2019-04-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Därför att man inte bryter ihop offentligt, man går hem och gråter. Jag har själv haft en allvarlig sjukdom, inte ens mina barn visste hur det påverkade mig. Masken jag visade upp är att jag mår alldeles förträffligt efter omständigheterna. Ingen oro, ingen sorg, bara en glad mask. De gånger jag träffade på dom.
Det ÄR inte svårt att gömma sig bakom en mask, inte så länge man får utlopp för känslorna då och då.

Visserligen, men om man som O t.ex. sprang där ofta och krävde svar på frågor (svängdörr tror jag nämndes) förundras man. Visserligen är det en känd problematik kring ME, men ändå.

Om ens barn mår mycket dåligt, oavsett sjukdom, bör hjälp erbjudas i någon form som leder till lindring.

Jag vet inte vilket stöd eller hjälp dom fått.
Citera
2019-04-15, 21:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De borde åkt till Bahamas, köpt sig en nanny, sålt huset och främst slutat leka Bror Duktig.

Personligen anser jag psykiatri vore det mer relevanta. Frågan är hur inställningen var till det? Aversion?
Kan-själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visserligen, men om man som O t.ex. sprang där ofta och krävde svar på frågor (svängdörr tror jag nämndes) förundras man. Visserligen är det en känd problematik kring ME, men ändå.

Om ens barn mår mycket dåligt, oavsett sjukdom, bör hjälp erbjudas i någon form som leder till lindring.

Jag vet inte vilket stöd eller hjälp dom fått.

Tror dessa är som många av oss, åtminstone som jag själv: KAN SJÄLV. "Kommer aldrig i livet lämna ut mig till nån psykdoktor". "Hur mycket hjälp jag än får, så finns ME:n kvar hos barnen och blir värre och värre", osv osv. Jag tror att de ansåg fullt ut att det var barnens sjukdomar det handlade om. Även om det troligen låg mer hos deras eget psyke. De såg inte att det faktiskt finns ett annat sätt att leva, man söker andra vägar, annan tillfredsställelse, man hittar livskvalitet i det lilla. Men de gav det inte en chans.
Citera
2019-04-15, 21:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror dessa är som många av oss, åtminstone som jag själv: KAN SJÄLV. "Kommer aldrig i livet lämna ut mig till nån psykdoktor". "Hur mycket hjälp jag än får, så finns ME:n kvar hos barnen och blir värre och värre", osv osv. Jag tror att de ansåg fullt ut att det var barnens sjukdomar det handlade om. Även om det troligen låg mer hos deras eget psyke. De såg inte att det faktiskt finns ett annat sätt att leva, man söker andra vägar, annan tillfredsställelse, man hittar livskvalitet i det lilla. Men de gav det inte en chans.
Ja, det är väl tyvärr så. Det är många som går likt dig. Upprätthåller fasader. Pratar inte om sjuka barn. Vill inte belasta andra. Inbillar sig att det tolkas som gnäll.
....Vilket är en vansinnig inställning när det då handlar om att gå till vårdcentralen i första hand.
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 21:48.
Citera
2019-04-15, 21:53
Medlem
Citat:
annars, ja. Vad ville du säga med det?

Att "allt fokus" inte låg på familjen. Det trodde jag du begrep att jag menade.

Bjärredfallet är ytterst tragiskt, men att man ska tro att barnens väl och ve kom före karriären - detv ar helt klart inte så. Man skyllde sina tillkortakommanden på sina sjuka barn. Vilken annan förälder som helst skulle givetvis ha gjort helt andra prioriteringar.

Det var inte barnens fel att föräldrarna inte kunde prioritera rätt.
Citera
2019-04-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Bjärredfallet är ytterst tragiskt, men att man ska tro att barnens väl och ve kom före karriären - detv ar helt klart inte så. Man skyllde sina tillkortakommanden på sina sjuka barn. Vilken annan förälder som helst skulle givetvis ha gjort helt andra prioriteringar.

Jag anade att det var dit du ville, då du klippte av min mening exakt där.

Man får tro olika.
Citera
2019-04-15, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:

Bjärredfallet är ytterst tragiskt, men att man ska tro att barnens väl och ve kom före karriären - detv ar helt klart inte så. Man skyllde sina tillkortakommanden på sina sjuka barn.
Du är nog rätt ensam om den inställningen så nåt "helt klart" - det är enbart din inställning.

... och inte heller vad Fu har kartlagt via förhör.
Citat:
Vilken annan förälder som helst skulle givetvis ha gjort helt andra prioriteringar.
Om du nu hade rätt i ditt resonemang så skulle föräldrar som har högre utbildning mörda barn rätt frekvent.

För övrigt - vart är den där karriären du upprepar konstant?
Han har ett jobb likt andra - lärare och forskningsprojekt. Hon är jurist på skatteverket.
Han har doktorerat långt innan Agnes blev sjuk.
Citera
2019-04-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är väl tyvärr så. Det är många som går likt dig. Upprätthåller fasader. Pratar inte om sjuka barn. Vill inte belasta andra. Inbillar sig att det tolkas som gnäll.
....Vilket är en vansinnig inställning när det då handlar om att gå till vårdcentralen i första hand.

Javisst, tror det var mest där familjen gick också.
Citera
2019-04-15, 22:18
Medlem
Citat:

Jag förstår inte riktigt. Föräldrarna hade bra karriärer och välbetalda jobb. Det känns inte som att nästa karriärsteg var att döda sina barn. Det var nog något annat.
Citera
2019-04-15, 22:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Vårdcentralen har ju enbart allmänläkare. Vad hade de kunnat gjort? Nu har väl inte ens de kunnat missa diagnosen ME, med tanke på det här fallet. Men innan?
Citera
2019-04-15, 22:23
Medlem
Citat:

Fetat: Det tror jag också. O och H var inte beredda att offra delar av sina karriärer, att stanna upp i livet och ta det som det var just då, först och främst. 'Allt är förstört!' Nåt ditåt. Och barnen fick skulden.
Citera
2019-04-15, 22:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, och framstod som om det rullade på. Fick recept på sömntabletter och log. Tack, tack.
Det här är en personlighetstyp, ett beteende och det ska gudarna veta att de inte genomskådas ens av professionella alla gånger.
Finns många som tror de är Jantelagsstarka. När sen Bror Duktig och Tant Redig sjunker ner till knäna i dyn så kan det vara riktigt riskabelt.
Nu brukar inte folk mörda barn tack och lov men det kan bli dyrköpt när stress blir utmattningssyndrom som övergår i utmattningsdepression som kan gå över i...

Så jag tror de inte ens hade tanken på att be om hjälp och hade överfokus på barnen. Så brukar nämligen en kris fördjupas över tid - oavsett vad.

Själv är bäste dräng kan vara vanskligt.
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 22:38.
Citera
2019-04-15, 22:29
Medlem
Citat:
Vårdcentralen har ju enbart allmänläkare. Vad hade de kunnat gjort? Nu har väl inte ens de kunnat missa diagnosen ME, med tanke på det här fallet. Men innan?

Tänkte på att A först blev sjuk efter ett fotbollsläger, fick en långvarig infektion som tillfälligt släppte men sedan återkom (och blev permanent). Det var så det började ...

Det bör varit VC/HC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in