Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Om man accepterar polisens förundersökning och ser till vad som är känt av omständigheterna så måste Hannas död vara resultatet av ett assisterat självmord. Man behöver inte acceptera handlingen men det går inte att bortse ifrån att den måste ha skett. Annars kan man inte säga att föräldrarna gemensamt valde att avsluta sina liv. Det måste finnas ett tydligt dokumenterat beslut samtidigt som vi vet att själva gärningen inte kan ha utförts på egen hand. Då återstår assisterat självmord.
Nej självklart accepeterar jag inte handlingen då det är förbjudet att döda andra människor. Det är aktiv dödshjälp och förbjudet enligt lag men det är mer som påverkar den inställningen.
Rent teknisk tror jag hon misslyckats med su och han får ta över det hela. Men de är så skeva båda två och har troligen redan dödat barnen så jag kan begripa varför ingen av dem har lust att överleva.
Var hon suicidal innan - enligt teknisk bevisning brev/digital media och planerat att döda barnen - så lär hon vara megasuicicidal. Fanns det inget att leva för innan så lär framtiden vara svartare än svart när de mördat barnen.
Men åsikten baseras inte på varken religon eller juridik. Snarare yrkesverksamhet och etik:
- Jag vet att det går att få självmordsbenägna att ändra på sig - jag önskar nån kunnat hjälpa paret i Bjärred. Givetvis i första hand för att barnen överlevt i så fall men även vetskapen om att;
- Övervägande som vill dö är depressiva och inte vid sina sinnens fulla bruk.
- Efter ett självmordsförsök med behandling kan människor inte förstå sina tankebanor.
- Den som avbryter självmordsförsök är modig. En stark handling - för det är tufft efteråt, innan det vänder på rätt köl igen.
Sen finns det andra delar som påverkar min inställning. Människor kan bli friska där man minst anar det rent medicinskt och forskningen går framåt.
En annan anledning är givetvis kravet som den som vill dö har på andra för att slippa sitt eget lidande. Personen sätter en annan person i ett svårt etiskt dilemma.
Rent av driver en annan människa på fel väg. Tack och lov blir det ingen utvidgning som i Bjärred - men nån lär ha initierat även där och den andre hakat på, det uppstår inte i ett vakuum.
Däremot tillåter lagen folk att dö på egen hand så det kan jag inte opponera mig emot vad det beträffar val - men jag säger som psykiatrikern och suicidforskaren UllaKarin Nyberg:
"Alla människor har ett eget ansvar för sitt liv, vi kan inte ordinera livsvilja eller leva åt någon annan.
Men – vi kan hjälpa människor att välja livet."