2019-04-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det här med att bitcoin hela tiden tappas bort, i små och större mängder, gör ju att antalet bitcoin som finns på "riktigt" (missförstå mig rätt) går mot 0.

Jag förstår att ju fler bitcoin som "tappas bort", gör att värdet på kvarvarande bitcoins ökar. Men leder inte detta till ett problem, att en Statoshi blir tillslut blir "för dyr" för att användas som minsta denominering?

Nej, för att det krävs att enorma mängder bitcoins tappas bort. Så jävla ansvarslösa är inte folk, speciellt inte de som sitter på större mängder. Då ser man till att ha kontroll på sina grejer.
Citera
2019-04-15, 17:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Samma sak med diamanter. Används flitigt inom industrin och blir till värdelöst grus.
Diamanter som används inom industrin är som regel tillverkade och inte naturliga.
Citera
2019-04-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Diamanter som används inom industrin är som regel tillverkade och inte naturliga.

Finns det regler så finns det undantag, som jag brukar säga.
Citera
2019-04-15, 17:40
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Finns det regler så finns det undantag, som jag brukar säga.
Det är fler än du som använder det uttrycket, ledsen att göra dig besviken. Det är svårbegripligt hur det är applicerbart i det här sammanhanget dock.
Citera
2019-04-15, 17:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Om vi utvinner diamanter i samma takt som idag så kommer diamanterna att ta slut. Naturlig diamant utklassar de så kallade konstgjorda diamanterna.
Diamanter tar aldrig slut det finns 1.000.000.000.000 ton bara i vintergatan sedan finns det säkert ytterligare 400.000.000.000 gånger det i universum...
Citera
2019-04-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Diamanter tar aldrig slut det finns 1.000.000.000.000 ton bara i vintergatan sedan finns det säkert ytterligare 400.000.000.000 gånger det i universum...

Det kanske även finns bitcoin på en annan i universum jordliknande planet.
Citera
2019-04-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Jo, ungefär som sedlar. Jag tappade bort en tjuga förut och jag märkte hur världens ekonomi höll på att fallera.

Du har rätt, men det är inte så allvarligt. Har man investerat i Bitcoin så håller man rimligtvis koll på dom också.
Det är ett reellt problem. En tredjedel av världens alla Bitcoins är borttappade och förlorade för alltid.

Värre kommer det bli eftersom det bara kan existera ett ändligt antal Bitcoins.

https://www.google.se/amp/s/ethereumworldnews.com/36-of-btc-in-circulation-is-lost-making-bitcoin-technically-more-scarce/amp/
Citera
2019-04-15, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99
Om det skulle bli ett problem skulle du kunna ändra koden så att varje bitcoin gick att dela i säg 100 miljarder satoshis istället för 100 miljoner som nu (eller ännu mer). Det hade inte varit någon särskilt kontroversiell justering då det inte ändrar det totala utbudet. Har du 1.000000000 bitcoin innan har du 1.00000000000 efter ändringen. Det finns ingen gräns för hur mycket du kan dela en bitcoin, det är bara att lägga på några decimaler. Hela världen skulle kunna dela på en bitcoin om det är så. Som jag sa så används redan "millisatoshi" på lightning network. Dvs 2100 miljarder millisatoshis om jag nu inte blandar ihop några enheter då det rör sig om stora tal..

Ok, då antar jag att detta var svar på min problemställning.
Citera
2019-04-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det här med att bitcoin hela tiden tappas bort, i små och större mängder, gör ju att antalet bitcoin som finns på "riktigt" (missförstå mig rätt) går mot 0.

Jag förstår att ju fler bitcoin som "tappas bort", gör att värdet på kvarvarande bitcoins ökar. Men leder inte detta till ett problem, att en Statoshi blir tillslut blir "för dyr" för att användas som minsta denominering?

Du oroar dig över att den dag då en bitcoin kostar en miljon dollar i riktiga pengar så kommer man inte kunna köpa ett vanligt tuggummi för Bitcoin då den lägsta valören är för hög?

BTC kommer aldrig bli så högt värderat så du kan sova lugnt. Det är ytterst osäkert om det någonsin ens kommer komma tillbaka till föregående toppnivåerna.

För några år sedan var blockkedjan superhypad, det var som UFOs och robotar under sent 60-tal eller som IT i början av 2000-talet. Bitcoin var först med en ny teknik, men det är faktiskt tio år sedan som det kom och idag finns det över två tusen konkurrenter som använder i princip samma teknik. Tror du på allvar att BTC kommer ta över som allmänt betalningsmedel? Rent tekniskt så finns det dessutom hundratals andra cryptovalutor som är bättre lämpade för handel.

Nej, nästa stora grej har antingen precis släppts och bara ett fåtal personer känner till det eller så är det någonting som fortfarande inte kommits på. BTC kommer säkert leva kvar i tjugo-trettio år till, men någon ny hype kommer knappast inträffa, såvida det inte sker något kaos i världen, då kanske vi kan få en ny, tillfällig, hype.
Citera
2019-04-15, 23:35
Medlem
Rebelxs avatar
Detta med "borttappade" bitcoins visar ju bara på styrkan hos kryptovalutor.
De existerar där, för alla som vet vart de ska titta att se, men är onåbara för alla (inkl. regeringar och alla i deras maktapparat) utom för den person som har nyckeln.
En nyckel vars enda kopia du i princip kan ha memorerad i ditt minne.

Att det är såpass säkert är vad som skrämmer många, att vanliga människor på något sätt ska kunna ha full kontroll över sina digitala tillgångar (Alla våra tillgångar är rätt digitala redan idag. Känner ingen som får sin lön i kontanter eller sina pensionsbesparingar i fysisk form).

Bara för att dessa "borttappade" BTC inte rörts, innebär inte att det nödvändigtvis inte finns någon person som har tillgång till de nycklarna.
Om jag av någon anledning ägde en massa BTC och hade någon efter mig som ville ta ifrån mig dessa, så skulle nog jag också ha tappat "koden" för att skicka vidare dessa till beslagtagarens plånbok.

Att inte denna nyckel skulle vara nerskriven på insidan av någon skosula eller en skurborste, på farmors vind för att användas om 20år skulle inte vara omöjligt.
Citera
2019-04-16, 05:30
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Om han tidigare skickat från det kontot så finns hans publika nyckel tillgänglig, så då är det bara att vänta några år till på tillräckligt "breda" kvantdatorer (publik-privat algoritmen som Bitcoin använder är inte kvantsäker) så kan vem som helst flytta dem...

Borttappade Bitcoin är inte döden för Bitcoin, att Bitcoin inte tillför värde är problemet. Vi har en världsekonomi baserad på centralbanksstimulerad inflation som inte kommer ge med sig i första taget.
Nej kvantdatorer kommer inte bryta några krypteringar, det är en vanligt myt men den är ej sann. Kolla upp det om du inte tror mig.
Citera
2019-04-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Nej kvantdatorer kommer inte bryta några krypteringar, det är en vanligt myt men den är ej sann. Kolla upp det om du inte tror mig.

Läs exempelvis https://eprint.iacr.org/2018/213.pdf (eller använd din favorit sökmotor och sök på shor algorithm, ecdsa och Bitcoin i godtycklig ordning)

Jag tror du har en del läsning att göra kring ECDSA, Shors algoritm och kvantdatorer. Och om du inte har koll på hur transaktioner signeras för Bitcoin kan det vara en god idé att kolla upp det med.

Kvantdatorer och Bitcoin generellt gäller att signering är knäckt (dvs validering av transaktioner, dvs jag kan låtsas vara dig givet att jag har din publika nyckel, vilken finns på kedjan om du utfört en transaktion) men mining är inte knäckt.

Och det är inte konstigt att det finns många som vill få Bitcoins ganska korkade design flaws att framstå som myter. För om de skulle stämma så skulle ju Bitcoin inte ha något substansvärde öht utan enbart bara drivet på spekulation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in