2019-04-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lägg ner.

Polisen läste situationen fel -- därför är Eric död.
Fanns det skäl för denna felläsning -- ja, det anser jag.
Däremot har vare sig Eric eller hans föräldrar gjort något fel.

Så du menar att det inte är "fel" att rikta ett vapenattrapp gentemot polisen samt inte lägga ner vapnet när polisen befaller en att göra så?
Citera
2019-04-17, 00:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ja hade dom vetat att det var en förståndshandikappad 20 åring med en leksakspistol hade dom såklart inte skjutit.

Eric riktade något som liknade vapen mot polis, något som rör sig om olaga hot, iaf på objektiva grunder.

Ang rymningen så har du din åsikt, jag har min. Att det inte handlar om något straffrättsligt vad gäller föräldrarna kan vi nog enas om
Nej, men de kunde inte veta det så därför sköt de ... Ingen har gjort fel i egentlig mening, inte Eric och inte poliserna.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så du menar att det inte är "fel" att rikta ett vapenattrapp gentemot polisen samt inte lägga ner vapnet när polisen befaller en att göra så?
Det går ju absolut inte att besvara ett så flytande uttalande vettigt ....
Citera
2019-04-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det är aldrig OK att låsa in (du som gammal polis, om detta nu stämmer, borde väl veta vad "Människorov" och "Olaga frihetsberövande" är??) Det är heller inte bra för någon i det huset om det skulle börja brinna. Visst ett larm kan man väl sätta upp. Men har personen stuckit, så har han stuckit. Kanske inte är så lätt att veta vart han tog vägen om larmet går när man t ex sover eller sitter på toaletten.

Ja men sådär säger du ju/kan du ju säga för att Eric, mitt i natten, tog en pistol-kopia och gick rätt in i ett gäng poliser som var ute på utryckning (VAD ÄR ODDSEN?) Eric hade kunnat avvika från hemmet varje dag resten av sitt liv utan att någonting hänt, BARA han inte hade haft denna oturen!!!
Det finns väl ingenting som säger att det varit ett återkommande problem att Eric stuckit från hemmet mitt i natten? Det finns väl ingenting som säger att det varit ett återkommande problem att Eric gått ut med en leksakspistol? Det finns väl ingenting som säger att det varit ett återkommande problem att Eric hamnat mitt i farliga polisingripanden?

Egentligen har det väl inte ens varit ett problem att Eric lämnat hemmet då och då, eftersom han uppenbarligen alltid kommit hem igen? Så lägg ned det där skitsnacket om att han under inga omständigheter skall få gå utanför dörren!!!

Du har missuppfattat det mesta. Det går inte att jämföra på det sättet du gör med olika andra saker, eller olika brott utan relevans i saken, när det handlar om en pojke som tydligen inte kan kontrolleras av föräldrarna trots att hans utvecklingsstadium är sådant att han ska behandlas som vilken liten unge som helst på den utvecklingsnivån.

Man kan inte som du gör, grotta ner sig i olika lagar, eller hur andra grupper i samhället med andra åkommor behandlas, när saken rör ett barn och föräldraansvaret i FB.

Om ett barn med Erics utvecklingsstadium vill ut, hindrar man barnet. Eftersom det hänt förut, ser man till att dörren är låst på ett sätt barnet så att barnet inte kan öppna dörren.

Den enda relevanta jämförelse med hur man agerar, är hur folk flest agerar om en 3 åring vill ut själv kvällstid. Där jämförelsen haltar är Erics storlek, vilket föranleder mig att misstänka att han var stark och inte lätt att ha med att göra. Eric gillade sitt vapen, han ville försvara sig. Mina varningsklockor ringer!

Det föranleder mig att tro på goda grunder att det finns mer byk i den familjen än en bara gullig pojke som gillade sin leksaks pickadoll.

Det en en fin "sanning" i sorgens stund att Eric hamnade i polisens skottlinje. Men polisen hamnade i en gränd med en storväxt person som hade ett vapen som såg riktigt ut, och med en person som inte hörsammade uppmaningar.
Senast redigerad av Vresrosen 2019-04-17 kl. 00:31.
Citera
2019-04-17, 00:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har missuppfattat det mesta. Det går inte att jämföra på det sättet du gör med olika andra saker, eller olika brott utan relevans i saken, när det handlar om en pojke som tydligen inte kan kontrolleras av föräldrarna trots att hans utvecklingsstadium är sådant att han ska behandlas som vilken liten unge som helst på den utvecklingsnivån.

Man kan inte som du gör, grotta ner sig i olika lagar, eller hur andra grupper i samhället med andra åkommor behandlas, när saken rör ett barn och föräldraansvaret i FB.

Om ett barn med Erics utvecklingsstadium vill ut, hindrar man barnet. Eftersom det hänt förut, ser man till att dörren är låst på ett sätt barnet så att barnet inte kan öppna dörren.

Den enda relevanta jämförelse med hur man agerar, är hur folk flest agerar om en 3 åring vill ut själv kvällstid. Där jämförelsen haltar är Erics storlek, vilket föranleder mig att misstänka att han var stark och inte lätt att ha med att göra. Eric gillade sitt vapen, han ville försvara sig. Mina varningsklockor ringer!

Det föranleder mig att tro på goda grunder att det finns mer byk i den familjen än en bara gullig pojke som gillade sin leksaks pickadoll.

Det en en fin "sanning" i sorgens stund att Eric hamnade i polisens skottlinje. Men polisen hamnade i en gränd med en storväxt person som hade ett vapen som såg riktigt ut, och med en person som inte hörsammade uppmaningar.
Eric var inte ett barn -- han var tjugo år och en man.
Citera
2019-04-17, 00:36
Medlem
CarolSeavers avatar
S. 58: Från "?" till "Alla"; tidsstämpel 04:07:02:
Citat:
Vi har skottlossning, skottlossning vi blir beskjutna

Det är ju sensationella uppgifter allt detta! Hur kan man bli beskjuten av ett leksaksvapen i plast?

Om jag tolkar det hela rätt tror delar av polisuppbådet att de blir beskjutna för att andra poliser skjuter!?
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-17 kl. 00:48.
Citera
2019-04-17, 00:57
Medlem
CarolSeavers avatar
PA C. Appelgren: "Vi går ut mot Norrbackagatan 41 och jag som går först gör en kik ut på gatan". Nåväl, det kan förstås inte vara alla poliser förunnat att ha formuleringskonstens gåva. Kommer nog finnas fler godbitar att förmedla vad det lider.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-17 kl. 01:03.
Citera
2019-04-17, 01:05
Medlem
kilonars avatar
Förhörsledaren verkar mer intresserad över varför dom inte parkerade längre bort från området och satte på sig mer utrustning som den andra patrullen valde att göra. Och att dom gick in till innergården utan att ta hänsyn till hotbilden. Särskilt att dom går in på innergården utan att ha koll gör att dom blir överrumplade när Erik kommer och har ingenstans att ta skydd. Om Erik hade varit ute efter att skada dom så hade det slutat riktigt illa med tanke på hur oförberedda de var och jag antar att upptrappningen av situationen ökar av deras oförsiktighet till platsen.

Det är så stor kontrast mot hur den andra patrullen hanterar det, stannar för att sätta på sig mer skydd och cirkulerar platsen för att försöka lokalisera gärningsmannen. Medans dom går in och ställer sig och väntar på en mörk innergård.
Citera
2019-04-17, 01:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
S. 58: Från "?" till "Alla"; tidsstämpel 04:07:02:

Det är ju sensationella uppgifter allt detta! Hur kan man bli beskjuten av ett leksaksvapen i plast?

Om jag tolkar det hela rätt tror delar av polisuppbådet att de blir beskjutna för att andra poliser skjuter!?
Ja så skulle du nog också tolka det om du hörde skott i en liknande situation.
När första skottet går så hör övriga skottet och skjuter tillbaka -- sen blir varenda skott som inte kommer från det egna vapnet, tolkat som just skott...

Inte konstigt alls.
Citera
2019-04-17, 01:15
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja så skulle du nog också tolka det om du hörde skott i en liknande situation.
När första skottet går så hör övriga skottet och skjuter tillbaka -- sen blir varenda skott som inte kommer från det egna vapnet, tolkat som just skott...

Inte konstigt alls.

Jo, det är konstigt. För de blev ju inte beskjutna. Det är fysiskt omöjligt.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-17 kl. 01:22.
Citera
2019-04-17, 01:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
De kan i den stunden inte veta varifrån skotten kom.....
Citera
2019-04-17, 01:17
Medlem
kilonars avatar
Citat:

Förstod det som att det är den andra patrullen som rapporterade in det, de som var först med att få syn på Eric. Men förstod kanske fel, det verkade väldigt oklart vem som hade sagt vad iaf.
Citera
2019-04-17, 01:22
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Förstod det som att det är den andra patrullen som rapporterade in det, de som var först med att få syn på Eric. Men förstod kanske fel, det verkade väldigt oklart vem som hade sagt vad iaf.

Håller med om att det är oklart. Det stod ju t.o.m. "från '?' till 'alla' ", lol. Kanske dumt att direktrapportera under läsningens gång, lol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in