2019-04-15, 09:08
Avslutad
Det här med att bitcoin hela tiden tappas bort, i små och större mängder, gör ju att antalet bitcoin som finns på "riktigt" (missförstå mig rätt) går mot 0.

Jag förstår att ju fler bitcoin som "tappas bort", gör att värdet på kvarvarande bitcoins ökar. Men leder inte detta till ett problem, att en Statoshi blir tillslut blir "för dyr" för att användas som minsta denominering?
Citera
2019-04-15, 09:57
Medlem
Finnj-vels avatar
Jo, ungefär som sedlar. Jag tappade bort en tjuga förut och jag märkte hur världens ekonomi höll på att fallera.

Du har rätt, men det är inte så allvarligt. Har man investerat i Bitcoin så håller man rimligtvis koll på dom också.
Citera
2019-04-15, 10:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det här med att bitcoin hela tiden tappas bort, i små och större mängder, gör ju att antalet bitcoin som finns på "riktigt" (missförstå mig rätt) går mot 0.

Jag förstår att ju fler bitcoin som "tappas bort", gör att värdet på kvarvarande bitcoins ökar. Men leder inte detta till ett problem, att en Statoshi blir tillslut blir "för dyr" för att användas som minsta denominering?

Om en Bitcoin är värd en miljon USD är en Statoshi värd 0.01 dollar, så det känns ganska avlägset att det ska bli ett praktiskt problem.

Skulle det vara ett problem går det att lösa redan i dag off-chain. Alternativ två är att nätverket byggs om för att ge stöd till mindre denominationer. Som jag förstår det kräver detta en hel del jobb, men är på inget sätt omöjligt.
Citera
2019-04-15, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om en Bitcoin är värd en miljon USD är en Statoshi värd 0.01 dollar, så det känns ganska avlägset att det ska bli ett praktiskt problem.

Skulle det vara ett problem går det att lösa redan i dag off-chain. Alternativ två är att nätverket byggs om för att ge stöd till mindre denominationer. Som jag förstår det kräver detta en hel del jobb, men är på inget sätt omöjligt.

Fast om det kan bli ett problem om 50 år, så är det problematiskt redan nu.
Citera
2019-04-15, 13:06
Medlem
Citat:

Är nog ett övergående problem tills allmänt folk bekantat sig mer med kryptovalutor.
Teknologiska lösningar för att förvara bitcoin utvecklas och simplifieras i snabb takt, t.ex. hardware wallets där din privata nyckel ligger säkrad på en enhet som ser lite ut som en USB-sticka.
Ledger släppte nyligen sin Ledger Nano X: https://shop.ledger.com/pages/ledger-nano-x

Även banksektorn börjar utveckla kapitalförvaltning för Bitcoin så att ansvaret flyttas dit,
vilket kanske är mer aktuellt för större investerare.
Senast redigerad av Deballerur 2019-04-15 kl. 13:10.
Citera
2019-04-15, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Jo, ungefär som sedlar. Jag tappade bort en tjuga förut och jag märkte hur världens ekonomi höll på att fallera.

Du har rätt, men det är inte så allvarligt. Har man investerat i Bitcoin så håller man rimligtvis koll på dom också.

Nej inte alls som med sedlar (eller fiat) där man hela tiden har inflation och trycker upp nya pengar..
Citera
2019-04-15, 13:10
Medlem
Citat:

Samma sak med diamanter. Används flitigt inom industrin och blir till värdelöst grus.
Citera
2019-04-15, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Är nog ett övergående problem tills allmänt folk bekantat sig mer med kryptovalutor.
Teknologiska lösningar för att förvara bitcoin utvecklas och simplifieras i snabb takt, t.ex. hardware wallets där din privata nyckel ligger säkrad på en enhet som ser lite ut som en USB-sticka.
Ledger släppte nyligen sin Ledger Nano X: https://shop.ledger.com/pages/ledger-nano-x

Även banksektorn börjar erbjuda kapitalförvaltning för Bitcoin så att ansvaret flyttas dit,
men det kanske är mer aktuellt för större investerare.
Stickan (och backup) kan du tappa bort, så det hjälper föga.

Ja, det är när institutioner garanterar förvaltningen av dina bitcoin, så mildras det lite.

Men det förhindrar inte att stora bitcoin ägare går och dör och tar sina nycklar med i graven, så att säga.

Ser fortfarande inte en lösning på problemet.
Citera
2019-04-15, 13:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Samma sak med diamanter. Används flitigt inom industrin och blir till värdelöst grus.

Ja, men hela tiden utvinner man nya diamanter som ersätter dessa. Det kommer nog att fortsätta utvinnas diamanter, långt efter att den sista bitcoin:en är minad.

(dessutom kan man skapa nya diamanter artificiellt)
Citera
2019-04-15, 13:17
Medlem
Citat:
1. Stickan (och backup) kan du tappa bort, så det hjälper föga.

Ja, det är när institutioner garanterar förvaltningen av dina bitcoin, så mildras det lite.

2. Men det förhindrar inte att stora bitcoin ägare går och dör och tar sina nycklar med i graven, så att säga.

Ser fortfarande inte en lösning på problemet.

1. Det spelar ingen roll om du tappar bort stickan, du kan fortfarande återskapa genom att köpa en ny sålänge du har dina säkerhetsfraser memorerade/nedskrivna.

2. Därför kommer vi se mer försäkringslösningar för dom som har större kapital i kryptovalutor.
En förvaltare har då ansvaret över din privata nyckel och vad som händer med den efteråt.

Men visst, det finns fortfarande brister.. främst för den som är slarvig.
Senast redigerad av Deballerur 2019-04-15 kl. 13:26.
Citera
2019-04-15, 13:28
Medlem
Då höjer dom ju bara max antalet på 21m BTC.
Citera
2019-04-15, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
1. Det spelar ingen roll om du tappar bort stickan, du kan fortfarande återskapa genom att köpa en ny sålänge du har dina säkerhetsfraser memorerade/nedskrivna.

2. Därför kommer vi se mer försäkringslösningar för dom som har större kapital i kryptovalutor.
En förvaltare har då ansvaret över din privata nyckel och vad som händer med den efteråt.

Men visst, det finns fortfarande brister.. främst för den som är slarvig.
Hur många bitcoin kommer att tappas bort innan detta är en norm, är då frågan.

Vi har redan förlorat nästan 30% av alla minade bitcoins.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in