2019-04-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det ger ju på ytan en närapå normal bild av läget. Även om kvinnor väl brukar vara lite fler än männen.

Men säger inget om demografin när det gäller ursprung-kön-ålder.
Vi vet att kvinnor lever längre. Så en majoritet av kvinnorna kan vara äldre som blivit kvar sedan nedgången på 80-talet.
Utrikes födda i Filipstad är >8%. Hur de 51% männen och 49% kvinnorna är fördelade i åldersstrata har jag inte koll på. Men man ska veta att ca 2/3 "flyktingar" till Sverige är män...

Edit: Jag ser nu att Oh-be-wan postat på tråden en del data på könsfördelningen i olika åldersgrupper:

(FB) Vem hör nödropet från Filipstad? Jag läser nödropet. Men vad skall jag göra åt det?
Citera
2019-04-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det finns en enklare väg i och med att dessa människor omfattas av den fria rörligheten i Europa nämligen se till att de inte får mest bidrag här. Jag tror att väldigt få av dessa människor frivilligt stannar i kylan/mörkret om de inte tjänar ekonomiskt på det.
Får de lika lite pengar här som i Frankrike, Spanien, Portugal, Tyskland eller vad det nu kan vara så kommer de att lämna Sverige, var så säker.Stryp penningatillförseln helt enkelt så löser sig problemet av sig själv till stor del tror jag.

Jag tycker det var en utmärkt tanke du framförde. Jag har noterat att det jag älskar med Sverige som djur och natur, avskyr de. De vill till skitiga städer, om de så ska bo i slummen eller i tältläger.
Citera
2019-04-15, 14:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Det finns en enklare väg i och med att dessa människor omfattas av den fria rörligheten i Europa nämligen se till att de inte får mest bidrag här. Jag tror att väldigt få av dessa människor frivilligt stannar i kylan/mörkret om de inte tjänar ekonomiskt på det.
Får de lika lite pengar här som i Frankrike, Spanien, Portugal, Tyskland eller vad det nu kan vara så kommer de att lämna Sverige, var så säker.Stryp penningatillförseln helt enkelt så löser sig problemet av sig själv till stor del tror jag.

Du tror troligtvis helt rätt.
Kallt klimat.
Dyrt att leva.
Snåla bidrag.
Genererar troligtvis flytt.
Dessutom så finns det enklare jobb i Spanien i grönsaksindustrin.

Ack vad glada fransoser o tyskar kommer bli på den humana stormakten när Sverige EU anpassar bidragssystemen.

Troligtvis så komner vi vara betalningskyldiga för alla våra medborgare. Villket ställer ljus på hur utdelningen av medborgarskap har skett.
Och öppna upp för hur det ska hanteras i framtiden.

Det som framkommer nu är att Filipstad har klarat sig så här långt pga av att migranterna flyttat vidare. Nu sitter de med svarte petter. Då är det plötsligt synd om dem. Som sagt så kanske en del kan förmås flytta söder ut.

Intressant är också Trumps uttalande om att nu är USA fullt.
Inga lågutbildade gästarbetare, inga flyktingar.
Citera
2019-04-15, 14:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Ä
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Utrikes födda i Filipstad är >8%. Hur de 51% männen och 49% kvinnorna är fördelade i åldersstrata har jag inte koll på. Men man ska veta att ca 2/3 "flyktingar" till Sverige är män...

Edit: Jag ser nu att Oh-be-wan postat på tråden en del data på könsfördelningen i olika åldersgrupper:

(FB) Vem hör nödropet från Filipstad? Jag läser nödropet. Men vad skall jag göra åt det?

Såg något reportage från Filpstad där de nu skulle ha en större moske. Fick redan då intrycket att de höll på att ”etablera” sig permanent på orten. Hur är det med anhöriginvandringen? Har de fått hit fruar, barn och föräldrar?
Citera
2019-04-15, 14:48
Medlem
Citat:

I Portugal får du bidrag i 18 månader därefter får du klara dig själv eller svälta ihjäl. Därför stannar få i Portugal, istället söker dom sig uppåt i Europa
Citera
2019-04-15, 14:49
Medlem
Citat:

Det är jag säker på att så skulle ske. Sverige är bara attraktivt ur den aspekten generösa bidrag. Skulle dessa tas bort, eller kraftigt minskas, så skulle Sverige inte längre vara så intressant.

I Filipstad finns ingen framtid längre. Kommen får väl lämna in en konkursansökan. Tyvärr är detta inte den enda kommunen i landet som står på ruinens brant.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
I Portugal får du bidrag i 18 månader därefter får du klara dig själv eller svälta ihjäl. Därför stannar få i Portugal, istället söker dom sig uppåt i Europa

Portugal är ett framtidsland.
Citera
Medlem
FarbrorBerits avatar
Ingen skall rädda Filipstad, de får stå sitt kast. De hade tomma lägenheter som kostade. Nu när statsbidragen tagit slut har de samma kostnader för lägenheterna, men nu är de fulla med bidragstörstande babbar.

Vill man vara god får man fan i mig göra det för egna pengar.
Citera
2019-04-15, 14:56
Medlem
Citat:
Portugal är ett framtidsland.

Ja du kan gissa varför jag har köpt bostad där, vi flyttar efter sommaren. I Portugal har du i princip inga muslimer (88% katoliker, 10% protestanter, 2 procent övriga bla hinduer och muslimer mfl. Brottsligheten är lägst i Europa, nästan alla talar Engelska, prisnivån är 60-70% mot i Sverige och klimatet är perfekt.
Citera
2019-04-15, 15:00
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu finns det ju ett kommunalt utjämningssystem där rika kommuner betalar till fattiga:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystemet

2018 fick Filipstad 25 288 kr/invånare och t.ex. Danderyd betalade 16 124 kr/invånare:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17876

ja, jag ser att min kommun får hosta upp där.
Citera
2019-04-15, 15:18
Medlem
Citat:
Hur är det med anhöriginvandringen? Har de fått hit fruar, barn och föräldrar?
Jag har inga data, men vad säger att det inte skulle ha gått till i Filipstad som i andra kommuner, vad det gäller s k familjeåterföreningar.

---
Ohållbar migrationsjök

Citat:
I Jöken tas ett par migrationspolitiska punkter upp. Den första meddelar förvisso att den tillfälliga lagen skall förlängas i två år – alltid något. Men i samma punkt tillkännages att de så kallade ”alternativt skyddsbehövande”, alltså asylsökande som inte är flyktingar men ändå har rätt att söka asyl, skall få ”samma rätt till familjeåterförening som flyktingar.” Det är redan i sig problematiskt, men än mer blir det så när man läser den följande migrationspolitiska punkten som säger att dessa alternativt skyddsbehövande dessutom skall få tre månaders respit från försörjningskravet.

Det beräknas att ungefär 20 000 personer och deras anhöriga kommer att beröras att dessa regelförändringar. Ingen av de kommer krävas kunna försörja sig för att de skall få uppehållstillstånd. Migrationsverkets anknytningsärenden kommer att, enligt deras egna beräkningar, öka med 70 procent de kommande tre åren. Ansökningarna om familjeåterföreningen kommer att fördubblas bara i år. Medan resten av EU går i mer restriktiv riktning, inklusive Tyskland, så blir alltså Sverige istället ett av de mest generösa EU-länderna vad gäller familjeåterförening.

https://www.nwt.se/2019/01/29/ohallbar-migrationsjok/
Citera
2019-04-15, 15:28
Medlem
Nimars avatar
Problemet är inte Filipstad, så här ser det ut i nästan varenda mindre ort i hela landet.
Hultsfred försökte dra åt svångremmen och neka nyinflyttade socialbidrag men det gick inte för sig, förvaltningsrätten hotade med miljon vite. Sen att det inte finns pengar skiter rätten i.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/Kalmar-lan/Hultsfred/?var=24962

14000 invånare och 16.7% lever på socialbidrag till och med en sosse måste förstå att det går inte.

Med den länken kan ni ändra kommun och kolla er egen.

Sandviken med 40000 invånare som DN påstod att dom hade tjänat 500 miljoner på invandring där lever över 20% av invånarna på bidrag.
Det finns knappt en kommun i Sverige som har mindre än 15% bidragsberoende.
Konstigt att inte arbetslösheten ligger på 15% när det är så många som måste ha bidrag.
Senast redigerad av Nimar 2019-04-15 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in