2019-04-12, 01:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vilken jävla svensk lag, snackar du om?
Inte ens då en läkare assisterar är det lagligt i Sverige med dödshjälp och definitivt inte avlivningsmetoden strypning som utförs av sina egna föräldrar!

https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dshj%C3%A4lp
Finns inget i detta fall som kan förknippas med dödshjälp, inte ens det s.k påhittade ordet barmhärtighetsmord! Dessa flickor kunde prata och var fullt kapabla att själv avgöra om de ville leva eller dö! Inget har framkommit att de ville dö!
SÅ SJUKA VAR DE INTE!
Varför dra upp om dödshjälp då detta fall inte har någon likhet med vad dödshjälp i lagen anses vara?

Du är en väldigt obehaglig person!
Man undrar hur många alias man får ha här i denna tråd?

Mördaren Oskar var nog så jävla förbannad på livet, kollegor, fru barn, att det brast och i ilska ströp han sin familj, äntligen fick han utlopp för sin ilska, som han haft inombords en längre tid!
Men precis som Sala pappan sa, ville han inte sitta i fängelse för sitt dåd och fegade då ur och begick självmord! Ondska personifierad, han måste ha trott sig vara så överlägsen alla andra!
Är du blåst? Ta och skilj på vad som diskuteras din fjant.
Det är absolut INGEN som ens diskuterar att de gett barnen aktiv dödshjälp. Än mindre att det överhuvudtaget var nåt positivt det de gjort - vilket inte barmhärtighetsmord innebär.
Det är mord Hanna och Oskar är skyldiga till.
Vedervärdiga föräldrar.
Senast redigerad av develi 2019-04-12 kl. 01:14.
Citera
2019-04-12, 01:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, att hänga sig verkar inte ingå i planen för H.
Med stora mängder i kroppen verkar hon snarare ha misslyckats med intoxikation. Stor mängd i kroppen sömnmedel (FUP) eller lugnande (PT).

Jag finner det mest intressant att dom kunnat agera - gällande ordval. Det är som sagt inte självmord som Fu utreder gällande att "agera" - utan mord på två barn.
Det låter som om dom agerat ihop. Eller iaf båda två. Det kanske framkom via krim.teknisk undersökning och då blir det väl ganska självklart. Men det förloppet är inte till för allmänhetens ögon.

"Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar - dock inte dödliga doser och dock inte så mycket så att dom inte heller har kunnat agera."

Edit.
Om Ass. dödshjälp, organiserad eutanasi: Om folk är så sugna på att dö (go ahead) och är fysiskt kapabla så begriper jag inte varför de inte gör det själva?
Varför ska andra göra det åt dem?

Tydliga tecken/bevis på att H gjort motstånd i samband med mordet/dråpet, är detsamma som att hon "har kunnat agera." - Kan det vara det man menar?

O hängde sig i trappräcket med en stor dos sömnmedel i kroppen och har således "kunnat agera", han med.
Citera
2019-04-12, 01:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tydliga tecken/bevis på att H gjort motstånd i samband med mordet/dråpet, är detsamma som att hon "har kunnat agera." - Kan det vara det man menar?

O hängde sig i trappräcket med en stor dos sömnmedel i kroppen och har således "kunnat agera", han med.
Bah. Vad var det du inte begrep?
Självmord är inte av intresse gällande Fu. Att båda ville dö framgår klart via teknisk bevisning.

Skuldfrågan berör mord på två oskyldiga barn - varav det beskrivs att båda föräldrarna har kunnat agera i förhållande till aktuell mängd läkemedel i kroppen.
Så det kan man fundera kring och gärningsförlopp och vem som mördat vem är maskat.
Senast redigerad av develi 2019-04-12 kl. 01:22.
Citera
2019-04-12, 02:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag tror inte de var självmordsbenägna på det sätt som jag syftar på ordet. Jag tror de var väldigt handlingskraftiga båda två. Jag tror inte de var speciellt deprimerade heller. Detta var ett rationellt beslut från deras sida.
Det finns knappt en enda som inte är deprimerad, än mindre tas rationella beslut vid su - men i Bjärred är de två?
Citat:
Citat:
UllaKarin Nyberg, psykiater och överläkare vid S:t Görans sjukhus inom Norra Stockholms Psykiatri:

»Jag brukar testa mig själv ibland«, säger Ullakarin Nyberg. »Jag ställer mig på Västerbron i Stockholm och tittar ner i det svarta vattnet. Och så föreställer jag mig att jag skulle använda min fria vilja till att kasta mig över räcket, ner i det svarta, okända. Då blir det helt uppenbart för mig, att min fria vilja aldrig skulle räcka till något sådant.
Nej, för detta krävs en kraft, som är betydligt starkare än min fria vilja.
Den kraften består i regel av psykisk ohälsa.

Nästan alla som tar sina liv lider av psykisk ohälsa, och den absolut vanligaste diagnosen är depression."
Citat:
"Självmord är inte en rationell lösning. Det finns ett lidande i bakgrunden, och nästan alltid är det psykisk ohälsa som ligger bakom. Därför är behandling av psykisk ohälsa en av de viktigaste insatserna mot suicid."

"Nästan alla som funderar över att ta sitt liv är väldigt ambivalenta. De pendlar fram och tillbaka mellan suicidtankar, antydningar i tal, och kanske konkreta förberedelser eller suicidförsök. Att man aldrig skulle kunna förhindra självmord hos någon som redan har bestämt sig är en ren myt.

Professor Jan Beskow talar om ›den suicidala processen› för att beskriva hur en självmordsnära person kan pendla fram och tillbaka mellan tankar, ord och handlingar. "
https://spes.se/wp-content/uploads/2014/10/Tre-myter-om-suicid.pdf
Senast redigerad av develi 2019-04-12 kl. 02:36.
Citera
2019-04-12, 05:46
Medlem
Citat:
Det är absolut INGEN som ens diskuterar att de gett barnen aktiv dödshjälp. Än mindre att det överhuvudtaget var nåt positivt det de gjort - vilket inte barmhärtighetsmord innebär.
Vedervärdiga föräldrar.

Om man accepterar polisens förundersökning och ser till vad som är känt av omständigheterna så måste Hannas död vara resultatet av ett assisterat självmord. Man behöver inte acceptera handlingen men det går inte att bortse ifrån att den måste ha skett. Annars kan man inte säga att föräldrarna gemensamt valde att avsluta sina liv. Det måste finnas ett tydligt dokumenterat beslut samtidigt som vi vet att själva gärningen inte kan ha utförts på egen hand. Då återstår assisterat självmord.
Citera
2019-04-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Har du inte förstått? De kände inget, en eller båda. Typexempel på narcissism. Längst inne i medvetandet sitter en rädd liten unge som skadar dem de borde älska. Det kan vara med kontroll, hån, negligering, överkrav.

Om de känt något hade de inte mördat. Med "känna" menas inte "tycka om" eller starkare. Med "känna" menas att överhuvudtaget känna. Det är möjligt att när de, en eller två, mördade sina barn kom lite närmare sina känslor. Det var kanske förvånande för dem, men så snabbt sker inte någon läkning. De dog lika kalla som de levt. De ansåg antagligen inte att de mördade utan bara utförde en nödvändigt och praktisk aktion. Tråkigt, men inte så tråkigt. Vad de utsatte anhöriga för i form av psykiskt lidande i resten av deras liv var inte heller något som fick dem att avstå. De var helt fokuserade på vad de tyckte var ett liv, eller vad de trodde, uppfattade sig hantera/vilja hantera.

Oskar spelade sin roll väl, den där omtänksamma ängeln. Innerst inne led han av att inte känna alls. Det kan ju få vem som helst att inte orka leva, om det uppstår motstånd på livsrälsen. Man behöver sina känslor för att kunna hitta små ljus om det är mörkt. Har man svårt att känna blir det snabbt mycket, mycket mörkt. Det kan för all del också göra att man inte alls bryr sig, men dessa två verkade ju bry sig en del... om de efterlevande syskonen. Föräldrarna gjordes arvslösa, mot all kutym. Jag tror ändå att detta kändes för båda föräldraparen. De fråntogs sin eventuella makt i släkten. Kanske var det avsiktligt.

Jag tror att föräldrarnas psykiska beskaffenhet/brister präglade barnen så svårt att de blev sjuka/trötta. En eller två.

Jag har förstått och jag kan även resonera runt förhållandet att det måste ha funnits någon allvarlig störning hos en eller bägge föräldrarna, allt tyder på bägge. Så länge du för ett fördomsfritt resonemang om det centrala i gärningen, två gärningsmän, så kan jag faktiskt läsa dina inlägg och rent av känna att det kan peka mot en möjlig riktning.

Men du faller hela tiden tillbaka till dina fördomsfulla angrepp på bara den ena av gärningsmännen, du är inte kapabel att hantera att en kvinna och mamma kan mörda sina barn. Du kan inte hantera att skulden ligger på båda. Jag har en aning om vad denna bias beror på men det är inte trådens ämne.

Du har bestämt dig för narcissism eftersom det är vad du känner till och förmodligen har erfarenhet av, det är möjligt, men det går inte riktigt ihop med det gemensamma gärningsmannaskapet. Men om du kan leda det i bevis så får jag omvärdera min ståndpunkt.

Det kan ha funnits en anomali i föräldrarna som skapade en omöjlig relation mellan föräldrarna. Ett rent hypotetiskt exempel skulle kunna vara ett par som gifter sig av kärlek sen upptäcker efter en tid att den ena är sadist och den andra masochist. Det skulle i första ögonkastet vara en perfekt matchning men resultatet skulle bli en extrem frustration och otillfredsställelse eftersom sadisten bara skulle få njutning av att inte tillfredsställa masochistens önskan. Sadisten skulle komma med blommor och choklad till en partner som längtar efter bondage.
Citera
2019-04-12, 10:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Vedervärdiga föräldrar.
Men ta och kamma dig! Så arg som ett bi man kan bli och syssla med påhopp hela tiden, tycker du ska läsa tråden istället. Eller missar du att läsa dina kumpaners trådar, för nu var det ju inte dig jag citerade eller hur? Äger du denna tråd, du verkar tro så?

Eftersom ni anser att Hanna är lika skyldig, trots att hon inte begick självmord, så gjorde ju Oskar dödshjälp på henne, enligt dig/er, eller hur? Det har ju diskuterats jättemånga ggr, men det har du alltså totalt missat?
Du borde lägga av med din aggressiva och nedvärderande ton, den klär dig inte, ett tips i all välmening.
Citera
2019-04-12, 12:32
Medlem
Citat:
Men ta och kamma dig! Så arg som ett bi man kan bli och syssla med påhopp hela tiden, tycker du ska läsa tråden istället. Eller missar du att läsa dina kumpaners trådar, för nu var det ju inte dig jag citerade eller hur? Äger du denna tråd, du verkar tro så?

Eftersom ni anser att Hanna är lika skyldig, trots att hon inte begick självmord, så gjorde ju Oskar dödshjälp på henne, enligt dig/er, eller hur? Det har ju diskuterats jättemånga ggr, men det har du alltså totalt missat?
Du borde lägga av med din aggressiva och nedvärderande ton, den klär dig inte, ett tips i all välmening.
Rådet att minska ner den aggressiva och nedvärderande tonen borde du även ge till dig själv. För det är ett riktigt bra råd. Skrivet i all välmening.

Oskar hjälpte Hanna att dö. Om det innebär dödshjälp i den mening som ordet används har jag ingen aning om. Men assisterat självmord måste det ha varit eftersom det förefaller finnas dokumenterat samtycke. Att det saknas juridiskt stöd för handlingen är en annan diskussion.
Citera
2019-04-12, 13:05
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Rådet att minska ner den aggressiva och nedvärderande tonen borde du även ge till dig själv. För det är ett riktigt bra råd. Skrivet i all välmening.

Oskar hjälpte Hanna att dö. Om det innebär dödshjälp i den mening som ordet används har jag ingen aning om. Men assisterat självmord måste det ha varit eftersom det förefaller finnas dokumenterat samtycke. Att det saknas juridiskt stöd för handlingen är en annan diskussion.
Det har gjorts många försök att övertyga vissa skribenter här om assisterat självmord på Hanna. Det är lönlöst. Det finns ju ingen statistik på sånt, alltså finns det inte, och då ljuger polisen ang samtycke. Polisen mörkar ett mord och har en hemlig agenda för att göra det. Alternativt är de inkompetenta och begriper inte hur man genomför en mordutredning. De borde tagit in ett par högintelligenta skribenter från tråden, vi vet vilka, så det blev ordning på analyser och obduktioner. Kanske vi borde anmäla polisen för inkompetens?
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-12 kl. 13:09.
Citera
2019-04-12, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:

Ta fram luskammen själv du - för det du skrev om gällde BARNEN och aktiv dödshjälp:
Citat:
Finns inget i detta fall som kan förknippas med dödshjälp, inte ens det s.k påhittade ordet barmhärtighetsmord! Dessa flickor kunde prata och var fullt kapabla att själv avgöra om de ville leva eller dö! Inget har framkommit att de ville dö!
SÅ SJUKA VAR DE INTE!
Varför dra upp om dödshjälp då detta fall inte har någon likhet med vad dödshjälp i lagen anses vara?
... varav jag svarade att diskussionen inte överhuvudtaget handlade om BARNEN.
Men nice try att försöka vända det till att handla om Hanna.

Sådan kass debatteknik kanske fungerar IRL på vissa som kollras bort - men tyvärr fastnar dokumentationen här i skrift.
Citera
2019-04-12, 14:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om man accepterar polisens förundersökning och ser till vad som är känt av omständigheterna så måste Hannas död vara resultatet av ett assisterat självmord. Man behöver inte acceptera handlingen men det går inte att bortse ifrån att den måste ha skett. Annars kan man inte säga att föräldrarna gemensamt valde att avsluta sina liv. Det måste finnas ett tydligt dokumenterat beslut samtidigt som vi vet att själva gärningen inte kan ha utförts på egen hand. Då återstår assisterat självmord.
Nej självklart accepeterar jag inte handlingen då det är förbjudet att döda andra människor. Det är aktiv dödshjälp och förbjudet enligt lag men det är mer som påverkar den inställningen.

Rent teknisk tror jag hon misslyckats med su och han får ta över det hela. Men de är så skeva båda två och har troligen redan dödat barnen så jag kan begripa varför ingen av dem har lust att överleva.

Var hon suicidal innan - enligt teknisk bevisning brev/digital media och planerat att döda barnen - så lär hon vara megasuicicidal. Fanns det inget att leva för innan så lär framtiden vara svartare än svart när de mördat barnen.

Men åsikten baseras inte på varken religon eller juridik. Snarare yrkesverksamhet och etik:

- Jag vet att det går att få självmordsbenägna att ändra på sig - jag önskar nån kunnat hjälpa paret i Bjärred. Givetvis i första hand för att barnen överlevt i så fall men även vetskapen om att;

- Övervägande som vill dö är depressiva och inte vid sina sinnens fulla bruk.
- Efter ett självmordsförsök med behandling kan människor inte förstå sina tankebanor.
- Den som avbryter självmordsförsök är modig. En stark handling - för det är tufft efteråt, innan det vänder på rätt köl igen.

Sen finns det andra delar som påverkar min inställning. Människor kan bli friska där man minst anar det rent medicinskt och forskningen går framåt.

En annan anledning är givetvis kravet som den som vill dö har på andra för att slippa sitt eget lidande. Personen sätter en annan person i ett svårt etiskt dilemma.
Rent av driver en annan människa på fel väg. Tack och lov blir det ingen utvidgning som i Bjärred - men nån lär ha initierat även där och den andre hakat på, det uppstår inte i ett vakuum.

Däremot tillåter lagen folk att dö på egen hand så det kan jag inte opponera mig emot vad det beträffar val - men jag säger som psykiatrikern och suicidforskaren UllaKarin Nyberg:
"Alla människor har ett eget ansvar för sitt liv, vi kan inte ordinera livsvilja eller leva åt någon annan.
Men – vi kan hjälpa människor att välja livet."
Senast redigerad av develi 2019-04-12 kl. 14:18.
Citera
2019-04-12, 14:48
Medlem
Solglittrets avatar
Om det verkligen vore helt oviktigt ur skuldhänseende vem som handgripligen mördade barnen, skulle det inte finnas några hinder för att beskriva vem simgjorde vad.
Det ÄR viktigt att klarlägga detta - eftersom denneprsongav flickornas den hemska upplevelsen när de mördades. Det är den person som övermannade och mördade barnen som FLICKORNA upplevde som Sn banneman. Det personens hemska gärning ska denne även postumt vara ansvarig för.
Om denne inte hade haft den mycket ovanliga omänskliga förmpgan att kunna strypa och kväva ihjäl folk - hade barnen inte dött på detta brutala odrigade fullt medvetna sätt.Kanske inte mördats alls eftersom den andra föräldern inte deltog i morden på döttrarna.

Precis som hos adoptivföräldrarna som körde utför stupet med alla barnen - det måste tydligt klargöra vem som körde. Något domen i USAnaturligtvis också har gjort,där det för övrigt också framkommit att den andra adoptivförälderns hade 48 sömntabletter i kroppen och sannolikt var sömnilent eller sov när det skedde.

Gemensam planering etc kan man diskutera ansvaret av - där föreligger ett gemensamt stämplingsansvar - men det är väldigtviktigt att klargöra vilkeni vuxen person som har gått omkring i samhället bland oss och lyckats dölja denna
extrema hemska att vara kapabel att strypa och kväva ihjäl fulltvakna medvetna barn/ungdomar. Det år en mycket extrem osund förmåga som verkligenintegemene man besitter. Det bör helt enkelt klargöras vilke föräldersom hade denna abnorma störning.

Jag ligger under en palm vid poolen långt söderut på semester och diskuterad Bjärred med kriminlogutbildad svensk polis som inte haft hand om fallet.vi är Alla är dock rörande ense - det är sjävklart att ett så här ovanligt massmord med tre mordoffertirde kräver en utförligare redogörelse för bakomliggande utredning, hur det gått och vem som handgrpligen genomförde mördadet. Där torde ev hänsyn till anhöriga som vill luras och låtsas att det inte var just deras släkting som utförde det hemska,vara orelevant i sammanhanget. Det kallas rättssäkerhet, etisk hänsyn och renhårighet till mordoffer och rimlig kriminologisk studiereelevans.
Poliser från andra landsändar uttrycker sig inte uppskattande om hur Skånepolisen skött sina pressuttalande, det är ialla fall ett faktum här bland palmer, drinkar och bad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in