2019-04-16, 13:56
Medlem
Finns det information om vilken säkerhet de byggt in för att skydda mot brand? Svårt att tänka mig att det inte fanns sådana installationer i en sådan här byggnad.

Annan märklig sak som media verkar tysta ner är att frankrike haft massor av attacker mot kyrkor senaste tiden.

Anger as France sees 10 Catholic churches attacked in ONE week - 'God will forgive, NOT ME
Twelve French Churches Attacked, Vandalized in One Week
Vandals target French Catholic churches in series of attacks

Vad är sannolikheten att det här _INTE_ hör ihop?

Och vad är det för skämt att Macron skall återuppbygga? Det här går inte att bygga upp igen, då är det en ny byggnad. Gamla saker som är förstörda är förstörda för alltid

Mer märkliga sammanträffande. Branden startade i kyrkans mitt. Om man medvetet skall bränna ner något, då är det troligen bäst plats att starta branden på
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2019-04-16 kl. 14:03.
Citera
2019-04-16, 14:46
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Självklart en skenmanöver anordnad av Macron. Varför? Se själva om det blir några gula västar på gatorna till helgen

Har också snuddat vid den teorin, men det känns ändå inte riktigt som att detta gagnar Macron egentligen. Jag tror inte franska staten ligger bakom detta.

Som jag sa i min första post. Visst är det ändå ett intressant sammanträffande att Al-Asqa moskèn i Jerusalem brann samtidigt som Notre Dame igår? Varför tycker i alla fall jag att det INTE känns som en slump?
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-04-16 kl. 14:51.
Citera
2019-04-16, 15:06
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Varför tycker i alla fall jag att det INTE känns som en slump?

Det är ett fenomen hos människor att vi ser mönster där dom inte finns. Två bränder har inträffat samma dag därför måste dom ha ett samband, eller så handlar det bara om två slumpmässiga bränder. Om du nu redan från början tror att dom har ett samband så kommer du leta efter förklaringar som binder dom samman.
Citera
2019-04-16, 15:14
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg

De ljusa sken som är i det första klippet kan vara en reflektion (ganska kraftig i så fall) eller så kan det vara magnesium som brinner. Magnesium brinner mkt kraftigt och avger ett starkt vitt ljus.

Tycker de där mörka männen på taket är vårt intressantaste spår. De syns lite tydligare i andra klippet från följande post från den andra tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Här klippet från webkameran 17:05 om någon vill leka med det i sin videoprogramvara
https://minfil.com/Zbxdm8efnf/Viewsu...Notre_Dame_mp4

Sedan har jag suttit och svurit lite över kdenlive & dess filter men här är samma klipp inzoomat och lite bildstabiliserat
https://minfil.com/jd45mde1n9/untitled_webm

Vore schysst att "tvätta" detta klipp ytterligare, så att vi kan se klädsel etc. Då kan man även avgöra om det är samma man som man senare ser i tornens loftgång. Har vi någon som sitter på bra videoredigeringsprogram och rätt skills? Hade gärna gjort det själv men min dator har fullt utvecklad AIDS.
Citera
2019-04-16, 15:33
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Att det skulle börja brinna så här av en olyckshändelse är mycket osannolikt, byggnaden är ovärderlig och de som jobbar där måste vara experter.

Det är inte mina erfarenheter av byggbranschen men då befinner jag mig oftare på golvet än på kontorsrum. I det här fallet så tror jag säkerligen att någon antikvarie har tagit fram en plan för hur restaureringen ska utföras. Jag tror också att bolaget som fick huvudentreprenaden vet vad dom gör. Sedan blir det desto grumligare desto längre ner man tittar på olika underentreprenörer och vilka dom har som anställda för dagen.

I fallet med Notre dame så har det påståtts i ett twitterinlägg att inga arbeten pågick den dagen, det är inte omöjligt att huvudentreprenören inte arbetade då. Men samtidigt så kunde man se folk uppe på ställningen. Här skulle jag tro att det var en underentreprenör som hade i uppgift att flytta på ställningsdelar så att huvudentreprenören skulle komma åt någon staty eller takdel när helgen var över.

Här har vi nu ställningsbyggare som ingalunda är experter på byggnadsvård utan tvärtom kan bestå av ganska brokigt folk som är uppe på taket och härjar. Så med det sagt så måste inte folk som arbetar där vara experter vilket gör att en teori om en bortkastad fimp mer trolig.
Citera
2019-04-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Det är inte mina erfarenheter av byggbranschen men då befinner jag mig oftare på golvet än på kontorsrum.
Ursäkta men tror du det är "vanliga" byggnadsarbetare som jobbar där?
Om inte annat hade försäkringsbolaget haft ett och annat att säga om det...
Citera
2019-04-16, 15:42
Medlem
Pecannots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Tycker de där mörka männen på taket är vårt intressantaste spår. De syns lite tydligare i andra klippet från följande post från den andra tråden:

Vore schysst att "tvätta" detta klipp ytterligare, så att vi kan se klädsel etc. Då kan man även avgöra om det är samma man som man senare ser i tornens loftgång. Har vi någon som sitter på bra videoredigeringsprogram och rätt skills? Hade gärna gjort det själv men min dator har fullt utvecklad AIDS.

Jag har tittat på det nedre klippet, och ser där två svarta figurar som rör sig till höger om spiran. Spiran står ju liksom på en avsats, eller en platt del av taket, och om man tittar till vänster om den platta delen av taket, så ser jag också något svart som rör sig, vet någon vad det är?
Personen som håller på just ovanför den spetsiga takdelen i mitten av bilden, vad gör han? Häller ut brännbar vätska?
Citera
2019-04-16, 15:52
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Ursäkta men tror du det är "vanliga" byggnadsarbetare som jobbar där?
Om inte annat hade försäkringsbolaget haft ett och annat att säga om det...

Ja, jag tror att det till viss del handlar om vanligt folk (tänk dig någon som är anställd av Skanska eller Peab här) som gör grovgörat medans byggnadsexperter och antikvarier tittar på och planerar arbetets gång. Eventuellt man har släppt upp några experter på bronsstatyer också, samma folk som senare i en kontrollerad miljö på ett museum ska restaurera statyerna som lyftes ner.

Tjommarna som reste ställningen? Min erfarenhet.. eller i alla fall fördom av ställningsbyggare är att dom arbetar hårt och super värre på kvällarna. Duktiga på det dom gör men ingalunda experter på gamla katedraler. Dom fick en plan på hur ställningen skulle resas och eventuellt ändras på när huvudentreprenören hade helg.

Men allt det här är lite för tidigt att spekulera om, det har gått ett knappt dygn sedan branden och det skulle behövas några officiella källor på vad dom här tjommarna gjorde där uppe.
Citera
2019-04-16, 15:57
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Vore schysst att "tvätta" detta klipp ytterligare, så att vi kan se klädsel etc.

Jag ska leka lite med skärpefilter och andra inställningar för att se vad som händer. Jag är dock rädd för att på det avståndet och med kodningen av ursprungsvideon så kan man nog inte förvänta sig allt för många detaljer.

Det här kan nog vara en relevant bild, ställningen från ovan tror jag.
https://minfil.com/59s954e0nb/525135...before-img_jpg
Citera
2019-04-16, 16:01
Medlem
Vad har vi här egentligen?

Bakgrund:
1. Ett land vars kyrkor eldhärjats eller demolerats i mer än tresiffriga belopp de senaste åren
2. Den senaste kyrkobranden Saint Sulpice är klarlagt anlagd
3. Dessförinnan demolerades 12 kyrkor på en vecka
4. Ett islamistiskt överhängande hot mot nationalsymbolen och kristendomssymbolen Notre Dame, liksom mot alla andra större turistattraktioner i Paris
5. Ett attentatsförsök mot ND 2016, mha bilbomb, resulterade nyligen i häktning av två misstänka

Nuläget:
1. Ett uttalande om olycka av Paris åklagare, innan elden ens brunnit ut - tvärtemot praxis.
2. Ingen tillfredsställande redogörelse för hur branden ska ha gått till
3. Ingen byggarbetare vittnat i varken press eller på twitter /nätet om sina iakttagelser om årets värsta brand som väckt nätkaos under hela dagen
4. Kyrkan var tom och byggarbetarna hade gått hem när branden började
5. Två män har synts på taket och en, i misstänkt muslimsk klädsel filmad vid tornen, rörde sig märkligt
6. Hela taket brinner ner utan att någon som jobbar hinner ingripa
7. Kyrkan är 5500 kvadratfot stor. Byggd i moduler. Händelseförloppet är rekordsnabbt.
850 år puh. Bara så där.
En cig, en flygande gnista. Yeah right.

Jag tar på mig foliehatten. Den är skitsnygg.

Så kan alla statskramande naiva köra på den officiella storyn och ta på sig rödluvan.

Sammanfattar bäst:

https://mobile.twitter.com/Peckerwee...16657933836288
Senast redigerad av skitkuligen 2019-04-16 kl. 16:08.
Citera
2019-04-16, 16:34
Medlem
vet inte om den är ny...

https://www.youtube.com/watch?v=EgfY...ature=youtu.be
Citera
2019-04-16, 18:38
Medlem
Skator har en förkärlek för glänsande och glimmande grejer. Sätter en hundring på att en skata fått syn på en glödande fimp på marken och plockat upp den och stuckit hem med den till boet i kyrkan. Därefter var katastrofen ett faktum. Case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in