2019-04-01, 13:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
Har blivit tagen för fortkörning ,

nekat hela tiden
blivit av med lappen i 2 månader , senare nedsatt till en månad .

fått tillbaka lappen
fått föreläggande på böter 4000:-
skitit i föreläggande då jag anser dom gjort fel.

nu har dom skickat en stämningsansökan .

vad händer om jag skiter i den och blir åtalad och senare dömd
kommer brottet ( hastighetsöverträdelsen ) bli offentliga uppgifter då ?
( kommer med på lexbase !)

jämförelsevis så är ju ett föreläggande inte synligt för andra .
Vad är det dom gjort fel?
Citera
2019-04-01, 13:12
Medlem
ersattningsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad är det dom gjort fel?
blåste förbi annan bil i samma färg samtidigt
Citera
2019-04-01, 13:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
blåste förbi annan bil i samma färg samtidigt
Det var en bil som körde om dej men du blev den dom tog?
Citera
2019-04-01, 13:15
Medlem
ersattningsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det var en bil som körde om dej men du blev den dom tog?

japp
Citera
2019-04-01, 13:23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
japp
Det hade varit lättare med fartkamera med en bild att bevisa att det är fel. Hade du någon med i bilen som kan styrka att dom gjort fel?
Citera
2019-04-01, 13:23
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2019-04-07, 15:08
Medlem
Hoppas det är ok att posta här också. Skulle behöva lite råd och kanske någon som vet vad jag kan räkna med för straff?
Så nu på tisdag ska jag till polisen på förhör pga jag åkte fast för grov rattfylla(2,3 promille) den 16/2 i år. En fråga till er som kanske varit i samma situation, det stod att man kunde begära en försvarare som är med vid förhöret är det någon mening med det? Om jag erkänner brottet går det automatiskt till strafföreläggande då istället för rättegång?
Jag har fått godkänt villkorat körkort med alkolås, har inte druckit en droppe sen händelsen. Jag vet mycket väl att det jag gjorde är idiotiskt och förbannat dumt!
Jag krockade inte och körde inte på någon!
Vad bör jag räkna med för straff?
Har aldrig varit straffad förut, enda är en fortkörning ca 10 år sedan. Är inte beroende av alkohol eller andra droger, mer än snus. Men har druckit lite mycket det senaste pga jobbig skilsmässa och denna kvällen fick jag en nyhet som helt enkelt tog mig över gränsen av idioti!
Är 41 år haft körkort i 23 år, har ett bra jobb ordnat boende, en dotter varannan vecka. Jag har mått skit denna tiden utan körkort och tanken på vad jag gjorde och vad som hade kunnat hända,(och det förtjänar jag) inte kunnat köra min dotter till dagis utan fått hjälp av min far som tur är. Har inte kunnat sköta mitt jobb till 100% heller. Så när jag fick godkänt alkolås kändes det som en sten lyfts! Men så kom brevet från Polisen och förhör. Jag ska få samtalshjälp för alkohol via jobbet och för att få hjälp med att gå igenom skilsmässan för jag har insett att jag klarar inte det själv.

Någon som har varit i liknande situation eller känner någon, och vet vad jag kan tänkas få för straff? Blir det fängelse eller fotboja och böter?
Är det bättre att erkänna och få strafföreläggande eller att ta det till rättegång? Vill ju samtidigt få ett avslut så fort som möjligt.
Citera
2019-04-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bird145
Hoppas det är ok att posta här också. Skulle behöva lite råd och kanske någon som vet vad jag kan räkna med för straff?
Så nu på tisdag ska jag till polisen på förhör pga jag åkte fast för grov rattfylla(2,3 promille) den 16/2 i år. En fråga till er som kanske varit i samma situation, det stod att man kunde begära en försvarare som är med vid förhöret är det någon mening med det? Om jag erkänner brottet går det automatiskt till strafföreläggande då istället för rättegång?
Jag har fått godkänt villkorat körkort med alkolås, har inte druckit en droppe sen händelsen. Jag vet mycket väl att det jag gjorde är idiotiskt och förbannat dumt!
Jag krockade inte och körde inte på någon!
Vad bör jag räkna med för straff?
Har aldrig varit straffad förut, enda är en fortkörning ca 10 år sedan. Är inte beroende av alkohol eller andra droger, mer än snus. Men har druckit lite mycket det senaste pga jobbig skilsmässa och denna kvällen fick jag en nyhet som helt enkelt tog mig över gränsen av idioti!
Är 41 år haft körkort i 23 år, har ett bra jobb ordnat boende, en dotter varannan vecka. Jag har mått skit denna tiden utan körkort och tanken på vad jag gjorde och vad som hade kunnat hända,(och det förtjänar jag) inte kunnat köra min dotter till dagis utan fått hjälp av min far som tur är. Har inte kunnat sköta mitt jobb till 100% heller. Så när jag fick godkänt alkolås kändes det som en sten lyfts! Men så kom brevet från Polisen och förhör. Jag ska få samtalshjälp för alkohol via jobbet och för att få hjälp med att gå igenom skilsmässan för jag har insett att jag klarar inte det själv.

Någon som har varit i liknande situation eller känner någon, och vet vad jag kan tänkas få för straff? Blir det fängelse eller fotboja och böter?
Är det bättre att erkänna och få strafföreläggande eller att ta det till rättegång? Vill ju samtidigt få ett avslut så fort som möjligt.

Strafföreläggande för en grov rattfylla vet jag inte om det går.
Om du inte har några särskilda förmildrande omständigheter, tex att körningen bara var några meter och du var helt ensam, ingen annan trafik etc, så borde det bli 2 månaders fängelse.
Citera
2019-04-08, 20:20
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bird145

Med så hög promillehalt är det i princip uteslutet med annat än fängelse i åtminstone en månad. Detta kan du sedan ansöka om att få omvandlat till så kallad fotboja hos Kriminalvården. Något strafföreläggande kan inte utfärdas för denna typ av brott.

Du kan begära en offentlig försvarare om du vill men eftersom det inte verkar vara någon tvekan om att du är skyldig och du har jobb så kommer du få betala försvararens ersättning på egen hand.
Citera
2019-04-09, 21:33
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Med så hög promillehalt är det i princip uteslutet med annat än fängelse i åtminstone en månad. Detta kan du sedan ansöka om att få omvandlat till så kallad fotboja hos Kriminalvården. Något strafföreläggande kan inte utfärdas för denna typ av brott.

Du kan begära en offentlig försvarare om du vill men eftersom det inte verkar vara någon tvekan om att du är skyldig och du har jobb så kommer du få betala försvararens ersättning på egen hand.

Delar vad ovanstående skribent skriver. Vill dock tillägga att det finns en mycket liten chans att få skyddstillsyn och samhällstjänst om det finns alldeles särskilda skäl. Se 30:9 p. 1-2, 4. Ju mer ömmande skälen är desto bättre.
Citera
2019-04-15, 17:22
Medlem
Ska bedriva försäljning som verksamhet, behöver svar på frågor.

Om jag säljer enkelskott pistoler som kammrar .22 long rifle - systematiskt och i stor skala säljer jag dessa pistoler tillsamans med ammo - vad ligger straffsatsen på? Är det grovt vapenbrott även om pistolerna bara är enkelskott? Påverkar kalibern det juridiska efterspelet ifall jag döms? Svag kaliber = förmildrande?

Vad får jag för straff om jag säljer knogjärn istället för enkelskott puffror?
Citera
2019-04-17, 12:03
Medlem
Har precis fått papper från tingsrätten, ska väl lämna delgivning först sen får jag väl datum om när jag ska infinna mig vid rätten.

Tidigare i år så drack jag mig själv till extrem berusning, vi åkte senare vidare in till en stad nattetid och handlade fyllekäk, varpå vi stannade på en parkering, där hade jag tydligen skrikit och några ungdomar att dom levde om och att jag skulle sticka dom med en kniv.

Dom anmälde först bilen jag satt i men sedan drog dom tillbaks den och anmälan hamnade på mig.

Jag var på förhör och sa till polisen att om det finns bevis på vad jag sagt så erkänner jag givetvis, annars så gör jag inte det eftersom att jag inte vet vad jag har sagt eller gjort.

Polisen hittade ingen kniv på mig men det fanns ljudinspelning där man tydligen hör mig hota dessa ungdomar. (Jag har inte fått höra inspelningen ännu)

Jag är inte dömd sedan tidigare, har problem med alkohol men har självmant sökt hjälp för detta och går på AA-möten, det är 4 st sol anmält mig och yrkar även på 5000 kr per skalle i skadestånd för kränkning. Jag känner inte personerna, vet ej hur dom ser ut eller var dom bor. Jag har alltså i fyllan gjort en riktigt dum sak (om det nu bevisas att det är jag), har aldrig gjort något sådant förut och skäms oerhört såklart. Och blir jag dömd så kommer jag givetvis acceptera det och jag klandrar inte de som anmält mig.

Jag är skitskraj, min fråga är enkelt vad följderna kan tänkas bli för mig. Kommer jag hamna i fängelse?! Kommer jag få betala skadestånd på nästan 20.000 kr? Jag är sjukskriven, har ingen SGI och går på lägsta försörjningsstödet. Sitter dag in och dag ut och skäms så jäkla mycket över hela situationen och hoppas verkligen på att det inte är lika illa som dom förklarar det.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in