2019-04-17, 01:27
Medlem
kilonars avatar
Kvinnan skjuter tills magasinet är tomt, under omladdning av sitt vapen faller Eric alternativt har redan sjunkit ihop så hon anser sig inte ha mandat att skjuta fler skott efter hon har laddat om. Men hon säger att någon fortsatte skjuta efter att hennes magasin var slut. Betyder det att någon sköt när hon ansåg att Eric var nere? Eller snurrade jag ihop det?

EDIT:

FL: Det sköts efter att ditt magasin var slut?
AO: Ja
FL: Och i vilken ställning var mannen då?
AO: Vad sa du?
FL: I vilken ställning var mannen då när sista skottet sköts?
AO: Det är ju då han håller på och oja sig neråt, .........
Senast redigerad av kilonar 2019-04-17 kl. 01:58.
Citera
2019-04-17, 01:34
Medlem
CarolSeavers avatar
Har hunnit till att läsa igenom första förhöret med Pa H. Bäckström. Låt mig säga så här: Vi har ett våldsmonopol i Sverige, som vi gemensamt delegerat till polis (och militär). Det här är inte en snubbe av en kaliber som jag vill ska representera mig i den positionen -- friande dom eller ej.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-17 kl. 01:39.
Citera
2019-04-17, 01:45
Medlem
kilonars avatar
De tre misstänkta träffades för en fika dagen innan förhöret. Kändes som FL var förvånad över det.

EDIT:

FL: Känner du dom privat?
AO: Nej
FL: Nej. Eh hur mycket kontakt har ni haft nu efter, nu är det snart två veckor sen det hände,
har ni haft kontakt efter det?
AO: I princip ingenting. Jag gick på semester på morgonen när det hände. Skickade ett sms,
hur är det, ja, väldigt lite liksom, allt som finns är liksom, vi tog en kopp kaffe igår, alltså inte
pratade om händelsen utan liksom bara…ja i morron är det förhör liksom
FL: Ni fikade tillsammans? Ni tre?
Senast redigerad av kilonar 2019-04-17 kl. 02:15. Anledning: Källa
Citera
2019-04-17, 03:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Mamman sa ju i klippet att Eric inte ville ha på sig GPS?

Vadå inte ville?!! Hade hans lata jävla föräldrar haft larm på dörren så hade han varit vid liv!!! Jävla dumma Fyllehagga att sitta och tycka att det är polisernas fel för att de skiter i om deras 21- åriga unge med en 3-årings intellekt får springa vind för våg över hela Sthlm utan att föräldrarna gör ngt för att förhindra hans rymningar!!! Omhänderta systern/flickan omgående!!!
Citera
2019-04-17, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
De tre misstänkta träffades för en fika dagen innan förhöret. Kändes som FL var förvånad över det.

EDIT:

FL: Känner du dom privat?
AO: Nej
FL: Nej. Eh hur mycket kontakt har ni haft nu efter, nu är det snart två veckor sen det hände,
har ni haft kontakt efter det?
AO: I princip ingenting. Jag gick på semester på morgonen när det hände. Skickade ett sms,
hur är det, ja, väldigt lite liksom, allt som finns är liksom, vi tog en kopp kaffe igår, alltså inte
pratade om händelsen utan liksom bara…ja i morron är det förhör liksom
FL: Ni fikade tillsammans? Ni tre?

Ja, det är ganska bisarrt och framför allt att säga det öppet i förhör. Hade det vart andra puckar hade alla poliser suttit häktade med fulla restriktioner...
Citera
2019-04-17, 06:07
Medlem
Vad vet ni FB detektiver om polismännen (och mördarna) Appelgren, Bäckström och Thulin?
Citera
2019-04-17, 06:18
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar

Tacka fan för det, lol.
Citera
2019-04-17, 06:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Uppenbarligen hade det ju aldrig skett "betydligt fler saker" när han tidigare gett sig av?

Alltså man kan inte vara så överbeskyddande och ha ett sådant katastroftänk med dom här människorna, då hindrar man bara deras utveckling och det gagnar inte någon!!! Jag har jobbat med en person med down syndrom(!) som tar bussen själv till jobbet varje dag, tar bussen själv till sina aktiviteter osv. Vi vet att det kan hända massor med farliga saker för ALLA MÄNNISKOR som ger sig ut i samhället. Men ingenting har någonsin hänt och det går alltid bra. Tycker du ändå vi skall hindra personen ifråga???

Nej det hade inte hänt saker tidigare. Men det hade ju kunnat göra det heller hur? Se på 12 åringen med downs syndrom som drunknade tex.

Ja vi kan alla råka ut för saker då vi är ute men den risken är väl knappast lika stor, varför? Jo för att vi har vett till att inte gör sådana saker som att tex rikta vapenliknande föremål mot polis.

Andra personer med downs syndrom kan klara betydligt mer ja, graden av förståndshandikapp kan ju såklart variera en del, en hel del vad jag vet.Man skall hindra dom som inte klarar av att ta hand om sig själva ja.
Citera
2019-04-17, 06:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, men de kunde inte veta det så därför sköt de ... Ingen har gjort fel i egentlig mening, inte Eric och inte poliserna.

Det går ju absolut inte att besvara ett så flytande uttalande vettigt ....

Precis, och dom kunde inte veta om vapnet var äkta. Frågan är ju då om det öht spelat någon roll att man noterade att han hade downs syndrom( vilket jag tvivlar på att dom gjorde), kulorna från ett vapen skadar ju liksom iaf. Och lite i farans riktning skulle nog jag känna att det var att ana att någon gett honom vapnet.

Att rikta ett vapen mot någon, även om det inte är ett riktigt är dock ett brott, olaga hot. Att sedan Eric inte förstod det är en annan sak.
Citera
2019-04-17, 07:09
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Lagligt eller olagligt, detta går man runt med ett samtycke, eller annat sätt. Eric satt definitivt under ett förvaltar och inte godmanskap också.

Samma sak på boenden, man går runt detta på olika sätt. Det gäller att vara kreativ i dessa syltryggsdagar då alla ska leva på rosa moln och i symbios med allt och alla och låsa en dörr (hujedamej) får man absolut inte göra.

Fö anser jag att lagar och regler i detta land skall skärpas i detta avseende . Personer som inte kan ta hand om sig Själv ska man få låsa in i högre utsträckning än idag. Jag tycker tom att man borde öppna dom gamla "dårhusen" igen. Då hade Eric mkt lättare kunnat få den tillsyn, vård och omsorg han behövde

Relation till sin son, visst, men att han överlever är väl viktigare?Sen är det ju en fråga om hur mkt Eric själv hade begripit utav detta. Man tar definitivt med i sin konsekvensanalys att allvarliga saker kan hända då en person som mentalt är tre år spatserar ut själv, även om det vid tidigare tillfällen slutat väl. Då ser man till att åtgärda detta, även om det första man tänker på kan hända är vad som här skedde.

Om Eric hade ramlat från hög höjd, förolyckats i trafiken, ramlat och drunknat i ån Etcetc etc så kan jag garantera att synen på föräldrarnas ansvar på ett generellt plan sett annorlunda ut

Till att börja med så är det inte olagligt eller straffbart att inte hålla sina hemmavarande 20 åringar inlåsta utan möjlighet att komma ut oavsett funktionshinder. Tvärtom så strider det mot grundlagen i Svea rikes lag vilket du vill ändra på med kommentarer i stil med "Lagligt eller Olagligt" vilket tydligen visar på din begåvning nu när du ska återvända till till Polismyndigheten enligt din egen utsago iaf. Det förklarar ditt maniska förhållningssätt att ständigt försvara poliser som kan eller kommer dömmas för mkt. Grov brottslighet som vållande till annans död, Grovt tjänstefel, eller massskjutning med dussintals skott på öppen gata i centrala städer mot ex. Erik mfl.

Det är såvitt jag vet ej heller straffbart att bära med sig leksaksvapen oavsett tidpunkt. Däremot är man skyldig att släppa vapnet och följa polisens order när polis använder dessa maktmedel övergår ansvaret att kommunicera med misstänkta gm. och utesluta andra scenarion som gör att de ej hörsammar eller förstår allvaret i polisens order kan vara barn, förståndhandikappade,dementa,döva,blinda mfl. Finns inget samanhang typ misshandel,rån,skottväxling som kräver omedelbar handling måste dessa faktorer vägas in och bedömmas med befäl och erfarna kollegor för att utesluta om det rör sig om en förvirrad själ eller ett potentiellt hot.

Föräldrarna kan man inte kräva mer av i Eriks fall han hade ju lagt sig för att sova sen kan man fundera om du kunnat gjort mer med ansvarig myndighet eftersom han försvunnit tidigare men du har ej brutit mot lagen iaf

Ditt svammel om vad som kunnat hända Erik falla från hög höjd,trafikolycka osv. är ej relevant bara hypoteser

Att komma runt lagen tycks däremot passa de med din kompetens...! Är jag förvånad över korruptionen i kåren? Nej !

Det enda positiva med ditt resonemang om att öppna de sk. Dårhusen är väl att vissa troll kan få "egen kup'e "
Senast redigerad av shoot-out 2019-04-17 kl. 07:16. Anledning: felstavning
Citera
2019-04-17, 07:46
Medlem
Agnes Olsson är nog definitivt en av Sveriges sämsta poliser. Hon klämmer bältet mot huden och tror på allvar att hon har blivit beskjuten...
Citera
2019-04-17, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har missuppfattat det mesta. Det går inte att jämföra på det sättet du gör med olika andra saker, eller olika brott utan relevans i saken, när det handlar om en pojke som tydligen inte kan kontrolleras av föräldrarna trots att hans utvecklingsstadium är sådant att han ska behandlas som vilken liten unge som helst på den utvecklingsnivån.

Man kan inte som du gör, grotta ner sig i olika lagar, eller hur andra grupper i samhället med andra åkommor behandlas, när saken rör ett barn och föräldraansvaret i FB.

Om ett barn med Erics utvecklingsstadium vill ut, hindrar man barnet. Eftersom det hänt förut, ser man till att dörren är låst på ett sätt barnet så att barnet inte kan öppna dörren.

Den enda relevanta jämförelse med hur man agerar, är hur folk flest agerar om en 3 åring vill ut själv kvällstid. Där jämförelsen haltar är Erics storlek, vilket föranleder mig att misstänka att han var stark och inte lätt att ha med att göra. Eric gillade sitt vapen, han ville försvara sig. Mina varningsklockor ringer!

Det föranleder mig att tro på goda grunder att det finns mer byk i den familjen än en bara gullig pojke som gillade sin leksaks pickadoll.

Det en en fin "sanning" i sorgens stund att Eric hamnade i polisens skottlinje. Men polisen hamnade i en gränd med en storväxt person som hade ett vapen som såg riktigt ut, och med en person som inte hörsammade uppmaningar.

Som sagt, det är inte olagligt att se efter sin 20 åriga förståndshandikappade son. Detta kan man göra på många olika sätt utan att det är olagligt, och utan att låsa in vederbörande i en städskrubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in