Citat:
Ursprungligen postat av
Bird145
Hoppas det är ok att posta här också. Skulle behöva lite råd och kanske någon som vet vad jag kan räkna med för straff?
Så nu på tisdag ska jag till polisen på förhör pga jag åkte fast för grov rattfylla(2,3 promille) den 16/2 i år. En fråga till er som kanske varit i samma situation, det stod att man kunde begära en försvarare som är med vid förhöret är det någon mening med det? Om jag erkänner brottet går det automatiskt till strafföreläggande då istället för rättegång?
Jag har fått godkänt villkorat körkort med alkolås, har inte druckit en droppe sen händelsen. Jag vet mycket väl att det jag gjorde är idiotiskt och förbannat dumt!
Jag krockade inte och körde inte på någon!
Vad bör jag räkna med för straff?
Har aldrig varit straffad förut, enda är en fortkörning ca 10 år sedan. Är inte beroende av alkohol eller andra droger, mer än snus. Men har druckit lite mycket det senaste pga jobbig skilsmässa och denna kvällen fick jag en nyhet som helt enkelt tog mig över gränsen av idioti!
Är 41 år haft körkort i 23 år, har ett bra jobb ordnat boende, en dotter varannan vecka. Jag har mått skit denna tiden utan körkort och tanken på vad jag gjorde och vad som hade kunnat hända,(och det förtjänar jag) inte kunnat köra min dotter till dagis utan fått hjälp av min far som tur är. Har inte kunnat sköta mitt jobb till 100% heller. Så när jag fick godkänt alkolås kändes det som en sten lyfts! Men så kom brevet från Polisen och förhör. Jag ska få samtalshjälp för alkohol via jobbet och för att få hjälp med att gå igenom skilsmässan för jag har insett att jag klarar inte det själv.
Någon som har varit i liknande situation eller känner någon, och vet vad jag kan tänkas få för straff? Blir det fängelse eller fotboja och böter?
Är det bättre att erkänna och få strafföreläggande eller att ta det till rättegång? Vill ju samtidigt få ett avslut så fort som möjligt.
Strafföreläggande för en grov rattfylla vet jag inte om det går.
Om du inte har några särskilda förmildrande omständigheter, tex att körningen bara var några meter och du var helt ensam, ingen annan trafik etc, så borde det bli 2 månaders fängelse.