Citat:
Ursprungligen postat av
aFvRenOndskA
Lagligt eller olagligt, detta går man runt med ett samtycke, eller annat sätt. Eric satt definitivt under ett förvaltar och inte godmanskap också.
Samma sak på boenden, man går runt detta på olika sätt. Det gäller att vara kreativ i dessa syltryggsdagar då alla ska leva på rosa moln och i symbios med allt och alla och låsa en dörr (hujedamej) får man absolut inte göra.
Fö anser jag att lagar och regler i detta land skall skärpas i detta avseende . Personer som inte kan ta hand om sig Själv ska man få låsa in i högre utsträckning än idag. Jag tycker tom att man borde öppna dom gamla "dårhusen" igen. Då hade Eric mkt lättare kunnat få den tillsyn, vård och omsorg han behövde
Relation till sin son, visst, men att han överlever är väl viktigare?Sen är det ju en fråga om hur mkt Eric själv hade begripit utav detta. Man tar definitivt med i sin konsekvensanalys att allvarliga saker kan hända då en person som mentalt är tre år spatserar ut själv, även om det vid tidigare tillfällen slutat väl. Då ser man till att åtgärda detta, även om det första man tänker på kan hända är vad som här skedde.
Om Eric hade ramlat från hög höjd, förolyckats i trafiken, ramlat och drunknat i ån Etcetc etc så kan jag garantera att synen på föräldrarnas ansvar på ett generellt plan sett annorlunda ut

https://www.youtube.com/watch?v=RD7hicpa6Qk
...Här pratar Erics mamma bl a om larm och GPS.
Troligen hade han godman (då förvaltare är mycket ovanligt). Dock är det inte helt säkert att han hade godman, eftersom han fortfarande bodde hemma. Vilket kan betyda att mamma och pappa skötte allting kring honom.
Det fungerar inte riktigt så lätt! Att ha en god man är frivilligt (rent krasst kan en huvudman, dvs Eric i detta fallet, avsätta sin god man på dagen). "Chefen" för en godman är egentligen inte kommunen och det är heller inte huvudmannens/Erics föräldrar - Utan det är huvudmannen/Eric själv!
En Godmans uppdrag är bl a "Att bevaka rätt". Det betyder att en godman inte bara kan nicka och hålla med när någon vill sätta in tvångsmedel som både är integritetskränkande och olagligt. I klippet berättade mamman att Eric INTE VILLE ha på sig föremål, typ GPS och då är det ganska solklart vilken hållning en godman skall ha i den frågan.
Eftersom jag just nu arbetar inom LSS vet jag att uppdraget är att ta till pedagogiska insatser, tydliggöranden, knep. Men man "går aldrig runt" någonting. Allt skall ju ske med brukarens vilja, helt utan tvång. "Rosa moln" och "syltryggeri" vet jag inte. Det handlar väl mest om att man inte har stöd i LSS-lagen, kommunallagen eller föreskrifter om mänskliga rättigheter att göra så.
Att du vill öppna dårhus (institution) igen och låsa in folk, har jag räknat ut för länge sedan. Men då verkar du ha missat att det är 2019 och att målet på LSS-boendena är att få brukarna så självständiga och delaktiga i sina liv som möjligt. Samt att sådana här boenden skall vara just brukarnas boende/hem - Och inte personalens eller kommunens! Detta får du gärna starta en separat tråd om, så ses vi där!