratiska etablissemanget har mörkat och skjutit detta framför sig. S-Kommunerna har hållit tyst och S-regeringen har skjutit till extra pengar till sina S-kommuner. Samtidigt försökte man få migranter till ekonomiskt ansvarstagande kommuner med tvångsfördelningen av migranter, men där försöker man bli av med dem efter de två statsfinansierade första åren genom att inte låta dem stanna i sina bostäder. Det kommer att bli en kamp att bli av med dessa nya asyl-invånare i kommunerna oavsett hur mycket staten lovar i stöd; det är aldrig lönsamt ändå för dessa människor kostar inte bara socialbidrag utan de kostar i alla led, och som nämnts konsumerar de inte ens sina bidrag i kommunen utan skickar hem dem. De allmännyttiga bolagen blir också extremt dyra att driva då underhållet skenar, samt vatten, avlopp etc. för att migranterna bor så långsamt. Så även om asylanten betalar hyra med statsbidrag kostar lägenheten mer för det kommunala bostadsbidraget.

Socialdemokratin har verkligen blivit en stat i staten där staten under S-regering anpassar sin verksamhet för att gynna S-kommuner. Förut säkert även S-landsting men det finns det ju inte så många kvar av.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------

Vet någon om det finns kommuner som inte varit S-styrda som gjort detta mot sina kommuner? (Jag vet att vissa av dem NU har samstyre över blockgränserna men är det några som hade det innan valet?)

I den bästa av världar ska politikerna, utifrån väljarnas önskemål, styra samhället med det allmännas bästa som mål.

Men alla vet hur det ser ut i verkligheten, vi är alla människor. Jag är inte ett spår bättre än andra. Det behövs kontroll.

Ta bara det faktum att det i flertalet västerländska demokratier, i likhet med Sverige, finns en lagstiftande församling, såsom riksdagen, och en styrande, regeringen i Sveriges fall, men därtill även en författningsdomstol som granskar lagstiftningen.

Med tre parter blir det genast mycket svårare för någon för tillfället stark part att styra skutan åt sitt håll. Noterbart är att intresset för att inrätta en författningsdomstol i Sverige bland dess politiker är minimalt. Med en sådan hade genomförandet av den s.k. gymnasielagen varit omöjligt.

Men det var ett plötsligt påkommet sidospår.

Min tanke var att belysa hur uselt tillstånd är för den samhällspart som ibland malligt titulerar sig som "den tredje statsmakten", alltså media. Hade vi haft en i ordets bemärkelse verkligen fri press så hade förfallet i samhället inte kunnat fortgå.

Skulden är, som jag ser det, en feg politikerkader tagna som gisslan av en politiskt naiv journalistkår.
Citera
2019-04-17, 15:57
Medlem
Proras avatar
Citat:

Men om man vill se glesbygden som ett museum så krävs det autencitet.

Hur kopplar du hundratals sysslolösa analfabeter från tredje världen till ett gigantiskt friluftsmuseum som är tänkt att gestalta din förrädiskt romantiska bild av tidigare svenskt armod i ödebygden?
Citera
2019-04-17, 16:00
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Min tanke var att belysa hur uselt tillstånd är för den samhällspart som ibland malligt titulerar sig som "den tredje statsmakten", alltså media. Hade vi haft en i ordets bemärkelse verkligen fri press så hade förfallet i samhället inte kunnat fortgå.
Skulden är, som jag ser det, en feg politikerkader tagna som gisslan av en politiskt naiv journalistkår.

Varför ser inte alla kommuner ut som Filipstad då? Det fanns politiker som trotsade media och placerade män i husvagnar t.ex. vilket leder till att de lämnar kommunen så fort de kan. Fanns det kommuner som inte hade S-styre som gjorde som Filipstad?
Citera
2019-04-17, 16:17
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Varför ser inte alla kommuner ut som Filipstad då? Det fanns politiker som trotsade media och placerade män i husvagnar t.ex. vilket leder till att de lämnar kommunen så fort de kan. Fanns det kommuner som inte hade S-styre som gjorde som Filipstad?

Utan att personligen ha den kompletta bilden av hela Sverige klar för mig är det inte svårt att konstatera att vi ser ett pågående förfall som drabbar alltfler kommuner. Inte alla på en gång. Det är som att poppa popcorn, alla exploderar inte på en gång. Vad vi ser är början.

Malmö har under flera år hållits under armarna av övriga Sverige, men får vi säg 50-100 kommuner som inte klarar av sina betalningar, så går det inte längre. Vad beträffar det politiska styret i kommunerna vet jag inte.

De företrädesvis skånska kommuner som vågar fatta beslut som går emot pk-pressens (och partiledningens) agenda är väl borgerligt styrda? Annars tror jag att alla är lika goda kålsupare oavsett partitillhörighet.

Själv röstade jag på SD senast. Jag anser inte partiet som regeringsfähigt och en stor del av deras företrädare är hjon som inte vet att föra sig. Men man måste prioritera och då var jag tyvärr tvungen att rösta så. Minnes biskop Brask.
Citera
2019-04-17, 16:24
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Utan att personligen ha den kompletta bilden av hela Sverige klar för mig är det inte svårt att konstatera att vi ser ett pågående förfall som drabbar alltfler kommuner. Inte alla på en gång. Det är som att poppa popcorn, alla exploderar inte på en gång. Vad vi ser är början.

Malmö har under flera år hållits under armarna av övriga Sverige, men får vi säg 50-100 kommuner som inte klarar av sina betalningar, så går det inte längre. Vad beträffar det politiska styret i kommunerna vet jag inte.

De företrädesvis skånska kommuner som vågar fatta beslut som går emot pk-pressens (och partiledningens) agenda är väl borgerligt styrda? Annars tror jag att alla är lika goda kålsupare oavsett partitillhörighet.

Själv röstade jag på SD senast. Jag anser inte partiet som regeringsfähigt och en stor del av deras företrädare är hjon som inte vet att föra sig. Men man måste prioritera och då var jag tyvärr tvungen att rösta så. Minnes biskop Brask.

Ja moderatledda kommuner och nu efter valet ett par SD-ledda.
Citera
2019-04-17, 16:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
I den bästa av världar ska politikerna, utifrån väljarnas önskemål, styra samhället med det allmännas bästa som mål.

Men alla vet hur det ser ut i verkligheten, vi är alla människor. Jag är inte ett spår bättre än andra. Det behövs kontroll.

Ta bara det faktum att det i flertalet västerländska demokratier, i likhet med Sverige, finns en lagstiftande församling, såsom riksdagen, och en styrande, regeringen i Sveriges fall, men därtill även en författningsdomstol som granskar lagstiftningen.

Med tre parter blir det genast mycket svårare för någon för tillfället stark part att styra skutan åt sitt håll. Noterbart är att intresset för att inrätta en författningsdomstol i Sverige bland dess politiker är minimalt. Med en sådan hade genomförandet av den s.k. gymnasielagen varit omöjligt.

Men det var ett plötsligt påkommet sidospår.

Funktionen författningsdomstol finns, men den har ingen fast adress. Hanteras av de vanliga domstolarna. Håller med Prora att det skulle behövas. Sverige är väl enda landet u EU som står utan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in