2019-04-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Och? Sekretessen finns bland annat till för att skydda närstående också. Att namn kommer fram på annat håll har ingen betydelse.

Så du menar på fullaste allvar att FUP:en genomgår en sekretessbehandling för att maska Eric Torells namn?... Det tror jag inte en sekund på.

Närstående och vittnens namn maskas aldrig. Jag har via flera FUP:ar kunnat ta reda på BO tack vare just detta.
Citera
2019-04-16, 15:15
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Så du menar på fullaste allvar att FUP:en genomgår en sekretessbehandling för att maska Eric Torells namn?... Det tror jag inte en sekund på.

Närstående och vittnens namn maskas aldrig. Jag har via flera FUP:ar kunnat ta reda på BO tack vare just detta.

Har jag sagt någonstans att utredningen är på "behandling" för att maska namnet på den ihjälskjutne?

Namn på närstående och vittnen kan visst maskas, i våldtäktsmål är det inte ovanligt.
Citera
2019-04-16, 15:18
Medlem
Citat:
Har jag sagt någonstans att utredningen är på "behandling" för att maska namnet på den ihjälskjutne?

Namn på närstående och vittnen kan visst maskas, i våldtäktsmål är det inte ovanligt.

Ja, du skrev att det var en av anledningarna?

Citat:
Varför ska FUP:en sekretessbehandlas? Det är ju knappast för att skydda brottsoffer...

Citat:
Jo, det är just en av anledningarna.

Och jo, det är väldigt ovanligt då jag inte har läst en enda FUP i ett våldtäktsfall där vittnen/närstående har maskats. Jag har läst en del så du behöver inte ifrågasätta det heller.
Citera
2019-04-16, 15:22
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ja, du skrev att det var en av anledningarna?

Skrev jag där att namnet skulle maskas?

Citat:
Och jo, det är väldigt ovanligt då jag inte har läst en enda FUP i ett våldtäktsfall där vittnen/närstående har maskats. Jag har läst en del så du behöver inte ifrågasätta det heller.

Spelar ingen roll hur mycket du läser om du inte förstår den bakomliggande lagstiftningen.
Citera
2019-04-16, 15:23
Medlem
Citat:
Skrev jag där att namnet skulle maskas?

Spelar ingen roll hur mycket du läser om du inte förstår den bakomliggande lagstiftningen.

Det är du som inte har koll på praktiken och dessutom diskuterar praktiken. Du verkar ha problem med att vara konsekvent.

Tack för ingenting, fortfarande är det någon som har koll på varför FUP:en sekretessbehandlas?
Citera
2019-04-16, 15:34
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Det är du som inte har koll på praktiken och dessutom diskuterar praktiken. Du verkar ha problem med att vara konsekvent.

Tack för ingenting, fortfarande är det någon som har koll på varför FUP:en sekretessbehandlas?

Utveckla, annars utgår jag ifrån att dina argument är luft.
Citera
2019-04-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Lagligt eller olagligt, detta går man runt med ett samtycke, eller annat sätt. Eric satt definitivt under ett förvaltar och inte godmanskap också.

Samma sak på boenden, man går runt detta på olika sätt. Det gäller att vara kreativ i dessa syltryggsdagar då alla ska leva på rosa moln och i symbios med allt och alla och låsa en dörr (hujedamej) får man absolut inte göra.

Fö anser jag att lagar och regler i detta land skall skärpas i detta avseende . Personer som inte kan ta hand om sig Själv ska man få låsa in i högre utsträckning än idag. Jag tycker tom att man borde öppna dom gamla "dårhusen" igen. Då hade Eric mkt lättare kunnat få den tillsyn, vård och omsorg han behövde

Relation till sin son, visst, men att han överlever är väl viktigare?Sen är det ju en fråga om hur mkt Eric själv hade begripit utav detta. Man tar definitivt med i sin konsekvensanalys att allvarliga saker kan hända då en person som mentalt är tre år spatserar ut själv, även om det vid tidigare tillfällen slutat väl. Då ser man till att åtgärda detta, även om det första man tänker på kan hända är vad som här skedde.

Om Eric hade ramlat från hög höjd, förolyckats i trafiken, ramlat och drunknat i ån Etcetc etc så kan jag garantera att synen på föräldrarnas ansvar på ett generellt plan sett annorlunda ut

https://www.youtube.com/watch?v=RD7hicpa6Qk
...Här pratar Erics mamma bl a om larm och GPS.

Troligen hade han godman (då förvaltare är mycket ovanligt). Dock är det inte helt säkert att han hade godman, eftersom han fortfarande bodde hemma. Vilket kan betyda att mamma och pappa skötte allting kring honom.

Det fungerar inte riktigt så lätt! Att ha en god man är frivilligt (rent krasst kan en huvudman, dvs Eric i detta fallet, avsätta sin god man på dagen). "Chefen" för en godman är egentligen inte kommunen och det är heller inte huvudmannens/Erics föräldrar - Utan det är huvudmannen/Eric själv!
En Godmans uppdrag är bl a "Att bevaka rätt". Det betyder att en godman inte bara kan nicka och hålla med när någon vill sätta in tvångsmedel som både är integritetskränkande och olagligt. I klippet berättade mamman att Eric INTE VILLE ha på sig föremål, typ GPS och då är det ganska solklart vilken hållning en godman skall ha i den frågan.

Eftersom jag just nu arbetar inom LSS vet jag att uppdraget är att ta till pedagogiska insatser, tydliggöranden, knep. Men man "går aldrig runt" någonting. Allt skall ju ske med brukarens vilja, helt utan tvång. "Rosa moln" och "syltryggeri" vet jag inte. Det handlar väl mest om att man inte har stöd i LSS-lagen, kommunallagen eller föreskrifter om mänskliga rättigheter att göra så.

Att du vill öppna dårhus (institution) igen och låsa in folk, har jag räknat ut för länge sedan. Men då verkar du ha missat att det är 2019 och att målet på LSS-boendena är att få brukarna så självständiga och delaktiga i sina liv som möjligt. Samt att sådana här boenden skall vara just brukarnas boende/hem - Och inte personalens eller kommunens! Detta får du gärna starta en separat tråd om, så ses vi där!
Citera
2019-04-16, 15:41
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Aftonbladet och/eller Expressen fick ut utredningen, eller i alla fall delar utav den, redan i fredags eftersom någon av tidningarna publicerade utdrag från förhör.

Så våra myndigheter prioriterar stora medier framför vanliga medborgare.

Vet att det ofta förekommer att media på olika sätt särbehandlas positivt när det gäller tillgång till förundersökningar. Det är inte i enlighet med gällande regelverk. Om så har skett i det här fallet vet jag inte, men skulle inte bli ett dugg förvånad.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-16 kl. 15:51.
Citera
2019-04-16, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Troligen hade han godman (då förvaltare är mycket ovanligt). Dock är det inte helt säkert att han hade godman, eftersom han fortfarande bodde hemma. Vilket kan betyda att mamma och pappa skötte allting kring honom.

Det fungerar inte riktigt så lätt! Att ha en god man är frivilligt (rent krasst kan en huvudman, dvs Eric i detta fallet, avsätta sin god man på dagen). "Chefen" för en godman är egentligen inte kommunen och det är heller inte huvudmannens/Erics föräldrar - Utan det är huvudmannen/Eric själv!
En Godmans uppdrag är bl a "Att bevaka rätt". Det betyder att en godman inte bara kan nicka och hålla med när någon vill sätta in tvångsmedel som både är integritetskränkande och olagligt. I klippet berättade mamman att Eric INTE VILLE ha på sig föremål, typ GPS och då är det ganska solklart vilken hållning en godman skall ha i den frågan.

Eftersom jag just nu arbetar inom LSS vet jag att uppdraget är att ta till pedagogiska insatser, tydliggöranden, knep. Men man "går aldrig runt" någonting. Allt skall ju ske med brukarens vilja, helt utan tvång. "Rosa moln" och "syltryggeri" vet jag inte. Det handlar väl mest om att man inte har stöd i LSS-lagen, kommunallagen eller föreskrifter om mänskliga rättigheter att göra så.

Att du vill öppna dårhus (institution) igen och låsa in folk, har jag räknat ut för länge sedan. Men då verkar du ha missat att det är 2019 och att målet på LSS-boendena är att få brukarna så självständiga och delaktiga i sina liv som möjligt. Samt att sådana här boenden skall vara just brukarnas boende/hem - Och inte personalens eller kommunens! Detta får du gärna starta en separat tråd om, så ses vi där!

Larm och extralås på dörren är saker man själv kan köpa för en inte alltför stor peng.

Jodå, jag har sett på vissa vårdinrättningar hur man går runt sådant, på div finurliga sätt

Iofs kan syltryggeriet ha eskalerat sedan dess, vilket man ju tyvärr kan förmoda eftersom det tydligen är viktigare att personer som är oförmögna att ta hand om sig själva ska "få bestämma själv" ... Oavsett om som nu dör på kuppen utav det

Sen tror jag ju inte att syftet med dom mänskliga rättigheterna är att psykiskt eftersatta skall ges "rättighet" att ränna runt vind för våg och ställa till oreda. För sig själva och andra.

Jag vet att det är 2019 och att Palme och psykvårdsreformen tyvärr tog bort stora delar av dom möjligheter att ge psykiskt eftersatta den förutsägbara, skyddade och bevakade tillvaro dom behöver. Men det innebär inte att jag inte kan ha en åsikt om det.

Öppna dom gamla dårhusen igen, det är min åsikt.

Fö har jag träffat flertalet personer, som funkat på betydligt högre nivå än Eric som haft förvaltare, så att han skulle kunna ha en sådan, som kan inskränka hans bestämmande rätt och skydda honom mot honom själv., borde väl inte vara omöjligt?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-16 kl. 17:14.
Citera
2019-04-16, 17:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

God man är för de som har rättshandlingsförmåga men av praktiska skäl behöver hjälp med vissa saker.
Citera
2019-04-16, 17:16
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Inga vinnare i denna historia.

Det jag tycker verkar konstigt är att det avfyrades så himla många skott.
I övrigt tror jag på friande dom, jag också skjutit om nån riktade denna mot mig eller en kollega.
https://d.cdn-expressen.se/images/d7/7d/d77df7a065a9418b98dbda8a417b9be0/annan/640@60.jpg+

Hatar att lägga skuld på föräldrarna, men hur i helvete tänker dom när dom ger honom en sådan.
Det ligger i situationens natur att man fortsätter att skjuta, det är inte så lätt att veta om det är träff, plus vi vet ju att hjärnan redan skickat signalerna till handen och det blir ett lagg.

Poliserna kommer att frias tror jag, och det är nog det mest logiska, djävligt tragiskt, var själv på minnesstunden och även förbi för att kolla ljuset vid tidpunkten för skjutningen. Avståndet var kort, belysning fanns, men stresspåslag gjorde nog så att de bara såg "faran".

Jag hade nog inte skjutit, men jag har å andra sidan inte varit i en liknande situation så det är bara rent hypotetiskt. Lider med alla, även snutarna.... Rätt eller inte, ett barn är dött, och det är inget de glömmer.
Citera
2019-04-16, 17:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Larm och extralås på dörren är saker man själv kan köpa för en inte alltför stor peng.

Jodå, jag har sett på vissa vårdinrättningar hur man går runt sådant, på div finurliga sätt

Iofs kan syltryggeriet ha eskalerat sedan dess, vilket man ju tyvärr kan förmoda eftersom det tydligen är viktigare att personer som är oförmögna att ta hand om sig själva ska "få bestämma själv" ... Oavsett om som nu dör på kuppen utav det

Sen tror jag ju inte att syftet med dom mänskliga rättigheterna är att psykiskt eftersatta skall ges "rättighet" att ränna runt vind för våg och ställa till oreda. För sig själva och andra.

Jag vet att det är 2019 och att Palme och psykvårdsreformen tyvärr tog bort stora delar av dom möjligheter att ge psykiskt eftersatta den förutsägbara, skyddade och bevakade tillvaro dom behöver. Men det innebär inte att jag inte kan ha en åsikt om det.

Öppna dom gamla dårhusen igen, det är min åsikt.

Håller med. Det finns nog många handikappade och psykiskt sjuka som inte fixar att bo själv även om de får hjälp med praktiska saker. Som skulle må bättre att bo tillsammans med andra och där någon personal fanns tillgänglig dygnet runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in