2019-04-13, 19:46
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Varför valde de att fota ett utsocknes hål istället för vårt egna?

Citat:
In the end, M87 was more photogenic. Like a fidgety child, Sag A* was too "active" to capture a clear picture, the scientists said.

https://phys.org/news/2019-04-astronomers-unveil-photo-black-hole.html
Citera
2019-04-13, 20:58
Medlem
nerdnerds avatar
Ibland hatar jag internet.

Katie Bouman är bara 29 år, och en viktig och väldigt entusiastisk del i teamet bakom bilden på det svarta hålet. Och charmig tycker jag iaf, men det är ju ingen nackdel direkt. Här ett TEDx-talk när hon talar om projektet och sin egen del:

Katie Bouman: How to take a picture of a black hole
https://go.ted.com/CyJc (12 min)
Klart värd att se om man öht är intresserad av Topic.

Men nu är internethatarna igång. Hon var tydligen för glad, så där som tjejer kan vara, när hon själv såg första bilden på det svarta hålet.

Online trolls are harassing a scientist who helped take the first picture of a black hole
Black holes don’t suck, but sometimes the internet does

https://www.theverge.com/2019/4/13/18308652/katie-bouman-black-hole-science-internet

Seriöst, vad är det för fel på folk?? Och naturligtvis handlar det om män -- som uppenbarligen inte gillar kvinnor.

Tyvärr kan nog just Flashback snarare bidra till problemet än till lösningen. Fuck!
Senast redigerad av nerdnerd 2019-04-13 kl. 21:03.
Citera
2019-04-13, 21:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Varför valde de att fota ett utsocknes hål istället för vårt egna?
När man fotar M87 var det väl så om man antar att den galaxen är lika tjock som vår vintergata så behöver man bara fota igenom 500 ljusår av stoft och annat mög som kan vara ivägen då man tar bilden från "ovan".

Siktar vi på vårt eget centrum så behöver vi ta oss igenom 25.000 ljusår av allehanda mög då vi tar bilden längsmed disken.
Citera
2019-04-13, 21:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Katie Bouman är bara 29 år, och en viktig och väldigt entusiastisk del i teamet bakom bilden på det svarta hålet. Och charmig tycker jag iaf, men det är ju ingen nackdel direkt. Här ett TEDx-talk när hon talar om projektet och sin egen del:

Men nu är internethatarna igång. Hon var tydligen för glad, så där som tjejer kan vara, när hon själv såg första bilden på det svarta hålet.

Online trolls are harassing a scientist who helped take the first picture of a black hole

https://www.theverge.com/2019/4/13/18308652/katie-bouman-black-hole-science-internet

Seriöst, vad är det för fel på folk?? Och naturligtvis handlar det om män -- som uppenbarligen inte gillar kvinnor.

Tyvärr kan nog just Flashback snarare bidra till problemet än till lösningen. Fuck!
Det är tragiskt, en charmerande kvinna som är lycklig över att man rott projektet i hamn.
Bara att glädjas å deras vägnar.

Men var inte allt för tvärsäker att det bara är män, många av de grövsta nättrollen som ger sig på kvinnor är faktiskt andra kvinnor. Tycker det är påfallande ofta man läser om att när man får upp dem till ytan så visar det sig vara andra kvinnor som av någon orsak är avundsjuka, missunnsamma på deras prestationer, uppmärksamhet.

Men nu skiter vi i dem.
Citera
2019-04-13, 23:59
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
När man fotar M87 var det väl så om man antar att den galaxen är lika tjock som vår vintergata så behöver man bara fota igenom 500 ljusår av stoft och annat mög som kan vara ivägen då man tar bilden från "ovan".

Siktar vi på vårt eget centrum så behöver vi ta oss igenom 25.000 ljusår av allehanda mög då vi tar bilden längsmed disken.

Låter otroligt, gissar du eller är det faktiskt så?
Citera
2019-04-14, 00:01
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:

Fan vad jag hatar sådana här metadiskussioner, vad har ditt jävla dravel i denna tråd att göra?
Citera
2019-04-14, 00:09
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Låter otroligt, gissar du eller är det faktiskt så?
Ja, då vi befinner oss i utkanten av Vintergatan som är c:a 100 000 ljusår tvärsöver och den är skivformad blir det naturligtvis mindre materia att penetrera på en galax som inte ligger edge on.
Citera
2019-04-14, 00:13
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Ja, då vi befinner oss i utkanten av Vintergatan som är c:a 100 000 ljusår tvärsöver och den är skivformad blir det naturligtvis mindre materia att penetrera på en galax som inte ligger edge on.

Så centrum till en annan galax supermassiva hål är nämre oss än vårat eget supermassiva hål?
Citera
2019-04-14, 00:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Fan vad jag hatar sådana här metadiskussioner, vad har ditt jävla dravel i denna tråd att göra?
Jag bidrog iaf med en länk till ett högst relevant TEDx föredrag. Och JA, även en högst relevant men tråkig nyhet om misogyni även om sånt här. Topic är om den vetenskapliga nyheten, men som jag förstår det iaf, även om forskargruppen (med bl a just Bouman) och om reaktioner på detta. Bland just reaktionerna i denna tråd har vi hittills sett allt från Wow till antiklimax. De här trollattackerna mot Bouman är också en reaktion, om än jäkligt trist sådan. Just Bouman har ju annars visat för världen att man kan se på hela uppdraget och dess resultat med ren oförställd glädje.

Vad bidrar du själv med, pissråtta?
Senast redigerad av nerdnerd 2019-04-14 kl. 00:21.
Citera
2019-04-14, 00:17
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Så centrum till en annan galax supermassiva hål är nämre oss än vårat eget supermassiva hål?
Nej? Men det är mindre materia som hindrar ljuset att nå oss. Vintergatans centrum är helt enkelt skymt.
Citera
2019-04-14, 00:21
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Nej? Men det är mindre materia som hindrar ljuset att nå oss. Vintergatans centrum är helt enkelt skymt.

Så det har med perspektiv att göra? Galaxerna ligger som staplade på varandra den ena ovanpå den andra? Har vi nämre till en annan galax än till vårat egna centrum?
Citera
2019-04-14, 00:27
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Jag bidrog iaf med en länk till ett högst relevant TEDx föredrag. Och JA, även en högst relevant men tråkig nyhet om misogyni även om sånt här. Topic är om den vetenskapliga nyheten, men som jag förstår det iaf, även om forskargruppen (med bl a just Bouman) och om reaktioner på detta. Bland just reaktionerna i denna tråd har vi hittills sett allt från Wow till antiklimax. De här trollattackerna mot Bouman är också en reaktion, om än jäkligt trist sådan. Just Bouman har ju annars visat för världen att man kan se på hela uppdraget och dess resultat med ren oförställd glädje.

Vad bidrar du själv med, pissråtta?

Men starta nån jävla gender equality-tråd om vilket kön som förtjänar mest kredd då ditt jävla sär. Herrejävlar vad fokus på vad som är viktigt glider oss ur händerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in