2019-04-11, 18:59
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skriver direkt från pressträffen.

Självklart har det inte varit nåt om några stackare - melodrama och inte ett dugg annat.

Det är en förundersökning som presenteras och inte nån bloggverksamhet - det är rå sakfakta utan några emotionella dravel - via vad som framkommit dels via föräldrarnas brev, dels via förhör.

Nej, det är inte lätt att förstå självmord - än mindre en självmordspakt och ännu svårare att ta in ett gemensamt familicide.
Eller utvidgat självmord eller murder-sucide. Vad man nu än kallar det.

Bra. Citerat direkt från pressträffen. Tack. Blir mest rätt så
Citera
2019-04-11, 19:02
Medlem
Citat:
Pressträffen informerade om vad som framkommit via förhör - det är med andra ord SAKFAKTA.
Det är information om hur deras tid innan mord på barnen sett ut.

Det är givetvis inte tagit fritt ur luften av polis.
Problemet ligger hos dig - du har noll koll på Fu. eller så är du för dum att begripa.

Ska du leta efter fall där de framställs som offer så finns det annat du kan ge dig på.

Varsågod - här kommer det säkert finnas massor av offer och tårdrypande framöver:

Den där Gertie ger jag inte 5 öre för. Tårdrypande - och dessutom farligt. Även Bodström, men också gamlingen Leif Silbersky är anhängare av dödshjälp. Jag är det INTE. Däremot är jag "anhängare" av att sjuka plågade människor ska få den vård de behöver och har rätt till i ett humant samhälle.

Dödshjälpsdebatten dyker då och då upp som gubben i lådan, men man ska vara väldigt försiktig.

Mord är mord. För vem vill i slutänden bestämma över liv och död? Hoppas att ingen vill det.
Citera
2019-04-11, 21:56
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Den där Gertie ger jag inte 5 öre för. Tårdrypande - och dessutom farligt. Även Bodström, men också gamlingen Leif Silbersky är anhängare av dödshjälp. Jag är det INTE. Däremot är jag "anhängare" av att sjuka plågade människor ska få den vård de behöver och har rätt till i ett humant samhälle.

Dödshjälpsdebatten dyker då och då upp som gubben i lådan, men man ska vara väldigt försiktig.

Mord är mord. För vem vill i slutänden bestämma över liv och död? Hoppas att ingen vill det.

Mord är mord... så sant, så sant.
Hittepåanledningar till mord, är likadant.

Tillskyndare med förklaringsmodeller, nära nästa århundrade, står i kö för att få förklara - sig. Förklara att mord på två små barn och deras mamma - inte är mord. Patetiskt.

Stackars barn
Citera
2019-04-11, 22:10
Medlem
afKnollentotts avatar
Hyllningskören för dom akademiska morden i Bjärred är desperata. Brutala, bestialiska mord försöks vändas till nån sorts önskan att få dö - man vill ba´ spy....

Vidrigt
Citera
2019-04-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Hyllningskören för dom akademiska morden i Bjärred är desperata. Brutala, bestialiska mord försöks vändas till nån sorts önskan att få dö - man vill ba´ spy....

Vidrigt

Det är väl snarast din förmåga att läsa, förstå och tolka som brister betydligt.
INGEN hyllar morden, tvärtom. Att föräldrarna avsåg att avsluta sina liv, finns bekräftat i underskrivna dokument.
Senast redigerad av Remark 2019-04-11 kl. 22:23.
Citera
2019-04-11, 22:21
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är väl snarast din förmåga att läsa, förstå och tolka som brister betydligt.
INGEN hyllar morden, tvärtom.

Du tar dig på för stort allvar. Du är knappast den som förstår och tolkar mig och mina förmågor. Återgå, du - till dina mediciner.

Barnen i Bjärred blev brutalt mördade - varken mer eller mindre.
Citera
2019-04-11, 22:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Där håller jag faktiskt med dig givet vissa regler, men visst är det en känslig fråga.

Men idag är det däremot uppenbarligen helt OK att 15-åriga unga pojkar/flickor får bestämma själva om att genomgå så stora livsförändringar som ett könsbyte innebär. I många fall irreversibla kirurgiska ingrepp. (dock inte helt insatt i frågan)

Logiken haltar, tycks det mig.
Logiken haltar. Vissa tycks ha fötterna i båda läger.
Självmord ska man förebygga - men jag är för assisterat sådant?

Det finns en annan sak jag finner vämjelig hos de här su-benägna personerna:
De ställer en annan människa i ett mycket svårt dilemma.
Dels att utföra handlingen, dels att sen behöva leva med det.
Själva är de döda och behöver inte bry sig. Allt lidande är över..

Det blir lite skevt när man diskuterar sin rätt till både livet och döden när man blandar in en annan part.

Har man fått frågan så kanske man inte tycker den där "snälla döda mig" frågan är så trevlig och solklar längre som när man står bortom och flödar av empati för stackars människor. ¨
Det är nåt romantiserat äckligt i det hela. Nåt hjälteaktigt över empatin när den skenar all världens väg - åt helvete i sin värsta form.

Som i Bjärred.

Sen är det en fördel med en tydlig lagstiftning, saker har nämligen en tendens att glida iväg. Nu dödar man barn i Belgien. 9 och 11 år är de yngsta. Bara barnen kan besluta det själva så.
Senast redigerad av develi 2019-04-11 kl. 23:04.
Citera
2019-04-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Vidrigt

Precis. De "avslutade inte sina och barnens liv", de överföll dem, antingen i sömnen eller när de var vakna. Överfallsmord borde inte vistas i samma mening som "ser ingen egentlig mening med våra liv". Där är det lugnt, kallt och sansat. Morden, de krävde styrka, aggressivitet, beslutsamhet, kamp.

Den svala, kliniska granskningen har inget med brutaliteten att göra, förmågan att gömma sina verkliga avsikter (och känslor). Barnen måste ha levt med dubbla budskap under lång tid. Sådant kan man bli sjuk av. Eller trött. Eller båda.
Citera
2019-04-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man skulle nästan kunna tro att föräldrarna tyckte mer synd om barnen än om sig själv, om det inte vore för att Fallskarmsjagare och Rappytt var så tydliga med att det måste varit tvärtom. Det spelar iofs mindre roll eftersom man inte ska ta livet av sig själv och sina barn i alla fall. Det finns alltid ett liv i egentlig mening att leva, man får försöka definiera om sina krav helt enkelt. Det är så nästan hela mänskligheten får göra eftersom dom allra flesta faktiskt inte lever sin dröm. Mer än stundtals i alla fall.

Har du inte förstått? De kände inget, en eller båda. Typexempel på narcissism. Längst inne i medvetandet sitter en rädd liten unge som skadar dem de borde älska. Det kan vara med kontroll, hån, negligering, överkrav.

Om de känt något hade de inte mördat. Med "känna" menas inte "tycka om" eller starkare. Med "känna" menas att överhuvudtaget känna. Det är möjligt att när de, en eller två, mördade sina barn kom lite närmare sina känslor. Det var kanske förvånande för dem, men så snabbt sker inte någon läkning. De dog lika kalla som de levt. De ansåg antagligen inte att de mördade utan bara utförde en nödvändigt och praktisk aktion. Tråkigt, men inte så tråkigt. Vad de utsatte anhöriga för i form av psykiskt lidande i resten av deras liv var inte heller något som fick dem att avstå. De var helt fokuserade på vad de tyckte var ett liv, eller vad de trodde, uppfattade sig hantera/vilja hantera.

Oskar spelade sin roll väl, den där omtänksamma ängeln. Innerst inne led han av att inte känna alls. Det kan ju få vem som helst att inte orka leva, om det uppstår motstånd på livsrälsen. Man behöver sina känslor för att kunna hitta små ljus om det är mörkt. Har man svårt att känna blir det snabbt mycket, mycket mörkt. Det kan för all del också göra att man inte alls bryr sig, men dessa två verkade ju bry sig en del... om de efterlevande syskonen. Föräldrarna gjordes arvslösa, mot all kutym. Jag tror ändå att detta kändes för båda föräldraparen. De fråntogs sin eventuella makt i släkten. Kanske var det avsiktligt.

Jag tror att föräldrarnas psykiska beskaffenhet/brister präglade barnen så svårt att de blev sjuka/trötta. En eller två.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-11 kl. 23:38.
Citera
2019-04-11, 23:39
Medlem
Citat:
Logiken haltar. Vissa tycks ha fötterna i båda läger.
Självmord ska man förebygga - men jag är för assisterat sådant?

Det finns en annan sak jag finner vämjelig hos de här su-benägna personerna:
De ställer en annan människa i ett mycket svårt dilemma.
Dels att utföra handlingen, dels att sen behöva leva med det.
Själva är de döda och behöver inte bry sig. Allt lidande är över..

Det blir lite skevt när man diskuterar sin rätt till både livet och döden när man blandar in en annan part.

Har man fått frågan så kanske man inte tycker den där "snälla döda mig" frågan inte är så trevlig och solklar längre som när man står bortom och flödar av empati för stackars människor. ¨
Det är nåt romantiserat äckligt i det hela. Nåt hjälteaktigt över empatin när den skenar all världens väg - åt helvete i sin värsta form.

Som i Bjärred.

Sen är det en fördel med en tydlig lagstiftning, saker har nämligen en tendens att glida iväg. Nu dödar man barn i Belgien. 9 och 11 år är de yngsta. Bara barnen kan besluta det själva så.

Absolut. Håller helt med.

Men för att inte gå OT så hade det ju inte behövt hända i Bjärred heller om grundplanen var att båda skulle hänga sig. Då behöver man bara lite lugnande sedan dör man garanterat. Det kan förklara akut brist av tabletter ... och att O behövde hjälpa H. Det ingick aldrig i planen.
Citera
2019-04-12, 00:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut. Håller helt med.

Men för att inte gå OT så hade det ju inte behövt hända i Bjärred heller om grundplanen var att båda skulle hänga sig. Då behöver man bara lite lugnande sedan dör man garanterat. Det kan förklara akut brist av tabletter ... och att O behövde hjälpa H. Det ingick aldrig i planen.
Nej, att hänga sig verkar inte ingå i planen för H.
Med stora mängder i kroppen verkar hon snarare ha misslyckats med intoxikation. Stor mängd i kroppen sömnmedel (FUP) eller lugnande (PT).

Jag finner det mest intressant att dom kunnat agera - gällande ordval. Det är som sagt inte självmord som Fu utreder gällande att "agera" - utan mord på två barn.
Det låter som om dom agerat ihop. Eller iaf båda två. Det kanske framkom via krim.teknisk undersökning och då blir det väl ganska självklart. Men det förloppet är inte till för allmänhetens ögon.

"Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar - dock inte dödliga doser och dock inte så mycket så att dom inte heller har kunnat agera."

Edit.
Om Ass. dödshjälp, organiserad eutanasi: Om folk är så sugna på att dö (go ahead) och är fysiskt kapabla så begriper jag inte varför de inte gör det själva?
Varför ska andra göra det åt dem?
Senast redigerad av develi 2019-04-12 kl. 00:41.
Citera
2019-04-12, 00:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Vill man ha hjälp att dö av någon annan harmonierar detta med svensk lag redan idag så länge vissa rekvisit är uppfyllda.

Vilken jävla svensk lag, snackar du om?
Inte ens då en läkare assisterar är det lagligt i Sverige med dödshjälp och definitivt inte avlivningsmetoden strypning som utförs av sina egna föräldrar!

https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dshj%C3%A4lp
Finns inget i detta fall som kan förknippas med dödshjälp, inte ens det s.k påhittade ordet barmhärtighetsmord! Dessa flickor kunde prata och var fullt kapabla att själv avgöra om de ville leva eller dö! Inget har framkommit att de ville dö!
SÅ SJUKA VAR DE INTE!
Varför dra upp om dödshjälp då detta fall inte har någon likhet med vad dödshjälp i lagen anses vara?

Du är en väldigt obehaglig person!
Man undrar hur många alias man får ha här i denna tråd?

Mördaren Oskar var nog så jävla förbannad på livet, kollegor, fru barn, att det brast och i ilska ströp han sin familj, äntligen fick han utlopp för sin ilska, som han haft inombords en längre tid!
Men precis som Sala pappan sa, ville han inte sitta i fängelse för sitt dåd och fegade då ur och begick självmord! Ondska personifierad, han måste ha trott sig vara så överlägsen alla andra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in