Citat:
Ursprungligen postat av
-Obi-Wan-Kenobi-
En tysk psykolog avbröt Angela Merkel mitt i ett tal och visade sitt missnöje med invandringspolitiken. Tydligen så ska hans universitet försökt sparkat honom från hans tjänst och kanske har de gjort så redan.
Enligt mig själv så ska man kunna i princip ha vilka åsikter som helst utan att bli sparkad från sin tjänst annars är ju yttrandefriheten en ren bluff. Den som försöker sanktionera någon pga politiska åsikter borde straffas väldigt grovt eftersom att man bryter mot en av grundpelarna för ett fritt samhälle.
https://www.youtube.com/watch?v=R8fmg86zsTY
Vad tycker ni om yttrandefriheten i Sverige? Räcker den till 100%?
Min definition på yttrandefrihet är när man får säga/skriva precis allt sålänge inte det man säger medför att man röjer något som man lovat hålla hemligt eller utgör olaga hot, eller sättet/kontexten i vilken man utför yttrandet i sig medför ett problem (man kan t.ex. inte stå och blockera en motorväg med en megafon enbart genom att hänvisa till att man har något att säga).
Har inte studerat det aktuella fallet, men givetvis borde man inte få sparken för att man yttrat sin åsikt beträffande migrationspolitiken. Alla i en demokrati har ju en rätt till en åsikt! Däremot kan det vara sakligt att få sparken som exempelvis frisör ifall man skriver en insändare under sitt egna namn där man deklarerar att människor som inte är helrakade är så jävla äckliga (skälet är då att frisörsalongen riskerar tappa kunder).