2019-04-16, 00:34
Medlem
Hej funderar att köpa Mercedes w211 200cdi manuell och sedan och undrar hur dom är va har dom för vanligaste sjukdomar? Hur mycket bränsle drar dom? Går det att göra omkörning med sån? Vill ha så snål bil som möjligt men endå bekväm bil och slippa ofta besök hos verkstad Mercedes dieslar är kända för gå långt och driftsäkra så va har du för erfarenhet av w211 200cdi?
Citera
2019-04-16, 00:57
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Om du vill ha en bekväm, snål, driftsäker bil förstår jag inte varför du väljer en gammal Mercedes.
Citera
2019-04-16, 09:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej funderar att köpa Mercedes w211 200cdi manuell och sedan och undrar hur dom är va har dom för vanligaste sjukdomar? Hur mycket bränsle drar dom? Går det att göra omkörning med sån? Vill ha så snål bil som möjligt men endå bekväm bil och slippa ofta besök hos verkstad Mercedes dieslar är kända för gå långt och driftsäkra så va har du för erfarenhet av w211 200cdi?

Ja, det är en av de bästa Mercedes-modellerna du kan köpa.

E klass W211 från årsmodell 2007 och framåt är fri från barnsjukdomar och annat som de äldre årsmodellerna hade.
Detta i samband med en facelift av w211 i juni 2006.

200 cdi är mycket driftsäker och 200 cdi är också den mest sålda motorn till taxibilar, 60-70.000 mil är inte ovanligt.

I det långa loppet kan man nog inte köra mycket bättre och billigare, lägg där till den fina komforten också!

Jag har själv en 200 cdi årsmodell 2010, en w212 automat. - men det är samma motor som i w211.
Jag kan köra den på 0,5 på långresor om jag kör defensivt, jag kan även lätt komma under 0,5 liter milen vid landsvägskörning om jag snålkör med bilen.
Annars ligger väl snittförbrukningen mellan vid vardagskörning mellan 0,55-0,65, stadskörning drar upp förbrukningen en hel del.

Min rullat 22.000 mil nu, jag köpte den ny för 9 år sedan.
Motorn förbrukar ingen olja alls, har aldrig ens behövt öppna motorhuven mellan servicarna, jag följer dock service-intervallerna enligt boken, dvs en gång per år eller efter 2.500 mil, det som inträffar först.

Jag har bara goda erfarenheter av bilen, den rullar enormt komfortabelt, driftsäkert och relativt billigt, motorn på 136 hk räcker mer än väl, - körde 104 mil på en dag för några veckor sedan, då ser man vad bilen går för!

Ägandekostnaderna är som sagt helt okej, låg förbrukning bra hållbarhet på grejorna.
Skatten på min 200 diesel ligger på 2.800 kronor per år.
För helförsäkring betalar jag ca 5000 kronor per år.

Jag har åtminstone hittils,endast servat min bil hos auktoriserade mercedes-verkstäder, därmed gäller fortfarande den 30-åriga mobilitesgarantin.
Servicekostnaderna hos auktoriserad mb-verkstad är självklart lite högre, mina servicekostnader har varierat från 2000 kronor till 7000 kronor (för den dyraste) per service beroende på omfattningen, en normal service ligger på runt 3.500 kronor hos MB, kan man säga.
Servar man hos icke auktorisrad verkstad kan man självfallet komma betydligt billigare undan!

Söktips:
Leta efter ett exemplar som är välvårdat och med dokumenterad servicehistorik.
Sök efter en E klass från årsmodell 2007 eller nyare.
Välj classic eller elegance för bästa komfort (avantgarde är sportig och mindre bekväm)
Kontrollera fjädrana, inte ovanligt att de brister, kostar några tusen per axel att byta.
200 cdi och 220 cdi är samma motor, spelar ingen roll vilken du väljer, med 220 cdi har du ett större urval av begagnade bilar att välja mellan.
Manuell eller automat spelar heller ingen roll, automatlådan 5-g är väldigt hållbar och drar inte mer bränsle än den manuella, dock ligger de manuella lite lägre i pris.
Beroende på din budget, kan du titta lite närme på efterträdaren w212 också.
Citera
2019-04-16, 10:12
Medlem
Apjesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Om du vill ha en bekväm, snål, driftsäker bil förstår jag inte varför du väljer en gammal Mercedes.
Vad baserar du det på???
Jag är inte helt neutral i den här frågan, eftersom jag är ett stort MB fan, men håller inte riktigt med dig, OHSCHNAP.
Komfort och driftsäkerhet skulle jag säga är vad Mercedes handlar om.

W211 är en vidareutveckling av W210 som var en extremt avancerad bil för sin tid där mycket av teknik har förbättrats och barnsjukdomar botats.
Vad motorerna beträffar så är de mekaniskt skottsäkra. Möjligtvis hade tidiga CDI motorer lite barnsjukdomar på 90talet, men de är ju lösta i W211.

Bränsleförbrukning är väl inte Mercedes starka sida får väl erkännas. Har inte 200cdi modellens siffror i huvudet, men fabriksuppgifterna upplever jag som ärliga. Och mina Mercor drar ofta mindre än vad det står i manualen.

Den stora utgiften är service och reparationer (alla bilar går sönder någon gång tom Mercedes). Märkesverkstäder kostar skjortan och många mindre verkstäder kan ha svårt att diagnostisera och reparera en del fel.
En välskött och välservad ”gubbägd” bil är vad du vill ha. Stirra dig inte blind på miltalen (men passa dig givetvis för taxibilar etc) utan historiken är det viktiga med den här typen av bilar.
Hade valt en W211 Diesel framför alla andra bilar av den årgången och i den prisklassen. Blir chockad över hur usla många andra biltillverkare är i jämförelse.
Försök att hitta någon barnhatande surgubbe med DDT sprayade plastblommor i laserraka rader i radhusträdgården. Det är deras bilar man vill ha.

Edit: Jag skriver väldigt långsamt med mina apfingrar på telefonen, såg att BAB7 förekom mig, kan bara hålla med där.
Senast redigerad av Apjesus 2019-04-16 kl. 10:38.
Citera
2019-04-16, 10:34
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Humoristiskt att idioter yttrar sig som uppenbarligen har noll koll om bilar

OnT: OM646 motorerna är ganska driftsäkra men ja va ska man säga, inte riktigt kvicka i högre hastigheter. Om jag skulle vara du skulle jag nog satsa på en E320, den motorn (OM648) är jävligt stabil och du får 100hk till under huven. Manuell växellåda är ett smart val då automaterna har lite ett och annat jävelskap.
Lycka till me köpet, men du...C-klasserna är snyggare
Citera
2019-04-16, 12:05
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det är en av de bästa Mercedes-modellerna du kan köpa.

E klass W211 från årsmodell 2007 och framåt är fri från barnsjukdomar och annat som de äldre årsmodellerna hade.
Detta i samband med en facelift av w211 i juni 2006.

200 cdi är mycket driftsäker och 200 cdi är också den mest sålda motorn till taxibilar, 60-70.000 mil är inte ovanligt.

I det långa loppet kan man nog inte köra mycket bättre och billigare, lägg där till den fina komforten också!

Jag har själv en 200 cdi årsmodell 2010, en w212 automat. - men det är samma motor som i w211.
Jag kan köra den på 0,5 på långresor om jag kör defensivt, jag kan även lätt komma under 0,5 liter milen vid landsvägskörning om jag snålkör med bilen.
Annars ligger väl snittförbrukningen mellan vid vardagskörning mellan 0,55-0,65, stadskörning drar upp förbrukningen en hel del.

Min rullat 22.000 mil nu, jag köpte den ny för 9 år sedan.
Motorn förbrukar ingen olja alls, har aldrig ens behövt öppna motorhuven mellan servicarna, jag följer dock service-intervallerna enligt boken, dvs en gång per år eller efter 2.500 mil, det som inträffar först.

Jag har bara goda erfarenheter av bilen, den rullar enormt komfortabelt, driftsäkert och relativt billigt, motorn på 136 hk räcker mer än väl, - körde 104 mil på en dag för några veckor sedan, då ser man vad bilen går för!

Ägandekostnaderna är som sagt helt okej, låg förbrukning bra hållbarhet på grejorna.
Skatten på min 200 diesel ligger på 2.800 kronor per år.
För helförsäkring betalar jag ca 5000 kronor per år.

Jag har åtminstone hittils,endast servat min bil hos auktoriserade mercedes-verkstäder, därmed gäller fortfarande den 30-åriga mobilitesgarantin.
Servicekostnaderna hos auktoriserad mb-verkstad är självklart lite högre, mina servicekostnader har varierat från 2000 kronor till 7000 kronor (för den dyraste) per service beroende på omfattningen, en normal service ligger på runt 3.500 kronor hos MB, kan man säga.
Servar man hos icke auktorisrad verkstad kan man självfallet komma betydligt billigare undan!

Söktips:
Leta efter ett exemplar som är välvårdat och med dokumenterad servicehistorik.
Sök efter en E klass från årsmodell 2007 eller nyare.
Välj classic eller elegance för bästa komfort (avantgarde är sportig och mindre bekväm)
Kontrollera fjädrana, inte ovanligt att de brister, kostar några tusen per axel att byta.
200 cdi och 220 cdi är samma motor, spelar ingen roll vilken du väljer, med 220 cdi har du ett större urval av begagnade bilar att välja mellan.
Manuell eller automat spelar heller ingen roll, automatlådan 5-g är väldigt hållbar och drar inte mer bränsle än den manuella, dock ligger de manuella lite lägre i pris.
Beroende på din budget, kan du titta lite närme på efterträdaren w212 också.

Varför säljer E200 så bra för taxi?
I Sverige vad jag vet regerar E220 diesel. Motorn eller E300 Blutec Hybrid.

E200 är väl 136hk
136hk är väl rätt klen för en så stor bil. Men kanske otroligt snål om man nu kör taxi stadstrafik.

Kan du förklara varför jag ser E220 av majoriteten av Taxi Stockholms bilar?

Innan W212 facelift vet jag att E200NGT bara gas va populär men slutades tillverkas i Sindelfingen / anledning dålig försäljnibg
Citera
2019-04-16, 12:13
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Försök att hitta någon barnhatande surgubbe med DDT sprayade plastblommor i laserraka rader i radhusträdgården. Det är deras bilar man vill ha.

Edit: Jag skriver väldigt långsamt med mina apfingrar på telefonen, såg att BAB7 förekom mig, kan bara hålla med där.[/quote]

Hahaha det roliga är att de är sant att sura gubbar har mercedes som bara står o putsar alternativt öppnar bara garageporten drar till Ica och handlar med den. Det är faktiskt så illa att en del bara låter bil fan bara stå. Vissa har ju rostat och det kan jag nog tro när W210 S210 kom årsmodell 1996-2001. Den var ju otroligt smarr byggd med allt mycket elektronik o komponenter smarta lösningar förvaringsutrymmen var fan stort.

Hade w210 klarat sig från rost och att de inte gett sig in i "MILJÖLACK" Så tror jag nog bilen fått mycket bättre betyg.

Sen som nån nämnde här W211 är ju riktigt bra den med
Citera
2019-04-16, 23:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Varför säljer E200 så bra för taxi?
I Sverige vad jag vet regerar E220 diesel. Motorn eller E300 Blutec Hybrid.

E200 är väl 136hk
136hk är väl rätt klen för en så stor bil. Men kanske otroligt snål om man nu kör taxi stadstrafik.

Kan du förklara varför jag ser E220 av majoriteten av Taxi Stockholms bilar?

Innan W212 facelift vet jag att E200NGT bara gas va populär men slutades tillverkas i Sindelfingen / anledning dålig försäljnibg

Generalagenten Mercedes-Benz Sverige väljer i första hand att ta hem 220 cdi som lagerbilar och försäljarna vill gärna också styra kunden till den dyrare motorn, de tjänar helt enkelt mer pengar på att sälja den dyrare 220 cdi jämfört med basmotorn 200 cdi.
År 2010 när jag köpte min 200 cdi så skilde det 30.000 kronor mellan 200 cdi och 220 cdi.
Det är dock exakt samma motor, med olika effektuttag, samt den skillnaden att 220 har dubbelturbo medan 200 har en enkel turbo.
Klart att 220 är lite kvickare, men 200 räcker också gott och väl.
Jag valde 200 cdi eftersom jag ville ha en basmotor med endast en enkel turbo, samt att jag hellre ville lägga pengarna på extrautrustning.
Några kronor lägre ägandekostnader har trots allt 200 cdi.
Citera
2019-04-16, 23:05
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Generalagenten Mercedes-Benz Sverige väljer i första hand att ta hem 220 cdi som lagerbilar och försäljarna vill gärna också styra kunden till den dyrare motorn, de tjänar helt enkelt mer pengar på att sälja den dyrare 220 cdi jämfört med basmotorn 200 cdi.
År 2010 när jag köpte min 200 cdi så skilde det 30.000 kronor mellan 200 cdi och 220 cdi.
Det är dock exakt samma motor, med olika effektuttag, samt den skillnaden att 220 har dubbelturbo medan 200 har en enkel turbo.
Klart att 220 är lite kvickare, men 200 räcker också gott och väl.
Jag valde 200 cdi eftersom jag ville ha en basmotor med endast en enkel turbo, samt att jag hellre ville lägga pengarna på extrautrustning.
Några kronor lägre ägandekostnader har trots allt 200 cdi.

Ja jag förstår ja 30 tusen e ju ett tillval av ortopedstolarna 👍
Citera
2019-04-17, 08:13
Medlem
Är även sugen på bmw e92 diesel men deras 4cyl diesel är skräp med kedja problem å vill inte ha nån 6cyl för då blir dyrt att äga och Mercedes lär vara mycket mer bil för pengarna nog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in