Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Men sätter man upp ett IT-företag tillsammans med ryska kollegor där? Jag har besökt landet ganska många gånger, trevligt land.
Jag tror nog det finns en koppling till landet annat än att han gillade miljön. Han verkar ha gjort flera resor tillsammans med en tidigare minister.
Det finns ju dessutom en koppling till Assange som bodde på deras ambassad.
Frågan är vad som hänt. USA gillar väl den nya regimen bättre, tror jag. Annars skulle man kunna tänka sig att USA har ett finger med i spelet. Inte helt uteslutet att USA stöder Bini även om USA inte sammankopplas med ryska hackers. Men det är en högoddsare.
Skall bli intressant att följa.
Resorna med Ricardo Patiño verkar oerhört långsökta. Patiño själv nekar till att veta vem Ola Bini är. Möjligtvis att de setts utanför ambassaden i London eller hälsat på någon flygplats men aldrig komunicerat med varandra. Om två personer som båda reser väldigt mycket råkar befinna sig i samma land under en kort tid så är det inte speciellt underligt. Eventuellt har de flugit med samma flyg vid ett tillfälle.
Det är mycket möjligt att landet har ett samband med att JA befann sig på Ecuadors ambassad. Man kan t.ex tänka sig att de visste att t.ex USA försökte avlyssna trafiken till och från Ecuadors ambassad och att han anlitats för att motverka att så sker. Men som du säger, Ecuador är ett fint land. Om det finns andra duktiga programmerare ( t.ex ryssarna) som bor där så kan det vara ett annat incitament att flytta dit.
Vill man vara konspiratorisk så finns det många möjligheter. T.ex skulle syftet att resa dit patiño var kunna vara att avlyssna patiño för att se hans kommunkation rörande wikileaks .... Möjligheterna till olika teorier är oändliga. Men få är sannolika.