2019-04-15, 21:49
Medlem
Badchilds avatar
Häromdagen började det plötsligt att skramla extremt mycket i C stolpen på vår 2012 Volvo V50. Verkligen från ingenstans, körde en runda, parkerade och när jag startade igen så förde den ett jävla liv

Trodde först det låg en sten nånstans som hoppade omkring. Bästa sättet att beskriva ljudet på är om du skulle ta en stor sten och skaka den i en plastlåda.

Jag tog nyss av interiören för att se vad som pågår, men allt ser bra ut där. Ljudet påminner lite om att ett järnrör hoppar omkring där inne och slår emot vid minsta ojämnhet

Någon som har förslag?
Citera
2019-04-15, 21:50
Medlem
Luxuss avatar
Sten i fälgen?
Citera
2019-04-15, 21:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badchild
Häromdagen började det plötsligt att skramla extremt mycket i C stolpen på vår 2012 Volvo V50. Verkligen från ingenstans, körde en runda, parkerade och när jag startade igen så förde den ett jävla liv

Trodde först det låg en sten nånstans som hoppade omkring. Bästa sättet att beskriva ljudet på är om du skulle ta en stor sten och skaka den i en plastlåda.

Jag tog nyss av interiören för att se vad som pågår, men allt ser bra ut där. Ljudet påminner lite om att ett järnrör hoppar omkring där inne och slår emot vid minsta ojämnhet

Någon som har förslag?
Är ljudet ungefär vid örat i c stolpen?
Citera
2019-04-15, 22:02
Medlem
Clips till bakrutan som lossnat kanske. Haft det problemet själv efter vindrutebyte fast på A-stolpe då.
Citera
2019-04-15, 22:02
Medlem
Badchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är ljudet ungefär vid örat i c stolpen?

Helt rätt, jag har läst att det kunde vara clipsen som fäster interiören, men ljudet som uppstår kan bara ske av något med betydligt högre vikt
Citera
2019-04-15, 22:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Helt rätt, jag har läst att det kunde vara clipsen som fäster interiören, men ljudet som uppstår kan bara ske av något med betydligt högre vikt
Mins jag inte fel sitter en bältes sträckare där och den kan hänga löst. Vet att S80 har sin där. Hur nu man kan placera en sträckare med laddning precis vid örat vet jag inte
Citera
2019-04-15, 22:14
Medlem
Badchilds avatar
Citat:
Mins jag inte fel sitter en bältes sträckare där och den kan hänga löst. Vet att S80 har sin där. Hur nu man kan placera en sträckare med laddning precis vid örat vet jag inte

Okej, är det något som går att fixa hemma för en honbymekare isåfall? Jobbar i verkstad så är inte helt bakom flötet
Citera
2019-04-15, 22:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Okej, är det något som går att fixa hemma för en honbymekare isåfall? Jobbar i verkstad så är inte helt bakom flötet
Jodå det går att pilla där har bytt bälte på några S80 men har kopplat ur batteriet under tiden och skruvarna kan hänga löst och orsaka ljud. Dom sträckarna smäller ganska bra vid utlösning
Citera
2019-04-15, 22:27
Medlem
Badchilds avatar
Citat:
Jodå det går att pilla där har bytt bälte på några S80 men har kopplat ur batteriet under tiden och skruvarna kan hänga löst och orsaka ljud. Dom sträckarna smäller ganska bra vid utlösning

Okej, men sålänge jag kopplar ur batteriet så är det fritt fram. Ingen risk för att de utlöser?
Citera
2019-04-15, 22:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Okej, men sålänge jag kopplar ur batteriet så är det fritt fram. Ingen risk för att de utlöser?
Ja det är säkrast att göra så
Citera
2019-04-19, 08:28
Medlem
Badchilds avatar
Citat:
Ja det är säkrast att göra så

Okej, det var inte bältessträckaren. Den sitter hårt fast.

Ljudet verkar komma längre ner ifrån. Ner mot hjulhuset, bakom inredningen i bagageutrymmet. Jag försökte demontera det men lyckades inte tyvärr.

Får bli att lämna in skiten på Volvo, lär väl kosta en hel månadslön att riva ut hela bagageutrymmet

Här är video på oljudet, när jag gungar bilen
https://streamable.com/k6nug
Senast redigerad av Badchild 2019-04-19 kl. 08:31.
Citera
2019-04-19, 08:41
Moderator
Citat:
Okej, det var inte bältessträckaren. Den sitter hårt fast.

Ljudet verkar komma längre ner ifrån. Ner mot hjulhuset, bakom inredningen i bagageutrymmet. Jag försökte demontera det men lyckades inte tyvärr.

Får bli att lämna in skiten på Volvo, lär väl kosta en hel månadslön att riva ut hela bagageutrymmet

Här är video på oljudet, när jag gungar bilen
https://streamable.com/k6nug
Övre stötdämparinfästningen är en trolig kandidat. Sitter ju en gummibussning där som kan ha ramlat isär. Bort med skydden och inspektera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in