2019-04-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det står anhöriga och arvingar helt fritt att fördela arvet och godkänna testamentet om de vill även om detta inte är juridiskt korrekt. Testamentet måste bestridas för att man ska kunna utreda och avgöra att inte är giltigt - det har ingen gjort.

Alla släktingar, både de som inte fick ärva och enligt normal arvsgång skulle ärvt och de som ärvde, har accepterat fördelningen. De normalt arvsberättigade - Os och H’s föräldrar - har skriftligt godkänt det hela enligt bifogat intyg i bouppteckningen.

De mår antagligen så dåligt att de inte orkar ta tag i sånt.
Citera
2019-04-14, 17:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Varför tror du kommentarerna om ”ängelen i Lund”och ”de bästa går först” togs på vid 20-tiden samma dag polisen höll PT och gick ut med att offren var stryp och kvävningsmördade, även Hanna?

Därför att man helt enkelt inte hyllar mördare offentligt mindre än ett år efter deras mord!Eller någonsin. Det är en form av osmakligt inkorrekt beteende samhället helt enkelt inte tolererar och accepterar. Det handlar om respekt för mordoffer.

Försök skriva sådana offentliga hyllningar om A Lundin, Arkilow, Dalaröpappan, Madsen, Schurrer eller Eklund så får du se hur många som bara kan ha ”en känsla i taget”.

Vad är det du besvarar här? Att folk tog bort positiva inlägg? Det innebär inte att de slutade gilla O för den människa han var innan. Sen vad som är "osmakligt inkorrekt beteende" är väldigt subjektivt. Det handlar inte om vad samhället tolererar etc. Ang respekt för mordoffer skall du nog själv ta till dig det, innan du funderar på att fria en viss mördare i Bjärredfamiljen. Just av respekt för mordoffer. Att vara självgod är en sak, men lite självrannsakan är aldrig av ondo. Så försök med det så kanske dina inlägg blir mer nyanserade.
Citera
2019-04-14, 17:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag är ganska säker på att många av Oskars kollegor tror att Oskars döttrar led av MS och dessutom i en väldigt grav form. De har hört i flera år och trodde de var döende. De flesta tror att MS och ME är samma sak har jag upptäckt. Kollegor till Oskar förstår att jan var tvingad att stänga av respiratorn etc.

De tror att det var ungefär så och ingen visste väl då att en dotter och Hanna var strypt? Sen såg de Oskar som en martyr också som betalade med sitt eget liv.
Vilket veritabelt förtal.
MS?

Förstående att han dödat barnen l klass med att stänga av respiratorn?
Du fan helt störd.
Citera
2019-04-14, 17:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men de kände inte mördarna O och H, de såg inte dessa sidor. Fördömandet av morden hade varit relevant om O och H hade levt men då de är döda skulle det väl verka lätt hysteriskt? Att hytta med fingret i luften i syfte att visa sin förträfflighet med att fördöma en som är död och och inte kan ta åt sig.

Vad för nytta är det att låtsas om att människor som kan tilta totalt de facto inte behöver ha framstått som monster för sin omgivning dessförinnan? Jag kände inte O men har jobbat ganska länge inom samma område och han var en känd auktoritet inom ämnet.

Med ditt resonemang skulle du passa assimileras lätt i typ Ayatollornas Iran.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men fundera över din egen inställning när du vill konstruera om verkligheten till den extrema förenklingen att människor skulle vara enbart kapabla till ensidigt goda eller onda handlingar? Bekanta som sett något gott i någon som gjort något ont menar du ju också bör fördömas.

Du verkar inte vilja se skillnaden mellan personlig uppfattning på kammaren och att känna ett behov av att uttrycka sin uppfattning offentligt.

Man skriver inte att en mördare var en god person, den bäste eller en ängel när man vet vad han gjort.
Ted Bundy var en av de allra trevligaste, hjälpte till och med folk med suicidtankar på en hjälplinje - men man hyllar helt enkelt inte honom heller med liknande epitet.
Att begå mord, som här planerade utan att vederbörande på något sätt var döende, är det allra värsta brott man kan begå - man tar någons liv och framtid som skulle kunna innehålla mängder av glädje för barnen. Det överskuggar allt annat.

Även mördarna Eklund, Schurrer, Madsen m fl har varit någons barn, kanske kärlek eller bästa stöd.
Men när de avslöjas som mördare hör det helt enkelt till god ton att man inte publicerar sådana texter eller hyllningar till dem, inte dedikerat ett momsseminarium till vederbörande heller.
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-14 kl. 17:25.
Citera
2019-04-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det tycker jag inte. Sån medicin har hjälpt många. Men att patienterna måste vara vaksamma på att eventuella biverkningar som kan ta sig såna uttryck. Om inte annat så borde även en eventuell partner vara vaken och läsa om biverkningar.

Medicinen insätts med mycket låg dos för att successivt höjas med lite åt gången under observation och utvärdering patient och läkare. Man kan även byta medicinsort.
Citera
2019-04-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Om ingen bestrider så gäller testamentet. Så har det skrivits tidigare här i tråden.

Och vem orkar/vill/finner mening i att bestrida ett testamente när man har drabbats av en tragedi som nästan inte är möjlig att uthärda? Allt det materiella måste ju framstå som totalt värdelöst i det läge som släktingarna befann sig i. Att själva försöka överleva dag för dag måste ju ha varit mer än nog för de anhöriga, den närmaste tiden efter katastrofen.
Exakt så tänker jag. Vem skulle bry sig om ett testamente när varje sekund i chock och sorg och overklighetskänslor är en kamp att bara hålla ihop? Om det övht funnits någon som orkat bry sig så är det ju inget polisen har redovisat.
Citera
2019-04-14, 17:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Du verkar inte vilja se skillnaden mellan personlig uppfattning på kammaren och att känna ett behov av att uttrycka sin uppfattning offentligt.

Man skriver inte att en mördare var en god person, den bäste eller en ängel när man vet vad han gjort.
Ted Bundy var en av de allra trevligaste, hjälpte till och med folk med suicidtankar på en hjälplinje - men man hyllar helt enkelt inte honom heller med liknknade epitet.
Att begå mord, som här planerade utan att vederbörande på något sätt var döende, är det allra värsta brott man kan begå - man tar någons liv. Det överskuggar allt annat.

Även mördarna Eklund, Schurrer, Madsen m fl har varit någons barn, kanske kärlek eller bästa stöd.
Men när de avslöjas som mördare hör det helt enkelt till god ton att man inte publicerar sådana texter eller hyllningar till dem, inte dedikerat ett momsseminarium till vederbörande heller.

Jag ser mycket väl skillnaden. Men människor får för min del vara hur öppna de själva vill, själv är jag väldigt tilbakadragen och privat av mig, men jag har för den skull ingen önskan att tvinga på någon en mall. Det du kallar att man "hyllar en mördare" är mer än lovligt spekulativt effektsökeri. Tänker du efter ett tag så förstår du väl att det handlar om ett uttryck i ett slags sorg?
Citera
2019-04-14, 17:14
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Ted Bundy var en av de allra trevligaste, hjälpte till och med folk med suicidtankar på en hjälplinje - men man hyllar helt enkelt inte honom heller med liknknade epitet.
Att begå mord, som här planerade utan att vederbörande på något sätt var döende, är det allra värsta brott man kan begå - man tar någons liv. Det överskuggar allt annat.

Du bortser fortfarande att detta är ett gemensamt beslut. Du bortser fortfarande vad som låg till grund för beslutet. Du bortser fortfarande att Hanna hade lika mycket del i det hela som Oskar. Du bortser från det mesta, så länge du får skjuta direkt på Oskar. Det är lätt för dig att enbart rikta in dig på Oskar va? Varför undrar jag. Detta ärende är vitt skiljt från dina andra nämnda mördarärenden. Jag förstår inte varför du blandar in ett styckmord i en ubåt med Bjärred? Eller Schurrers svartsjukemord. För att inte tala om Bundy.
Citera
2019-04-14, 17:15
Medlem
Citat:
”Detta är ett ärende inom familjen”

I helsicke heller - detta är mord!
Det är exakt här jag tror att du och flera andra seglar totalt snett.
I Bjärredfallet finns absolut ingen orsak att behandla det hela annorlunda för att de inblandade är gifta eller släkt och tillhörde samma familj.

Tror du flickorna led mindre, hade lättare att dö och acceptera sina stryp- och kvävningsmord för att det var en förälder som mördade dem?

Välkommen till hedersmordsavdelningarna i olika länder - där tycker man också att saker som ”sker inom familjen” inte riktigt ska utredas och lagfaras på samma sätt.
Ja det är därför den heliga familjen kan vara livsfarlig om det är en dysfunktionell sådan. Så mkt kan pågå bakom stängda dörrar. Incest, misshandel o.s.v.
Detta ärende inom familjen blev Agnes och Moas död.
Citera
2019-04-14, 17:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Ja det är därför den heliga familjen kan vara livsfarlig om det är en dysfunktionell sådan. Så mkt kan pågå bakom stängda dörrar. Incest, misshandel o.s.v.
Detta ärende inom familjen blev Agnes och Moas död.
Måste få påpeka att Glittret tog en enda liten mening, den som var fetad, fullständigt ur sin kontext. Detta gjorde också att hela innehållet blev förvrängt. Mycket ohederligt.
Citera
2019-04-14, 17:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag är ganska säker på att många av Oskars kollegor tror att Oskars döttrar led av MS och dessutom i en väldigt grav form. De har hört i flera år och trodde de var döende. De flesta tror att MS och ME är samma sak har jag upptäckt. Kollegor till Oskar förstår att jan var tvingad att stänga av respiratorn etc.

De tror att det var ungefär så och ingen visste väl då att en dotter och Hanna var strypt? Sen såg de Oskar som en martyr också som betalade med sitt eget liv.

Jag tror också att Os beklagande över döttrarnas sjukdom, att han ställde in arbetsrelaterade möten och att han dragit ner 10 % i arbetstid gjorde att hans kollegor nog uppfattade att döttrarna hade en ”ofattbar” sjukdom med dålig prognos.

Man uppfattade nog att det var synd om O . När alla sedan var döda uppfattande man det fortfarande som det var synd om O. Att barnen var fysiskt och mentalt kapabla att prestera utmärkta resultat på undervisningen och gå och handla samt att prognosen vid barn-ME ändå är så pass god chockade säkert arbetskamraterna.
När det sedan kom fram hur brutalt alla mördats och att skett på odrogade barn samt att H var ihjälstrypt av O - vaknade man kanske ur den bild man haft som förmedlats och skapats av O själv.

Han framstod antagligen mer i sin rätta dager och man besinnade sig i sina hyllningar när man såg hans offer framför sig.
Det finns inga bra, goda eller eller änglalika personer som utan sjuklig psykos genomför planerade stryp och kvävningsmord på sina 11 och 14 åriga barn.
Citera
2019-04-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilket veritabelt förtal.
MS?

Förstående att han dödat barnen l klass med att stänga av respiratorn?
Du fan helt störd.

Nu ballar du ur igen. Tänk större. Det finns en värld utanför FB. Som skiter i diagnoser som de inte har. Som tänker på moms o karriär o sina egna liv. Fråga ”folk på gatan” så är MS o ME mer eller mindre analoga. Eftersom Oskar verkar ha berättat så länge om sina sjuka barn för sina kollegor så förstår jag om de trodde att slutet var oundvikligt för döttrarna. Ja, typ respirator eller avsluta ett lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in