2019-04-13, 23:08
Medlem
41,3% av Filipstadsborna röstade på sossarna i det senaste riksdagsvalet så vad vill ni diskutera(eller varför)?
Citera
2019-04-13, 23:08
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
"- Hur ska en person som är analfabet komma ut i arbete inom några år? Vi har analyserat varenda person som har kommit till oss och många har en lång, lång väg till egen försörjning."

Men ni sa ju att det var raketforskare....?

"- Det är en enorm resa mellan olika världar. När man redan har rätt till försörjningsstöd och bostadsbidrag finns inte alltid incitamenten att arbeta."

Men ni sa ju att folk alltid kommer hit för att arbeta och göra rätt för sig, inte för att leva på frikostiga bidrag, det här var ju märkligt....
Det blir ju inte lättare då avbefolkningen, som nu invandringen ska försöka stoppa, sker av just den anledningen att det inte finns några jobb Så vilken utbildning i världsklass de än hade haft så hade de ändå gått arbetslösa. Enda alternativet är väl att skicka ned dem i gamla gruvschakt till slavlön så kanske man kan få någon ekonomisk vinst ur detta vansinne.
Citera
2019-04-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Tyvärr finns tecken på en grundläggande grav missförståelse av samhällsekonomi i ditt inlägg. Det behövs någon form av exportintäkter på intäktssidan för att vi ska kunna importera sådant som vi inte har som exempelvis bensin. De bristyrken du räknar upp finansieras av sådant som vi kan sälja. Har vi inget att sälja så kan man i förlängningen inte bekosta det som du räknar upp. Det går inte att på bred front mata folk som inte jobbar och ge dem bostäder, utan att samhället kollapsar.

Haha.. Du anade ingen som helst sarkasm eller ironi från min sida?

Framtida bristyrken, som det ser ut nu, i Filipstad kommer bli precis de som jag angav. Vem som skall avlöna rollerna, om de överhuvudtaget skall tillsättas, är en annan fråga.
Citera
2019-04-13, 23:25
Medlem
Citat:
Men varför skulle en sådan kommun dra på sig en massa förluster åt sina egna skattebetalare?

Tyvärr finns tecken på en grundläggande grav missförståelse av samhällsekonomi i ditt inlägg. Det behövs någon form av exportintäkter på intäktssidan för att vi ska kunna importera sådant som vi inte har som exempelvis bensin. De bristyrken du räknar upp finansieras av sådant som vi kan sälja. Har vi inget att sälja så kan man i förlängningen inte bekosta det som du räknar upp. Det går inte att på bred front mata folk som inte jobbar och ge dem bostäder, utan att samhället kollapsar.

OK - du förstod inte min ironi/sarkasm. Vi är överens. Det får bli statligt styre över Filipstad. En egen post i den statliga budgeten helt enkelt som heter "Finansiering av Filipstad".
Citera
2019-04-13, 23:27
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Haha.. Du anade ingen som helst sarkasm eller ironi från min sida?

Framtida bristyrken, som det ser ut nu, i Filipstad kommer bli precis de som jag angav. Vem som skall avlöna rollerna, om de överhuvudtaget skall tillsättas, är en annan fråga.

Två saker. Den första: Trådstarten har väl ett vällovligt syfte. Men om du vaknade nu, så vaknade du minst tio år för sent. Och Dahlbergskans alster innehåller som regel en del klokskap, men hennes kliv är långsammare än den katastrofala utvecklingen. Hon behöver komma i kapp åsiktsfronten.

Den andra: Överskatta aldrig din förmåga att uttrycka dig i skrift.
Citera
2019-04-13, 23:29
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
OK - du förstod inte min ironi/sarkasm. Vi är överens. Det får bli statligt styre över Filipstad. En egen post i den statliga budgeten helt enkelt som heter "Finansiering av Filipstad".

Var tror du staten får sina pengar från?
Citera
2019-04-13, 23:39
Medlem
I Filipstad röstade i senaste valet till Riksdagen ca 75% för massinvandring. Jag tycker synd om de som inte gjorde det men tyvärr är en överväldigande majoritet av svenska folket positiva till att

1) avskaffa välfärdssamhället
2) öka mängden vålds- och egendomsbrott
3) avskaffa statens våldsmonopol till förmån för en mer klanbaserad våldsutövning
4) gå från ett sekulärt samhälle till ett dominerat av islam

Varför det är på det sättet är för mig en gåta men svenska folket har i flera val tydligt klargjort att man vill gå den vägen. Att nu vända på utvecklingen är nog för sent, är jag rädd. Det finns varken vilja eller medel.

Jag är glad att jag är gammal och inte har några barn. Som den ateist jag är önskar jag ändå att det skulle finnas ett särskild plats i helvetet reserverad för de föräldrar som via valsedeln dömer sina barn och barnbarn till denna framtid. Och ett ännu jävligare helvete för avskum som Reinfeldt m fl.
Citera
2019-04-13, 23:39
Medlem
Citat:
Var tror du staten får sina pengar från?

Från dig och (framförallt) mig. Varför frågar du sådana elementära frågor?

Håller med om att Dahlberg skulle kunna ha estimerat nedlagda bruksorters framtida öde redan för 10 år sedan med tanke på den s.k. invandringspolitiken (eller avsaknad av) som rådde då och som sedan fortsatt lika galet.

Hade Dahlberg skrivit om Filipstad, såsom hon gör nu, då, för 10 år sedan, hade hon dock aldrig därefter kommit att arbeta inom MSM.

Jag tycker att det är bra att det i vart fall finns en journalist bland MSM som skriver sanningen och ställer frågor än att ingen alls gör det.
Citera
2019-04-13, 23:48
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Från dig och (framförallt) mig. Varför frågar du sådana elementära frågor?

Jag uppfattade det som att du föreslog att staten skulle gå in när den kommunala ekonomin havererat, vilket i längden förstås inte kommer att göra mer än att haveriet skjuts ett eller annat år på framtiden. Något som faktiskt förespås för rätt många kommuner.
Citera
2019-04-13, 23:50
Medlem
beer-goggless avatar
Tycker nog att det finns ett faktafel i texten (se det fetade):

",,,
Statens flykt från ansvar är provocerande. Det är inte kommuner som Filipstad som har bestämt att Sverige ska vara västvärldens mest generösa mottagarland. Men det är de fattigaste kommunerna som har fått dra det tyngsta lasset.
...
"

Men vad jag kan förstå så har väl kommunalpolitiker från Filipstads (och andra landsortskommuner) varit på Partikongresser (och motsvarande) och deltagit i diskussioner där det diskuteras vilken politik som skall föras?

Så vad menas - varför känner sig Filipstadspolitikerna sig lurade?
Citera
2019-04-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Tycker nog att det finns ett faktafel i texten (se det fetade):

",,,
Statens flykt från ansvar är provocerande. Det är inte kommuner som Filipstad som har bestämt att Sverige ska vara västvärldens mest generösa mottagarland. Men det är de fattigaste kommunerna som har fått dra det tyngsta lasset.
...
"

Men vad jag kan förstå så har väl kommunalpolitiker från Filipstads (och andra landsortskommuner) varit på Partikongresser (och motsvarande) och deltagit i diskussioner där det diskuteras vilken politik som skall föras?

Så vad menas - varför känner sig Filipstadspolitikerna sig lurade?

Bra poäng!

Nu kanske de inte blev tillfrågade just kring Annie Lööfs gymnasielag. Du har rätt. Kommuner som Filipstad har i högsta grad bidragit till att de sitter i det klister de gör. Att komma och gnälla nu duger inte.
Citera
2019-04-13, 23:56
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Anna Dahlberg på Expressen är en journalist som verkligen kämpar för att peka på och skriva om sanningar.

Annas alster drunknar lätt bland "Let's Dance", Wahlgrens, En säl i Norrköping, Tjänar du mer än din granne?, etc eftersom de ger "mer klick" och därmed Bonnier mer intäkter.

Helt förskräcklig läsning. Om nu Filipstad meddelar nödrop? - vem skall då lyssna på dem om Staten inte gör det?

Skall vi på FB starta insamling åt Filipstads Kommun så att de kan asfaltera gatorna ett par år till samt byta ut trasiga glödlampor eller skall vi lämna Filipstad åt dess öde?

Om nu bostadslösa Afghaner i Stockholms-trakten tipsas om (som ett alternativ till att bo utomhus eller åka buss till 05:30 i 08-område) att flytta till Filipstad så är det illa.

Ni från Filipstad - hur illa är det? Stämmer Annas artikel eller överdriver Anna?

Om den stämmer - vad skall göras för att återupprätta Filipstad, Lesjöfors Bruk, bandybaronen Lars De Geer och alla deras värdefulla värv till svensk ekonomi.

Om inget görs kommer alla yngre s.k. svenska ungdomar lämna Filipstad, kvar blir föräldrarna som kämpar på samtidigt som gymnasielagen gör att Hazariska män från Teheran flyttar dit och direkt går till Filipstads kommun för att få bidrag och bostad.

Jag vill hjälpa Filipstad finansiellt om det nu är så att Staten givit upp men då vill jag samtidigt få rabatt på den skatt jag betalar.

Kanske blev lite rörigt - ni som inte är från Filipstad, lova mig att ni inte kommenterar innan ni löst Annas artikel. Ni från Filipstads kommun kan kommentera direkt.

Ange gärna "från F" eller "ej från F" när ni kommenterar.

Här kommer Annas alster:

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vem-hor-nodropet-fran-filipstad-/

Jag vill Filipstad väl trots att jag aldrig varit där.

Att staten ger upp kommuner är inget nytt, alla kommuner i norrland ett stenkast från kusten förfaller, så har det varit i decennier. Varför ska man bry sig om Filipstad när det finns dussintals kommuner som befunnit sig i samma situation i 20+ år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in