2019-04-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tänkte på att A först blev sjuk efter ett fotbollsläger, fick en långvarig infektion som tillfälligt släppte men sedan återkom (och blev permanent). Det var så det började ...

Det bör varit VC/HC.

Det skrevs att A fick borrelia och det kan ge hemska följdsjukdomar som är mycket svåra att bli av med.

En (vuxen) bekant fick borrelia och fick stora doser antibiotika under mycket lång tid innan hon blev frisk. I minst ett år, som jag vet. Kanske längre. Förutom själva infektionen fick hon även en massa andra svåra problem av borrelian. Idag är hon dock helt frisk, men det tog flera år.

Kan ha varit nåt sånt som utlöste ME-n. Brukar ju vara det eller andra infektioner. Kanske kan det också utlösas av överkrav i samband med infektion?

I.a.f tror jag att barnen mycket väl skulle ha kunnat bli friska.
Senast redigerad av zilvereko 2019-04-15 kl. 22:39.
Citera
2019-04-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det skrevs att A fick borrelia och det kan ge hemska följdsjukdomar som är mycket svåra att bli av med.

En bekant fick borrelia och fick stora doser antibiotika under mycket lång tid innan hon blev frisk. Förutom själva infektionen fick hon även en massa andra svåra problem av borrelian. Idag är hon dock helt frisk, men det tog flera år.

Ca 75 % av ME betraktas som just infektionsutlöst.
Citera
2019-04-15, 22:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag förstår inte riktigt. Föräldrarna hade bra karriärer och välbetalda jobb. Det känns inte som att nästa karriärsteg var att döda sina barn. Det var nog något annat.
Ja, jag försöker dock luska ut vad den där överhettade karriären handlar om (docent 2007) dvs innan Agnes blev sjuk. Sen universitetslektor och ett pågående forskningsprojekt - vilket ÄR hans jobb.
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 22:50.
Citera
2019-04-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag försöker dock luska ut vad den där överhettade karriären handlar om (docent 2007) dvs innan Agnes blev sjuk. Sen universitetslektor och ett pågående forskningsprojekt - vilket ÄR hans jobb.

Vem har myntat/definierat att det här handlar om karriär överhuvudtaget?
Citera
2019-04-15, 23:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Inte vet jag men silvereko rapar som om det sitter ett fiskben på tvären.
Jag har frågat vederbörande flera ggr. Men nope - bara mantra.
Citera
2019-04-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Tror dessa är som många av oss, åtminstone som jag själv: KAN SJÄLV. "Kommer aldrig i livet lämna ut mig till nån psykdoktor". "Hur mycket hjälp jag än får, så finns ME:n kvar hos barnen och blir värre och värre", osv osv. Jag tror att de ansåg fullt ut att det var barnens sjukdomar det handlade om. Även om det troligen låg mer hos deras eget psyke. De såg inte att det faktiskt finns ett annat sätt att leva, man söker andra vägar, annan tillfredsställelse, man hittar livskvalitet i det lilla. Men de gav det inte en chans.

Kan tänka att familjen kanske sökt hjälp om de inte fått veta av ME-rörelsen att allt har en fysisk grund och psykisk ohälsa kan inte komma på tal, hos någon? Den så kallade ME-lobbyn är starkt emot all psykologisk och psykiatrisk hjälp.
Citera
2019-04-15, 23:04
Medlem
Citat:

Det kan handla om besvikelse, sedan förtvivlan, skam, vanära, desperation kombinerat med att de båda döttrarna inte heller förutsätts få något större genomslag för sina (tappade) förmågor. Det som krävs för en karriär och det som tas bort från någon, karriär. För många är en karriär och framgång lika viktigt som livet självt. Karriär är ibland synonymt med bekräftelse, erkännande, socialt utbyte, intellektuell stimulans, något att leva för... Det är också genom en karriär som en del släkter bedömer sina anhöriga. Misslyckad, lyckad. Den som inte blir befordrad får säkert tusen frågor om det, sedan misstro, kanske några ironiska ord om att sänka sina ambitioner med mera.

Men att O tyckte att det fanns viktigare värden än att bara överleva och leva det är ju helt klarlagt, åtminstone uttryckte han det.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-15 kl. 23:07.
Citera
2019-04-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

En (vuxen) bekant fick borrelia och fick stora doser antibiotika under mycket lång tid innan hon blev frisk. I minst ett år, som jag vet. Kanske längre. Förutom själva infektionen fick hon även en massa andra svåra problem av borrelian. Idag är hon dock helt frisk, men det tog flera år.

Kan ha varit nåt sånt som utlöste ME-n. Brukar ju vara det eller andra infektioner. Kanske kan det också utlösas av överkrav i samband med infektion?

I.a.f tror jag att barnen mycket väl skulle ha kunnat bli friska.

Ja, ingen kan veta något om framtiden, men det är ju helt klart så att patientföreningen för ME målar all framtid för ME-sjuka som utsiktslös. Det är det jag vill att myndigheterna tittar närmare på, i stället för att svärta alla hypoteser.
Citera
2019-04-15, 23:09
Medlem
Citat:
Inte vet jag men silvereko rapar som om det sitter ett fiskben på tvären.
Jag har frågat vederbörande flera ggr. Men nope - bara mantra.

Jag tror det var mer institutionen som drev på professuren än O själv. Den allt mer akuta hemsituationen blev snarast värre.
Citera
2019-04-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ja, och framstod som om det rullade på. Fick recept på sömntabletter och log. Tack, tack.
Det här är en personlighetstyp, ett beteende och det ska gudarna veta att de inte genomskådas ens av professionella alla gånger.
Finns många som tror de är Jantelagsstarka. När sen Bror Duktig och Tant Redig sjunker ner till knäna i dyn så kan det vara riktigt riskabelt.
Nu brukar inte folk mörda barn tack och lov men det kan bli dyrköpt när stress blir utmattningssyndrom som övergår i utmattningsdepression som kan gå över i...

Så jag tror de inte ens hade tanken på att be om hjälp och hade överfokus på barnen. Så brukar nämligen en kris fördjupas över tid - oavsett vad.

Själv är bäste dräng kan vara vanskligt.

Vad hände nu? Mobbar och trycker du till O och H nu? Varför då? Du vet att du själv framstår som "Bror Duktig" i tråden va...

Min tes om att O kan ha blivit mobbad/nonchalerad/utnyttjad på jobbet och bränt ljuset i alla ändar är en av många spekulationer.
Citera
2019-04-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Avsaknaden av avskedsbrev från H stämmer bra in på den personlighet som man kan skönja genomgående i tråden. Det saknades nog tillräckligt djupa relationer. Hon öppnade sig inte för kollegorna och hade till och med sporadisk kontakt med anhöriga.
Jag däremot tror att Hanna inte hade någon anledning att skriva avskedsbrev - om det nu finns några avskedsbrev.

Tror också att hon var den starka/klippan i villan i Bjärred. Tror även att hon hade vän/-ner som hon kunde anförtro sin svåra hemsituation. Hon var på väg att avsluta mardrömmen framför allt för döttrarnas skull.
Hade kanske kontaktat någon kvinnoorganisation för råd och stöd? Kvinnor i den situationen berättar inte gärna för sin egen familj - mest för att skydda dem. Avbrottet är det mest kritiska/dödliga.

Oskar däremot hade nog både ett och annat att förklara. Hitta på ursäkter för sitt uppförande. Allt för att få medhåll, skylla ifrån sig och hålla den för honom så livsviktiga fasaden.
Citera
2019-04-15, 23:11
Medlem
Citat:
Jag tror det var mer institutionen som drev på professuren än O själv. Den allt mer akuta hemsituationen blev snarast värre.

Intressant vinkling. Vad får dig att tro det? (Jag är inte ironisk, utan tycker att det är en intressant tanke.) Handlar det om pengar till institutionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in