Citat:
Ursprungligen postat av
shimerajigg
Jag är själv vegan men skulle faktiskt aldrig ge mitt barn vegansk kost just pga det du skriver. Fast jag är intresserad och något insatt i kost och nutrition så är det väldigt svårt att hålla mig själv "välnärd" eller iaf hyfsat "rättnärd". Det är inte omöjligt men det tar mycket tid och planering. Dock som sagt ingenting jag tycker lämpar sig för ett växande barn. Riktigt jävla tragisk läsning i den här tråden.
Alltså veganer som av ideologiska skäl väljet att avstå från kött och samtidigt har koll på allt de måste få i sig respekterar jag, även om jag aldrig själv skulle göra det. De flesta veganer vet att de måste fåbi sig extra B12 etc.
Men dessa föräldrar gav henne ingenting för att säkerställa att hon får i sig allt livsnödvändigt som inte går eller är väldigt svårt utan kött. 0, nada.
Mamman i sin tur var en blanding av hard core vegan och breatharian. Eftersom ungen fick sin föda primärt från mammans mjölk, så kan den inte innehållit mycket mer än typ vatten.
Det ska ju vara b12 i modersmjölk trodde jag, även hos veganmammor, men eftersom mamman levde så extremt fick uppenbarligen inte ungen någonting av B12. Det var ju så låga värden att det inte ens gick att mäta. Det förundrar mig något faktiskt. Isåfall är det värre med veganmat än jag trodde.
Men stackars unge. B12, A-vitamin, kolesterol, protein, järn och D3 osv är ju helt fundamentalt för ett barns utveckling och inte minst för hjärnan. Detta har man verst i typ 100 år. Flickstackarn hade extrem brist på allt.
Äter man inte kött måste man som regel kompletera dessa, för det biologiska värdet i växter och svampar är väldigt lågt och innehåller mycket lite i förhållande till vikt. Dessa föräldrar gav henne som sagt ingenting.