2019-04-13, 18:21
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Såvida du inte var där när det hände är ditt vittnesmål inte värt något, du spekulerar precis lika mycket som alla vi andra. Jag har varit i kina och rekat men har ändå lite svårt att uttala mig om vad Djingis Kahn hade för sig den 15 september 1222 på eftermiddagen.

Solen gick i stockholm upp klockan 04.36 den 2 augusti.... Erik sköts klockan fyra - det var med andra ord inte ljust när det hände.

Jag är inget ögonvittne, men jag har bra koll på fastigheten där det hände. Jag var uppe ur sängen när det hände, och det var ljus ute en klar sommardag, utan moln och solen var uppe.
Citera
2019-04-13, 18:23
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Men jag har alltså inte egna ögon att se med då? Jag måste alltså följa din statiska fantasi?

Inte ens vapenvana personer kan på avstånd se om ett vapen är äkta eller ej. Du har varit död i fyra minuter. Förvånade att du fortfarande kan skriva.

Men du får en chans till.

Du är polis och en person i permobil riktar ett skjutvapen mot dig

(Tyvärr är det inte perfekt kontorsbelysning ännu, så inte ens en fantastisk expert som du kan avgöra om vapnet är äkta på avstånd. Men eftersom du är polis med erfarenhet så vet du att det är extremt ovanligt att vuxna människor riktar leksaksvapen mot polisen på skämt).

Vad gör du?
Senast redigerad av Blundetto 2019-04-13 kl. 18:32.
Citera
2019-04-13, 18:30
Medlem
Jofs avatar
Poliserna är dömda - i allmänhetens ögon. När rättegången börjar kommer namnen ut. Då blir dom uthängda för tid och evighet. Som Virtanen, Jean Cleaude Arnault, Timell, Anders Borg m fl. Så går det till.
Sen kan ni här diskutera hur mörkt det var, vad man skulle gjort, varför han hade en leksakspistol etc etc Betydelselöst, för ryktet. Men i domstolens trånga krets kanske det kan få någon att lystra.
Citera
2019-04-13, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Poliserna är dömda - i allmänhetens ögon. När rättegången börjar kommer namnen ut. Då blir dom uthängda för tid och evighet. Som Virtanen, Jean Cleaude Arnault, Timell, Anders Borg m fl. Så går det till.
Sen kan ni här diskutera hur mörkt det var, vad man skulle gjort, varför han hade en leksakspistol etc etc Betydelselöst, för ryktet. Men i domstolens trånga krets kanske det kan få någon att lystra.
Tycker de inblandade poliserna skall ha allt stöd de kan få- de gjorde det de är satta till att göra.
Att dra växlar på misstag i deras utövande är ganska billigt, tycker jag. Är djupt tacksam att de finns.
Citera
2019-04-13, 18:52
Medlem
camos avatar
Pressträffen med åklagarens presentation filmad:

https://www.dn.se/sthlm/just-nu-beslut-om-atal-i-eric-torell-malet/
Citera
2019-04-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jaha är det så nu...

Hur var det nu igen för en timme sedan...

"Om det förelåg en nödvärnsrätt i den uppkomna situationen är en fråga som domstolen har att ta ställning till. Ingenting du skall sitta och avgöra på Flashback".

Där ser man. Om man håller med aribert så går det bra att spekulera på Flashback och förekomma domstolen. Kanske är du som borde se över dina inlägg.

Det var väl ändå tre skott totalt varav två i ryggen/sidan? Åtal har väckts för att PRÖVA om nödvärnsrätten upphört som åklagaren menar.

Notera att du sitter och försvarar att man skjuter två skott i ryggen. Hade du trott det för ett år sedan? Om domstolen kommer fram till att det inte var utom tvivel straffbart??? Blir det då plötsligt OK att skjuta en person som inte öppnat eld efter att han vänt ryggen till? Nej. Inte ens om han är 150 cm och rör sig som ett mongo och det är relativt ljust och en handfull parametrar till.
Citera
2019-04-13, 18:57
Medlem
Citat:
Blir knappast någon fällande dom och att åklagaren alls väcker åtal torde enbart vara ämnat att föregå den svekdebatt som annars skulle uppstått.

Det var tydligen försvarligt att skjuta Eric när han var vänd mot poliserna och det är först de sista skotten efter att han vänt ryggen till som anses oförsvarliga. Men det innebär ju inte att Eric hade överlevt om han inte hade träffats av de sista skotten och det betyder inte heller att det fanns ett uppsåt att skjuta honom i ryggen. En bra advokat kommer att skjuta sönder åtalet och sedan är det färdigskjutet i den här saken.
Citera
2019-04-13, 18:58
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Tycker de inblandade poliserna skall ha allt stöd de kan få- de gjorde det de är satta till att göra.
Att dra växlar på misstag i deras utövande är ganska billigt, tycker jag. Är djupt tacksam att de finns.
Att du är tacksam hjälper dem föga när dom är redan dömda av "folk".

Så otacksamt att försvara dom. Att skjuta ner en utvecklingsstörd är ju faktiskt så nära oförsvarbart man kan komma. Folk associerar till Hitlers barmhärtighetsmord - i bästa fall.
Poliserna ifråga får lära sig leva med detta. Detta kommer att plåga dom resten av deras liv.
Hoppas dom får en duktig terapeut/psykolog som kan stödja dom.

Föga eller ingen tröst för dom är tankar som att:
dom gjorde sin plikt, sitt bästa, alla kan göra fel, det var inte meningen, utbildningen är dålig, jag hade ingen handledning etc etc.
Skulden och kanske skammen kommer att förfölja dom.
Citera
2019-04-13, 19:02
Medlem
Citat:

Så otacksamt att försvara dom. Att skjuta ner en utvecklingsstörd är ju faktiskt så nära oförsvarbart man kan komma. Folk associerar till Hitlers barmhärtighetsmord - i bästa fall.
Poliserna ifråga får lära sig leva med detta. Detta kommer att plåga dom resten av deras liv.

dom gjorde sin plikt, sitt bästa, alla kan göra fel, det var inte meningen, utbildningen är dålig, jag hade ingen handledning etc etc.

Jag ser ingen anledning till varför detta borde plåga dem resten av livet.
Det finns massor av människor som inte har blivit omhändertagna på ett korrekt sätt. Polisen kan inte påverka detta. Förr eller senare kommer dessa människor råka illa ut.
Citera
2019-04-13, 19:09
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag ser ingen anledning till varför detta borde plåga dem resten av livet.
Det finns massor av människor som inte har blivit omhändertagna på ett korrekt sätt. Polisen kan inte påverka detta. Förr eller senare kommer dessa människor råka illa ut.

Nu har jag inte skrivit att det BORDE plåga dom. Jag säger att dom är dömda i folks ögon och att dom högst troligt kommer att få lida för detta i sin framtid. Med skuld och skam, antagligen.

Om dom inte kan värja sig mot såna känslor och tankar på ett effektivt sätt. Genom försvar som bortträngning och rationalisering .
Dvs. Jag tänker inte mer på det resp. jag gjorde rätt under de omständigheter jag befann mig i.

Dvs som politiker tänker och fungerar: Det var rätt då. Jag har inget ansvar om det gick fel. Kanske lite åt det psykopatisk hållet.
Citera
2019-04-13, 19:17
Medlem
Citat:

Mjaa... att dra paralleller till Hitler tror jag är är liiiiite överdrivet.
Men, du har rätt, vissa kommer vältra sig i misstagen och finna näring i det. Andra, mer sansade människor, kommer att dra 'rätt' slutsatser. I min värld tycker jag poliserna är FÖR försiktiga att använda sina rättigheter; men det är en annan diskussion...
Citera
2019-04-13, 19:25
Medlem
Jag tror det blir friande för poliserna, möjligtvis nåt straff för befälet som ansvarade för det hela..
Tänk dessa enormt olyckliga omständigheter, uppstirrade tjejer som larmar, rädda för sitt liv, en kriminell på samma adress, som poliserna får uppgift om (av vem?)..Nej, detta var helt enkelt för bra för att vara sant. Som många sagt, det gick inte att avgöra så lätt att det var en kille som "lekte"..Nej, den högsta chefen gjorde fel, de tog för givet att det var den "farlige" personen som var skriven där..
Synd om alla, Eric och poliserna.
Förhoppningsvis kan man lära sig nåt av detta. Träna mer skjutning, "vardagssituationer" o inte dras med av uppstressade "vittnen"..
hade detta varit en "terrorsituation" som de trodde hade poliserna fått pris!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in