2019-04-14, 15:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ogiltigt ja, men om ingen bestrider det så gäller det väl ändå? Jag frågar för jag vet inte

Ja om alla parter godkänner det som parets önskan så finns inget hinder
Citera
2019-04-14, 15:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har helt rätt Zilvereko. Det ät ett välkänt faktum att en deprimerad person som samtidigt är passiv och handlingsförlamad kan bli av med handlingsförlamningen under de första veckorna på antidepressiva, innan den antidepressiva effekten sätter in.
Man brukar därför ofta i alla fall tidigare be patienter att kanske flytta hem till föräldrarna eller låta någon bo hos dem de första veckorna vid en svår depressionnär när antidepressiva sätts in.

Finns flera fall av folk som tidigt i den antidepressiva behandlingen fått kraft men samtidigt varit lika deprimerade och suiciderat.

Vi har ju en postare i tråde som redan sju dagar efter att familjen upptäcktes uppgav att det var exakt detta som hänt. Hen viste exakt dödsorsak för alla fyra, var det hittades och att O gjorde detta stracks efter han börjat ta antidepressiva .Postaren uppgav sig vara läkare, men slutade tvärt posta när man ville veta hur hen fått sina uppgifter. Sedan dess har denne inte återkommit.
Finns du på riktigt?
En såpass depressiv patient läggs in.
Håll dig till Ketalar, det tycks du ju ha träffat på enligt egen utsago.

För övrigt är det ingen som är intresserad av några SSRI lektioner i sammahanget - det handlar om vad den andre har för trovärdighet. Likt dig.
Att det finns risker vid insättning är känt men det räddar fler än dödar, doktorn, och att dra in Dreba igen som satt och spekulerade hej vilt gör dig inte mer trovärdig den här gången.
Så denne uppgav sig att vara läkare säger du. ..
Senast redigerad av develi 2019-04-14 kl. 16:11.
Citera
2019-04-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ogiltigt ja, men om ingen bestrider det så gäller det väl ändå? Jag frågar för jag vet inte

Om ingen bestrider så gäller testamentet. Så har det skrivits tidigare här i tråden.

Och vem orkar/vill/finner mening i att bestrida ett testamente när man har drabbats av en tragedi som nästan inte är möjlig att uthärda? Allt det materiella måste ju framstå som totalt värdelöst i det läge som släktingarna befann sig i. Att själva försöka överleva dag för dag måste ju ha varit mer än nog för de anhöriga, den närmaste tiden efter katastrofen.
Citera
2019-04-14, 15:43
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Varför inte? I det här fallet fanns där lika många dödsoffer och att ens försöka rangordna vilket som är värst, mörda sina egna barn eller mörda random folk på en skola låter sig knappt göras.
Visst kan man det rangordna. Inte i form av dödsoffer eller något sånt. Utan mer ärendets art.

I ett fall som Bjärred så är det först förundersökningssekretess, som i alla mordutredningar. När denna FU sedan bevisar att mördaren finns inom familjen, alla är döda, dessutom med gemensamt beslut och planerande, då är saken biff. Det handlar inte om hur många dödsoffer, utan ärendets art. I fallet Linköping ex.vis är det någon som dödat en kvinna och ett barn. Han går fortfarande fri. Detta ärende har diskuterats både i media och Tv i åratal. Självklart kommer alla uppgifter ut vare sig han är död eller levande. I skolattentatet handlar det om en ungdom som dödar ett gäng elever. Här är det också ett mord som inte får tystas ner. I skolattentat är det av allmänintresse att få veta. Det finns inget sådant intresse i Bjärredfallet. I Bjärred finns enbart nyfikenhet. Och detta är ett ärende inom familjen. Det är också juristernas åsikt tydligen. Liksom polisens.

Om detta inte varit ett gemensamt beslut i Bjärred: då tror jag vi fått fler uppgifter. Dessa hade säkert varit noggrant utvalda av juristen ACA i samarbete med förundersökningsledare, men vi hade fått veta mycket mer än idag.
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-14 kl. 15:50.
Citera
2019-04-14, 15:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Journaler har naturligtvis inte ute i offentligheten att göra.
Men speciella fallbeskrivningar är absolut nödvändiga att delge andra inom proffesionen. Det vore fullkomligt förödande om nya sjukdomar, smittosamma diagnoser eller nya botande behandlingar inte kunde publiceras för att det sekretessbeläggs!
Då stannar hela kunskapsutvecklingen av. Att det publiceras i medicinska facktidskrifter - vilket konternuerligt görs, betyder också att medicinjournalister får tillgång till uppgifterna och därigenom även allmänheten. Det måste ut i medicinska facktidskrifter för att bokproduktion inom fackområden tar alldeles för lång tid. Nya rön hinner bli gamla. Enda sättet att snabbt få ut kunskapen till många inom fackområdet är genom olika medicinska facktidskrifter som ges ut flera gånger varje år.

En händelse med exempelvis fyra döda medelålders och barn i en skånsk by om de dött av en sjukdom, matförgiftning, idiotiska självtillagade svampar eller felaktigt fulmedicin från nätet skulle aldrig sekretessbeläggas genom att det mörkas vad som hänt. Hur skamfyllt eller pinsamt det än vore - syfilis, aidsfall, galna ko-sjukan, spetälska mm. Det skulle offentliggöras i form av medicinska fallbeskrivningar. Men naturligtvis utan att uppge namn på de inblandade.
Dock kommer självklart alltid personer som är insatta i fallet att känna igen det hela och veta vem det gäller.

Vi i denna tråd vet vad alla i Bjärredsfallet hette precis som närstående, men gemene man i Sverige vet det antagligen inte. Om en fallbeskrivning skulle referera till detta fall anonymt om några år och mer exakt beskriva bakgrund och händelseförlopp, skulle varken anhöriga eller närstående behöva känna sig utpekade. Därför borde inte sekretessen i FUP vara så genomgripande när det dessutom inte någonstans uppges några namn, adresser eller andra personuppgifter i FUP.

Förundersökning har inget ute i offentligheten innan det väckts åtal. Och här väcks inget åtal eftersom de presumtiva brottslingarna är döda. Det är ingen skillnad mot premisserna till sekretessade journaler.

Seriöst: på vilket sätt tror du att det skulle förebygga framtida händelser genom att skapa ett slags virtuell skampåle för att släpa dit döda?
Anledningen till att den vidsträckta allmänheten inte känner till namnen kan lika gärna handla om att allmänheten till syvende och sist inte bryr sig om namnen, man är tacksam att det inte hände i ens egen bekantskapskrets.
En rörmokare tror sig heller inte kunna fnula ut någon handlingsplan för att förebygga psykosociala katastrofer i familjer med kroniska sjukdomar. Rörmokaren är såledesmåttligt intresserad av flickornas journaldetaljer och hur man förfarit i förhållande till hur föräldrarna reagerat eller inte reagerat vid besök etc. Och du vet lika väl som jag att relevanta yrkesgrupper för vilken uppgifterna kan vara konstruktivt användbara (i exempelvis forskning) inte kommer att ha större svårighet att få uppgifterna.

Sedan förstår jag heller inte ditt fördömande av kollegor etc för hur de pratar om paret. Det kanske är så att man säger vänliga saker för att de uppfattats som genuint trevliga? Man kanske inte vill låtsas vara en Krösa Maja om man inte faktiskt såg någon våldsam tendens etc.
Citera
2019-04-14, 15:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag skulle tro att polisen faktiskt frågat H*nssons om både O och H var med och undertecknade. Säger de nej, så skulle testamentet ogiltigförklaras omgående. Så vi kan nog vara säkra på att båda föräldrarna var med, precis som att båda H*nssons var med.
19 januari var 50-tal förhör gjorda:
Citat:
Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen
I mitten på mars vidimerades testamente av 4 närstående samt de som skulle ärva.
I mitten på maj är bouppteckning.

Man behöver inte ens fundera på nåt så förbannde dumt som stollarna försöker sig på.
Ena stunden är det en vältalig juristsläkt med makt - i nästa stund låter det som om både de och polisen vore retarderade.
Citera
2019-04-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den här gången kunde jag hjälpa dig med ditt problematiska minne:

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Ja, jag hittade det själv alldeles nyss. Det var mina känslor som spökade då, eftersom jag drog mig till minnes en våldsam historia som utspelade sig i min närmaste bekantskapskrets - där kvinnan som var inställd på Citalopram och i just inledningsfasen begick ett brott av mycket allvarlig karaktär.
Citera
2019-04-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu var det liksom inte JAG som inte begrep det. Jag gav ett svar. Och sen så börjar de sedvanliga lektionerna blaha blaha blaha. wikipedia blaha blaha.
Jag fattar väl att de inte dog den 9:e om jag samtidigt förklarar att de inte kan fastställa tidpunkt! Jag dementerade i förhållande till förruttnelseprocess.

Nej, det är INTE av liten betydelse I SIN HELHET att du påstår dig fått uppgifter som inte överensstämmer med officiell fakta OCH utlämnat under pågående förundersökningssekretess.

Du har inte fått frågan. Du inledde tidigt alldeles på egen hand med ett slags statement.
Januari 2018:

Ingen lär någonsin vara avundsjuk på dig överhuvudtaget gällande de som ifrågasätter vad du sysslar med. Never ever, finns inte en chans. Varken titel eller din person.

Saken är den att du kacklar gärna om dina meriter och förträffligheter alldeles på egen hand även i denna tråd. När det passar dig. Sen är det plötsligt OT.
Ett axplock, jag erinrar mig mer...
april 2018:

december 2018:

mars 2019:

Btw - Sen när sitter läkare på fritiden och skriver gratis intyg?
.. och så undrar jag pga det du skriver av rent egetintresse - hur lyckades du ta dig in på Madsens rättegång när folk köade hela natten och hur upplevde du madsen?

Tack för en stabil sammanställning, det är mer än en gång den falska legitimationen kommit fram för att användas som trumf när andra visar sig ha bättre kort på hand.
Citera
2019-04-14, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, jag hittade det själv alldeles nyss. Det var mina känslor som spökade då, eftersom jag drog mig till minnes en våldsam historia som utspelade sig i min närmaste bekantskapskrets - där kvinnan som var inställd på Citalopram och i just inledningsfasen begick ett brott av mycket allvarlig karaktär.
Ja så kan det vara. Vi är nog väldigt många som bär på egna erfarenheter - sen så silas det genom vanskliga filtret som heter människa och kommer till uttryck verbalt.

Men nu det som så att det var vad du ansåg om antidepressiva och jag ljög inte. Du skrev att de borde förbjudas.
Citera
2019-04-14, 16:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Det som du skriver där gör testamentet ogiltigt.

Citat:

Det står anhöriga och arvingar helt fritt att fördela arvet och godkänna testamentet om de vill även om detta inte är juridiskt korrekt. Testamentet måste bestridas för att man ska kunna utreda och avgöra att inte är giltigt - det har ingen gjort.

Alla släktingar, både de som inte fick ärva och enligt normal arvsgång skulle ärvt och de som ärvde, har accepterat fördelningen. De normalt arvsberättigade - Os och H’s föräldrar - har skriftligt godkänt det hela enligt bifogat intyg i bouppteckningen.
Citera
2019-04-14, 16:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Sedan förstår jag heller inte ditt fördömande av kollegor etc för hur de pratar om paret. Det kanske är så att man säger vänliga saker för att de uppfattats som genuint trevliga? Man kanske inte vill låtsas vara en Krösa Maja om man inte faktiskt såg någon våldsam tendens etc.

Men allvarligt - det är helt enkelt osmakligt att hylla barnamördare elle vilken mördare som helst genom att kalla denne ”ängel” eller ”den bästa”. Han mördade ju folk!
Inget väggstort fotografi ska finnas av en mördare på ett seminiarium dedikerat till honom - vare sig han heter Madsen, A Lundin, Möller eller något annat.
Det hör till normalt mänsklig respekt för mordoffer att man helt enkelt inte uttrycker sig så om en mördare.
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-14 kl. 16:32.
Citera
2019-04-14, 16:22
Medlem
Citat:
När du Develi, Armstark, Emna57, Flashig kommit med en enda ny egen framtaget faktauppgift i Bjärredsfallet - så kan ni också anse er ha moralisk rättighet att klaga på oss andra som ansträngt sig.
Annars är det helt enkelt inte klädsamt.

Vilka ”oss” och vilka faktauppgifter har du kommit med? Jag har bara läst partsinlagor med spekulationer. Jag ska avslöja för dig när jag insåg att du omöjligen kan ha den utbildning du utger dig ha. Det var efter detta meningsutbyte när du försökte övertyga oss om att Stockholms läns landstings vårdprogram måste vara felskriven för att du anser annat:

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Enligt Stockholms läns landstings vårdprogram kan en preliminär diagnos på ME;CFs sättas tidigare än efter sex månader. ”Tre månader är lämpligt för barn.”

http://viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Nervsystemet-och-smarta/ME-CFS-Kroniskt-trotthetssyndrom/

Citat:
För att göra slut på denna diskussion och kanske få dig att förstå varför flera av oss reagerar på att Moa skulle haft en färdig ME-diagnos efter några månaders besvär.

Vårdprogrammet du länkar till innehåller flera ur språkhänseende dåligt formulerade meningar, ibland med inkonsekvent ordföljd och taftologi.
Sannolikt har man därför också helt enkelt missat att skriva ut ordet ”inte” i meningen nedan.

Om man skriver in ordet ”inte” blir meningsföljden och faktakonstaterandet plötsligt mer begripligt.
Då stämmer det också överens med annan litteratur och gängse klinisk verksamhet - och blir dessutom samma formulering som i rubriken ovanför som hör till punkt 6.

Det ÄR helt enkelt inte en normal kliniskt handläggning av en 10-årig pigg ”Moa-Tjoa” som blir oförklarligt trött i maj - att hon redan efter sommarlovet sitter med en diagnos på ME och heltids hemundervisning tre dagar i veckan. Det är inte så patienter/sjuka barn utreds och behandlas i Sverige. Det är exceptionellt! Och därför bör expertisen granska detta.

”6. Sjukdomen ska ha varat i mer än sex månader
Vanligtvis har det förekommit ett hastigt insjuknande, men gradvisa insjuknanden förekommer. En preliminär diagnos kan INTE sättas tidigare än sex månader. Tre månader är lämpligt för barn.

För att kunna bli beaktade i diagnostiken måste symtomen ha uppstått eller blivit markant förändrade vid insjuknandet. Det är osannolikt att en patient lider av samtliga symtom från kategori 4 och 5.

Om en patient har haft oförklarlig trötthet i mer än sex månader, men inte uppfyller övriga kriteriekrav, ska tillståndet klassificeras som idiopatisk kronisk trötthet.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in