2019-04-14, 16:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
- Ja, han kan ha en historik med LW. Kanske mer/värre än vi vet?
- Han kan ha kontaktat LW sent på kvällen, kanske t om varit den sista kontakten.
- Kontakten kan ha innehållit en begäran om att få träffas.

Det är nog den där historiken och kontakten de har. Kontakten har väl bekräftats, inte bara av MV via dennes "säkra" källor? Vad den innehöll och exakt när har inte framkommit , tror jag.

GW var inne på något sådant i slutet av maj förra året och jag tror inte mycket har ändrats sedan dess. Annars så skulle han inte fortsätta "... ränna ut och in på det viset". Numera ränner han ju bara ute förresten.

https://www.metro.se/artikel/gw-om-misst%C3%A4nkt-i-lena-fallet-d%C3%A4rf%C3%B6r-bed%C3%B6mer-polisen-honom-som-intressant
"I början av förra året utreddes han för misshandel av Lena Wesström.

Det är väl därför de bedömer honom som intressant, säger professor Leif GW Persson till Metro.

Vad kan du säga om att mannen har plockats in flera gånger?

Jag kan inte säga något bestämt om det, annat än att om polisen hade haft något vitalt på honom så skulle han inte ränna ut och in på det viset."

Senast redigerad av MrBarnaby 2019-04-14 kl. 16:28.
Citera
2019-04-14, 16:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Både Iphone- och Samsungmobiler verkar ha en valbar funktion som sänder enheternas senaste position då batteriet understiger en nivå som riskerar att de stängs av, vad jag förstår.

Ja, det skulle alltså kunna förklara saken.
Men frågan är hur många som gör den inställningen? Vilken är vitsen för användaren?
Eller kan man på något sätt själv göra en sökning isf? För operatörerna kanske inte lämnar ut sådan info?
Citera
2019-04-14, 17:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är nog den där historiken och kontakten de har. Kontakten har väl bekräftats, inte bara av MV via dennes "säkra" källor? Vad den innehöll och exakt när har inte framkommit , tror jag.

GW var inne på något sådant i slutet av maj förra året och jag tror inte mycket har ändrats sedan dess. Annars så skulle han inte fortsätta "... ränna ut och in på det viset". Numera ränner han ju bara ute förresten.

https://www.metro.se/artikel/gw-om-misst%C3%A4nkt-i-lena-fallet-d%C3%A4rf%C3%B6r-bed%C3%B6mer-polisen-honom-som-intressant
"I början av förra året utreddes han för misshandel av Lena Wesström.

Det är väl därför de bedömer honom som intressant, säger professor Leif GW Persson till Metro.

Vad kan du säga om att mannen har plockats in flera gånger?

Jag kan inte säga något bestämt om det, annat än att om polisen hade haft något vitalt på honom så skulle han inte ränna ut och in på det viset."

Jag kan inte minnas någon annan källa än MV som bekräftat att SD och LW har haft digital kontakt på kvällen. Mitt minne börjar dock bli ganska opålitligt.

Att enbart de tidigare anmälningarna skulle vara tillräckligt för att hålla någon som skäligen misstänkt är helt otänkbart. Den ena anmälning är ju tillbakadragen, den andra nerlagd i brist på bevis. SD har ju alltså inte ens blivit dömd för dessa.

ÅK försökte få upp misstanken till på sannolika skäl misstänkt för mord, så det behövs betydligt mer än nerlagda och tillbakatagna anmälningar. De kan vara en del i en bevisning, men det behövs mer.

Att du tror på "inte mycket har ändrats sedan dess", kanske beror på att SD inte sitter häktad?
Jag tror inte som du i den frågan.

Säkert har mycket kommit fram som man inte visste tidigare och säkert sitter utredningen på saker som vi inte fått veta. Däremot så har man inte lyckats få till avgörande bevisning och inte heller en hållbar indiciekedja.

Jag tror att även om SD hade skrivit ganska hemska saker (detta är inte en spekulation, utan ett exempel) till LW i den digitala kontakten, så skulle inte det räcka.

Utredningen behöver kunna bevisa att de träffats och att det var SD och ingen annan som dödade LW där bakom planket.

Citera
2019-04-14, 17:56
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ja, det skulle alltså kunna förklara saken.
Men frågan är hur många som gör den inställningen? Vilken är vitsen för användaren?
Eller kan man på något sätt själv göra en sökning isf? För operatörerna kanske inte lämnar ut sådan info?

Med den inställningen aktiverad kan man själv söka enheter om de borttappas eller blir stulna, vad jag förstår.

En Samsung går att lokalisera via Samsungkontot och en iPhone via iCloud då de rapporterar sina positioner dit, så som jag tolkar det.

Den mobil som pingades kan även haft inställning om att sända platsinformation vid batterislut aktiverad.

Om man t.ex. är aktiv inom geocaching gissar jag att man har dessa inställningar aktiverade om man skulle råka förlora mobilen i terrängen.

Om någon annan än enhetens ägare har inloggningsuppgifter kan även denne spåra den, tror jag.
Citera
2019-04-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, vist blir det ett sista ping, men innan det pinget måste den ha sökt mast ett
flertal gånger.
Bra att du påpekar att hon kan ha haft flera mobiler, men det vet vi ju inte, inte
det heller.
Vi måste nog också utgå ifrån att polisen har försökt ringa mobilen ett otal gånger.

Resultatet av ringande vet vi inte, men om mobilen va påslagen och kan "pinga" så
borde den också öppna om någon ringer upp den.
Om så va fallet så förstår jag inte varför man inte åker ut tidigare än torsdag kväll.

Det är ju fan så frustrerande å inte veta något.
Det här med mobilen är ungefär lika knepigt som hur och varför
hon hamnade vid planket.

De första som ringde BOs mobil var de nära anhöriga när hon saknades på morgonen.
Vad jag undrar är dock i vilket skick mobilen var när privatpersoner fann den. Om det alltså var en mobil som var "fyndet".
Citera
2019-04-14, 18:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Med den inställningen aktiverad kan man själv söka enheter om de borttappas eller blir stulna, vad jag förstår.

En Samsung går att lokalisera via Samsungkontot och en iPhone via iCloud då de rapporterar sina positioner dit, så som jag tolkar det.

Den mobil som pingades kan även haft inställning om att sända platsinformation vid batterislut aktiverad.

Om man t.ex. är aktiv inom geocaching gissar jag att man har dessa inställningar aktiverade om man skulle råka förlora mobilen i terrängen.

Om någon annan än enhetens ägare har inloggningsuppgifter kan även denne spåra den, tror jag.

Väldigt bra.
Tack för info.
Tyvärr blev det dock en privatperson (-er?) som hittade fyndet (som skulle kunnat varit mobilen).
Citera
2019-04-14, 18:34
Medlem
Citat:
Både Iphone- och Samsungmobiler verkar ha en valbar funktion som sänder enheternas senaste position då batteriet understiger en nivå som riskerar att de stängs av, vad jag förstår.

Du kan en del om ämnet vad jag ser.
Känner du till om det är enbart vid manuell avstängning som operatören kan öppna en avstängd mobil?
Citera
2019-04-14, 18:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
1. Jag kan inte minnas någon annan källa än MV som bekräftat att SD och LW har haft digital kontakt på kvällen. Mitt minne börjar dock bli ganska opålitligt.

2. Att du tror på "inte mycket har ändrats sedan dess", kanske beror på att SD inte sitter häktad?
Jag tror inte som du i den frågan.

3. Jag tror att även om SD hade skrivit ganska hemska saker (detta är inte en spekulation, utan ett exempel) till LW i den digitala kontakten, så skulle inte det räcka.

Svar/kommentarer på några av dina punkter.

1. Angående bekräftad kontakt, där är det mycket möjligt att jag har genat en del. Jag googlade helt enkelt på det här
"digital kontakt lena wesström"
och en av träffarna såg ut så här
"14 maj kl 23.00. Denna tidpunkt är den sista gång någon har kontakt med Lena Wesström."

som pekade på den här betalartikeln

https://www.dagen.se/nyheter/detta-har-hant-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1146681?paywall=true

Av det drog jag (den förhastade?) slutsatsen att det var SD det handlade om och det såg jag som en "bekräftelse". Man måste nog läsa artikeln (jag har själv inte gjort det) men jag gissar att informationen kommer från åklagare eller polis. Artikeln verkar vara skriven 21 maj och första gången kontakten nämns i tråden ser ut att vara 6 juni, så uppgiften kommer inte från tråden åtminstone .
Men som sagt, jag vet inte vad som står i själva artikeln, jag har bara sett "rubriken".
(Sedan har jag för mig att EGT (via hens källor) också skrivit om den här kontakten i tråden)

2. Ja ungefär så.

3. Jag tänker mig att SD kanske, som du var inne på, skrev att han ville träffas och om detta dessutom var vid 23-tiden så är det förstås intressant.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-04-14 kl. 18:53. Anledning: Komplettering
Citera
2019-04-14, 19:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

1. Angående bekräftad kontakt, där är det mycket möjligt att jag har genat en del. Jag googlade helt enkelt på det här
"14 maj kl 23.00. Denna tidpunkt är den sista gång någon har kontakt med Lena Wesström."

https://www.dagen.se/nyheter/detta-har-hant-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1146681?paywall=true

Av det drog jag (den förhastade?) slutsatsen att det var SD det handlade om och det såg jag som en "bekräftelse". Man måste nog läsa artikeln (jag har själv inte gjort det) men jag gissar att informationen kommer från åklagare eller polis. Artikeln verkar vara skriven 21 maj och första gången kontakten nämns i tråden ser ut att vara 6 juni, så uppgiften kommer inte från tråden åtminstone .
Men som sagt, jag vet inte vad som står i själva artikeln, jag har bara sett "rubriken".
(Sedan har jag för mig att EGT (via hens källor) också skrivit om den här kontakten i tråden)

2. Ja ungefär så.

3. Jag tänker mig att SD kanske, som du var inne på, skrev att han ville träffas och om detta dessutom var vid 23-tiden så är det förstås intressant.

Angående punkt 1, så har du rätt om att EGT också säger att SD har haft den digitala kontakt som MV har skrivit om. Tidpunkten vet h*n dock inte. Enligt MV ska det ha varit den sista kontakten (om jag minns rätt).

Det kom en bilddump från Etthuspalandet (var det väl?) med en konversation vid 22:49. Och EGT nämner Norge-chatten som hon hade kontakt med 23:09.

Några inlägg om det från EGT:

Punkt 3. Det är naturligtvis inte bra för SD att han i den digitala kontakten önskat träffa LW samma kväll som hon blir mördad. Det ser mycket illa ut. Skulle kunna vara en punkt i en indiciekedja.

Men han kan ha hävdat att hon inte önskade ses (vilket ju skulle kunna vara sant), och om man inte kan bevisa att han gått ner till henne, då räcker inte enbart det.
Citera
2019-04-14, 19:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Det kom en bilddump från Etthuspalandet (var det väl?) med en konversation vid 22:49. Och EGT nämner Norge-chatten som hon hade kontakt med 23:09.

Tack för info!

Där ser man, man ska inte nöja sig med att enbart läsa rubrikerna, det kan mycket väl vara Norge-chatten som Dagen-citatet handlade om. Jag letade efter någon bekräftelse utanför tråden (från polis och/eller åklagare) på en digital kontakt mellan LW och SD och såg den där snutten och trodde jag hittat nåt.
Citera
2019-04-14, 19:58
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Du kan en del om ämnet vad jag ser.
Känner du till om det är enbart vid manuell avstängning som operatören kan öppna en avstängd mobil?

Operatören kan fjärrspärra en borttappad mobil samt låsa upp den om den återfinns, vad jag förstår.

Om utredarna får fysisk tillgång till enheten behöver inte operatören låsa upp den för att de ska komma åt dess innehåll. Även eventuellt krypterad och raderad historik/aktivitet går att återskapa, enligt min erfarenhet.
Citera
2019-04-14, 22:35
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

2. Ja ungefär så.

Internet glömmer aldrig. I alla fall nästan aldrig. Mycket gammalt går att få fram med www.web.archive.org.

"Detta har hänt: Mordet på Lena Wesström"

https://web.archive.org/web/20180919112956/https://www.dagen.se/nyheter/detta-har-hant-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1146681
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in