2019-04-16, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, det är snarare vad ex div rasister sysslar med. DE använder en ideologi ( ex.rasismens idéer kring en annan etnicitets sämre värde än den egna) för att rättfärdiga ett i grunden godtyckligt valt sätt att se på frågan "våldtäkt".
För återigen!
När det kommer till statistisk, data, vad som är den vetenskapligt och mest objektiva sättet att se på denna fråga så klår kategorin "män" med mil! kategorin etnicitet A eller B eller C etc etc. A fact! som inte går blunda för ens om man försöker så hårt som ni alla verkar försöka i denna debatt.

Vill man på nått som helst objektiv sätt ringa in problemet " vem begår våldtäkt och varför etc etc.
så kvarstår kategorin "män" och " patriarkala manlighetsnormer" som enda maxat täckande kategoriseringen.
och inte: etnicitet: arab eller muslimska normer. Dessa täcker INTE problemet för de förklarar överhuvudtaget inte varför ex kristna etniska norrlänningar begår våldtäkt. eller hinduiska indier
eller judiska amerikaner eller kinesiska konfucianer från Kunming eller.....ska jag fortsätta?

Försök vänligen banka in detta i era skallar tack. För vansinnigt tröttsamt.

Sen! visst biologi dvs arv har stor betydelse för hur vi människor beter oss, och delar av beteendet våldtäkt kan ha sin förklaring där MEN!!!!! vetenskap och forskning i saken har för länge sen nu kommit fram till att det är nu inte bara gener som styr hur vi beter oss utan även miljö, samhällsstruktur, kultur, rättsväsende m.m. m.m.

Just därför! så pratar feminismen om saker som genus/ normer/ manlighetsnormer/ patriarkat etc etc.
Återigen en fullkomlig självklarhet i vårt vetenskapliga samhälle som man BÖR ha lite koll på, om man nu inte helt vill göra bort sig.

Att man har ringat in könet man och normerna som kommer med detta kön över nästan hela vårt klot, är nu inte samma sak som att säga att 100% av alla idag existerande varelser av könet man av arten homo sapiens kommer våldta.

Det är inte vad vetenskapliga eller ideologiska generaliseringar av denna sort betyder.
Ytterligare en fullkomlig självklarhet för alla som fortsatt lyssna i skolbänken efter lågstadiet.

"överfall" är återigen en mycket liten andel av alla våldtäktsbrott.
De flesta våldtäkter sker mellan parter som känner varandra, och inte utomhus av fullständiga främlingar.

Man kan absolut fokusera vetenskapligt på endast överfallsvåldtäkter utförda av andra etniciteter än man själv, OM man nu hade tyckt att just den formen av sexuellt våld är värt att fokusera på, för att alla andra former av sexuellt våld mot kvinnor är inte alls lika "otrevligt"
men sorry, så tänker alltså inte våldtagna kvinnor speciellt. De tenderar även att tycka att våldtäkter av etniska svenskar ex: en Anders Eklundh, kapten Klänning eller Stureplanskillar eller den fd pojkvännen eller nuvarande vara precis lika gravt kränkande och vidrig handling att utsättas för, inte heller verkar de göra denna åtskillnad i kränkningsgrad om våldtäkten sker inomhus eller utomhus.

Så poängen med att vi ska fokusera på just etnicitet, men inte alls kön! då det kommer till beteendet våldtäkt, återstår som sagt för er att förklara.

Är det patriarkala manlighetsnormer som driver män som Anders Eklund och Kapten Klänning att begå våldtäkt??

Om det är patriarkala normer som är problemet borde ju män uppväxta med patriarkala normer vara huvudpunkten?

Vissa män i Sverige har inte haft det minsta genus i skolan. Det är dels 60+ och dels män födda utomlands, utanför västvärlden och Europa.

Tror man på att diskussioner, utbildning, att arbeta med värdegrunder etc gör nytta så kanske mabn skall beakta det.

Vi har hållt på med det i Sverige länge nu, men någon nytta gör det inte enligt dig. Någon skillnad på män uppväxta med svensk skola etc etc och män uppväxta i patriarkala strukturer finns tydligen inte?

Så varför ens bry sig? Lägg ner skiten, den gör ingen nytta. Det är vad du lyckas bevisa.
Citera
2019-04-16, 16:52
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag: Du förstår det när du läser feministisk litteratur.
Du: Varför i hela friden skulle jag vilja göra det? Jag vet inte om du känner till det, men jag känner igen bajs redan på lukten.

Du tar en anti-intellektuell hållning position. Du vill inte ta del av andra människors argument. Det är förödande. Det är därför du inte förstår vad jag skriver eller misstolkar. Du är ointresserad. Jag är intellektuellt nyfiken även på dem jag inte delar samma uppfattningar som. Jag vill komma framåt i diskussionen. Det vill inte du.

Du har möjligen rätt inom ramarna för ett tankeexperiment. I verkligheten har människor begränsad tid. Det är både rationellt och intellektuellt
sunt att inte välja att lägga sin begränsade tid på att läsa hela böcker skrivna av människor tillhörandes en ideologi som aldrig lyckas producera fungerande argument i debatter. Liknelsen med bajs är både stringent och elegant. Man behöver heller inte läsa koranen för att veta mer än tillräckligt om vad islam är och vilka problem som finns kring det. Förspilld tid. Det är inte orimligt att likna det vid att suga fiendens kuk.

Det är du som är överintellektuell.
Citera
2019-04-16, 17:02
Medlem
everythingiss avatar
Rätt så fair, jag förutsätter att alla kvinnor är svin, och utsätter männen för psykisk misshandel.... Det stämmer in 9 utav 10 ggr, så varför chansa.

Jag vet inte hur många av männen som är svin, men min uppfattning är att det är färre än kvinnorna. Män som tar livet av sig gör det oftast efter kvinnors psykiska misshandel, och det är jäkligt många fler män än kvinnor som dör.
Citera
2019-04-16, 17:03
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Sen kanske det är dags att vi börjar diskutera kvinnors egna ansvar i frågan. För de är på intet sätt oskyldiga.

Absolut, de vistas ju både på gator och torg, helt offentligt, och tar sig även friheten att bli berusade och klä sig utmanande, fruktansvärt.

.
Citera
2019-04-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det patriarkala manlighetsnormer som driver män som Anders Eklund och Kapten Klänning att begå våldtäkt??

Om det är patriarkala normer som är problemet borde ju män uppväxta med patriarkala normer vara huvudpunkten?

Vissa män i Sverige har inte haft det minsta genus i skolan. Det är dels 60+ och dels män födda utomlands, utanför västvärlden och Europa.

Tror man på att diskussioner, utbildning, att arbeta med värdegrunder etc gör nytta så kanske mabn skall beakta det.

Vi har hållt på med det i Sverige länge nu, men någon nytta gör det inte enligt dig. Någon skillnad på män uppväxta med svensk skola etc etc och män uppväxta i patriarkala strukturer finns tydligen inte?

Så varför ens bry sig? Lägg ner skiten, den gör ingen nytta. Det är vad du lyckas bevisa.

Svar ja.

Sen..? "inte gjort nytta"???
Vi har idag en allmän acceptans för kvinnor att gå och anmäla våldtäkt. De varken skambeläggs eller anses som "damaged goods" av allmänheten eller i vart fall inte offentligheten.

Det är inte längre ok, att i domstol eller i samtal med en våldtagen kvinna fråga henne hur hon var klädd, hennes tidigare sexuella erfarenheter eller anta att bara för att hon erbjöd en man att låna en soffa eller valde att gå på fest, dricka alkohol eller ta emot en drink att hon därför automatiskt ville ha sex med varenda mansperson som råkade vara i närheten.
detta tillhörde vanligheten för typ bara 10-20 år sen.
Du kan läsa en bok i ämnet som just går igenom x antal domstolars resonemang i dessa saker väldigt sakligt...nämligen Wennstams: Flickan och skulden.

Vi har fått ett minskat mörkertal, en ökad insikt, tuffare tjejer som fan kräver sexuell respekt samt
ex nya lagar som nu samtyckelagen eller att föra in objekt i ett underliv är att kalla för just våldtäkt.
etc etc
Så? "inte gjort nytta"?

Sen har jag aldrig hävdat att där inte skulle finnas skillnad mellan gruppen män uppvuxna i relatvi jämställdhet och i ett samhälle med stark feminism kontra män som inte alls gjort det...
Det jag hävdar är att etnicitet inte är vad man bör fokusera på i samband med våldtäkt, utan manlighetsnormer. Det senare täcker nämligen in hela bilden av våldtäkter i världen, inte bara män invandrade från Marocko (som ex på överrep. etnicitet) till Sverige.
Precis som jag även hävdar att kvinnors rättigheter inte bara är en liten "grej" som enbart ska gälla för svenska kvinnor utan för alla kvinnor.
Citera
2019-04-16, 17:15
Medlem
Citat:
Svar ja.

Sen..? "inte gjort nytta"???
Vi har idag en allmän acceptans för kvinnor att gå och anmäla våldtäkt. De varken skambeläggs eller anses som "damaged goods" av allmänheten eller i vart fall inte offentligheten.

Det är inte längre ok, att i domstol eller i samtal med en våldtagen kvinna fråga henne hur hon var klädd, hennes tidigare sexuella erfarenheter eller anta att bara för att hon erbjöd en man att låna en soffa eller valde att gå på fest, dricka alkohol eller ta emot en drink att hon därför automatiskt ville ha sex med varenda mansperson som råkade vara i närheten.
detta tillhörde vanligheten för typ bara 10-20 år sen.
Du kan läsa en bok i ämnet som just går igenom x antal domstolars resonemang i dessa saker väldigt sakligt...nämligen Wennstams: Flickan och skulden.

Vi har fått ett minskat mörkertal, en ökad insikt, tuffare tjejer som fan kräver sexuell respekt samt
ex nya lagar som nu samtyckelagen eller att föra in objekt i ett underliv är att kalla för just våldtäkt.
etc etc
Så? "inte gjort nytta"?

Sen har jag aldrig hävdat att där inte skulle finnas skillnad mellan gruppen män uppvuxna i relatvi jämställdhet och i ett samhälle med stark feminism kontra män som inte alls gjort det...
Det jag hävdar är att etnicitet inte är vad man bör fokusera på i samband med våldtäkt, utan manlighetsnormer. Det senare täcker nämligen in hela bilden av våldtäkter i världen, inte bara män invandrade från Marocko (som ex på överrep. etnicitet) till Sverige.
Precis som jag även hävdar att kvinnors rättigheter inte bara är en liten "grej" som enbart ska gälla för svenska kvinnor utan för alla kvinnor.

Är det då invandrarkillarna som går i täten för detta, eller en förändrad syn hos männen i majoritetssamhället?

Om manlighetsnormerna skiljer sig åt bland olika etniciteter, vilket vi nu fastslagit, varför inte??

Ett gäng är utbildat och upplyst, ett annat är det inte.

Du kan rikta åtgärderna mer effektivt än om du går på alla män om du fokuserar på förorterna och den äldre generationen där.

Ganska intressant att du tror det är patriarkala normer som driver personer som Kapten Klänning och Anders Ekdahl. Det säger mycket om vilken syn du har på män.
Citera
2019-04-16, 17:16
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

etc etc
Så? "inte gjort nytta"?

Vad i hela friden är "sexuell respekt" ?
Citera
2019-04-16, 17:17
Medlem
[quote=Merapi|67331404]Nej, det är snarare vad ex div rasister sysslar med. DE använder en ideologi ( ex.rasismens idéer kring en annan etnicitets sämre värde än den egna) för att rättfärdiga ett i grunden godtyckligt valt sätt att se på frågan "våldtäkt".

Exakt. Det är exakt så rasister tänker. De använder sin ideologiska lins för att se på verkliga skillnader i utfall mellan folkgrupper och sedan dra ideologiskt motiverade slutsatser, som de sedan dessutom applicerar på befolkningsnivå genom grova övergeneraliseringar. Vilket i princip är exakt vad du själv gör när du talar om mäns våld emot kvinnor. I rasistens fall blir svaret underlägsna gener och "nedärvd essens", i radikalfeminismens tankevärld blir svaret patriarkala strukturer och mansnormer. Ni delar samma metodik och ni delar samma svaghet när det kommer till att understödja era radikala påståenden med faktiska bevis. Det finns ingen mansnorm som hävdar att det är okej och ursäktbart att våldföra sig på kvinnor. Den överväldigande majoriteten av män äcklas av det och skulle inte behöva tänka två gånger för att stoppa ett överfall om de nu stod i makt att göra så.

När det kommer till statistik har du missförstått mig. Jag hävdar inte att det är fel att undersöka en fråga via lägsta gemensamma nämnare (I det här fallet, kön). Vill enbart understryka att det är precis lika nödvändigt och rättfärdigat att bryta ut och undersöka specifika grupper i gruppen för att således kunna komma med specifika åtgärder (vilket alltid är nödvändigt då resurser är begränsade).
Ni radikalfeministers oförmåga att göra just detta är vad som tidigare lett er ner på villovägar som t,ex "lönegapet". Ni tog alla män och jämförde med alla kvinnor och kom fram till att kvinnor tjänar mindre på grund av sexism. Andra människor utan er ideologiska lins gjorde samma undersökning fast bröt ut alla inbördes undergrupper (ålder, skolning, sjukanmälan, karriärval, övertid, benägenhet att flytta osv osv), och fann att det minsann inte alls berodde på sexism. Utan framförallt på kvinnors egna val.

Det är problemet när du undersöker en fråga med så lite resolution som möjligt. Du får tillbaka en suddig bild som ibland (kombinerat med ideologi) ger en fel bild av sanningen. Och även om bilden råkar avspegla verkligheten så blir den i princip omöjlig att handla efter.

Det här är du:

Problem: Mäns våld mot kvinnor.
Åtgärd: Alla män oavsett hudfärg, ålder, status osv måste utbildas och ta kollektivt ansvar.

Det här är jag:
Problem: Vissa mäns våld mot kvinnor.
Åtgärd: Undersök gruppen. Bryt ut relevanta faktorer. Inrikta resurserna på de grupper som visar högst benägenhet att våldta. Så: Unga män, lågutbildade män, män med kriminella tendenser, män med utomeuropeisk bakgrund osv. Då finner man att MEST (inte alla) resurser bör läggas på unga, lågutbildade män med kriminella tendenser och utomeuropeisk bakgrund.

Genom din metodik blir 90-åriga japansk-svenska buddhister lika skyldiga och i behov av åtgärder som 18-åriga afghanska muslimer. Förstår du problemet?

Sen eftersom du faktiskt verkar mottaglig till att utomeuropeiska män faktiskt innebär en större risk för kvinnors säkerhet (VILKET ÄR OBJEKTIVT SANT). Får du gärna förklara varför varje enskilt feministiskt parti, världen över, förespråkar för en högre invandring av just detta klientel. Lite underligt va? Kanske dags att prioritera?

Stämmer. Råder fortfarande tvivel om fördelning. Vissa hävdar 80% gener 20% omgivning, andra 60% 40%. Gener har fått överhanden på senare tid.

Citat:
Just därför! så pratar feminismen om saker som genus/ normer/ manlighetsnormer/ patriarkat etc etc.
Återigen en fullkomlig självklarhet i vårt vetenskapliga samhälle som man BÖR ha lite koll på, om man nu inte helt vill göra bort sig.

Nej påståendet att västvärlden antingen är eller styrs av ett patriarkat är INTE vetenskapligt vedertaget. Det är ett radikalt påstående som görs av radikala ideologer i radikala ekokammare där det upprepas tills alla i rummet tror samma sak utan att egentligen veta varför. Du får gärna komma med bevis för påståendet.

Genus är INTE en legitim vetenskaplig skola. Inte på långa vägar. Det är en liten, till stor del ideologisk skola som uppstått i marxismens efterdyningar i ett fåtal västerländska nationer. Genus"vetenskapen" hävdar att kvinnor är mer empatiska och vårdande eftersom kulturen format dem. Den hävdar att män är mer aggressiva och risktagande av samma anledning. Samtidigt har detta förhållande gällt samtliga historiska samhällen (oavsett avstånd och separation) och går att finna genom hela djurriket. Framförallt hos våra närmaste släktingar schimpanserna.
Citera
2019-04-16, 17:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Fast det ni ständigt glömmer är att i grupperingen "man" så ingår alla etniciteter.
I gruppering efter "etnicitet" så ingår inte alla män.

I inringandet av VAD exakt det är som driver/ orsakar/ leder till/ ger konsekvensen etc etc
av nu ex beteendet våldtäkt så är som sagt könet man ( med inkluderandet av manlighetnormer etc etc) rätt heltäckande...den kategorin fångar in nästan uteslutande 100% av alla våldtäkter, medan "etnicitet" inte alls gör detta, inte ens tillnärmelsevis.

Så nej, det är avsevärt mer rimligt att prata om könet man än etnicitet, för det är just där någonstans som problematiken kring beteendet "våldta" hos människan måste sitta, inte att människan är född på just den geografiska platsen X med kulturen Y.

Så återigen de "miserabla dumheterna" är idel på er sida.

Precis. Inte heller ingår kvinnorna som våldtar i begreppet man. Vill man ha adekvat och användbar statistik så för man statistik över etnicitet, kön och andra parametrar. Med tanke på hur vissa etniciteter är extremt överrepresenterade så säger det oss en viktig sak i våldtäktsfrågan.

Om man som du inte vill hitta en lösning på problematiken så kan man gömma huvudet i sanden och populistiskt skylla på alla män.
Citera
2019-04-16, 17:23
Bannlyst
Bryr mig inte om vad som händer utanför mitt hus, samt bryr mig inte om saker som inte involverar min familj, eller personer i min nära bekantskapskrets.

Tycker inte att män i Sverige ska ta på sig ansvaret för våldtäkter som utförs av majoriteten av män som saknar sunt förnuft, eller har en grov störning när det kommer till det sexuella.
Citera
2019-04-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vad i hela friden är "sexuell respekt" ?
Exakt vad det låter som.

1) respekt för att även andra än man själv äger en sexualitet.
2) respekt för att även andra än man själv har rätt att uttrycka samt utöva denna sexualitet.
3) Respekt för att även andra än man själv har rätt säga nej tack till sex, även! om det nu råkar vara DU som frågar och även om hen just sagt ja tack till någon helt annan.
4) Respekt för att andras sexuella integritet, dvs du har inte sex med en människa som inte kan säga vad den vill i saken, eller är tvingad, eller hotad, eller på andra sätt i en sådan ställning så hen saknar valmöjligheter.

Du har bara sex med andra, när du uppfattar att dessa gett dig tydliga signaler om att de är lika intresserade som vad du är, du förutsätter inte att bara för att DU vill, och den andre råkar finnas där så är sex därför ok.
Citera
2019-04-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det då invandrarkillarna som går i täten för detta, eller en förändrad syn hos männen i majoritetssamhället?

Om manlighetsnormerna skiljer sig åt bland olika etniciteter, vilket vi nu fastslagit, varför inte??

Ett gäng är utbildat och upplyst, ett annat är det inte.

Du kan rikta åtgärderna mer effektivt än om du går på alla män om du fokuserar på förorterna och den äldre generationen där.

Ganska intressant att du tror det är patriarkala normer som driver personer som Kapten Klänning och Anders Ekdahl. Det säger mycket om vilken syn du har på män.

En förändrad syn i samhället/ allmänheten skulle jag säga.

Varför?
precis som du kan upplysa en 60+ maschosvin av svensk härkomst att han fan ska låta bli tafsa på kivnnor så kan du upplysa en 20+ invandrad kille detta, Förmodligen så är den senare betydligt mer känslig och öppen för förändring än vad 60+ är.

Säg mig..

vad är det du tror är skälet till att Eklundh. kapten klänning, stureplanskillarna etc etc bevisligen begick våldtäkt?
eller för den delen average invandrad våldtäktsman, OM det nu inte skulle vara manlighetsnormerna kring sex och vad "riktiga" män ska ha "rätt" till?

Hade ju varit intressant höra alla era teorier kring varför män våldtar....efterosm ni nu absolut inte godkänner sociologins teorier kring detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in