2019-04-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
En spekulation skulle kunna vara att pappan inte alltid varit så lätt att kommunicera med. Anhöriga kan ha fått kämpa mycket för att komma överens och behålla relationen till honom mtp hans starka åsikter och sättet han uttrycker dem på att döma av såväl FUP som hans Facebook. Farmor och styvfarfar framstår som vanliga skötsamma medborgare som mycket väl kan ha fått anstränga sig och anpassa sig en hel del för att alls få ha tillgång till sondottern. Det märks mellan raderna att den äldre generationen är medvetna om och inte helt stödjer pappans avvikande föräldrabeteenden. Enligt FUP verkar det även ha varit farmor som till slut fick föräldrarna att söka vård.
Så kan det nog vara, men ändå? Som släkting hade jag gjort en orosanmälan så fort jag anat oråd. Då hade det ju framkommit att flickan inte var registrerad i folkbokföringen. Pappan till flickan hade ju själv problem redan som yngre.
Det här fallet har flera bottnar, Dels handlar det om den enskilda individens frihet, rätten att själv få utforma sitt liv, dels handlar det om det ansvar som föräldrar och samhälle har gentemot ett barn.
I detta fall har barnets rätt och rättigheter helt underordnats en psykiskt starkt avvikande vuxens galenskap.
Citera
2019-04-12, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
ok, flickan får eksem stora köttsår på kinderna!
vad göra? inte gå till doktor
säkra på att bröstmjölken gifitg, mamman äter fel bara!

Så nu tar mamman bort nästan allt ur sin diet!
"The healing process included a massive a change of diet, which apparently is 90% of causes of eczema. So since I'm still breastfeeding her, I had to eliminate most things from my diet and have been sticking to very low salycilate fruit and vegetables, also leaving out allergenic ingredients such as legume, nuts and grain."

detta äter mamman då för o bota flickan från eksem:
"Low salycilate vegan diet consisting of no oil fried bok choi with mungbean sprouts and parsley. Accompanied by iceberg salad, with beetroot, carrot, spring onion, chive, sprinkled with soaked and dehydrated pumpkin seeds. Not to forget a bottle of shungite water with chia seeds."

ok pumpafrön o chia frön har fett o protein men
shungite water håller kristalltanter på med, lägger stenar i vattnet som ska rena det
(ang de två ord jag understrukit)
Vill egentligen inte sparka på denna kvinna som på alla sätt visat sig vara oförmögen att ta hand om ett barn, men eftersom hon så blint litar på sin man Mats, kabeltjuven som samtidigt betraktar sig som expert på kemi måste jag reagera.
Mamman skriver om "salycilate". Hon gör det två gånger, så det kan inte vara felslag på tangeter.
Mamman vet alltså inte att det heter "salicylate". Det är å andra sidan inte det enda denna mamma inte vet.

För övrigt anser jag att Mats mamma är i allra högsta grad klandervärd! Inte för att hon misslyckats att få sin son förnuftig, det är inte alltid så lätt att fostra barn (särskilt inte de med neuropsykiatriska diagnoser) men för hennes flathet när det gäller vanvården av flickan, hennes barnbarn.

Varför har farmodern valt att INTE skydda ett värnlöst barn, sitt barnbarn?
Vad jag har förstått så bodde Mats, mamman och flickan hos Farmor för tillfället, det stämmer väl?
Farmor borde redan tidigt ställt ultimativa krav, antingen "tvinga" sonen att ta flickan till sjukhus, eller att hon gör en urakut orosanmälan, då givetvis inte anonymt!
Citera
2019-04-12, 09:54
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
En spekulation skulle kunna vara att pappan inte alltid varit så lätt att kommunicera med. Anhöriga kan ha fått kämpa mycket för att komma överens och behålla relationen till honom mtp hans starka åsikter och sättet han uttrycker dem på att döma av såväl FUP som hans Facebook.

Precis. Jag får intrycket av att de som andas minsta kritik mot honom antagligen har fått stå ut med långa tirader om samhället, giftet i maten, etc etc. Jag kan tänka mig att många helt enkelt hållit käft för att hålla freden med honom, plus att jag kan tänka mig att farmor helt enkelt varit orolig för att han helt skulle bryta kontakten och gå under jorden om hon gick på för hårt. Det framkommer från hans intervjuer att hon har velat att ungen ska äta mer normalt och med tanke på hur snabbt han drog upp att barnet är (halv-)asiat så kan jag tänka mig att de har anmärkt att barnet är litet för sin ålder.

Sanningen är att om de inte hade bott hos farmor när barnet blev sjuk så kan jag tänka mig att det mycket väl kunde ha varit dött nu och begravt någonstans i skogen. I början av 2000-talet så hittade man ju ett litet spädbarn begravt ovanpå någons grav så det är inte omöjligt att hon kunde slutat på det sättet...
Citera
2019-04-12, 09:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zigenarjuden
Jag gillar det här stycket:

Två meningar in i förhöret, och tonen är satt

Visst, men modern lär ändå få huvudansvaret eftersom pappan inte är registrerad som far och därför inte är vårdnadshavare. Det kan göra att han går fri medan modern kan bli bestraffad.
Citera
2019-04-12, 09:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Hon framstår som väldigt jag-svag. Men folkbokföring/registrering etc är ju detsamma i hela västvärlden, det måste hon rimligen ha förstått. De har ju inte velat registrera barnet för att ”staten inte ska ta lån i barnets namn”, ”för att barnet själv ska få välja när det blir vuxet” och för att ”Mats inte tror på samhället”.

Det talar även ganska tydligt för att de aldrig hade planerat att låta barnet gå i skola..
Citera
2019-04-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vad tror ni kommer att hända? Kommer de att få tillbaka barnet? Rinner alltihop ut i sanden i vanlig ordning?

Åtminstone mamman verkar ju visa en del ånger. I ett av förhören när man konfronterade henne med de låga värdena av vitaminer och mineraler sa hon: "Herregud, nu förstår jag varför jag är här. Jag är världens sämsta mamma." Finns nån utläggning att hon förstår barnet fått för lite järn eftersom hon i huvudsak ammades osv.

Försvarar inte mamman, de är helt lost båda två, men hon verkar ändå vara den vettigare av de två för hon kan se hon gjort fel.
Ang det jag fetat:
Låt oss inte bli lurade. Detta kan lika gärna vara en omvändelse under galgen.

Av de båda föräldrarna, är det kanske så att mamman är den mindre "omtöcknade" av de två. Hon kan därför se hur hon bäst bör svara för att på sikt kunna bli bedömd som lämplig vårdnadshavare för flickan.
Hon må på många sätt vara helt kocko, men hon är ändock ingen fullblodsweirdo, så nånstans kan hon under de många förhören få tillräckligt med info för att se hur hon bäst bör presentera sig: "ångerfull", "insiktsfull", "framtidstroende" etc.

Pappan, Mats, bör även med sitt barn #2, alltså den nu aktuella flickan, förlora vårdnaden.
Den vårdnad han ännu inte haft, åtminstone inte på pappret, eftersom dottern är "oregistrerad".
Citera
2019-04-12, 10:28
Medlem
shimerajiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det här är ett praktexempel på veganer som inte förstår hur riskebel deras diet är när de ska blanda in barn som växer upp. Nu kommer förmodligen barnet få men för livet då hennes hjärna inte växt som den ska enl rättaundersökningen. Det är oerhört tragiskt.

Pappan måste dessutom vara psykopat och narcissist, för han tror fortfarande att han har rätt och alla andra fel, trots att han saknar fundamentala kunnskaper i allt han pratar om i förhör. Han refererar till «studier» om lipider och slänger med begrepp han förmodligen inte förstår innebörden av.

Han var ute och vandrade när barnet låg dödssjuk. Han verkar ha manipulerat mamman dessutom som enl förhör nu verkar ångra sig. Han framstår lite som en light version av Charles Manson fast mindre framgangsrik, dummare, mindre charmig och karismatisk.

De förklarar otalet gånger hur mycket brister på vitaminer, mineraler och dödliga blodvärden hon hade, men han fortsätter att påstå att hon inte hade det. Han ska spärras in. Inget annat.

Han saltar inte ens maten för han tror seriöst att all havsalt är giftigt och innehåller spår av plast osv. Ham tror ochså att den lilla mängd antibiotoka som finns i svenskt kött är livsfarlig och att köttet är så pass «sjukt» och fyllt med stresshormoner att det inte går att äta.

Det är helt perversa tankar faktiskt och allt är på bokostnad av barnets hälsa.

Han snackar om människokroppen och att «hela» den, vad som är sunt men han verkar ha noll tilltro till kroppens egna filtrerings- och reningssystem i form av organ.

Det är pga sånt här som gör art jag blir totalt emot vegankost.

Jag är själv vegan men skulle faktiskt aldrig ge mitt barn vegansk kost just pga det du skriver. Fast jag är intresserad och något insatt i kost och nutrition så är det väldigt svårt att hålla mig själv "välnärd" eller iaf hyfsat "rättnärd". Det är inte omöjligt men det tar mycket tid och planering. Dock som sagt ingenting jag tycker lämpar sig för ett växande barn. Riktigt jävla tragisk läsning i den här tråden.
Citera
2019-04-12, 10:35
Medlem
Konsumkassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Visst, men modern lär ändå få huvudansvaret eftersom pappan inte är registrerad som far och därför inte är vårdnadshavare. Det kan göra att han går fri medan modern kan bli bestraffad.

Glöm inte att modern inte heller är registrerad som mor till barnet och därför inte är vårdnadshavare i juridisk mening. Ingen är vårdnadshavare, och ingen är förälder, på pappret. Han kommer inte gå fri av nån sån orsak du nämner.
Citera
2019-04-12, 10:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Glöm inte att modern inte heller är registrerad som mor till barnet och därför inte är vårdnadshavare i juridisk mening. Ingen är vårdnadshavare, och ingen är förälder, på pappret. Han kommer inte gå fri av nån sån orsak du nämner.

I detta fall är det alltid modern som får ansvaret som biologisk moder oavsett om hon är registrerad som moder eller ej. Det gör att hon får betydligt större ansvar än fadern. Dock kan domstolen komma fram till att fadern påverkat henne i negativ riktning men det är inte troligt med tanke på hur de levt.

Vad jag förstår så är det farföräldrarna som är de som oroas mest och som mycket väl kan få vårdnaden om socialen och rätten bestämmer sig för att utplacera barnet inom familjen. Det är dock inte så vanligt att socialen i Göteborg gör så för de är i regel väldigt hårda med omhändertaganden. (jag har anhöriga som jobbar med socialen så jag vet hur det går till).
Citera
2019-04-12, 10:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Alla ruskar på huvudet och undrar hur såna här idioter kan få hållas, men pseudovetenskapen håller på att ta över hela samhället. Senaste åren har var och varannan person jag träffar förvandlats till små rättshaverister, just vad gäller kostfrågan. Minns att Annika Dahlqvist skrev på sin blogg att man ska ge LCHF-kost till spädbarn eftersom det inte är bevisat att det är farligt. Och att Fredrik Paulun envist hävdar att det finns en solklar koppling mellan felaktig kost och neuropsykiatriska tillstånd. Kritiken (som består i att något sådant belagt samband inte finns) bemöter han med att det kommer att vara belagt inom en snar framtid.
Kritiken mot den här sortens tokstollar är förstås befogad, men ibland tycker jag att vi "normala" kastar sten i glashus.
Citera
2019-04-12, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shimerajigg
Jag är själv vegan men skulle faktiskt aldrig ge mitt barn vegansk kost just pga det du skriver. Fast jag är intresserad och något insatt i kost och nutrition så är det väldigt svårt att hålla mig själv "välnärd" eller iaf hyfsat "rättnärd". Det är inte omöjligt men det tar mycket tid och planering. Dock som sagt ingenting jag tycker lämpar sig för ett växande barn. Riktigt jävla tragisk läsning i den här tråden.

Alltså veganer som av ideologiska skäl väljet att avstå från kött och samtidigt har koll på allt de måste få i sig respekterar jag, även om jag aldrig själv skulle göra det. De flesta veganer vet att de måste fåbi sig extra B12 etc.

Men dessa föräldrar gav henne ingenting för att säkerställa att hon får i sig allt livsnödvändigt som inte går eller är väldigt svårt utan kött. 0, nada.

Mamman i sin tur var en blanding av hard core vegan och breatharian. Eftersom ungen fick sin föda primärt från mammans mjölk, så kan den inte innehållit mycket mer än typ vatten.

Det ska ju vara b12 i modersmjölk trodde jag, även hos veganmammor, men eftersom mamman levde så extremt fick uppenbarligen inte ungen någonting av B12. Det var ju så låga värden att det inte ens gick att mäta. Det förundrar mig något faktiskt. Isåfall är det värre med veganmat än jag trodde.

Men stackars unge. B12, A-vitamin, kolesterol, protein, järn och D3 osv är ju helt fundamentalt för ett barns utveckling och inte minst för hjärnan. Detta har man verst i typ 100 år. Flickstackarn hade extrem brist på allt.

Äter man inte kött måste man som regel kompletera dessa, för det biologiska värdet i växter och svampar är väldigt lågt och innehåller mycket lite i förhållande till vikt. Dessa föräldrar gav henne som sagt ingenting.
Citera
2019-04-12, 10:54
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Låt oss inte bli lurade. Detta kan lika gärna vara en omvändelse under galgen.

Jag håller med dig.

Jag tror det finns en risk att många låter sig luras på grund av den stora kontrasten mellan fadern, som framkommer som helt manisk, medan mamman verkar åtminstone visa lite ånger. Å andra sidan så ska fadern (enligt egen utsago) ha ADHD och asperger, vilket gör att han antagligen har svårt att läsa av andra människor kring sig och kan bli helt insnöad i olika tankebanor. Mamman å andra sidan kanske mycket väl kan läsa av människor och inse att det nu är dags att åtminstone visa ånger utåt.

Vi får väl se hur det utvecklar sig när det närmar sig rättegång, men jag skulle inte alls anta att hon per automatik är "vettigare" eller lika lättledd och ynklig som hon nu vill framställa sig som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in