2019-04-15, 13:47
Medlem
Igår när jag skulle starta Yarisen ville den inte komma igång, bara smattrade och sen död. Fläkt och radio och så funkar däremot. Så jag tog ur batteriet och laddade det under natten så att det blev fulladdat. Imorse startade faktiskt bilen, men när jag skulle åka hem igen efter lunch så ville den inte starta igen.

Kan batteriet ladda ur så pass snabbt som under en restid på en halvtimme? Eller kan det vara kabelproblem, startmotorproblem eller liknande?
Tack på förhand!
Citera
2019-04-15, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreleontalley
Igår när jag skulle starta Yarisen ville den inte komma igång, bara smattrade och sen död. Fläkt och radio och så funkar däremot. Så jag tog ur batteriet och laddade det under natten så att det blev fulladdat. Imorse startade faktiskt bilen, men när jag skulle åka hem igen efter lunch så ville den inte starta igen.

Kan batteriet ladda ur så pass snabbt som under en restid på en halvtimme? Eller kan det vara kabelproblem, startmotorproblem eller liknande?
Tack på förhand!

När du har antagligen något annat gel/elfel. När den hoppade igång, gick den som vanligt då? Har du så pass bra batteri att den dra runt motorn så en par varv så skall ju den starta och du kan således avskriva bsgteriet.
Citera
2019-04-15, 14:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Tack på förhand!

Enkla grejer du kan kolla själv:

Oxid på polerna?
Jordkabeln ok?
Laddar generatorn?, står bilen på tomgång skall en voltmätare visa runt 14 volt, laddar den inte så blir det nog snarare 12 volt
Batterisyranivån om gammalt hederligt batteri?
Mäta syravikten på enskilda celler går i såfall att göra, bensinstationer brukade i vart fall förr ha en sådan - kanske inte tillhör vanligheterna idag.
Citera
2019-04-15, 16:05
Medlem
drar den runt motorn snabbt som den brukar? bilbatterier gillar inte att bli urladdade och tar stryk av det men ett par gånger brukar inte vara någon större fara.
hur långt körde du? bilbatteriet måste hinna laddas av generatorn för att få tillbaka kraften som tog slut när du startade den.
hur gammalt är batteriet? brukar sitta en lapp där det står eller instansat i sidan på plasten.

är batteriet dåligt så kan det självurladda sig speciellt om en cell är dålig, i nödfall om det händer kan man köra in ett par spikar uppifrån i den cellen så den "dör" helt och inte suger på de andra cellerna men nu är vi inne på hardcore grejer som jag inte rekommenderar folk att göra om dom inte är helt 100 på vad dom gör.

mät batteriet när motorn är på då bör det ligga på helst över 14 volt då laddas batteriet av generatorn och generatorn är bra. låt sedan batteriet vila ett tag och mät igen, vid 12,7 Volt är det fullt, vid 12,4 Volt är det halvladdat och urladdat vid 12,0 Volt.
Citera
2019-04-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
drar den runt motorn snabbt som den brukar? bilbatterier gillar inte att bli urladdade och tar stryk av det men ett par gånger brukar inte vara någon större fara.
hur långt körde du? bilbatteriet måste hinna laddas av generatorn för att få tillbaka kraften som tog slut när du startade den.
hur gammalt är batteriet? brukar sitta en lapp där det står eller instansat i sidan på plasten.

är batteriet dåligt så kan det självurladda sig speciellt om en cell är dålig, i nödfall om det händer kan man köra in ett par spikar uppifrån i den cellen så den "dör" helt och inte suger på de andra cellerna men nu är vi inne på hardcore grejer som jag inte rekommenderar folk att göra om dom inte är helt 100 på vad dom gör.

mät batteriet när motorn är på då bör det ligga på helst över 14 volt då laddas batteriet av generatorn och generatorn är bra. låt sedan batteriet vila ett tag och mät igen, vid 12,7 Volt är det fullt, vid 12,4 Volt är det halvladdat och urladdat vid 12,0 Volt.

Den klickar/smattrar ganska direkt nu. Bilen kördes nog bara 20 minuter så det kan absolut vara som du säger, att jag skulle behövt köra längre för att ladda upp. Tilläggas bör att batteriet har dött ett par gånger den här vintern, mest troligt pga att vi inte haft parkeringsplats och därför behövt flytta runt bilen korta sträckor. Så det känns därför rimligt att det är batteriet ändå. Jag ska kolla om jag kan ta reda på hur länge nuvarande batteriet använts. Kan vara läge för ett nytt helt klart!

Stort tack för svar, jag återkommer!
Citera
2019-04-15, 17:51
Medlem
Citat:
Den klickar/smattrar ganska direkt nu. Bilen kördes nog bara 20 minuter så det kan absolut vara som du säger, att jag skulle behövt köra längre för att ladda upp. Tilläggas bör att batteriet har dött ett par gånger den här vintern, mest troligt pga att vi inte haft parkeringsplats och därför behövt flytta runt bilen korta sträckor. Så det känns därför rimligt att det är batteriet ändå. Jag ska kolla om jag kan ta reda på hur länge nuvarande batteriet använts. Kan vara läge för ett nytt helt klart!

klickande/smattrade ljud brukar vara solenoiden som skjuter in startmotorns drev till motorn och vid dåligt batteri brukar den låta så, eller ett relä.

köp en batteri laddare så kan du ladda batteriet lite ibland, speciellt om du kör korta sträckor.
Citera
2019-04-15, 17:52
Medlem
Citat:

om du vet vad som är fel varför postar du ett långt inlägg på fluchpuck om det?
Citera
2019-04-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noIQKevin
om du vet vad som är fel varför postar du ett långt inlägg på fluchpuck om det?

Jag visste inte, och vet fortfarande om det är batteriet det är fel på, men det blev desto troligare när jag fick veta nu att dåliga batterier kan självdö och att en start påverkar batteriet så mycket att det måste laddas upp direkt med hjälp av generatorn.

Bilen dog några mil hemifrån vilket gör det hela lite jobbigare, så har inte kunnat testa runt idag, därför frågade jag om tips här.
Citera
2019-04-15, 22:41
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du behöver ett nytt batteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in