Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Nej, det är aldrig OK att låsa in (du som gammal polis, om detta nu stämmer, borde väl veta vad "Människorov" och "Olaga frihetsberövande" är??) Det är heller inte bra för någon i det huset om det skulle börja brinna. Visst ett larm kan man väl sätta upp. Men har personen stuckit, så har han stuckit. Kanske inte är så lätt att veta vart han tog vägen om larmet går när man t ex sover eller sitter på toaletten.
Ja men sådär säger du ju/kan du ju säga för att Eric, mitt i natten, tog en pistol-kopia och gick rätt in i ett gäng poliser som var ute på utryckning (VAD ÄR ODDSEN?) Eric hade kunnat avvika från hemmet varje dag resten av sitt liv utan att någonting hänt, BARA han inte hade haft denna oturen!!!
Det finns väl ingenting som säger att det varit ett återkommande problem att Eric stuckit från hemmet mitt i natten? Det finns väl ingenting som säger att det varit ett återkommande problem att Eric gått ut med en leksakspistol? Det finns väl ingenting som säger att det varit ett återkommande problem att Eric hamnat mitt i farliga polisingripanden?
Egentligen har det väl inte ens varit ett problem att Eric lämnat hemmet då och då, eftersom han uppenbarligen alltid kommit hem igen? Så lägg ned det där skitsnacket om att han under inga omständigheter skall få gå utanför dörren!!!
Du har missuppfattat det mesta. Det går inte att jämföra på det sättet du gör med olika andra saker, eller olika brott utan relevans i saken, när det handlar om en pojke som tydligen inte kan kontrolleras av föräldrarna trots att hans utvecklingsstadium är sådant att han ska behandlas som vilken liten unge som helst på den utvecklingsnivån.
Man kan inte som du gör, grotta ner sig i olika lagar, eller hur andra grupper i samhället med andra åkommor behandlas, när saken rör ett barn och föräldraansvaret i FB.
Om ett barn med Erics utvecklingsstadium vill ut, hindrar man barnet. Eftersom det hänt förut, ser man till att dörren är låst på ett sätt barnet så att barnet inte kan öppna dörren.
Den enda relevanta jämförelse med hur man agerar, är hur folk flest agerar om en 3 åring vill ut själv kvällstid. Där jämförelsen haltar är Erics storlek, vilket föranleder mig att misstänka att han var stark och inte lätt att ha med att göra. Eric gillade sitt vapen, han ville försvara sig. Mina varningsklockor ringer!
Det föranleder mig att tro på goda grunder att det finns mer byk i den familjen än en bara gullig pojke som gillade sin leksaks pickadoll.
Det en en fin "sanning" i sorgens stund att Eric hamnade i polisens skottlinje. Men polisen hamnade i en gränd med en storväxt person som hade ett vapen som såg riktigt ut, och med en person som inte hörsammade uppmaningar.