2019-04-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nu var det ju inte några helautomater som Eric sköts med och det innebär att för varje skott du skjuter måste ett nytt beslut tas för att skjuta ännu ett. Lite OT i sammanhanget kanske men de flesta helautomatiska vapen kan du dessutom spärra från att ge helautomatisk eld, och även med de som inte har den finessen (svenska K-pist M45 t.ex.) så är det relativt enkelt att ge enkelskottseld även i stressade situationer.
Det är inte frågan om automateld utan om att fingret upprepar att trycka in avtryckaren.

Det medvetna beslutet att börja skjuta startar en intränad (omedveten) process där ögat följer målet, det egna vapnet riktas mot målet och skott efter skott avfyras. Den processen fortsätter tills skytten tar ett nytt (medvetet) beslut att sluta skjuta. Jämför när du kör bil och bestämmer dig för att börja bromsa därför att bilen framför bromsar. Foten kommer reglera bromsverkan kontinuerligt genom att trampa hårdare och lösare tills du beslutar att sluta bromsa. Men som van bilförare är du helt omedveten om rörelserna du gör med foten.

När poliserna förhörs efteråt har de ingen aning om hur många skott de avfyrat och de vet själva inte om att de sista skotten träffat i ryggen. Det beror på att själva skjutandet är en intränad process som inte bygger på individuella beslut om varje enskilt skott.
Citera
2019-04-14, 17:38
Medlem
Konfucius2s avatar
Svenska poliskåren består av en massa ”amatörer”.
Sverige och svenska poliskåren är tyvärr, utskrattade i stora delar av Euro

Det är inte dom smartaste som söker sig till yrket, och då uppstår också situationer med olycklig utgång. Detta hade aldrig hänt i t e x Norge...

Sen är det ju också tragiskt att läsa, hur massa dårfinkar i detta forum försöker försvara polisernas agerande.Argumenten de framför är på en femårings nivå.
Vilka sorgliga personer!
Citera
2019-04-14, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Svenska poliskåren består av en massa ”amatörer”.
Sverige och svenska poliskåren är tyvärr, utskrattade i stora delar av Euro

Det är inte dom smartaste som söker sig till yrket, och då uppstår också situationer med olycklig utgång. Detta hade aldrig hänt i t e x Norge...

Sen är det ju också tragiskt att läsa, hur massa dårfinkar i detta forum försöker försvara polisernas agerande.Argumenten de framför är på en femårings nivå.
Vilka sorgliga personer!

Näe, i Norge så dog det ju istället en massa utomstående, som inte var mongoloider och knallade runt med leksaksvapen, som nog inte hade dött om polisen varit beväpnad och agerat direkt.

Det svensk poliskår möjligtvis blir utskrattade för är deras tafatthet och värdegrundstramsande, och deras krav att torka er rättshaverister i stjärten. I övriga länder är det liksom inget snack om att man blir skjuten när man hotar polis med sådant som liknar skjutvapen. Det är oftast inte ens en issue.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-14 kl. 17:46.
Citera
2019-04-14, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är inte frågan om automateld utan om att fingret upprepar att trycka in avtryckaren.

Det medvetna beslutet att börja skjuta startar en intränad (omedveten) process där ögat följer målet, det egna vapnet riktas mot målet och skott efter skott avfyras. Den processen fortsätter tills skytten tar ett nytt (medvetet) beslut att sluta skjuta. Jämför när du kör bil och bestämmer dig för att börja bromsa därför att bilen framför bromsar. Foten kommer reglera bromsverkan kontinuerligt genom att trampa hårdare och lösare tills du beslutar att sluta bromsa. Men som van bilförare är du helt omedveten om rörelserna du gör med foten.

När poliserna förhörs efteråt har de ingen aning om hur många skott de avfyrat och de vet själva inte om att de sista skotten träffat i ryggen. Det beror på att själva skjutandet är en intränad process som inte bygger på individuella beslut om varje enskilt skott.

Ähum. Det låter som om det vore tre st John Wick som drillats att automatiskt följa ett mål med ryggmärgen. Låt oss inte glömma att 22 av 25 skott missade. Det såg nog mer ut så här. (Notera skillnad i eldhastighet kyla precision och utvärdering även om det bara är fiction.)
https://www.youtube.com/watch?v=syKo8XRHM0Y
Citera
2019-04-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Ähum. Det låter som om det vore tre st John Wick som drillats att automatiskt följa ett mål med ryggmärgen. Låt oss inte glömma att 22 av 25 skott missade. Det såg nog mer ut så här. (Notera skillnad i eldhastighet kyla precision och utvärdering även om det bara är fiction.)
https://www.youtube.com/watch?v=syKo8XRHM0Y
Finns ju hundratals autentiska klipp på riktiga polisskjutningar med likartat förlopp, så varför länkar du till fiktion om du vill göra ett seriöst inlägg?
Citera
2019-04-14, 18:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Jo, men frågan är ju, varför polis nr 1 klarar av att göra en sådan djuplodande analys av Erics "vapen" samtidigt som han inte noterar något i övrigt om Eric (annat än att "han var stor", vilket är rätt märkligt, då han knappast lär ha varit längre än 165cm eller liknande). /.../

Längd lär inte relatera till hur farlig / ofarlig en person kan vara.

Den numera fängslade Mexikanske Maffialedaren El Chapo, är 165cm lång.
Citera
2019-04-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Finns ju hundratals autentiska klipp på riktiga polisskjutningar med likartat förlopp, så varför länkar du till fiktion om du vill göra ett seriöst inlägg?

Tvivlar på att det jag ville illustrera finns på särskilt många autentiska klipp. De flesta poliskårer jobbar med mer kyla än så. Även de flesta svenska poliser skulle jag tro. Men har du något så för all del, lägg upp det.
Citera
2019-04-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
1. Jag skrev att man i framtiden (vid fällande dom) högst troligt får en poliskår som är mer obenägen att ha ihjäl civilister när det inte behövs (så nej, du gör ingen poäng här).

2. INGEN har påstått att det var natt, inte ens poliserna på plats.
Det närmaste de kunde dra till med, var att det var dunkelt ljus på innergården (så inte heller där gör du dig någon poäng, utan det är nog du själv som är "faktaresistent" om något...).

Det övriga du anför, javisst man kan alltid säga att det finns värre saker eller peka på andra problem som man tycker är viktiga (vet inte riktigt vad du vill ha sagt med allt det där).

1. Det handlar inte om civilister, utan om olika situationer, där varje situation är unik. I detta fall visste inte polisen att det var en storvuxen bebis med Downs Syndrom som var ute på äventyr.

2. OK. Dunkelt ljus. I mörkret (brukar man säga) är alla katter lika.

Jag påstår inte att det finns värre saker, eftersom jag inte relativiserar sakens allvar, eller de anhörigas sorg. Men jag påpekar att med ökad brottslighet och en befogad rädsla för att själv bli skadad när man utövar sitt yrke som polis, måste man beakta faran med att saker kan gå allvarligt fel, när en person med Downs Syndrom är ute med en leksak som liknar ett riktigt vapen.

Jag tycker saken visar hur ensam en människa kan bli. Sverige har en sjuka att alltid tycka synd om fel personer. Nu är det ett allmänt intresse att ensidigt tycka synd om fel personer utan att beakta deras ansvar. Detta sker på bekostnad av de 3 polismän som det verkligen är synd om.

I detta fall handlar det om enskilda polismän som inte var beredda för det som hände i Stockholm när en pojke med Downs Syndrom hamnade i skottlinjen. Att pojken var där han var, är inget du kan ta till intäkt för att generalisera över civilister. En civilist, utan Downs Syndrom, som hotar polisen med ett föremål som ser ut som ett vapen lever farligt överallt på hela jordklotet.
Citera
2019-04-14, 18:56
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Du blir inte magiskt en elitsoldat från SAS med 10 års erfarenhet från insatser i världens största skithål bara för att du är nyexad från PHS.

Utsätts du för en situation där du uppfattar att ditt liv är i fara så kommer du att få tunnelseende och din kropp och psyke kommer att utsättas för en enorm stress.

Vapenreplikan som Eric bar såg relativt realistisk ut när det råder tveksamma ljusförhållanden samt att du ogärna går fram på nära håll för att identifiera föremålet när föremålet befinner sig i händerna på en person som poliserna uppenbarligen uppfattade som aggressiv.

Av det som framkommit i artikeln från AB så förutsätter jag att det blir en friande dom. Samtliga poliser har befunnit sig i en nödvärnsituation.

Att det finns skott i ryggen är i princip inte relevant, när poliserna väl fattar beslutet att öppna verkanseld så finns det ingen återvändo. Kroppen är otroligt stressad och du får tunnelseende, du ser bara vapnet och hotet och när beslutet fattas att öppna eld så spelar det ingen roll vad den misstänkta gärningsmannen gör. Du skjuter tills målet ligger på marken.

Det du påtalar är att de som är utbildade vid PHS inte kan hantera en situation av detta slag. Vilket blir märkligt eftersom de har det uppdraget. Isf ställs betydligt högre ansvar hos befälet samt vilka gruppsamansättningar som
Ska agera tillsammans. Av den anledningen borde de inväntat piketstyrkan (15 min bort) . Påtala inte hur mitt tunnelseende blir vid stressade situationer. Jag klarar detta med min erfarenhet från militärtjänsten osv. Att dessa poliser inte gjorde det är ett faktum. Du försöker tala om hur domstolen ska döma utifrån ditt synsätt. Det skulle jag undvika då du verkar partiskt vilket ett erfaret öga/öra snabbt uppfattar hos domstolarna.
Kritik kommer riktas mot befäl och skott i sidan samt i ryggen som var det dödande här samt eldpaniken med hela 22 skott i perforin
Citera
2019-04-14, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Längd lär inte relatera till hur farlig / ofarlig en person kan vara.

Den numera fängslade Mexikanske Maffialedaren El Chapo, är 165cm lång.

Inte heller vad någon har för diagnoser eller andra fysiska anomalier.

Man kan ju fråga sig hur alla super militär utbildade hjältar i denna tråd (sådana som man bara ser på nätet och aldrig IRL konstigt nog) hade överlevt i en krigshärd där man nyttjar barnsoldater.

Troligen hade dom, om ett baaaarn riktat en ak 47 mot dom, gjort, någon supermanöver och haft is i magen och alla hade dom landat på rosa moln och ingen hade skadats.

För är en gärningsman inte utav en viss längd så är det ju totalt uteslutet att man kanske måste freda sig ned verkanseld, för då gör kulorna tydligen inte samma skada som om den som håller i vapnet är 2 m lång
Citera
2019-04-14, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Det du påtalar är att de som är utbildade vid PHS . Jag klarar detta med min erfarenhet från militärtjänsten osv. Att dessa poliser inte gjorde det är ett faktum. Du försöker tala om hur domstolen ska döma utifrån ditt synsätt. Det skulle jag undvika då du verkar partiskt vilket ett erfaret öga/öra snabbt uppfattar hos domstolarna.
Kritik kommer riktas mot befäl och skott i sidan samt i ryggen som var det dödande här samt eldpaniken med hela 22 skott i perforin

Visst gör du det, det gör alla hjältar på nätet, som man tyvärr aldrig ser irl. Trots att det är uppenbart att deras nuvarande sysselsättning är någon slags dagverksamhet

Domstolen skall döma efter lagstiftning och praxis, och där talar rättsfallen sitt tydliga språk.

Hade du sedan läst vad som framkommit hade du sett att du om inte sprang fram för att spela hjältar, dom försökte inte stila, deras uppgift var att hålla sig på avstånd och invänta piketen(som troligtvis hade fyllt killen med ännu mera bly) men killen gu k emot och följde efter dom, oc h dom försökte backa undan men det gick inte.
Citera
2019-04-14, 19:09
Medlem
Tänker inte pröjsa för AB men är detta en rekonstruktion? Den polis som sköt 12 skott står bakom ett träd med dylikt avstånd och ljus? Alla vitala organ i skydd och två kollegor som täcker? Är det rätt uppfattat?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAK12k/atalade-poliserna-kande-sig-jagade-av-eric-torell/promo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in