2019-04-04, 21:01
Medlem
Matematik- och fysikprovet är ett gemensamt antagningsprov till några utvalda utbildningar vid Chalmers och KTH (civilingenjörsprogrammen Elektroteknik, Teknisk fysik, Teknisk matematik, Kemiteknik med fysik samt för civilingenjör/arkitektprogrammet Arkitektur och teknik).
Provet genomförs en lördag i maj mellan kl 9:00-16:00 med avbrott för lunch mellan 12.00-14.00.
Total maxpoäng på Matematik- och fysikprovet är 75, varav 45 på matematikdelen och 30 på fysikdelen. För att resultatet skall räknas som meritvärde vid ansökan till Chalmers och KTH krävs minst 30 poäng sammantaget.
---
http://www.matematik-och-fysikprovet.se/

tänkte att vi kunde använde den här tråden för att både diskutera resultat/frågor på provet. Tills dess så kan vi väl dela med oss råd/tips?
Citera
2019-04-04, 21:13
Bannlyst
Bra tråd, en fråga så alla vi som inte vet får svar på frågan direkt:

Hur ofta genomförs antagning på detta vis per år ?
Citera
2019-04-04, 21:22
Medlem
provet skrivs bara en gång per år och kan endast användas det året man skrev provet (om jag nu inte har fel). ungefär en tredjedel av platserna går till de som skriver provet.
Citera
2019-04-07, 19:04
Medlem
enobservators avatar
Eftersom att mitt resultat från HP ligger runt 1.60 och antagningen för TF på Chalmers är 1.65 så kommer jag testa detta prov nu om en månad för att öka chanserna till antagning denna höst. Min fråga är hur mycket poäng man behöver och vart man kan ta reda på detta, eller är det så att alla konkurrerar med varandra och att antagningspoängen ej går att förutse? Tack.
Citera
2019-04-07, 19:36
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enobservator
Eftersom att mitt resultat från HP ligger runt 1.60 och antagningen för TF på Chalmers är 1.65 så kommer jag testa detta prov nu om en månad för att öka chanserna till antagning denna höst. Min fråga är hur mycket poäng man behöver och vart man kan ta reda på detta, eller är det så att alla konkurrerar med varandra och att antagningspoängen ej går att förutse? Tack.
Du behöver bara klara provet, d.v.s. 30 poäng för att komma in. Har aldrig sett att det blivit högre än 30 poäng på de utbildningar som kör MAFY på Chalmers. Kollar man från 2017 så står det förvisso 31 och 32 på elektro och kemi med fysik men det innebär (i det här fallet) bara att den med lägst poäng som sökte in via denna kvot hade dessa poäng. Om någon med 30 poäng hade sökt hade de med andra ord också kommit in.

Och du kan se detta enklast på Chalmers hemsida, googla på Chalmers antagningsstatistik.
Senast redigerad av As-33-15-4-p 2019-04-07 kl. 19:40.
Citera
2019-04-08, 14:14
Medlem
enobservators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Du behöver bara klara provet, d.v.s. 30 poäng för att komma in. Har aldrig sett att det blivit högre än 30 poäng på de utbildningar som kör MAFY på Chalmers. Kollar man från 2017 så står det förvisso 31 och 32 på elektro och kemi med fysik men det innebär (i det här fallet) bara att den med lägst poäng som sökte in via denna kvot hade dessa poäng. Om någon med 30 poäng hade sökt hade de med andra ord också kommit in.

Och du kan se detta enklast på Chalmers hemsida, googla på Chalmers antagningsstatistik.
Dags att repetera lite fysik & matte från gymnasiet med andra ord
Citera
2019-04-09, 11:10
Medlem
Nice initiativ. Hur pluggar ni inför proven? Vad hade ni tänkt att ansöka till? Går själv igenom fysik1 och fysik 2 med något kapitel kvar och ska sedan nöta prov.
Senast redigerad av Supperduper 2019-04-09 kl. 11:23.
Citera
2019-04-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Nice initiativ. Hur pluggar ni inför proven? Vad hade ni tänkt att ansöka till? Går själv igenom fysik1 och fysik 2 med något kapitel kvar och ska sedan nöta prov.

Nöta tidigare prov så mycket som du bara kan. Det svåra med provet tycker jag är själva sättet de vill att man räknar på (ingen räknare fås så mycket skall beräknas i skallen). De tidigare proven liknar varandra mycket också.

Förutom att nöta tidigare prov, så pluggar jag nu olikheter och trigonometri (matte 4).

om det inte skiter sig så har jag tänkt söka teknisk fysik
Citera
2019-04-16, 14:41
Medlem
Tänker också göra provet men är riktigt stressad och har ett obefintligt självförtroende. Gör i dagsläget chalmers sommarmatte vilket har hjälpt men jag har varit ganska slarvig med att läsa igenom det sista kapitlet om derivata och integraler. Får lite panik varje gång jag ser de gamla proven om jag ska vara helt ärlig. Ska sätta mig ner snart och börja tugga igenom alla gamla prov men det är ont om tid.

Hur goda chanser har man att lyckas med matematik- och fysikprovet ifall man lär sig lösa alla gamla prov?

Har ni några pluggtips?
Citera
2019-04-16, 15:06
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apokryf
Tänker också göra provet men är riktigt stressad och har ett obefintligt självförtroende. Gör i dagsläget chalmers sommarmatte vilket har hjälpt men jag har varit ganska slarvig med att läsa igenom det sista kapitlet om derivata och integraler. Får lite panik varje gång jag ser de gamla proven om jag ska vara helt ärlig. Ska sätta mig ner snart och börja tugga igenom alla gamla prov men det är ont om tid.

Hur goda chanser har man att lyckas med matematik- och fysikprovet ifall man lär sig lösa alla gamla prov?

Har ni några pluggtips?

Diagnosticera dig själv genom att att göra 2-3 gamla prov. Märk områden du har problem med. Plugga in dessa områden. Rinse and repeat.

Fysikdelen består till hälften av mekanik.

För matematikdelen kan jag rekommendera Jonas Månssons spellista rörande Endimensionell Analys B1 på Youtube.
Citera
2019-04-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Diagnosticera dig själv genom att att göra 2-3 gamla prov. Märk områden du har problem med. Plugga in dessa områden. Rinse and repeat.

Fysikdelen består till hälften av mekanik.

För matematikdelen kan jag rekommendera Jonas Månssons spellista rörande Endimensionell Analys B1 på Youtube.

Tack så mycket!
Har du personligen gjort provet tidigare? I så fall, hur gick det?
Citera
2019-04-16, 17:15
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apokryf
Tack så mycket!
Har du personligen gjort provet tidigare? I så fall, hur gick det?

Inte gjort det. Har dock förberett mig för det men sökte sen in på ett lärosäte där MAFY-provet inte används.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in