Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Problemet med Filipstad och många andra är att man förväntar sig hjälp från staten. Man ska inte göra något själv eller ens planera för det som kommer att ske. Till och med invånarna saknar självbevarelsedrift att ställa krav och man röstar för de som skapar ännu mer kaos. I och med det är det lång väg innan de förslag du ger ens blir en tanke hos invånarna och politiker i Filipstad.
Det låter som defaitism, men kanske är det så. Filipstad och andra hellholes har möjligen underskridit något slags lägsta kritiska kompetensmassa genom utflyttning av yngre driftiga svennar, och invällande av lågbegåvade högpigmenterade. Men jag måste ändå motsätta mig utvecklingen (eller avvecklingen) som en oåterkallelig process som gör Filipstad till ett värmländskt Detroit i miniatyr. Till slut kommer kommunen till en antändningspunkt (troligen en parallell process i hela landet) där något explosivt kommer att ske.
Och även om Filipstads politiker och tjänstemän är hjälplösa sosse-hjon med en bildlig tiggarmugg* i handen så vägrar jag att ta in att inte någon kan höja rösten och börja komma med skarpa förslag. Och rapar man upp samma krönika i Expressen år efter år så har man definitivt ingen ursäkt att komma med. Förslag ska fram, eller åtminstone förslag på förslag. Fan, t.o.m. Lotta Gröning är skarpare än Dahlbergskan.
Det finns kommuner som åtminstone börjat jävlas lite med pappa staten, tänker främst på Staffanstorp.
*Någon som vet om tiggarna övergett Filipstad också? Givmildheten lär väl inte vara den bästa hos kommuninnevånarna.