2019-04-14, 02:45
Medlem
Jag tänkte att jag skulle bygga något slags arkadkabinett, och i själva kabinettet ha en stationär dator som emulerar massa gamla arkadspel. Men jag tänkte att jag skulle försöka trycka in en gammal tjock-tv i kabinettet, i o m att det (bilden alltså) blir väl ganska fult och för pixlat om man sätter in en platt-tv/plattskärm (i o m att en sådan skärm har för hög upplösning i förhållande till de gamla arkadspelen, och dessutom var väl de gamla arkadspelen gjorda för att visas på tjock-tv?) i kabinettet? Så jag antar att en tjocktv är bäst att stoppa i? Dvs för bildkvalitetens skull?

Vad ska man ha för koppling/kabel att få bäst (= mest högupplöst) bild på en tjocktv, från en dator? S-VHS?

Mvh
Citera
2019-04-14, 02:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Vad ska man ha för koppling/kabel att få bäst (= mest högupplöst) bild på en tjocktv, från en dator? S-VHS?
Det beror på vad du har för anslutningar, men här har du ett exempel:
Citat:
Adaptern omvandlar digitala HDMI- och MHL-signaler till analoga SCART-signaler (CVBS).
https://cdon.se/hem-tradgard/hdmi-till-scart-omvandlare-p44936239?gclid=CjwKCAjwkcblBRB_EiwAFmfyy20-r0BJfevoPj4Mb4xGDYUZaDWu4rZkQ s0QEKaYtzWXvPFPrJaUJhoCtkgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo _c=1753&fo_k=bdc8f6b23dc645c6f4a04611f9c286a8&fo_s =gplase
Citera
2019-04-14, 02:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Men jag tänkte att jag skulle försöka trycka in en gammal tjock-tv i kabinettet...
Tänk på att en tjock-tv blir ganska varm.
Citera
2019-04-14, 03:03
Medlem
Många arkadspel använder en annan ratio på bilden, jag tror att det är bättre att använda en CRT monitor med högre upplösning.
Citera
2019-04-14, 07:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Mvh

Maximal upplösning är 720x576 på en PAL CRT. Så du kan liksom inte få någon direkt högupplöst bild.

Bäst kvalitet får man med komponentsignal, men att generera en sådan signsl från ett modernt grafikkort är dyrt.

Så, jag skulle npg gå på nån sån enklare omvandlare som du fick tips av från tidigare skribent.
Citera
2019-04-14, 08:20
Medlem
Citat:
Jag tänkte att jag skulle bygga något slags arkadkabinett, och i själva kabinettet ha en stationär dator som emulerar massa gamla arkadspel. Men jag tänkte att jag skulle försöka trycka in en gammal tjock-tv i kabinettet, i o m att det (bilden alltså) blir väl ganska fult och för pixlat om man sätter in en platt-tv/plattskärm (i o m att en sådan skärm har för hög upplösning i förhållande till de gamla arkadspelen, och dessutom var väl de gamla arkadspelen gjorda för att visas på tjock-tv?) i kabinettet? Så jag antar att en tjocktv är bäst att stoppa i? Dvs för bildkvalitetens skull?

Mvh

S-VHS är ingen signal, det är en gammal standard för upplösning på video(band) - en förbättring av VHS.

Du syftar på S-Video, och ja, det är väl det bästa analoga alternativet.
Citera
2019-04-14, 11:06
Medlem
Turbomachines avatar
Klart det gå, det gjorde vi på 90-tal och tidigt 2000 tal när man kollade på film.
Med dagens grafikkort så behöver du nog ett gäng olika adaptrar för att få till en s-video utgång dock.
Fast datorn som vill använda kanske är gammal?
Citera
2019-04-16, 22:38
Medlem
för ca 15 år sen var det ganska enkelt många grafikkort kunde leverera den signalen så beror på hur gammal din dator är,

ett alternativ är raspberry pi som jag tror går att koppla till tjocktv med en speciell kabel som kopplas till hörlursuttaget (finns en extra pol i den anslutningen för composite video , antar jag) , antagligen måste nån inställning som måste göras

just det här som du tänker göra är det nog väldigt många som redan har gjort med raspberry så det skulle vara väldigt enkelt att prova just den lösningen istället för en "riktig" pc
Citera
2019-04-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det beror på vad du har för anslutningar, men här har du ett exempel:
https://cdon.se/hem-tradgard/hdmi-till-scart-omvandlare-p44936239?gclid=CjwKCAjwkcblBRB_EiwAFmfyy20-r0BJfevoPj4Mb4xGDYUZaDWu4rZkQ s0QEKaYtzWXvPFPrJaUJhoCtkgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo _c=1753&fo_k=bdc8f6b23dc645c6f4a04611f9c286a8&fo_s =gplase
den kommer att lagga tyvärr, i princip oanvändbart till arkadspel
Citera
2019-04-21, 15:45
Avslutad
Absolut det går! 10 år sen sista om inte längre sen senast, med scart-kabel med en special-adapter som ditt grafikkort klarar av. Tyvärr har inte nyare kort den runda svarta anslutningen, RF-uttag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in