2019-04-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pausvogel
Att bevara konstskatter i viss utsträckning (och inom rimliga ekonomiska gränser) ser jag inget bekymmer med. Däremot kan jag personligen känna stark avsky mot mänskligheten när den prioriterar 8-20 miljarder på att restaurera denna kulturskatt; framför att investera pengarna i forskning och stöd till allahanda cancer. Jag tror att många föräldrar skulle föredra att få ha sina barn i livet istället för att att restaurera en historisk kyrka; som de dessutom inte kommer att ägna en tanke åt i resten av sina liv.

Men - det är väl i vanlig ordning jag som är ute och cyklar.

Notre-Dame: hittills utlovade medel (det handlar så här långt nästan bara om löften, och alla som följt en internationell hjälpaktion vet att sådana här utfästelser ibland inte realiseras): ca 600 miljoner euro, runt 6 miljarder SEK

Kostnad i snitt för en (1) s k ensamkommande ung man från Centralasien eller Nordafrika i Sverige: ca 1 miljon SEK årligen, betalt med offentliga medel, i stort sett skattemedel. I retur: noll. Ensamkommande är som bekant den stora totemfrågan för hela den asylkramande vänstern här i landet.

Om vi antar att den ensamkommande killen vistas här två år, sedan får godkänt och tar hit sex muslimska släktingar som allihop måste försörjas med svenska skattemedel i någon form, så handlar det på fyra år om lågt räknat sex miljoner kronor för en sådan familj (bostad för familjen ej inräknat). Plus externa kostnader som är stora men svåra att beräkna.

Alltså motsvarar de pengar som utlovats för att återställa Notre Dame kostnaderna för att låta tusen ensamkommande unga män bo här i Sverige och stöd till deras familjer, de första fyra åren efter den unge mannens ankomst. I det läget tvekar jag absolut inte om att Notre Dame bör ses som en mycket bättre investering!
Citera
2019-04-17, 11:12
Medlem
Detta måste vara ett i raden av hans cyniska utspel. Enbart konstruerat för att skapa "känslostormar" och drev på sociala medier i syfte att få folk att klicka på hans "alster" och se till att han får fortsätta stå i händelsernas centrum. Så här fungerar dagens media och det är Schulman såklart medveten om.

Inget annat än marknadsföring, om än vidrigt.

Sluta klicka på hans "krönikor" och dravel så kommer han till slut utplånas och försvinna.
Citera
2019-04-17, 11:22
Avstängd
pausvogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Notre-Dame: hittills utlovade medel (det handlar så här långt nästan bara om löften, och alla som följt en internationell hjälpaktion vet att sådana här utfästelser ibland inte realiseras): ca 600 miljoner euro, runt 6 miljarder SEK

Kostnad i snitt för en (1) s k ensamkommande ung man från Centralasien eller Nordafrika i Sverige: ca 1 miljon SEK årligen, betalt med offentliga medel, i stort sett skattemedel. I retur: noll. Ensamkommande är som bekant den stora totemfrågan för hela den asylkramande vänstern här i landet.

Om vi antar att den ensamkommande killen vistas här två år, sedan får godkänt och tar hit sex muslimska släktingar som allihop måste försörjas med svenska skattemedel i någon form, så handlar det på fyra år om lågt räknat sex miljoner kronor för en sådan familj (bostad för familjen ej inräknat). Plus externa kostnader som är stora men svåra att beräkna.

Alltså motsvarar de pengar som utlovats för att återställa Notre Dame kostnaderna för att låta tusen ensamkommande unga män bo här i Sverige och stöd till deras familjer, de första fyra åren efter den unge mannens ankomst. I det läget tvekar jag absolut inte om att Notre Dame bör ses som en mycket bättre investering!

Jag antar att jag seglade iväg en smula gällande miljarderna och restaureringen.

Du tänker att vi antingen ska restaurera Notre Dame (ska Sverige ens bistå med medel för detta?) eller ta emot muslimska flyktingar? Att vi stod inför det vägskälet hade jag helt missat.

I mitt yviga resonerande så syftade jag mer på de donationer som rasslat in. Även på de pengar Macron utlovat. Jag anser fortfarande att samtliga pengar som man skall strössla över Notre Dame borde läggas på cancerforskningen - fler människor lär både kort och långsiktigt ha glädje av detta.

För övrigt tror jag inte att Schulman passerat sitt bäst före datum. Det är trots allt dylika ställningstaganden han borde ägna sig åt, att utnyttja sin plattform som författare och offentlig person och ta avstånd mot de absurda fördelningar och prioriteringar som fortfarande råder i väst, vilka fortfarande springer religioners ärenden - och slickar stora som små påvar i arslet - till förmån för folkets välbefinnande.

Men, alla tycker vi olika.
Citera
2019-04-17, 11:24
Medlem
Han har aldrig varit bra, svårt med ett bäst före datum då...
Citera
2019-04-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liggist
Han har aldrig varit bra, svårt med ett bäst före datum då...

Nej precis, men han var under många år en person med betydande makt och inflytande i populärmedia, en sådan som kunde lansera nykomlingar - eller döda deras karriärer - med ganska små ansträngningar, och med inflytande över vad som diskuterades och hur, vad som ansågs inne och ute i Stockholm.
Citera
2019-04-17, 12:54
Bannlyst
Vad feg han är. Han vet ju om själv hur pass inkonsekvent han är eller brukar han skriva "äntligen" när moskeer sprängs och synagogor utsätts för attentat? Han är bara ful.
Citera
2019-04-17, 13:09
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Nu tycker jag att du borde vara mer ödmjuk, Schyman skapade faktiskt stureplan.se , siten med bilder på östermalmskidsen som festat på krogarna runt stureplan natten innan. genialt, innovativt och framförallt jävligt intressant. Sen utvecklade han som du säger en mjukare seriösare sida o står styvnackat upp för en juste värdegrund. han är välklädd, har ett vackert leende, utstrålar världsvana, självförtroende, humor och är säkert en oerhört intressant samtalspartner. sen har som sidekick också sin skitsmarta brorsa Calle.

vackert leende...

Hans fula tänder är väl orsaken till att han sitter
och häcklar andra, en nördig mobbad hartandad tönt med
en farsa lika gammal som övriga klasskamraters
farfarfarfarsfar satt och ältade hämd, tills den dagen
Alexander och hans fula pygmebrorsa äntligen via
kontakter fick lite hjälp av halvbror och company för att
sprida sin dynga.
De borde ha fått jobb på en bondgård istället med att
göra nytta med sitt dyngspridande.
Citera
2019-04-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad feg han är. Han vet ju om själv hur pass inkonsekvent han är eller brukar han skriva "äntligen" när moskeer sprängs och synagogor utsätts för attentat? Han är bara ful.

Själva essensen av att vara PK.
Citera
2019-04-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Detta måste vara ett i raden av hans cyniska utspel. Enbart konstruerat för att skapa "känslostormar" och drev på sociala medier i syfte att få folk att klicka på hans "alster" och se till att han får fortsätta stå i händelsernas centrum. Så här fungerar dagens media och det är Schulman såklart medveten om.

Inget annat än marknadsföring, om än vidrigt.

Sluta klicka på hans "krönikor" och dravel så kommer han till slut utplånas och försvinna.
Tyvärr är det nog så i dagens medieklimat. Man provocerar medvetet för att nå fram i bruset. Inget betyder något bara man personligen får uppmärksamhet och många klick. Allt är ett cyniskt mediespel.
Citera
2019-04-17, 13:55
Medlem
Mannen som vill sitta på dubbla stolar och vägrar ge upp sin roll som "provokatör". Schulman verkar dock inte det minsta rädd att bli utfryst av kulturetablissemanget, kanske för att hans humor är inom ramarna för vad som är politiskt korrekt att skoja om 2019. Beundrarskaran jublar såklart och tycker att han är skitedgy. Fy fan vad tradigt.
Citera
2019-04-17, 14:11
Medlem
quid-est-veritass avatar
Jag tycker Alex är en ganska kul filur, och det är roligt med inlägg som retar upp och gör att man hickar till. Jag ser det hela bara som en reaktion på alla halvhjärtade, forcerade inlägg av bestörtning och sorg. Han tycker nog bara om att sticka ut hakan och reta upp folk och det är som sagt rätt kul ibland.
Citera
2019-04-17, 14:45
Medlem
jay.simpsons avatar
Har någon skämtat om att en moské brinner har personen blivit anmäld för hmf och uthängd i samma blaska Schulman skriver för. Schulman bevisar återigen hur feg han är. När han var tillsammans med polacken var det hon som fick ta fighterna när Schulman blev konfronterad av kändisar han mobbat online. Schulman blev rädd och sände fram frugan Vad kallar vänstern det tangentsbordskrigare, tuff bakom en skärm det beskriver Schulman till punkt och pricka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in